Op dit moment krijgen veel mensen tussen de 60 en de 65 jaar een oproep voor een vaccinatie. Twee buurvrouwen, geboren in 1958, hebben in deze week een afspraak en ik hoor het ook over anderen die tussen 60 en 65 jaar zijn. Verder worden ook de mensen tussen 70 en 80 gevaccineerd. Mijn leeftijdsgroep, die tussen 65 en 70 jaar wordt (voorlopig?) overgeslagen. Het is bij de huisarts bekend dat ik diabetes heb en astma, maar blijkbaar maakt dat helemaal niet uit. Gezonde mensen die jonger zijn dan ik gaan voor en ik moet wachten, dat heeft de overheid zo geregeld.
Het heeft geloof ik te maken met de beschikbare soorten vaccins, maar toch vind ik het een vreemde zaak.
Eigenlijk vind ik het niet eerlijk!
Waarom jongere gezonde mensen wel en ik niet?
Kom nu eindelijk maar eens op met die prik!
Update om 13:00 uur: ik sta inmiddels bij de huisarts op de wachtlijst voor als er restjes vaccin overgebleven zijn.
Over besparen en bezuinigen en over met pensioen zijn. En ook over leven in de huidige tijd!
dinsdag 13 april 2021
Niet eerlijk!
Labels:
Corona,
Gezondheid
AUTEUR: Aaf, alias Zuinigaan.
Ooit opgeleid als bibliothecaris (1974) en maatschappelijk werker (1984). Van 1999 – 2019 werkzaam in het HBO en sindsdien met pensioen. Vanaf de aankoop van mijn huis in 2007 blogger met als centraal thema zuinig leven en besparen. Sinds 2016 oma van inmiddels 4 leuke kleinkinderen.
zuinigaan@gmail.com
Ooit opgeleid als bibliothecaris (1974) en maatschappelijk werker (1984). Van 1999 – 2019 werkzaam in het HBO en sindsdien met pensioen. Vanaf de aankoop van mijn huis in 2007 blogger met als centraal thema zuinig leven en besparen. Sinds 2016 oma van inmiddels 4 leuke kleinkinderen.
zuinigaan@gmail.com
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Sinds afgelopen vrijdag kunnen mensen geboren tussen 1949 en 1951 een afspraak maken. Het duurt ongeveer een week om dit groep van een van een half miljoen mensen te prikken. Ik denk dus dat ook jij snel en oproep krijgt!
BeantwoordenVerwijderenJe kunt online een afspraak maken:https://ggdghor.nl/actueel-bericht/mensen-geboren-in-of-voor-1951/
BeantwoordenVerwijderenIk ben van 1952
Verwijderensinds wanneer is het leven eerlijk?
BeantwoordenVerwijderenHet zou fijn zijn voor iedereen als er sneller gevaccineerd werd. Neem anders eens contact op met je huisarts of er een reserve lijst is en of je daarvoor in aanmerking komt. Vind het wel fijn geregeld dat huisartsen niet mobiele ouderen thuis komen prikken.
BeantwoordenVerwijderenHet is onbegrijpelijk
BeantwoordenVerwijderenDat is inderdaad een beetje wonderlijk Aaf...
BeantwoordenVerwijderenOf iemand zieker of minder ziek is dan jij of ik, wordt niet bepaald door de persoon zelf maar door een arts. Je moet zelf contact opnemen met de huisarts (assistente) en aangeven dat je zo spoedig mogelijk ingeënt wil wordenvan wege...!
BeantwoordenVerwijderenMijn schoondochter nam zelf contact op met de behandelende artsen en werd binnen een week geprikt. Zij is onder behandeling van een neuroloog, een internist, een reumatoloog en pijnbestrijding! Heeft het afgelopen jaar 40 afspraken gehad in het ziekenhuis voor allerlei onderzoeken/afspraken en nog weet men niet waar haar klachten vandaan komen, en volgens de artsen zit het niet tussen haar oren. Zij is van 1977 en heeft AstraZeneca gehad.
groeten en succes, Ria
Ik snap je gevoel, maar uiteindelijk is het aan de overheid om een zo effectief mogelijk vaccinatieplan te hebben waarin we als land zo goed mogelijk beschermd zijn. Daarbij speelt 'ouderen en kwetsbaren eerst' mee, maar inderdaad ook andere zaken als de verschillende effectiviteit (en levertijd) van vaccins en al dan niet onterechte angsten voor bijwerkingen. Dat maakt het knap ingewikkeld. Ik hoop dat je snel aan de beurt bent. Wat mij verdrietiger maakt is de aanbiedingen voor 'vaccinatievakanties' voor ouderen die hun prikken gehad hebben. Dat vind ik toch wel erg botsen met de opoffering die we met z'n allen - met liefde hoor - doen om juist ouderen te beschermen.
BeantwoordenVerwijderenWeet je wat niet eerlijk is? Ik heb een allergie en geen van de huidige vaccins kan ik veilig laten zetten. Een griepprik moet ik al op de ic in bed aangesloten op allerlei toeters en bellen.. de kans dat een vaccin voor covid19 mijn dood wordt is meer dan 90 procent.
BeantwoordenVerwijderenDus weet je wat niet eelijk is? Dat ik straks een paria ben door deze allergie die mij sowieso al heel veel ontneemt.
Als jij zo graag wilt, bel je artsen en laat je op de lijst zetten. Als er aan het eind van de dag vaccin over is gaan ze bellen. Zo komen ladingen mensen alvast aan een inenting.
Wat een vreselijke allergie!
VerwijderenOok ik ben nog niet aan de beurt. Ben 67, heb diabetes, reuma, hartpatient en
BeantwoordenVerwijderenheb 2 z kanker gehad. Dit heeft niets met oneerlijkheid te maken maar met het soort vaccin dat beschikbaar moet zijn. Mensen als jij en ik die risico lopen moeten geprikt worden met Moderna of Pfizer. Deze vaccins worden nu gegeven aan de groep 70-75. Daarna zijn wij aan de beurt. Gewoon op je beurt wachten Aaf...
Ja, ik wacht af. Ik ga bellen naar de huisarts als ik een oproep voor de heupoperatie heb en ik dan nog niet geprikt ben. Er moet namelijk tenminste 1 week zitten tussen het zetten van de prik en de operatie. De vorige keer had ik de oproep 2,5 week voor de operatiedatum in huis.
VerwijderenAls jij voor de operatie niet geprikt bent, wordt de operatie uitgesteld.
VerwijderenDat is kort geleden niet gezegd bij de voorgesprekken met de Orthopedisch consulent en de anesthesist. Dus ik weet niet of het wel klopt wat jij schrijft.
VerwijderenOP de ic's liggen vooral mensen (m.n. mannen) tussen de 60 en 65 jaar. Daarom heeft o.a. Peter v.d. Voort er op aangedrongen dat deze groep mensen voorrang moeten krijgen. Dit kun je ook lezen in de brief over de vaccinatiestrategie. Hiermee zijn ze al begonnen bij de huisartsen begin februari eerst in het zuiden van het land en zo naar boven in het land. Nu is het Noorden hiervoor pas aan de beurt.
BeantwoordenVerwijderenWaarom zou dit niet eerlijk zijn? Dit is wel de groep die zeker onder de kwetsbaren valt en doordat ze (veelal) tot hun 67e door moeten werken en daardoor zelf (minder goed) in de hand hebben om besmet te raken met het virus. Ze behoren zeker tot de groep die een zeer groot risico hebben!
Het leven is niet eerlijk, zeker ook niet voor de mensen die de economie draaiende moeten houden, hun ondernemingen naar de knoppen zien gaan en voor de jongeren die nog heel lang op hun beurt moeten wachten.
Maar wat is dan de redenatie hierachter? Waarom worden jongere mensen eerder geprikt? Is dat omdat er een bepaald vaccin is dat geschikter is voor jongere mensen? Sorry, ik ben gestopt het coronanieuws op de voet te volgen.
BeantwoordenVerwijderenAls ik gestopt was met het corona-nieuws te volgen was mijn beurt voorbij gegaan.
VerwijderenVeel huisartsen hebben vaccins over en geven deze aan patiënten, die daarvan op de hoogte zijn (krant, radio) of door iemand op de hoogte gehouden. Een bevriend echtpaar (beide geboren in 1952) zijn vorige week al gevaccineerd door hun huisarts, die nog vaccins over had!
Thea
Dag Aaf,
BeantwoordenVerwijderenIk kan me goed voorstellen dat je ervan baalt dat het allemaal zo lang duurt. In jouw geval zou ik -zoals hierboven ook al is gesuggereerd- contact opnemen met je huisarts en aangeven dat je graag op de reservelijst wilt voor het Astra-Zeneca vaccin. Door alle stennis rondom dit vaccin hebben veel mensen geen afspraak gemaakt en blijven de huisartsen met half opgebruikte flesjes zitten die ze niet kunnen bewaren.
Astra Zeneca is in Nederland geschikt bevonden voor 60-plussers.
Succes gewenst en een hartelijke groet van Jo.
Ik ben het helemaal met je eens dat het niet alleen niet eerlijk is maar ook heel raar. Mensen zoals jij zouden voor moeten. Ik moet vandaag. Ben lichamelijk gezond en 62 jaar. Man 2 jaar ouder moet ook. Ik ben al lang gestopt met mij af te vragen waarom in deze kwestie. Veel sterkte met wachten en ik hoop echt dat je dokter je kan helpen.
BeantwoordenVerwijderenSoms is logica inderdaad ver te zoeken. En als je zelf dolgraag wilt, maar niet mag, dan voelt je dat extra.
BeantwoordenVerwijderenIk zou er voorstander van zijn om het vaccineren helemaal open te gooien voor iedereen. Ik denk dat jonge mensen die gevaccineerd worden op die manier net zo goed kwetsbaren beschermen, doordat er minder mensen ziek worden en er minder verspreiding is. Maar ja dat is heel lastig te organiseren. Overigens vind ik het raar dat je gevaccineerd moet zijn om een operatie te kunnen ondergaan. Dat is een vorm van ontzeggen van zorg. Maar ja, zoals gezegd er is heel veel raar en krom in de maatregelen.
ik ben van 1953.moet ook wachten ,maar de volgende ronde is het mijn beurt.ik ga niet zeuren bij de dokter ze worden al helemaal gek van dit gedoe. onze leeftijd krijgt nueenmaal een ander merk vaccin en de levering daarvan komt nu pas goed op stoom.
BeantwoordenVerwijderenIk vond het ook jammer dat mijn man, die in januari 65 werd, het AZ vaccin kreeg ipv pfizer of moderna. Dit hield verband met zijn leeftijd op 1 januari 2021. Maar aan de andere kant ben ik wel blij dat hij nu enige bescherming heeft, straks nog meer na de tweede prik in mei, aangezien hij nog fulltime werkt maar gezien zijn leeftijd wel extra risico loopt.
BeantwoordenVerwijderenEerlijk? Ik vind je een beetje zuur klinken in dit blogje.
BeantwoordenVerwijderenToen ik berichten kreeg van mijn twee 6 jaar jongere buurvrouwen die beide deze week een prik krijgen, vond ik dat wel een beetje zuur ja.
Verwijderen@San: moet het dan altijd allemaal positief zijn? Mag je nergens een keer van balen? Kun je beter gaan Instagrammen, lekker alles mooigemaakt en positief.
VerwijderenHelemaal mee eens.
Verwijderen@schrijver Aaf moet helemaal niets van mij en iedereen mag en kan ergens van balen. Wel raar dat als ik mijn constatering post jij mij gelijk adviseert om te gaan instagrammen.
VerwijderenGisteravond Rotterdamse huisarts bij Beau. Kan zijn vaccin aan "de straatstenen" niet kwijt. Ongelooflijk wat er in mijn stad gebeurt. Ben 75 en krijg vrijdag mijn 1e prik via de GGD met Pfizervaccin. Kijk maar even terug als dat kan. Lidy
BeantwoordenVerwijderenDag Aaf, ik begrijp je frustratie. Begrijp ook helemaal niets van het vaccinatiebeleid. Ik ben 65jr en kreeg vorige week een oproep van het ministerie om op 8 april voor de 1ste vaccinatie Astra Zeneca. Geen idee waarom ik al een oproep kreeg, want ik val niet binnen de risicogroep. Heb het gevraagd aan de doktersassistente en zij vertelde dat ze een ruimere groep mensen hebben opgeroepen, daar ze ook voldoende vaccins hadden, zeker nu er ook mensen zijn die het Astra Zeneca niet willen. Daar ik op 5 januari 65jr ben geworden, kreeg ook ik een oproep. Mijn vriendin van 58jr heeft vorige week ook een vaccin gekregen. Zij had zich op de reservelijst bij de huisarts laten zetten, omdat zij in het onderwijs werkt en haar man MS heeft. Ook zij werd gebeld omdat er vaccins over waren. Mijn advies aan jou: Bel je huisarts en laat je op de reservelijst zetten. Groetjes, Sylvia
BeantwoordenVerwijderenAaf ik zou in jouw geval ook bellen en aangeven dat wanneer ze over hebben je met alle liefde neteen komt mede omdat je ook nog naar t zh moet. Met een beetje pech sta je straks net die week op de lijst en moet t dan weer uitgesteld gaan worden. Dan liever zsm zodat je minder kans op besmetting loopt in t zh zelf en ook geen evt problemen krijgt met t zh. Schoonmoeder mocht ook eerder omdat ze vandaag een onderzoek met een klein roesje had. Er stond in haar vragenlijst dat je dan niet kon komen voor de prik nl...
BeantwoordenVerwijderenIedereen die op 1 januari 2021, 64 jaar oud was, krijgt een oproep voor AZ.
BeantwoordenVerwijderenAlle mensen die op 1 januari jl. In de leeftijdscategorie 60 t/m 64 vallen, krijgen een oproep voor AZ. Risicogroep of niet.
Helemaal mee eens, onbegrijpelijk!
BeantwoordenVerwijderenGrappig altijd de adviezen om je huisarts te belleb alsof je dat zelf ook niet kan bedenken.
BeantwoordenVerwijderenVanmiddag mag partner en ik over 2 weken val in de jaartallen die vanaf zaterdag konden bellen
Velen vinden zichzelf meer speciaal dan anderen. Gezonde mensen willen ook gezond blijven. Laten we gewoon afwachten en dankbaar zijn dat we binnenkort een vaccinatie krijgen.
BeantwoordenVerwijderenWat mensen die allemaal zo gefrusteerd zijn niet moeten vergeten, is dat zij óók profiteren van het vaccineren van anderen.
BeantwoordenVerwijderenIk ben uit 1958 en kredg gisteren het AZ vaccin.
BeantwoordenVerwijderenGewoon probleemloos bij mijn huisarts.
Niets aan de hand verder.
Yvonne
Ga lekker je spuit halen Aaf.. Bedel er om! Maar je speelt met vuur! Nog steeds is het een experimenteel goedje wat je DNA voorgoed veranderd. Oh of ben ik nu een wappie?
BeantwoordenVerwijderenJe bent inderdaad een viruswappie!
VerwijderenWat je schrijft is onzin. Ons DNA ligt in de celkern, een afgesloten compartiment. Als er informatie nodig is, maakt de cel daarvan kopieën in de vorm van RNA. Die komen buiten de celkern terecht, waar het wordt verwerkt en afgebroken. Eenrichtingsverkeer dus. RNA kan de celkern niet binnenkomen en daar het DNA veranderen. Dat zou ook heel gevaarlijk zijn.
Experimenteel is het vaccin niet echt. De vaccins konden om meerdere redenen snel worden ontwikkeld. Onderzoekers maakten een vliegende start omdat er al veel kennis was van de eerdere Sars-uitbraak in 2003. Een aantal stappen in laboratoriumonderzoek kon daardoor worden overgeslagen.
Zoals je zelf al suggereert, je bent inderdaad een wappie en misschien zelfs een wengel.
VerwijderenThea
P.s. Een wengel is een aanhanger van W.Engel
Dankjewel Aaf, voor je nuchtere en deskundige repliek.
VerwijderenBegrijpelijk dat je baalt! Hier in de regio waren "kwetsbaren" (mensen met een wat meer kwetsbare gezondheid) een paar weken geleden aan de beurt om met Astra Zeneca geprikt te worden door de huisarts, en daar heb ik dankbaar gebruik van gemaakt. Ook omdat ik, door mij te laten vaccineren, anderen bescherm, en de gezondheidszorg ontlast.
BeantwoordenVerwijderenIk kreeg een uitnodiging, die werd weer afgezegd, kreeg een nieuwe uitnodiging - en werd vervolgens een paar uur voordat er weer werd gestopt met prikken met AZ onder de 60, gevaccineerd met een eerste prik. Ik ben er blij mee!
Het is inderdaad balen.Ik ben net 61,en heb gisteren de formulieren gekregen.Ik heb een hele tijd getwijfeld of ik me wel of niet laat enten.
BeantwoordenVerwijderenIk denk,dat ik het toch maar doe.Aankomende dinsdag 20 april krijg ik de eerste,en 6 juli de tweede prik.
We zien wel.
En Aaf gewoon de huisarts bellen voor op de lijst.
groetjes
Dag Aaf,
BeantwoordenVerwijderenIk las net op de NPO-APP dat je je online kunt opgeven voor vaccinatie als je geboortejaar 1952 is.
Succes met het maken van een afspraak!
Een hartelijke groet van Jo.
De site waar je je kunt opgeven heet coronatest.nl
BeantwoordenVerwijderenBeetje vreemde naam want het gaat dus helemaal niet om een test.
Hoop dat het lukt. Succes!
Een hartelijke groet van Jo.
Ja, ik kwam dat óók melden: https://www.rivm.nl/nieuws/mensen-geboren-in-1952-uitgenodigd-voor-coronavaccinatie
BeantwoordenVerwijderenEn alle mensen geboren vóór 1952 mogen zich dus zeker ook al melden.
We kruipen beetje bij beetje naar steeds jongere geboortedatums toe. Komen we bij het jaar 1957, dan gaat het waarschijnlijk een tijdje heel snel omdat mensen geboren tussen ongeveer 1957 en 1961 al via de huisarts gevaccineerd kunnen zijn.