woensdag 12 mei 2021

Brokken maken

In de afgelopen week had ik verschillende ongelukjes die gelukkig goed zijn afgelopen. Het had heel anders kunnen gaan!

Hete soep
Op vrijdagavond warmde ik eigengemaakte maaltijdsoep op in de magnetron. Soep eet ik altijd uit een porseleinen schaal en zo'n schaal wordt heet in de magnetron. De schaal was nogal vol en ik pakte de schaal er met blote handen uit. Dat ging mis. Een deel van de hete soep gutste over mijn linker hand! Wat deed dat zeer!
Ik was vlakbij het aanrecht en hield de hand meteen onder de koude kraan. Het water was eigenlijk wat te koud en heel pijnlijk, maar helpen deed het wel! Na een paar minuten vond ik het wel genoeg en ik ben de soep gaan eten. De handpalm was bedekt met rode vlekken en ook aan de bovenkant waren bij de vingers rode plekken te zien. Nog steeds was de hand erg pijnlijk. Had ik mij echt verbrand en moest ik mij zorgen maken? De huid zag er nog wel goed uit, ook al deed het flink pijn. Geen blaren, geen open huid. Alleen rood en pijnlijk. Ik besloot dat medische hulp niet nodig was. In de volgende uren zakte de pijn langzaam af. De volgende ochtend was er helemaal niets meer te zien van mijn "hete-soep-avontuur".  Maar een gewaarschuwd mens telt voor 2. Een volgende keer doe ik minder soep in de schaal en pak ik de schaal uit de magnetron met een gevouwen theedoek of pannenlappen in mijn hand!

Valpartij
Mijn kat was in mijn slaapkamer en daar mag ze helemaal niet! Het is een kat die graag piest buiten de kattenbak. Ik vrees dat ze dat ook in mijn bed gaat doen. Daarnaast ben ik astmatisch en houd ik mijn slaapkamer graag kat-vrij. Dus ik zou snel de kat pakken, te snel. Wat er precies gebeurde, weet ik niet, maar ik gleed weg en viel stijl achterover, met mijn hoofd op het nachtkastje en ik kwam vrij pijnlijk op mijn onderrug terecht.
Ow,  dat kan ik als 68-jarige met wrakke heupen absoluut niet gebruiken!
Mijn eerste reactie was: heb ik wat gebroken en kan ik bij mijn mobiel? Ik had geen botten horen kraken en ik kon alles nog zonder pijn bewegen. Er vormde zich waarschijnlijk een flinke buil op mijn achterhoofd. Ik ben eerst maar even blijven liggen. Mijn volgende zorg was of ik misschien een hersenschudding of erger zou hebben. Had ik hoofdletsel? Het bloedde niet, ik kon nog heel helder denken en voelde geen hoofdpijn opkomen. Waarschijnlijk valt het mee en heb ik geluk gehad.
Dus dan maar zorgen dat ik met mijn stijve wrakke heupen weer in de benen kom! Dat viel nog niet mee, eigenlijk heb ik daar hulp bij nodig. Ik moest ook gelijk denken aan het strand. Dat ik in de toekomst, als ik op het strand zit,  hulp nodig heb om op te staan. Niet dat ik het heel erg vind om hulp te krijgen, maar ik zou het nog zo heel graag zelf willen kunnen!
Het lukte om overeind te komen met steun van nachtkastje en bed. Ondertussen was de kat zich lens geschrokken van mijn val en zij schoot naar de overloop en rende de trap af! Ik deed de tussendeur van de overloop dicht en haalde een koud nat washandje waarmee ik de buil een tijdje koelde.
Het duurde een tijdje voordat ik insliep, want ik was behoorlijk van slag. In de loop van de nacht, toen ik naar de WC ging, deed ik nog even een check. Ik wist nog precies wat er gebeurd was. De bult was al wat geslonken en pijn in mijn ledematen had ik niet.

Gelukkig heb ik een EHBO diploma + jarenlange ervaring als BHV-er (Bedrijfshulpverlener), waardoor ik een beetje weet hoe ernstig de schade is.
Toen er vrijwel meer te zien was aan mijn hand en ik ook bijna geen pijn meer had, was ik helemaal gerustgesteld.
Als de hoofdwond (hevig)gebloed had, dan was ik zeker naar de eerste hulp vertrokken, maar de huid bleef dicht, er vormde zich waarschijnlijk een bloeduitstorting, maar verder niet. De plek doet overigens nog wel pijn als ik er aan voel of als ik er op lig.

20 opmerkingen:

  1. Zo heb je zo maar wat! Het devies is inderdaad: kijk uit en wees voorzichtig!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Succes. Gisteren kocht ik bij de betere drogist staal kauwtabletten met 45 mg. Ik at de helft van de eerste strip. At gisteravond een zelf gekweekte bos platte peterselie in de wok, met bruine bonen.
    Ik voel me een stuk beter.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je moet niet te veel ijzer nemen!
      Te veel ijzer kan schadelijk zijn voor de lever. Hierdoor neemt mogelijk de kans op leverkanker, hart- en vaatziekten en diabetes type 2 toe. Bij het slikken van meer dan 45 milligram ijzer per dag, kunnen acute maagdarmproblemen optreden zoals misselijkheid, overgeven en diarree.

      Verwijderen
  3. Voor vallen ben ik ook altijd bang want ik kan niet meer alleen opstaan met 2 nieuwe knieen waarop je dus niet kan steunen en pen in voet waardoor die ook niet op de verkeerde manier belast mag worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Als voormalig ouderen adviseur kwam ik regelmatig bij mensen thuis, ook vaak als 'het kwaad al was geschied'. Hoe voorzichtig en oppassend ook, soms kun je struikelen over je eigen schaduw. Gelukkig heb je geen 'schade' en adequaat gehandeld. 20 kilo meer zou mogelijk wel als kussen hebben gediend, ;) Fijne dag dame, groet Robine

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Misschien ben je, juist door je nieuwe heupen, toe aan een alarm knop om je nek. Je bent alleen en als je beroerder terecht was gekomen en niet zelf had kunnen opstaan had je daar zomaar lang kunnen liggen. Mijn bejaarde moeder weigerde zo’n knop toen mijn vader overleden was. Zij heeft een aantal keren een nacht op de koude vloer gelegen. Onderkoeld en meer van dat soort narigheid. Ik denk dat veel meer mensen die alleen zijn en wat mankementen hebben of gewoon oud(-er) zijn er verstandig aan zouden doen om zo’n alarmering aan te schaffen. Niet sexy maar wel heel erg rustig voor jezelf en vooral voor je kinderen. Mijn broer en ik hebben veel zorgen gehad over mijn moeder. Als ik alleen kom te staan en het is door mijn lijf en/of leeftijd verstandig, dan aarzel ik geen moment. Al is het maar een buur met een sleutel die gewaarschuwd wordt en kan komen kijken en eventueel hulp in roepen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mijn telefoon was onder handbereik, ook toen ik op de grond lag. Feitelijk lag ik er met mijn hoofd bovenop. Ik had mijn kinderen of buren om hulp gebeld als dat nodig zou zijn. Ik neem mijn telefoon altijd mee naar boven als ik naar bed ga.

      Verwijderen
    2. Dat is sowieso verstandig. Alleen als je een beetje in de war bent van een val of je onwel voelt door wat voor reden dan ook, is zo’n knop op je nek makkelijker in te drukken dan het menu van een telefoon te bedienen.

      Verwijderen
  6. Maar als je je heup gebroken had, (wel de slechte natuurlijk) was je gelijk geopereerd. Nu nog maar even geduld hebben.
    En zo zie je maar weer, wat meer gewicht kan soms ook geen kwaad.
    Ik heb deze week in de tuin gewerkt. Was hoognodig. En liep 's avonds mijn rondje als een echte bejaarde. (Wat ik langzamerhand natuurlijk ook ben, al vergeet ik dat soms).

    BeantwoordenVerwijderen
  7. gelukkig goed afgelopen,en doe die schaal nooit meer in de magnetron,koop er een die er voor geschikt is, kan ook uit elkaar spatten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Volgens de aanduiding op de bodem is de schaal vaatwasser- en magnetron bestendig. Ik heb de schaal al honderden keren in de magnetron verhit. Ik denk dat hij prima geschikt is, hij wordt alleen wat heel heet als er vloeistoffen in zitten.

      Verwijderen
    2. Dat is nou verkeerde zuinigheid om die schaal dan toch daarvoor te blijven gebruiken. Neem voortaan iets wat geschikter is, jezelf (bijna) verbranden is geen pretje. Inderdaad, een kom met een oortje of zoiets.

      Gelukkig deze keer goed afgelopen.

      Verwijderen
    3. @Niet zo maar zo: ik ben het niet met je eens. Ik vind het niet verkeerde zuinigheid. Ik haal hete schalen ook niet met mijn blote handen uit de oven. Volgens mij is er helemaal niets aan de hand als ik pannenlappen gebruik. Ze liggen nu standaard bovenop de magnetron.

      Verwijderen
  8. Oei, dat valt allemaal niet mee!
    Ik doe mijn soep niet meer in een soepbord of schaal, maar in een kom met een oortje zodat ik hem (met een pannenlap) aan het oortje uit de magnetron kan pakken. Dat is veiliger.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Pannenlappen zijn alleen geschikt voor grote handvatten. Kleine handvatten glijd je gemakkelijk af en dan valt de kom en de vloeistof landt vanaf de buik naar beneden. Een mok met grote handvaten die een stuk minder heet worden is het veiligst.(ik ben voorstander van een ouderwetse pan)

      Een alarmknop is het overwegen waard want mogelijk kun je niet bij een telefoon die 70 cm verderop ligt of is je telefoon ook kapot gevallen.

      Ook is het verstandig dat je een val op je hoofd meldt aan iemand. Zodat die in de ochtend even kan checken of het echt goed gaat. Want stel het ging niet goed met je, dan besef je dat zeer goed mogelijk niet,met alle gevolgen van dien.

      Verwijderen
    2. Wat de check de volgende ochtend betreft: ik denk dat ik het inderdaad een volgende keer ga melden.
      Ik heb er die avond sterk over gedacht dit te doen en uiteindelijk niet gedaan, maar ik denk dat het slim is om te doen. Hopelijk komt er geen volgende keer!

      Verwijderen
  9. Gelukkig is het goed afgelopen, want zo zie je maar: een ongeluk zit echt in een klein hoekje!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik eet altijd van een porseleinen bord en drink uit porseleinen bekers. De reden is dat het eten of drinken gewoon warmer blijft en ik dun porselein gewoon veel fijner aan vind voelen. Maar inderdaad soms wordt alles heel heet en heb je ovenhandschoenen nodig..

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Zelf ben ik ook veel voorzichtiger geworden dan vroeger. Ik weet nog dat ik mijn trap naar beneden huppelde. Dat haal ik nu niet meer in mijn hoofd. Ik ga heel voorzichtig. Ben me heel bewust dat ik niet meer moet vallen. Gelukkig heb ik nog geen heup problemen. Het enige wat kapot is gegaan, dat is een vinger waar ik iets op liet vallen dat gewoon te zwaar bleek om vast te kunnen houden. Naar de spoedeisende hulp kon ik er niet mee. Waar ik woon bestaat die luxe niet.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.