vrijdag 28 mei 2021

Via iDEAL laten terugbetalen!

Ik kocht kort geleden via internet twee vesten. Daar schreef ik gisteren over. Wat ik niet in het blogje vermeldde, was dat 1 van de vesten te klein was. Het ene vest, in maat XXL was wat krap, maar dat komt wel goed, als ik nog een paar kilo lichter ben is dat een prima vest, waar ik naar verwachting veel plezier van ga hebben.  Het andere vest, in maat XL was echt te klein. De rits kon dicht, maar daar was ook alles mee gezegd. Ik schat dat ik wel 12 kilo lichter moet zijn om prettig in het vest te passen. Ik weet niet of ik nog 12 kilo af ga vallen. Dat is zeer de vraag en in ieder geval duurt dat nog maanden, misschien wel een jaar, voordat ik dat gewicht bereik. En misschien koop ik tegen die tijd wel een milieuvriendelijk alternatief voor het fleecevest.

Ik besloot gisteren het vest terug te brengen naar de winkel. De sportzakenketen heeft ook een vestiging in de stad Groningen en het is niet heel ver, hooguit een half uur fietsen in mijn tempo.
In de winkel aangekomen stelde diegene die mij hielp voor, om het bedrag via iDEAL terug te betalen. Een beetje aarzelend stemde ik toe.
Dat terugbetalen via iDEAL had ik nog nooit eerder gedaan, maar ik vertrouwde er op dat het goed kwam. Ik heb er wel een bonnetje voor gevraagd.
Na een kwartiertje ging ik eens kijken of het bedrag al op mijn rekening stond.
Nee, absoluut niet!
Ik ging op onderzoek uit, via de site van iDEAL. Daar kon ik vast meer informatie vinden!
En ja hoor, dit was wat ik vond:

iDEAL kent geen automatische terugboeking. Als het bedrijf heeft aangegeven dat zij het bedrag hebben teruggestort, dan hebben zij dat met een reguliere overboeking gedaan. In de iDEAL betaling heeft het bedrijf uw IBAN-nummer ontvangen, voor een terugboeking dienen zij uw IBAN-nummer te gebruiken. Bij een overboeking staat het geld de eerstvolgende werkdag op uw bankrekening. Wij adviseren u het bedrijf te vragen op welke datum zij de overboeking hebben aangemaakt. Als u op of rond die datum geen bijschrijving heeft ontvangen van het bedrijf dan hebben zij het bedrag (nog) niet aan u teruggestort. Als de overboeking daadwerkelijk is uitgevoerd, kan het bedrijf u een betaalbevestiging opleveren, waarin uw rekeningnummer en de datum van overboeking zijn opgenomen.

Duidelijk!
Weer wat geleerd!
Als het geld er vandaag is, dan hoef ik er niet meer achteraan. Ik kan nog tot maandag wachten, maar als er dan nog niets binnen is, dan ga ik actie ondernemen.

Update aan het einde van de vrijdag: ik heb nog niets ontvangen, dus ik denk dat het maandag wordt!

Update dinsdag 1 juni: het werd inderdaad maandag. Aan het einde van de middag stond het geld op mijn rekening.

Heb jij je wel eens via iDEAL laten terug betalen?

20 opmerkingen:

  1. Oja, regelmatig. Een aantal jaren geleden heb ik ermee kennis gemaakt in het buitenland. En toen stond ik er wat wantrouwend tegenover. Maar het is nog nooit misgegaan!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ikea werkt daar altijd mee, staat er meteen op. veel bedrijven doen dat. nog nooit problemen mee gehad.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja, bij de Hema, duurt één werkdag voordat je het op de rekening ziet staan.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja hoor en dat komt inderdaad een dag later. Bij Hema doen ze dat ook. Komt vast goed

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heb je wel eens gekeken wat er gebeurt, als je in een winkel met pin betaald? Juist, het bedrag lijkt direct afgeschreven, maar de valutadatum is de werkdag erna. En dat is met retourpinnen (want dat is wat je deed) precies hetzelfde. Daar kunnen de bedrijven niets aan doen, dat is waar de banken een deel van hun winst vandaan halen. Afhankelijk van het beleid bij jouw bank, zal het bedrag vandaag na 9, 11 of 13 uur bijgeschreven worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Aanvulling op mijn vorige berichtje: als je online koopt, hebben fysieke filialen vaak geen keuze in hoe jij je geld terug betaald krijgt, daar staat automatisch aan gekoppeld dat het bedrag retour wordt gestort op de bankrekening die je gebruikte bij de betaling. Retourpinnen op een andere bankrekening of contant uitbetalen staat dan geblokkeerd.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik geloof een keer bij de Hema, noodgedwongen omdat ze het niet anders wilden doen. Ik geloof wel dat het toen goedkwam inderdaad.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ja, bij Action. Het stond een dag later op de rekening.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Goede blog! Daar leer je nog wat van.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Bij de hornbach heel vaak gedaan. Duurt idd even voor het op de rekening staat.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Geen ervaring mee. Wij pinnen nooit in de winkels. Betalen alles contant.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik koop, vooral nu ik door mijn heupslijtage zo slecht lopen kan, maar ook door mijn in het verleden heel grote kledingmaat, veel via internet. Daar is contante betaling echt niet mogelijk.

      Verwijderen
  12. Perongeluk was met contactloos pinnen een keer in een bedrijf 2x betaald. Ik zag dat op mijn bankrekening, het ging om een paar euro's. Na enige dagen had het bedrijf het ook opgemerkt want ik kreeg zonder er achteraan gegaan te zijn het bedrag terug gestort.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Retourpinnen: bij sommige winkels MOET het... Ik ben er niet altijd blij mee, het geeft onrust - komt het wel goed, moet je weer in de gaten houden OF je het geld wel terugkrijgt, EN soms wil ik iets teruggeven, en meteen een andere boodschap doen - waar ik dan geen geld voor heb totdat het geld weer op de rekening staat. Moet je twee keer fietsen....

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik vind het eigenijk wel zo prettig.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Retourpinnen; voor 2 weken geleden duurde het van vrijdag tot dinsdag bij een duitse modeketen voordat ik het teruggestort kreeg. Erg lang. Bij meerdere winkels staat het er direct op.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Beetje een zijweg maar het is mij de afgelopen tijd geregeld overkomen dat ik iets bij webwinkels bestelde, een klein deel van mijn order toch niet op voorraad bleek en ik het teveel betaalde bedrag contant meegestuurd kreeg met de rest van de bestelling. Wat vooral opmerkelijk is omdat een aantal van die webwinkels geen fysiek filiaal hebben en ook niet op markten staan oid dus ze zullen niet omkomen in wisselgeld. Ging wel steeds om hele kleine bedragen.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Js,hoor. En ik was er ook huiverig voor. Maar het ging goed. Dus bij jou komt het ook goed

    Geertje Ovink

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ja, meestal via retourpinnen. Works like magic. Ik heb eigenlijk nooit cashgeld (vies, brrrr) dus cash terugkrijgen in een winkel hoeft van mij absoluut niet. Het kan inderdaad een dag duren, of soms zelfs over het weekend heen getild worden. Real time banking bestaat op papier wel, maar in werkelijkheid vaak niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ideal gebruik ik zo weinig mogelijk. Internet aankopen betaal ik met de creditcard. Dan ben je verzekerd tegen oplichters die de spullen niet sturen. Ideal garandeert je niets.

    Terugbetaling via creditcard kan wel lang duren. Lidl webshop neemt er de tijd voor. Scapino is sneller. Maar als het niet op tijd komt, dan krijg je van de creditcard maatschappij je geld terug. Je moet wel altijd zorgen dat je bewijs ontvangt.

    Terugbetaling van een pinbetaling aan de kassa heb ik bij Action wel eens in toegestemd. Het stond direct op mijn bankrekening. Geen minuutje hoeven wachten.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar kwetsende reacties naar mij of anderen, reclame en ook reacties met naar mijn mening onjuiste informatie (bijvoorbeeld complottheorieën) worden niet geplaatst.

Over verwijderde of niet geplaatste reacties ga ik niet in discussie.