dinsdag 1 juni 2021

Zuinig met boeken

Ik houd van lezen. Als kind was ik een bevlogen lezeres die stapels boeken per week aankon. Drie of vier boeken was voor mij doodnormaal. Ik ben er mee begonnen toen ik als 10 jarige 7 weken in het ziekenhuis lag. Mijn ouders regelden een abonnement bij de bibliotheek en brachten veel boeken voor mij mee naar het ziekenhuis. Ik had al snel de smaak te pakken! Zo zeer, dat ik ooit besloot van boeken mijn beroep te maken. Ik ging na de middelbare school naar de Bibliotheek- en documentatie Academie en leerde heel veel over boeken en las enorm veel boeken! Ik werd bibliothecaresse en in dat beroep heb ik ook een aantal jaren gewerkt bij de bibliotheek van de Universiteit.  Later werd ik maatschappelijk werkster en nog weer later secretaresse, maar dat is een ander verhaal!

Nog steeds houd ik van lezen! Ik heb een e-reader waarvoor ik boeken leen én ik leen papieren boeken uit de bibliotheek.
Het lenen heeft diverse voordelen:

  • Je geeft veel minder geld uit aan boeken - een abonnement kost mij €4,75 per maand.
  • Je hebt geen kastruimte nodig, want als je het boek uit hebt, lever je het weer in.
  • Goed voor het milieu en veel minder papierverspilling en dus aanmerkelijk minder gekapte bomen.

Door corona was het minder makkelijk om boeken te lenen. Een tijdlang kon je helemaal niet naar de bibliotheek om  boeken te lenen en ook was het een periode alleen mogelijk om gereserveerde boeken af te komen halen en natuurlijk boeken downloaden voor mijn e-reader. Verder kon je niet door de bibliotheek struinen op zoek naar leuke boeken.

Ik ben nu de hele serie "De zeven zussen" van Lucinda Riley aan het lezen. Ik had er over gelezen en toen ik een voor mijn verjaardag (6 december) en sinterklaas op mijn computer een verlanglijst wilde samenstellen, vlogen digitaal de tips over die boeken me om de oren! Dus heb ik de titels genoteerd, niet voor mijn verlanglijst, want ik heb een voorkeur voor lenen en geen kastvulling.
Vind ik het een aanrader? Het zijn enorm dikke boeken en literair zijn ze allerminst. Ze hebben het niveau van een veredelde boeket-reeks-roman. Maar, in tegenstelling tot vroeger toen ik net mijn bibliotheekopleiding afgesloten had, hoef ik van mijzelf niet uitsluitend hoogstaand literaire werken te lezen. Ik mag van mijzelf van alles lezen, zolang ik er plezier aan beleef.
Ik zou de boeken van  "De zeven zussen" willen typeren als een combinatie van historische en romantische liefdesroman. De als baby geadopteerde vrouwelijke hoofdpersoon vindt altijd de liefde van haar leven en ze gaat altijd op zoek naar haar biologische ouders. Over die ouders en grootouders gaat het historische deel in de boeken. Het verleden zit altijd verweven in de stukken die in het heden plaatsvinden.
De eerste delen waren zonder meer leuk en boeiend, maar naarmate de reeks vordert, vind ik de boeken saaier en langdradiger worden. Gedeelten van de boeken zijn wel mooi om te lezen, maar er had naar mijn mening veel geschrapt kunnen worden in de honderden pagina's die de boeken tellen. Ik ben nu in deel 6 en waarschijnlijk komen er 8 delen. Deel 7 is onlangs verschenen. Ik denk dat ik ze wel allemaal wil lezen, want ik wil weten hoe het afloopt met de geheimzinnige adoptievader van de zeven zussen.

Ben jij lid van een bibliotheek?

37 opmerkingen:

  1. Heerlijk om te lezen waar je zin in hebt. Ik werkte als boekenopruimer in de bieb toen ik een jaar of 16 was, erg ontspannen bijbaan en ik ben nog altijd met plezier lid. Ik ben niet meer zo'n veellezer als toen ik kind was, maar ik ben dolblij dat ze weer open zijn. Al was ee service hier in de tussentijd ook top, moet ik zeggen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. In mijn vorige woonplaats 35 jaar lid geweest en toen ik verhuisde vaan plan weer lid te worden, echter werd net de plaatselijke gesloten. Nu haal ik ze bij de kringloop, hebben ze ook een leenkast

    Gistermiddag deel 7 de Zevende Zus uitgelezen heerlijk in de tuin onder de parasol. Was weer leuk na paar maanden rust want achter elkaar lezen wordt wel saai door dezelfde opzet van de delen.
    Nu wachten op deel 8

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja, met hart en ziel! Ik zou niet zonder de bibliotheek willen. Hoewel ik door corona wel veel meer eBooks ben gaan lezen noodgedwongen en daardoor minder afhankelijk van de bieb ben geworden.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik ben niet lid van de bibliotheek, maar ik koop wel regelmatig een boek. Ik ken twee schrijvers en zij verdienen aanzienlijk meer aan een verkocht boek dan aan een uitleen via de bieb. Ik wil graag dat boeken schrijven lucratief blijft, dus daar probeer ik mijn steentje aan bij te dragen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. En zo is het. Ik koop ook altijd boeken, de laatste tijd veel voor mijn kleinzoons. Ik hoop dat ze net zo veel van lezen gaan houden als wij doen. Wel koop ik vrij bewust, die zeven zussen hoef ik niet.
      Laatste aanschaf, Otje van A.M.G Schmidt.

      Verwijderen
  5. Nee geen lid meer van de bieb reden alleen in het centrum van de stad hebben we nog een bieb, dat betekend er heen met openbaar vervoer, auto, dus extra kosten per keer. Fietsen kan ik helaas niet meer. Dus ik ben nu fan van de minibiebjes of kopen. Dit is verhoudingsgewijs voor mij goedkoper. Ik vind het wel erg jammer dat de bieb hierdoor minder toegankelijk geworden is.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Lid van de bibliotheek ben ik niet. Ik heb wel een e-reader en luister naar luisterboeken. Zoveel als vroeger lees ik niet meer, daar zijn andere dingen voor in de plaats gekomen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Sommige boeken leen ik voor ik ze koop. Als inziemoment. Andere boeken koop ik na rustig doorkijken in de winkel. Nog andere boeken leen ik enkel, liefst uit de bibliotheek. (Ik heb altijd 10 boeken thuis, elke uitlening is er 1, dus ik kan gerust 4 boeken thuishebben die ik niet lees maar leen om een minibeetje te steunen)
    Mijn boekenkast is behoorlijk vol maar er staat niets dat ik niet wil houden (ik gebruik ze in wisselende frequentie maar ik zou alles missen).

    Een ebookvind ik vreselijk lezen. Ik mis het gevoel van een boek en van papier.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een e-book heeft inderdaad nadelen. Je kunt niet gemakkelijk even terugbladeren naar het begin om een stukje te herlezen. Wat ik wel heel fijn vind, is dat een e-reader zo handzaam is. Dikke boeken, zoals van de 7 zussen (732 bladzijden) lezen lastig in bed en ik houd van lezen in bed!

      Verwijderen
    2. Dat doe ik ook. Als ik nog onder de limiet zit dan neem ik nog een oude favoriet mee. Zo steun ik de schrijver en de bibliotheek. Beleidsmakers letten op het aantal uitgeleende boeken per jaar. Grappig dat ik niet de enige ben die het doet! Misty

      Verwijderen
  8. Ik lees veel. Ben al wel 58 jaar lid van de bibliotheek. Download ook boeken op mijn e reader. Lezen is voor mij de ultieme ontspanning. Je kunt immers niet aan iets anders denken wanneer je leest,als ik bv tv kijk dwalen mijn gedachten vaak af. Ik koop af en toe ook boeken.Lees het liefst goede thrillers, literatuur (ook hoogdravend 😉) en biografieen of boeken over geschiedenis.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik kom eigenlijk nooit bij de bieb, maar dat zal wel weer veranderen als de peuter iets groter is. Met puber koop ik nog weleens een boek bij de kringloop en die brengen we dan na een tijdje weer eens terug.
    Zelf lees ik voornamelijk digitaal, mijn moeder stuurt me veel boeken toe.

    De zeven zussen vind ik vooral lekker weglezen en het gebruik van heden en historie ook interessanter dan een basic liefdesroman. Voor mooie volzinnen en diepe teksten moet je iets anders zoeken, maar ik hou vooral van afwisseling.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Voor kinderen is het lidmaatschap gratis en er zijn zo veel leuke peuterboeken te leen! Ik leen ook vaak peuter en kleuterboeken voor mijn kleinkinderen.
      Mijn oudste dochter heeft zelf geen abonnement, maar haar dochtertjes van 1 en 4 jaar wel. Regelmatig halen ze dus leuke boeken voor de kinderen. Nu de 4 jarige oud genoeg is, gaat zij ook mee en kiest ze wat uit. Ze hebben toen je alleen kon reserveren, ook boeken via reservering geleend voor de kinderen.

      Verwijderen
  10. Lezen wat je leuk vindt en aanspreekt zou het enige criterium moeten zijn. Ik heb me altijd vreselijk geërgerd aan de neerbuigende houding van mensen op de bibliotheekacademie en in de OB ten aanzien van bouquetreeks en streekromans. Wees blij dat mensen lezen! Dan maakt het niet uit wat en ze kunnen de horizon altijd verbreden. Hoogstaande literatuur heeft bij menig scholier en bij mij 😉 een afkeer van lezen bewerkstelligd. Olga

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Vlak de leraren op de middelbare school ook niet uit. Mijn leraren van Havo en Atheneum waren nog veel sterker tegen streekromans en dergelijke. Op de bibliotheekacademie kwamen boeken uit de bouquetreeks en streekromans wel aan de orde. Je moest ook mensen die dergelijke boeken wilden lezen van dienst kunnen zijn.

      Verwijderen
    2. Jaren op een bibliotheek gewerkt.Er waren volop bouqetreeks en streekromans te leen.Er werd juist vanuit gegaan dat er door die lezers dan ook andere boeken zouden worden geleend en ten dele klopte dat ook.Van een neerbuigende houding was geen sprake.Waarom ook..zulke boeken werden aangeschaft en veel gelezen.
      De openbare bibliotheken zijn er voor iedereen!

      Verwijderen
    3. Natuurlijk is de bieb er voor iedereen! Ook als je geen lezer bent. Tegenwoordig is het minder stichtelijk 😉 Ik vertel alleen mijn ervaring. Mijn docent collectievorming was wel anti streekroman en bouquetreeks en ook in OB's waar ik stage heb gelopen. Dat je daar als klant minder van merkt is evident.
      Olga

      Verwijderen
  11. Mijn eerlijke mening, ik ben vies van tweedehandsboeken. Mijn geluk dat ik niet van boeken lezen hou. Tijdschriften vind ik heerlijk, zou daarom best lid willen zijn van een bieb om daar tijdschriften zoals libelle margriet e.d te halen. Maar het idee dat zoveel mensen daar met hun vingers aan gezeten hebben maakt mij zo vies dat ik daarom tijdschriften nieuw koopt. Uiteraard draag ik mijn respect uit naar mensen die wel tweedehands lezen en verwacht ik ook respect voor mijn reactie. Eline

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dan is een e-reader echt wat voor jou, als je eens een keer wilt lezen! Dan gaat alles digitaal en hoef je nooit boeken aan te raken die anderen in handen hebben gehad.

      Verwijderen
    2. Dan ben ik wel blij met mensen zoals jij die nieuw kopen, hopelijk breng je het dan naar de kringloop later en kunnen anderen er van profiteren die tweedekans wel fijn vinden zoals ik.

      Verwijderen
    3. Via het bibliotheek abonnement kunt, naast Eboeken sinds een jaar (via de Tijdschriften App van de bibliotheek) ook digitaal tijdschrift lenen op uw telefoon of Tablet. Zo'n 20 titels, o.a. de grote bekende damesbladen.
      Veel leesplezier toegewenst, Gabrielle

      Verwijderen
    4. Wat een leuke tip Gabrielle! Dat wist ik niet. Groeten Eline

      Verwijderen
    5. Dan ga ik ook kijken voor de tijdschriften app. Vind het niet erg om nr zoveel te zijn die de papieren versie leent maar vaak zijn de recente nrs uitgeleend.

      Verwijderen
    6. Eline, wat jij hebt met biebboeken herken ik wel want ik heb dat met tijdschriften en kranten die in wachtkamers op de tafel liggen. ;-)

      Verwijderen
  12. Ja. Al heb ik er wel een dubbel gevoel over. Er is veel tijd dus ook geld geïnvesteerd in het totstandkomen van een boek, en de leescijferkanons daargelaten krijgt een schrijver er weinig voor terug (idem andere kunsten). Maar ik wil graag een leger huis en volop kopen draagt daar niet aan bij.
    Net als jij hoef ik van mezelf niet alleen hoogstaande literatuur te lezen. Onlangs las ik een soort Friese Dan Brown, heel onderhoudend en mooie en natuurlijke mix van "echt Fries" en noodzakelijke leenwoorden. Ik houd niet meer van het genre, maar dit las als een trein. Van Game of Thrones heb ik dan alleen het eerste deel gelezen en die vond ik heel voorspelbaar. Daarom ga ik ook niet de serie kijken.
    Soms begin je met een schrijver en na een paar boeken heb je het wel gezien, kennen jullie dat? Margaret Atwood is een fijne uitzondering!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik ben al 30 jaar lid van de bieb. Neem altijd 6 boeken mee, waar onder lees, kook en knutselboeken. (ik hou van plaatjes kijken haha)
    In de lock down periode heb ik mijn eigen boeken weer gelezen. En tegelijkertijd geselecteerd welke er naar de kringloop gaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Tot 1973 was ik lid van onze plaatselijke christelijke bibliotheek, met bruin gekafte boeken. Waar je niet alles meekreeg wat je wilde, als de bibliothecaresse je er te jong voor vond... Daarna van de "echte" bibliotheken. Ook in jaren dat ik wat minder lees, ik vind het een geweldig instituut, wat ik graag steun. De laatste maanden kon je hier alleen tegen bijbetaling boeken reserveren en ophalen, dat werd me toch wat te gek. Ben blij dat de bieb weer open is! Zo moet / wil ik binnenkort eens de consumentenbond test in gaan zien - ik heb een nieuwe koelkast nodig!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ik denk dat ik bieblid ben vanaf de eerste klas (gr.3) vanaf het moment dat ik kon lezen. Dat is meer dan 60 jaar. Ik zou zeer ongelukkig zijn zonder bibliotheek. Ik vind onze bibliotheek ook heerlijk om er te zitten, je kunt er thee drinken en alle tijdschriften die je maar wil bekijken. Nu even niet, maar dat gaat ook weer beginnen. En dan de service die ze bieden door boeken uit andere bibliotheken te bestellen als ze zelf iets niet in de collectie hebben, dat is toch geweldig. En tijdens de lockdown, dat ze een verrassingstas voor je samenstelden. Ik zeg: Leve de Bibliotheek!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Als kind was ik ook leesverslaafd en nog steeds lees ik graag en veel. Ik probeer het aantal boeken in de kast beperkt te houden. Ik ga naar de bibliotheek en koop veel bij de kringloop. Het valt me bij de kringloop op hoeveel goede en behoorlijk nieuwe boeken er staan. Sommigen zijn, denk ik, niet eens gelezen. Ik haal en breng ook veel bij de minibiebs die je bij veel huizen ziet staan.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ik ben vanaf mijn 6E lid van ‘n bibliotheek (ik ben nu 71) De eerste 6 jaar van de katholieke bibliotheek, bruin kaft om alle boeken en alleen ‘goedgekeurde’ boeken.
    Daarna kwam er een openbare bibliotheek en verdween de katholieke. Ik las alles, ook de boeken die mijn 2 broers en 4 zussen leenden. Volgens mijn moeder is dat de reden van mijn slechte ogen 😉
    Ook mijn twee dochters hebben altijd een abonnement gehad. Mijn 3 kleinkinderen (11, 8 en 8) zijn dol op lezen en voorgelezen worden: op hun school is een uitgebreide bibliotheek.
    Op mijn e-reader, met e- boeken van de bibliotheek, lees ik in bed, de papieren boeken van de bibliotheek lees ik overdag of ‘s avonds.
    Bij de laatste verhuizing heb ik bijna al mijn boeken weggegeven of naar een kringloopwinkel gebracht, meer dan 1500, en nu koop ik geen boeken meer!
    Thea

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ik ben sinds mijn jeugd lid van de bieb, zeker al 50 jaar. Ik kan me geen leven zonder lezen voorstellen. Ik heb nu een voordeeltje want mijn werkgever (een school) betaalt mijn abonnement. Ik ben grootverbruiker en vind lezen heerlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ik ben vanaf mijn geboorte al lid van de bibliotheek. Ik maak tegenwoordig vooral gebruik van de ongelijkheid om E-books en luisterboeken te lenen. Ik heb verder een abonnement voor €3,99 per maand op Bookchoice. Ik download iedere maand 8 boeken die ik op mijn e-reader of telefoon of tablet kan lezen. Daarnaast koop ik ook nog boeken en boeken mijn oude moeder.

    Tijdschriften lees ik via Tijdschrift.nl op mijn telefoon of tablet. Kost €9,99- per maand en mijn kinderen lezen mee. Ik lees dagelijks 2 kranten. 1 op papier en 1 digitaal.

    Ik lees momenteel het 7e zus boek. Heel grappig dat Aaf exact de woorden gebruikt die ik ook gebruik voor deze reeks.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Jazeker, vanaf mijn vijfde lid. Elke keer dat ik verhuisde was het eerste wat ik deed lid worden van de plaatselijke bibliotheek. Heerlijk om even binnen te lopen om naar de nieuwe boeken te kijken en met wat geluk met een heerlijk "gratis" nieuw boek weer naar buiten te lopen. Dat deed ik wekelijks, soms wel meerdere keren. Ik heb 4 bibliothekenfilialen op fietsafstand. Het moment dat ik op zaterdagochtend in maart 2020 voor een dichte deur stond zal ik nooit vergeten. De bibliotheek dicht, dat kan niet, dan vergaat de wereld! Gelukkig was het niet zo erg, maar het was wel even slikken. Ik geb een deel van mijn eigen boeken herlezen en zodra het weer kon weer boeken gereserveerd en opgehaald. Nu is de bibliotheek weer open maar ik ga er nu eens in de twee weken heel vroeg op de ochtend heen. Nog even op mijn vacinatie wachten... Misty

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Daarom begin ik niet aan de 7 zussen. Latere delen worden vaak minder leuk en omdat je dan toch nieuwsgierig bent wil je ze allemaal lezen.
    Het zoutpad is nu ook erg populair, evenals het vervolg. Dat zijn maar 2 delen, dus zo'n serie vind ik te overzien. Bij 8 delen heb ik toch een beetje het gevoel dat ik ergens intrap. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Ik ben ook geen fan van series en vervolgen. Het zoutpad is een zeer goed boek. Het vervolg De wilde stilte viel zwaar tegen. Misty

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het vervolg op het Zoutpad viel mij ook tegen. Ik vond het boek een stuk minder boeiend dan het eerste boek.

      Verwijderen
  23. Verhalen zijn mijn eerste liefde en verhalen zullen ook mijn laatste liefde zijn. Net als anderen gestart met lezen vanaf mijn 7de jaar en ik lees gemiddeld 1 boek per 2 weken. Lees ze en ik ben wegens dezelfde redenen als Aaf al 43 jaar lid van de bibliotheek. Angelique uit Gelderland.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.