zaterdag 17 juli 2021

Alternatief zaterdag-blogje: - Een duur nieuw energiecontract?

Omdat ik op vakantie op Ameland was en omdat ik de ochtend na thuiskomst ziek bleek te zijn, deze keer geen blogje over mijn boodschappen, want ik heb nauwelijks iets gekocht. Niet de moeite waard om hier over te schrijven.
Enne ... denk nu niet direct dat ik corona heb, want ik heb last van misselijkheid en koorts en niet van typische coronaverschijnselen. Omdat ik toch zo'n ding in huis heb, heb ik de zelftest gebruikt en die was negatief. Ik blijf binnen en doe het rustig aan tot ik koortsvrij ben.

Deze keer schrijf ik over een nieuw energiecontract, volgende week kun je hier op zaterdag weer een lijstje met boodschappen verwachten.

Per begin november kan ik weer overstappen zonder boetes. Dan is mijn jaarcontract om. Dus ik oriënteer me nu al vast op de prijzen en de mogelijkheden. Als ik binnen 3 maanden vóórdat het huidige contract afloopt overstap, dan kan het contract zonder boetes per 2 november ingaan.
Ik voerde mijn verbruik van het afgelopen jaar in en de goedkoopste was zo'n 50 euro per maand. Andere jaren kwam dat bedrag op 35 euro per maand uit! Dat is nogal een verschil! Het ligt niet aan de overstapbonus, die is bij het aanbod van 50 euro per maand 200 euro, lang niet slecht!

Is de energie zo veel duurder geworden? Zijn de belastingtarieven veranderd? Waar ligt het aan dat ik nogal wat meer zou moeten betalen?
Ik bedacht me, dat de afgelopen winter en het voorjaar vrij koud waren, waardoor ik méér verbruikt heb. Misschien ligt het dáár aan?
Daarom voerde ik het verbruik van ruim 1 jaar geleden in, dan kan ik beter vergelijken!
En ja hoor, dat was de oplossing! Tussen eind januari 2019 en eind januari 2020 verbruikte ik 386 kub gas en 638 kWh stroom en tussen begin juli 2020 en begin juli dit jaar verbruikte ik 570 gas en 645 stroom. Het stroomverbruik over 12 maanden verschilt nauwelijks, maar het gasverbruik wel!
Dan weet ik dat als ik over een maand een nieuwe energieleverancier uitzoek!

12 opmerkingen:

  1. Niet om nu te zeggen dat je wel Corona hebt, maar misselijkheid en koorts zijn juist wel typische Coronaklachten.
    Ik ben zo verbaasd dat je dat niet weet..... Beterschap

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ga er met mijn astma van uit, dat als ik corona krijg, het mij op mijn luchtwegen slaat en niet op mijn ingewanden. Ik weet echt wel dat koorts hoort bij corona.
      Ik knap al goed op, ik ben sinds gistermiddag koortsvrij en ik heb sinds vanochtend mijn eetlust weer terug. Ik houd het op een zomergriepje.

      Verwijderen
  2. Zo is het Aaf, iedereen die wat ouder is stapt wel eens uit bed en voelt zich niet in orde. Bij jou koorts en last met je ingewanden. Ik word dan wakker, misselijk en hoofdpijn. Even gas terug nemen, rustig weer opbouwen. En dat kan gelukkig nu je niet meer hoeft te werken.
    Toch een prettig weekend.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Buikgriep heerst op het moment! En we besmetten elkaar sneller, nu de mondkapjes niet hoeven, en we minder letten op de veiligheidsregels. Ik ga toch het mondkapje weer gebruiken ook al is het niet verplicht.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Goed dat je toch voor de zekerheid een zelftest hebt gedaan. Fijn dat je alweer opknap.
    In je tekst heb je een nieuw energiecontact onderstreept, dus ik verwachtte een link. Ik was nieuwsgierig wie die bonus van €200,- geeft want ik mag nu ook boetevrij overstappen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vergeleek bij Pricewise: https://www.pricewise.nl/energie-vergelijken/ en kwam uit bij Powerpeers.

      Verwijderen
  5. Om te vergelijken voer ik hetzelfde gebruik in dat de basis was voor de prijsopgave voor het lopende jaar. Ik vergelijk dus de kosten van datzelfde verbruik voor verschillende leveranciers. Ongeacht wat ik nu gebruik. Want ik kan toch niet voorspellen wat voor weer het gaat worden. Alle leveranciers zijn nu duurder. En ze willen allemaal graag dat je een voor 3 jaar vast contract neemt. Dat zegt mij, dat zij een prijsverlaging verwachten de komende tijd. Daarom ga ik weer voor een 1 jaars contract en ik blijf ook vergelijken totdat het moment van contract einde dichtbij is.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. De energie tarieven zijn overal gestegen .Ik las al allerlei waarschuwingen voor mensen met een jaar contract.De rede weet ik niet zeker al dacht ik dat de belasting op energie een rol speelt.Beterschap Safe ik hoop dat je snel op knapt.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Bij het afsluiten van een nieuw energie contract kijk ik nooit naar het voorschot bedrag. De naam zegt het al, het is maar een voorschot. De eindafrekening volgt later, zeker als je extreem voorschot bedrag hebt betaald. Daarom kijk ik altijd naar kWh/m3 prijzen en met mijn lage verbruik let ik erg goed op de prijzen van vastrecht.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Voor mij is de berekening van het voorschot wel belangrijk. Dat komt omdat een laag verbruik heb en daardoor is een overstapbonus voor mij relatief veel geld. Als ik nu over zou stappen kan mijn overstapbonus 200 euro bedragen. Ik verbruik nu voor ongeveer 35 à 40 euro per maand. Dat betekent dat ik door die bonus nogal wat maanden cadeau krijg!
      Natuurlijk is de prijs van de kWh en m3 prijs ook belangrijk, want bij strenge winters of onverwacht hoog verbruik telt dat flink mee!

      Verwijderen
  8. Ik ben per 1 juli weer overgestapt. En nog net (2 maanden eerder afgesloten) geprofiteerd van het toen nog lagere tarief. Mijn maandbedrag kwam toen ruim een tientje lager uit dan wat ik nu kwijt zou zijn met mijn gebruik. €88 ipv €98 per maand. Een dag na afsluiten keek ik opnieuw... en toen waren de tarieven al verhoogd.
    Fijn dat je nu ook de voor jou beste optie hebt

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Helaas kon ik nog niet overstappen toen de prijs laag was. Het is nu veel duurder, maar ik verwacht dat het weer omlaag gaat. Ik heb nog een paar maanden de tijd voordat ik moet beslissen.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische, onaardige, of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.