Gisteren op de site van de Volkskrant: Energiebedrijf Enstroga is omgevallen door de hoge prijzen in deze gascrisis! Er zijn 450 klanten en die worden verdeeld over de overige energiebedrijven.
Na Welkom Energie nu al het tweede energiebedrijf dat failliet gaat.
Na komende vrijdag is het over en uit.
Problemen ontstonden naast de hoge gasprijzen mede doordat Enstroga eenzijdig bestaande contracten had opgezegd. Klanten gingen daar niet mee akkoord, waardoor de ACM ze een dwangsom heeft opgelegd van 15 duizend euro.
En wat nu voor de 300 oud-klanten van Enstroga, waar het contract van was opgezegd? Ze moeten op zoek naar een nieuw energiebedrijf, maar er valt niet zo veel te kiezen, want alle energiebedrijven zijn duur geworden.
Hoe kies je dan het beste?
- Kies niet voor een klein bedrijf, die heeft minder mogelijkheid zich te herstellen in slechte tijden. Enstroga had 450 klanten, dat is heel erg klein!
Hoe koos ik zelf 3 maanden geleden? Ik koos niet voor een klein bedrijf. Ik had met mijzelf afgesproken dat nooit te doen. Een aantal jaren geleden ging er een klein bedrijf failliet en dan zit jij als klant met de brokken. Geen zin in!
- Zorg dat je voorschot niet te groot is. Misschien ben je gewend om meer te betalen dan je daadwerkelijk verbruikt. Je creëert dan met die
ruime voorschotten een soort spaarpotje, maar mocht het bedrijf failliet
gaan, dan is het maar zeer de vraag of jij je spaarpotje weer terug
krijgt. Dus liever wat te laag als te hoog.
Ik heb gisteren mijn
maandvoorschot een beetje verlaagd, zodat het volgens mij nu beter in overeenstemming is met mijn verbruik in combinatie met de tarieven in mijn contract.
Over besparen en bezuinigen en over met pensioen zijn. En ook over leven in de huidige tijd!
woensdag 10 november 2021
Al wéér een energiebedrijf failliet
AUTEUR: Aaf, alias Zuinigaan.
Ooit opgeleid als bibliothecaris (1974) en maatschappelijk werker (1984). Van 1999 – 2019 werkzaam in het HBO en sindsdien met pensioen. Vanaf de aankoop van mijn huis in 2007 blogger met als centraal thema zuinig leven en besparen. Sinds 2016 oma van inmiddels 4 leuke kleinkinderen.
zuinigaan@gmail.com
Ooit opgeleid als bibliothecaris (1974) en maatschappelijk werker (1984). Van 1999 – 2019 werkzaam in het HBO en sindsdien met pensioen. Vanaf de aankoop van mijn huis in 2007 blogger met als centraal thema zuinig leven en besparen. Sinds 2016 oma van inmiddels 4 leuke kleinkinderen.
zuinigaan@gmail.com
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Helaas, weer een energiebedrijf wat omvalt. Ik moet eerlijk zeggen dst ik nog nooit van dit bedrijf gehoord heb.
BeantwoordenVerwijderenZelf ben ik al jaren bijdezelfde maatschappij. Altijd 3jr contract gekozen. Laatste keer 1jaar ivm een verhuizing die er aan zat te komen en alles was nog te onzeker.
Ben nooit overgestapt.
Ik heb een heel laag verbruik, loonde nooit echt.
Ben benieuwd hoe het voor andere maatschappijen gaat verlopen.
Mijn ervaring is dat het overstappen wel degelijk wel degelijk helpt om de kosten te drukken. Dat komt vooral door de welkomstbonussen die verstrekt worden. Bij een heel laag verbruik tikt dat juist enorm aan! Ik heb het afgelopen jaar voor €635,79 verbruikt en daarover kreeg ik een welkomstkorting van 140 euro. Dat betekende dus dat ik door de korting bijna een kwartaal lang gratis energie kreeg.
VerwijderenDaar ben ik het helemaal mee eens.Alleen jammer voor degenen die nu een nieuw contract nodig hebben. Weinig aanbieders en al een paar maanden geen cashbacks meer aangeboden. Ik heb mijn gunstig jaarcontract rond mei afgesloten voor vanaf juli 2021. Hopelijk zakken de prijzen rond die tijd voor een nieuw contract. Anders ga ik voor variabel.
VerwijderenTja, als je altijd voor een dubbeltje op de eerste rij wil zitten kan er wel eens wat misgaan.
BeantwoordenVerwijderenWat een rare, zure reactie. Het lijkt me logisch dat je een zo gunstig mogelijk contract zoekt.
VerwijderenMee eens, de sterke bedrijven overleven deze tijd.
VerwijderenVoor iedereen is het pas op de plaats.
Kan ook eens geen kwaad ,alles kon en moest maar.
Niet dat ik nu zit te wachten op corona met alle ellende maar deze maatschappij kon toch zo niet doorgaan?
Ook degenen die altijd een variabel contract hadden, zitten straks met de brokken. En zij gingen niet voor een zo gunstig mogelijk contract. Al de jaren van ons huwelijk had ik altijd een variabel contract. Pas nadat ik rond 2018 overstapte op Greenchoice, heb ik gekozen voor vaste contracten. Met als geluk dat mijn contract nu pas rond mei 2023 afloopt. Was NUOn wat soepeler geweest met het verlagen van mijn maandelijkse betaling, toen we door verhuizing veel lager in ons gasverbruik zaten, had ik nog steeds een variabel contract gehad. Want ik ga niet elk jaar overstappen vanwege bonussen.Uiteindelijk moeten die bonussen wel gezamenlijk betaald worden. De kabouters betalen die echt niet. Geartsje
VerwijderenIk heb het nooit begrepen die drang om elk jaar te kijken waar de prijzen het laagst zijn. Bij bedrijven die hele lage prijzen aanbieden wordt er altijd ergens de kantjes vanaf gelopen. Zoals geen buffers opbouwen. De klanten kregen lage prijzen maar merken nu dat goedkoop ook duurkoop kan zijn.
BeantwoordenVerwijderenMisty
Precies en ik vind het te veel gedoe.
VerwijderenBedrijven geven geen "gratis geld" of cadeaus weg. Dat gaat altijd ten kosten van andere zaken.
Uiteraard moet een ieder zelf weten of men jaarlijks wil overstappen.
Je hoeft niet altijd op zoek te gaan naar de allergoedkoopste om toch voordeel te halen. Van Vattenval naar Eneco leverde ons €800 op exclusief de bonus van €200 die we ook nog kregen. Beide geen kleine spelers en Eneco was ook niet de allergoedkoopste. Maar dus wel een heel interessante besparing.
VerwijderenKennelijk is er nog genoeg marge om ondanks die cadeaus winstgevend te zijn. Op de kleine onbekende bedrijfjes na, maar geldt dat niet in elke branche?
Dat jaarlijks overstappen ivm welkomsbonussen loont niet per definitie. Driejaarlijkse contracten kunnen wel degelijk gunstiger zijn.
BeantwoordenVerwijderenWelkomsbonussen zijn natuurlijk (net als spaarprogramma's bij supermarkten en tankstations) cadeautjes uit eigen zak.
Op dit moment zou ik helemaal geen contract voor een bepaalde termijn afsluiten. De verwachting is dat volgend jaar de prijzen weer wat dalen. Voorlopig een contract met variabele tarieven, per maand opzegbaar, dat is nu echt het verstandigst.
Woningcorporaties zijn de laatste jaren ook energie gaan leveren. Ik ben benieuwd of die het gas nog goedkoop hebben ingekocht, want als ze geld verliezen dan halen ze het verlies weer terug in de huurprijzen.
BeantwoordenVerwijderenBeste vlierbloesem, als je verhuurder je energie levert, betaal je daar ook een voorschot, net als bij servicekosten.
BeantwoordenVerwijderenEn krijg je ook jaarlijks een afrekening. Bij hoge gasprijzen kun je dus na moeten betalen.
Dat staat los van de huur en is allemaal bij de wet geregeld. Groet, G
Een paar jaar geleden koos ik voor zo'n kleine maatschappij: de groenste en de goedkoopste, voor mij. Maar ik houd nu mijn hart een beetje vast.... Ik betaal ZO weinig voor mijn energie! Toen ik vorig jaar keek of ik met een overstap misschien ergens goedkoper uit zou zijn, deden zij me een goed aanbod. Ik weet alleen niet of ik nu tot komende februari, of langer afsloot... Mrs H te B
BeantwoordenVerwijderen