zondag 28 november 2021

Daar gáát je voordeel! Veel fouten op kassabonnen!

Bij iedere aankoop kijk ik de kassabon na en ik kom regelmatig fouten tegen. Bij voorkeur doe ik het aan de kassa, maar in ieder geval in de winkel. Volgens een onderzoek van de consumentenbond bevatten veel kassabonnen van supermarkten foutenLees ook dit artikel op de site van de NOS.
Met name bij de AH komen veel fouten voor. Volgens het onderzoek van de consumentenbond, hebben bij Albert Heijn ruim 1 op 4 producten een afwijkende prijs.
Met name bij koffie, bier en wijn gaat het regelmatig mis. NOS: Die artikelen waren volgens het prijskaartje in de aanbieding, maar volgens de kassa niet.

Let hierbij op! De prijs op het schap is leidend.
Ik koop niet zo vaak koffie en zelden wijn of bier. Misschien komt het daarom bij mij niet zo vaak voor.  Zeker niet 1 op de 4 producten.

Als ik een fout vind, ga ik altijd naar de infobalie en verwijs naar het prijskaartje op of bij het schap. Dan gaat een medewerker vaak eerst in de computer kijken en als die prijs overeenkomt met de kassabon, gaat de medewerker naar het schap, waar ik de prijs gezien heb. En daar gaat het inderdaad soms fout. Een keer met verse vijgen, die volgens het schap in de aanbieding waren, maar volgens de kassa en op de site niet. Ik kreeg toen wel het teveel betaalde geld terug omdat de prijs op het schap leidend is.
Wat mij ook nogal eens gebeurt: een product wordt dubbel gescand, terwijl ik maar 1 koop. Dan is het 1 halen, 2 betalen.
Verder worden bij de AH 35% kortingsstickers nog wel eens gemist, waardoor je de volle prijs betaalt.
En wat ook regelmatig gebeurt, is dat de korting in de bonusbox niet doorberekend wordt. Dan heb ik een aanbieding gekozen en rekent de kassa de aanbieding niet. 

Mijn advies: controleer altijd je bon en onthoud de prijs van aanbiedingen zoals die op het schap staan. Dat kan je veel geld schelen!

19 opmerkingen:

  1. Beetje negatief stuk naar AH. Geen voorbeelden andere winkels. Meeste winkels in Nederland, hoogstwaarschijnlijk dus meeste kassatransacties, geeft een grote kans op de meeste fouten.

    Waar gehakt wordt vallen spaanders.

    Uit je verhaal begrijp ik ook dat het altijd netjes wordt opgelost, prima dan toch!?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het onderzoek vond bij alle supermarkten fouten, maar de meeste fouten op de kassabon vonden ze bij AH. Ik haal mijn boodschappen grotendeels bij AH, dus vandaar dat je hier over AH leest.

      Het wordt altijd wel netjes opgelost, maar het is wel opletten geblazen, als je niet controleert is dat bijna altijd in je nadeel.

      Verwijderen
    2. Beter lezen, het staat er goed. En het wordt pas opgelost als jíj het ziet, dus wat Aaf zegt: "goed opletten".

      Verwijderen
  2. Het verbaasde mij dat het zoveel voorkomt, moet ik zeggen dat ik bovenstaande artikelen nooit koop. Maar ik kan het denk ik op 2 handen tellen de afgelopen jaren dat ik zelf boodschappen doe, en dat is toch al een 20 jaar. Maar dat ik dan ook daadwerkelijk terug ga naar de infobalie is niet zo vaak, want ik ga voor een paar "centen" niet heel lang wachten tot ze het hebben uitgezocht. Dat heb ik laatst wel weer gedaan, scheelde bijna 2 euro, maar daar ben ik ruim 10 minuten mee bezig geweest voor ik het terug had. Dat vind ik pas zonde van mijn tijd. Het scheelt misschien ook dat ik altijd naar dezelfde supermarkt (een AH) ga en maar 1x in de week boodschappen doe. En dan 1x in de zoveel weken ga ik naar nog een supermarkt waar ik dingen in bulk haal die ik bij mijn standaardwinkel niet lekker vind of ze hebben het niet.

    groet Janneke

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zo kreeg ik tot drie keer toe een pak koffie. Dat bleef maar fout geprijsd staan. Bij de balie gemeld en dan kreeg ik één pak gratis.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Daarom ben ik fan van de zelfscan. Direct te checken!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, die zelfscan is een oplossing. Als het fout is ingeprogrammeerd dan zie je dat direct en kun je het melden. Wel even wachten tot het is uitgezocht, maar het werkt toch prettige dan er iets van zeggen als er een hele rij klanten bij de kassa stat te wachten.

      Verwijderen
  5. Probleem is Aaf, met Corona blijf ik nu liefst zo kort mogelijk in de drukke winkel.
    En probleem twee: ik woon in de binnenstad van Amsterdam, heb geen auto en ben slecht ter been.
    Dus ik kan alleen bij Albert Heijn boodschappen doen, die hebben hier een monopolie.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je kunt het natuurlijk ook prima buiten even controleren of thuis. En de volgende keer even bespreken.

      Verwijderen
  6. Het is in meerdere winkels opletten.
    Hier bij de olifant supermarkt gaat het ook mis in de aanbieding, wordt eel altijd heel netjes opgelost.
    En bij de geel/blauwe duitse discounter gaat het ook weleens mis in de aanbiedingen. Zeker bij de "verspil me nietjes".
    Ik zorg dat de kortingstickers alstijd bovenop liggen en goed zichtbaar zijn.
    Maar ach, waar mensen werken worden fouten gemaakt. Als het masr goed wordt opgelost.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Eerlijk, ik controleer nooit de bon van welke winkel dan ook.

    Ik kreeg toevallig van de week bij een supermarkt een tasje mandarijnen voor niks omdat er geen kaartje op zat. Maar dit werd door de cassiere gemeld.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Het gebeurt in ‘mijn’ AH niet vaak, de laatste keer was nog voor corona en ik controleer de kassabon altijd.
    Bij Lidl, waar ik het meest koop, is het in zeker 20 jaar slechts 2 keer gebeurd.
    Dus waar de consumentenbond deze cijfers vandaan haalt is mij een raadsel.
    Thea


    BeantwoordenVerwijderen
  9. Bij mij gebeurt het bijna wekelijks! idd vooral bij AH. Vrijdag nog 1.30 met de zalm en een week daarvoor op het bier: ook 1,30. Je krijgt het contant terug en gelijk bij thuiskomst stop ik het in een spaarklompje: leuk voor iets extra's. Stimuleert mij des te meer om het wel terug te vragen ook al zijn het kleine bedragen.
    Het gebeurt vooral bij bonusartikelen met ook nog een kortingssticker. De korting gaat dan af van de normale prijs, wat natuurlijk niet de bedoeling is. Daarbij: wie het kleine niet eert...

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik vind het bij de Lidl ook steeds meer voorkomen. En dan wordt het niet altijd goed opgelost, want soms blijven ze erbij dat de aangeslagen prijs klopt.... En zeker nu met mondkapjes op is het slecht onderhandelen, dus betaal ik vaak te veel - omdat ik gewoon GEEN gesprek in de winkel kan voeren...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hier hebben ze ook geen servicebalie bij de Lidl en lukt het mij vaak ook niet om de juiste prijs voor iets te krijgen!

      Verwijderen
  11. Wat gek. Ik doe de meeste boodschappen bij AH en controleer altijd de bon maar heb zelden of nooit een fout meegemaakt. Ook niet bij andere supermarkten waar ik wel eens kom (LIDL, Jumbo). Ik vraag me af of dat onderzoek wel klopt want als er bij de AH 1 op de 4 producten een fout wordt gemaakt zou ik dat toch ook regelmatig moeten meemaken.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Vooral bij Lidl en Jumbo heb ik het vaak meegemaakt. De gewone prijs in plaats van de aanbiedingsprijs wordt afgerekend, er worden hele andere artikelen aangeslagen dan wat je koopt, de aantallen kloppen niet, en kassières kunnen zelfs hardnekkig ontkennen dat het fout is afgerekend. Sinds de zelfscan bij Lidl is dat verbeterd. Er loopt altijd iemand rond om te helpen bij fouten. Jumbo heeft weer vaak nep aanbiedingen. Iets wordt goedkoper geadverteerd, maar in plaats daarvan zetten ze een duurder artikel in het schap. De minste kassafouten zijn er bij Aldi. Maar ook daar komt het voor dat de prijs in de advertentie afwijkt van de winkelprijs.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik let er eigenlijk helemaal niet op. Dat zou wel beter zijn, maar is bijna niet te doen. We proberen maar 1 x per week boodschappen te doen, en voor een gezien van vier heb je dan echt heel veel. Niet te doen om dan die hele bon te checken en alle prijzen te controleren. Overigens doen wij boodschappen bij Jumbo, wellicht is het daar minder erg?
    Nienke

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik heb het al vele keren meegemaakt bij een ah.Het geeft toch een vervelend gevoel als je iets extra koopt en er thuis achter kom dat het niet is verrekend.. Daarom probeer ik nu zo min mogelijk boodschappen te doen bij AH.Ik heb er ook 1 keer over gebeld..Maar dan moest ik 20 km rijden om bij de ah te komen waar ik het had gekocht.Het was 7 euro..Maar ik denk dat ik het dan kwijt was geweest aan de benzine

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.