zondag 28 november 2021

Over het gas- en stroomverbruik van deze week

Het was  een koude week, waarin ik vrijwel voortdurend thuis was. Op een paar fietstochtjes en wat wandelingen na.
Het gasverbruik liep op, logisch ook, met meer kou en veel thuis zitten.

Vergelijking

Op zich gaat het best goed hoor. Op mijn account van SLIM.energieinzicht.nl,  waar ik mijn verbruik kan checken en waar dit verbruik vergeleken wordt met een ander éénpersoonshuishouden in een vergelijkbare woning, zie ik dat ik het goed doe.
Mijn gasverbruik deze maand t/m 27 november: 63,49 m3. Verbruik vergelijkbaar huishouden: 91,08 m3
Mijn stroomverbruik in deze periode: 48,22 kWh. Verbruik vergelijkbaar huishouden: 257,97 kWh.

Verbruik gas en stroom in de afgelopen week

Mijn gebruik in de afgelopen week (week 47):

GAS ->  20 m3.
In week  46  gebruikte ik 15,1 m3.

STROOM -> 14   kWh
In week 46 gebruikte ik 13  kWh.

Kosten voor gas en stroom

Wat kost dat verbruik van deze week?
Kosten van mijn verbruik deze week, uitgaande van 100 cent per m3 gas en 33 cent per kWh: € 24,62.

In dat bedrag zijn de vaste kosten niet meegerekend.


Mailtje van de energieleverancier

In de afgelopen week ontving ik een mailtje van de energieleverancier.
"In verband met de gestegen energiekosten, komt het kabinet alle huishoudens tegemoet met een geldbedrag. Dat is positief nieuws. In jouw geval krijg je van de overheid een compensatie van €266,21 inclusief btw in 2022. Met jouw jaarlijkse verwachte energieverbruik van 650 kWh stroom en 456 m³ gas ben je inclusief de overheidscompensatie ongeveer €25 per maand goedkoper uit vanaf januari. Dit betekent een verlaging van je maandelijkse kosten. Hou er wel rekening mee dat dit nog een voorlopige schatting is.

De overheidsheffingen op stroomverbruik dalen met zo'n 6,9 cent per kWh. Daarentegen gaan de overheidsheffingen op gasverbruik omhoog met zo'n 1,8 cent per m³."

Nu levert dat laatste maar weinig op, omdat mijn stroomverbruik relatief laag is. Als mijn stroomverbruik naar verwachting 650 kWh is, zou dat voordeel ca €45 euro per jaar zijn, ongeveer €3,75 per maand, maar toch is het leuk!

Overigens moet je niet denken dat die €266,21 compensatie een super gebaar is van de overheid, want diezelfde overheid int door de hoge energieprijzen gigantisch veel belasting, zowel energiebelasting als BTW. Die is €2566,21 is ook voor een deel een sigaar uit eigen doos.

3 opmerkingen:

  1. Mijn stroomverbruik in deze periode: 48,22 kWh. Verbruik vergelijkbaar huishouden: 257,97 kWh.

    Wat een verschil, waar gaat dat verbruik aan op denk ik dan. Het is meer dan vijf keer zoveel.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb geen vergelijkbaar huishouden: 5 personen en twee elektrische auto's, verwarming primair met warmtepomp, koken op inductie. November tot nu toe 1300kwh (geen typefout). Gas 43m3, met name douchen.

      Verwijderen
  2. De 'hedendaagse jeugd' heeft enorm veel elektrische apparaten. Telefoons, laptop, game computer, enorme koelkast, magnetron, oven, afwasmachine, wasmachine, droger, heel veel lampen en dan vaak ook nog airco, televisie en allerlei dingetjes op de computer waarvan ik de naam niet ken. Elektrische fiets. Etc. Etc.

    De vorige bewoners an ons huis verbruikten 3x zoveel gas en 5!x zoveel elektriciteit met 1 persoon minder!

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.