zaterdag 25 december 2021

Kerstwensen 2021

Het is al weer kerst! De tijd gaat snel. Het schijnt dat dit met ouder worden van doen heeft.
Professor Douwe Draaisma heeft er een boek over geschreven:
"Waarom het leven sneller gaat als je ouder wordt

over het autobiografische geheugen"
Hier in het buurtcentrum gaf Douwe daar kort voor het begin van de pandemie een lezing over die ik bijwoonde, omdat het mij als oudere zeker interesseerde.
En het klopt wel, dat sneller gaan, ook het afgelopen jaar is snel gegaan, ondanks alle coronaperikelen en mijn persoonlijke problemen met een nogal wrakke heup!
Vóórdat het jaar al weer om is, wil ik jullie allen fijne feestdagen toewensen!

Ik ben buitenkerkelijk opgevoed en ik ben ook nooit gaan geloven in welke god dan ook, dus wat dat betreft zegt kerst mij helemaal niets en ik kan jullie daar niets in meegeven.
Waar staat kerst voor mij dan WEL voor?
Warmte en geborgenheid, een rustmoment samen met mijn naasten, een moment van bezinning, vrede op aarde. Dat soort dingen. Ook niet niks, vind ik zelf.

Wat wens ik jullie toe: een genoeglijke kerst, met warmte van en voor je medemensen.
Mocht je gelovig zijn: een gezegend en/of zalig kerstfeest. Geniet van de mis of van de kerkdienst, of een
'Kerststal-walk-thru' via een scherm of life.

Zorg voor een veilige omgeving. Mocht je echte kaarsjes in je kerstboom willen, houd dan goed blusmateriaal bij de hand! Als er brand uitbreekt, dan grijpt het vuur snel om zich heen, veel sneller dan jij misschien zou denken, leerde ik als Bedrijfshulpverlener! 

En dan nog wat: het is ook helemaal OK als je kerst niet zo gezellig en gelukkig is. Het is geen verplichting om gezellig en gelukkig te doen omdat iedereen dat van jou verwacht en jij misschien zelf ook wel!
Toch wens ik ook jou genoeglijke dagen toe, met licht, zowel in je omgeving als in je hoofd!

Mijn kerstengel, inmiddels wel 25 jaar oud, maar nog steeds mooi!
PS mijn gebruikelijke boodschappenlijstje vinden jullie hier vanavond terug. Ik vond mijn kerstwensen belangrijker.

12 opmerkingen:

  1. Jij ook goede feestdagen.Als het gezellig is,gaat de tijd misschien langzamer

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Aaf!
    Ik heb je blog pas enkele weken geleden ontdekt en ben nu je archief (vanaf 2007) aan het doorspitten. Na het lezen van behoorlijk wat blogjes kan ik maar een ding zeggen: wat een ontzettend fijn mens ben jij! Behulpzaam, gezellig, inspirerend, lief EN praktisch. Topcombinatie. Ik ben blij dat ik je blog gevonden heb en ook deze kerstboodschap is wat mij betreft een schot in de roos. Licht in hoofd en omgeving is een heel mooie wens voor velen, inclusief mezelf.

    Ik hoop dat jouw dagen heerlijk verlopen en bedankt dat je via je schrijfsels bijdraagt aan mijn fijne kerst. :)

    -JennyL

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bloos.... dank je voor je lieve reactie! Als je alles vanaf 2007 wilt lezen, dan ben je nog daar nog wel even mee bezig!

      Verwijderen
  3. Weet je dat ik vanmorgen nog dacht we hebben de kerstengel van Aaf nog niet gezien. Gelukkig plaats je hem nu op kerstmorgen.

    Wij blijven veilig thuis en vinden dat prima. Ontmoetingen met iedereen komen wel weer als te tijd rijp is.

    ps onze buurman gaat elke zondagmorgen om kwart over 9 naar de kerk en net is hij ook vertrokken. Kennelijk gaat er wel iest door.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die kerstengel is mij heel dierbaar. Hij was toenertijd in mijn beleving heel duur en ik had het geld er eigenlijk niet voor, omdat ik toen in de bijstand zat. Ik heb hem toch gekocht en ik heb daar geen spijt van gehad.

      Verwijderen
    2. Geweldig dat je er zoveel plezier van hebt en dat je zoiets zo kunt koesteren. Juist als je weinig geld hebt, krijgen de dingen extra veel betekenis en heb je jezelf iets geweldigs cadeau kunnen doen.

      Verwijderen
  4. Ik wens je alle goeds voor 2022!
    Thea

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Een fijne en gezellige kerst gewenst!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wát een mooie wensen!
    Zo bijzonder hoe je eerlijk bent over wat je (niet) gelooft en wenst. Mooi!!
    Kerst is inmiddels voorbij en ik hoop dat je wensen naar je teruggekomen zijn en je een 'licht' kerstfeest had.
    Lieve groet

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische, onaardige, of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.