maandag 3 januari 2022

mRNA

Mijn vaccin heet mRNA en eerlijk gezegd had ik van die naam nog nooit gehoord. Het schijnt of Pfizer of Moderna te zijn. Waarom ze nu die naam gebruiken, dat weet ik niet.
Maar, hoe dan ook, er wordt hier flink geboosterd! Het gaat ineens heel snel! Zowel mijn dochters als mijn schoonzoons hebben deze week een afspraak voor een prik.
Ik kreeg op de laatste dag van het oude jaar mijn boosterprik, met mRNA.
Van deze prik merk ik weinig, alleen plaatselijk lichte pijn, verder niet. En misschien een beetje duf, maar dat kan ook komen door verstoring van mijn slaapritme, door het vele geknal en luide sirenes in de nieuwjaarsnacht. Kennelijk moest de ME hier in de buurt nog optreden tegen jongeren die wat al te gewelddadig en vandalistisch waren.
Ik ben opgelucht dat ik de prik nu eindelijk kreeg, de berichten over de werkzaamheid van mijn 2 vaccinaties AstraZeneca waren niet heel gunstig. Nu ik de boosterprik gehad heb, voel ik mij weer optimistischer over mijn gezondheid. Corona krijgt mij er niet onder!
Geen van mijn (klein-)kinderen heeft tot nog toe corona gehad. Alle (zelf)tests waren tot nog toe negatief.
Ik verwacht dat de kleuter-kleinkinderen binnenkort ook een prik mogen. Mijn kleinzoon kwam bij mij spelen op nieuwjaarsdag en gisteren kwam mijn kleindochter. Ik heb hen beiden verteld dat ik helemaal niets van de prik gevoeld heb. Zoals altijd kijk ik niet naar het prikken en ik had niet eens door dat het prikken al klaar was! Altijd goed om die ervaring als geruststelling mee te geven aan kinderen.
Ik vind het niet riskant om hen te laten prikken, ze krijgen een reeks aan vaccinaties, daar kan de vaccinatie tegen corona nog prima bij.

Wat krijgen of kregen kinderen dan allemaal aan vaccinaties?
- DKTP Hib en HepB - difterie, kinkhoest, tetanus, polio, Hib-ziekten en Hepatitis B
- BMR - bof, mazelen en rodehond
- pneumokokkenvaccinatie - beschermt tegen 10 typen pneumokokken
- meningokokkenvaccinatie - van de meningokokbacterie bestaan meerdere types. De vaccinatie in het Rijksvaccinatieprogramma beschermt tegen de typen A, C, W en Y.
- Het HPV-vaccin - als kinderen 10 jaar zijn. Er zijn veel verschillende HPV-virussen, maar de typen 16 en 18 zijn de meest voorkomende gevaarlijke virussen. Van deze virussen kunnen op termijn vrouwen baarmoederhalskanker krijgen.

De coronavaccinatie voor kinderen bevat een aangepaste dosis. Nu de nieuwe variant van corona zo sterk rondgaat op basisscholen, lijkt het mij een heel goed plan om zo veel mogelijk basisschoolkinderen te vaccineren om de verspreiding tegen te gaan!

26 opmerkingen:

  1. Fijn dat je je booster hebt!
    Wij zijn beiden gevaccineerd, maar voor onze kinderen vind ik het echt een ander verhaal dan bij reguliere vaccinaties. Kinderen worden er namelijk gewoonlijk niet ziek van en zijn hun weerstand nog aan het opbouwen. Daarbij is dit geen vaccinatie die je 1 of 2 keer neemt…. Het lijkt meer opeen griepprik en die geef je ook niet aan kinderen.

    Maar goed… iedereen maakt die beslissing zelf. Ik denk dat hier nog veel reacties over zullen komen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Inderdaad, mijn kinderen krijgen geen vaccinatie. Dat volwassenen hem nemen, is hun eigen keuze.

      Verwijderen
    2. Mijn dochter van vijf neemt waarschijnlijk wel een vaccinatie. We hebben haar verteld hoe het werkt (al eerder natuurlijk, toen de eerste vaccinatieronde op gang kwam) en het lijkt haar een goed idee.

      Verwijderen
    3. Bijzonder dat een 5 jarige al zulke beslissingen kan nemen...

      Verwijderen
    4. Kinderen worden meestal niet ziek, maar kunnen anderen wel besmetten.

      Verwijderen
    5. @madelief: Ik heb er geen illusies over dat ik zelf, zonder enige medische onderlegging, helemaal goed door heb wat zo'n vaccin is en doet en wat de risico's precies zijn. Er zijn blijkbaar kleine risico's en er zijn voordelen. En er zijn mensen die er veel meer verstand van hebben die het een goed idee vinden. Dat is wat ik weet. En zo hebben we het ook aan onze dochter verteld. Op basis daarvan vond ze het een goed idee om een prikje te nemen, ook al weet ze dat het ook pijn doet.

      Verwijderen
  2. mRNA is niet de naam van je vaccin, maar het type vaccin. mRNA vaccins worden gemaakt door pfizer en moderna.

    mRNA is een stukje genetische code dat het virus ook heeft en waar het virus door je immuunsysteem aan herkent wordt. Daardoor gaat het immuunsysteem aan het werk om alvast antistoffen te maken. Een ouderwets vaccin bevat ook de genetische code maar dan in geïnactiveerd volledig virus.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Duidelijk uitgelegd.
      Na pfizer kreeg ik nu moderna. Leeftijdgebonden volgens de prikker. (militair.) Dus type mRNA

      Verwijderen
  3. mRNA gaat over het type vaccin.
    Ouderwetse vaccins maken geen gebruik van deze techniek.
    Dus al die bekende vaccins doe je aanvoerd alles reden om het wel te doen..hebben niks met mRNA van doen.
    Kinderen inenten met deze nieuwe techniek? Nee,ik ga daarmee echt wachten tot er ouderwetse vaccins worden vrijgegeven.

    Mrna is nog in de experimentele fase. En ik wil eerst wel eens zien of en wat er de komende 10, 15 jaar wordt ontdekt aan deze techniek.

    Daarmee ben ik niet anti. Ik ben voorzichtig en ik hoop op een goede uitkomst. Zowel met de vectorvaccins als met de mRNA vaccins.

    Ik hoop dat corona aan de verkoudheid en griep wordt toegevoegd qwa ernst en dat we dan met een bredere 'griep'prik (op basis van risico en vrijwilligheid) weer gewoon kunnen gaan doen.
    Als je ziek bent thuisblijven.

    Die qrcode vind ik een schande.. want voor mensen die zich niet in kunnen laten enten is er niks geregeld. Die moeten wel 4 keer in de week voor 80 euro een test doen alleen om hun kinderen te kunnen laten sporten. Dat is dus 1000 euro in een maand!
    En mensen die zich nergens iets van aantrekken, alle risico's nemen maar zich hebben laten inenten mogen gewoon overal naar binnen.. onverdedigbaar.

    Petra

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mensen die niet gevaccineerd kunnen worden, kunnen zich melden bij hun huisarts. In overleg kunnen ze een document krijgen waarop staat dat ze niet gevaccineerd kunnen worden. Ik heb ook met iemand gesproken die geen medische mondkapjes kan dragen. Hij had van de longarts een document gekregen waarop dat stond.

      Verwijderen
    2. Ja en dat documentent levert je nergens toegang op. Wel een ja heel vervelend voor u. U mag er niet in zonder getest te zijn.

      Verwijderen
    3. Testen is vooralsnog gratis. Hoe kom je bij 80 euro?

      Verwijderen
    4. De GGD gaat je echt geen maandenlang 4 keer per week gratis testen voor de zwemles van je dochter. Testen voor toegang..en bij haar zit er 1 die 80 euro per keer kost.

      Verwijderen
  4. En ik denk dat er nu weer een discussie gaat los barsten over wel of niet vaccineren bij kinderen haha.


    BeantwoordenVerwijderen
  5. Het is een heldenverhaal vind ik, de doorzetster Katalin Karikó, de zwoeger achter de Pfizer- en Moderna-vaccins

    https://www.tijd.be/dossiers/coronavirus/katalin-kariko-de-zwoeger-achter-de-pfizer-en-moderna-vaccins/10273446.html
    Al meer dan 30 jaar hiermee bezig en behoorlijk tegen gewerkt. Ze verdient de Nobelprijs. Google maar verder op haar naam. Een zeer boeiend levensverhaal

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik begrijp de bezwaren tegen een prik tegen corona voor kinderen ook niet. De meeste kinderen worden er niet erg ziek van, maar dat geldt ook voor bof, mazelen en rode hond. Hoeveel risico lopen kinderen bij al die ziektes die Aaf noemt, waar nu tegen ingeënt wordt. Uitgezonderd DKTP. Dat is een ander verhaal. En zwangere vrouwen die rode hond krijgen. Nu moeten kinderen telkens bij besmettingen in de klas thuisblijven en thuisonderwijs volgen. Dat heeft weer psychische gevolgen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik ben heel verbaasd dat je nog nooit van mRNA had gehoord, zeker gezien je ideeën over wel/niet vaccineren, het is al meer dan een jaar dagelijks in het nieuws. Voor een groep mensen is juist mRNA een reden om de vaccinatie niet te nemen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben er altijd van uit gegaan dat als de mensen die het kunnen weten het vaccin veilig vinden, het dan geen probleem is om je te laten vaccineren. Dus hoe het precies zit met het type vaccin vond ik niet zo boeiend.

      Verwijderen
    2. Misschien toch maar eens wat opzoekwerk doen, je zou nog kunnen verschieten.

      Verwijderen
    3. Er is zo veel nepnieuws. Om het goed uit te zoeken, moet je over universitaire kennis over dit onderwerp beschikken en die heb ik niet. Je moet nep-nieuws en nep-onderzoek goed kunnen onderscheiden van gedegen met onderzochte feiten onderbouwd nieuws en dito onderzoek.

      Verwijderen
    4. Ik ben het helemaal met je eens Aaf, we hebben de kennis niet om berichten echt op waarde te kunnen schatten en nep en echt te scheiden

      Verwijderen
  8. Hoi aaf, ik volg met veel plezier je blog. Je zit in de risicogroep, dus ik begrijp dat je voorstander bent van het vaccin. Maar ook, dat je als leek zijnde, dingen makkelijk aanneemt. Ik heb een achtergrond in microbiologie, medische research, proefdierkunde, ben werkzaam geweest in de parma en niet van plan aan een dergelijk vector of mrna vaccin te beginnen. Mijn leeftijdscategorie vormt geen directe dreiging, daarnaast maak je enkel antistoffen aan tegen de spike eiwitten. Vergelijk het met een sleutel, dat in een slot past. Het virus en daarmee het slot verandert. Dus op een gegeven moment past deze niet zo goed meer en moet het vaccin geüpdate worden. Je loopt sowieso achter de feiten aan terwijl het virus muteert en met de omikron variant al milder wordt. Hoelang gaan we dan deze synthetische weg bewandelen. Diegene die bang zijn moeten in isolatie en laat het voor de rest vooral rondgaan. Daarnaast zijn er meer wetenschappers die het vaccineren met deze technieken op een dergelijke schaal onverantwoord vinden. Zeker bij kinderen, die weinig klachten ervaren. Juist omdat ik werkzaam ben in deze sector neem ik niet zomaar dingen aan. Ik vind het niet gek dat mbv een vector of mrna vaccin ontstekingen ontstaan. De cellen, die dit ontvangen gaan de spike eiwitten produceren en worden aangezien voor de boosdoeners en aangevallen. Als het vaccin door het lichaam migreert heb je als het ware kortstondig een soort auto immuun achtig effect. De ontwikkeling van het malaria vaccin liep ook niet echt soepel en dat is nog heel recent gebeurd. Medicijnen worden naar aanleiding van de usp/ep gecontroleerd, maar alleen op de opgegeven parameters. Veelal bevinden zich vervuilingen in medicijnen. Zembla had er een mooie documentaire over. Het klopt dat er veel nepnieuws circuleert op het internet. Anderzijds wordt er zoveel censuur gepleegd en een eenzijdige boodschap verspreid met covid. Ware het niet dat er jaarlijks genoeg overlijden aan de griep. In ernstige jaren 20.000. Daarnaast overlijden er eveneens 20.000 aan verkeerd medicijn gebruik of foutief medisch handelen. Vinden de inwoners van nederland heel normaal... We gaan zo lichtzinnig om met de QR code. Wat alleen maar ingezet wordt als een middel van dwang. Al zien velen het niet. Ik ben nog vrij jong, maar niet naief. Als gezondheid prioriteit was, dan hadden ze geen gebruik gemaakt van een dergelijk middel. De waarheid is niet leuk, maar lichtzinnig iedereen als wappie wegzetten zou ik je niet aanraden. Iedereen heeft een verhaal en als we vanouds voor elkaar openstaan kun je er altijd van leren. Mensen raken gefrustreerd, omdat ze weten dat we er alleen niet uit komen. En ze gunnen niemand waar dit verhaal kan eindigen... Ik ben geboren als een vrij mens, maar ik voel mij al een hele tijd niet vrij meer. Mensen gaan akkoord met maatregelen, waar je 5 jaar geleden nog voor gek werd verklaard.. onze cao verhoging was afhankelijk van het kabinet. Het is een klap in het gezicht als je hoort hoeveel er bezuinigd wordt. Het klopt dat de zorg onbetaalbaar wordt. Maar we willen met zijn alleen ook steeds langer goede zorg ontvangen. Terwijl er preventief zo weinig op het programma staat...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zou je je naam misschien nog kunnen vermelden, zodat ik daar ook onderzoek naar kan doen?
      Marijke Jansen

      Verwijderen
  9. Ik heb ook al van alles uitgezocht over de vaccins en hun bijwerkingen.En je hoort regelmatig dat er na een inenting kans op een longembolie is.Omdat ik een zoon heb van 18 wie dat dus een keer heeft gehad durft hij niet meer om de boosterprik.En ze zeggen dan echt niet dat het medisch niet mogelijk is om je niet weer in te laten enten.Dus krijgt hij geen qr code..En dat we allemaal gedwongen worden om een prik te nemen en buitengesloten worden als we hem niet nemen is zo intens frustrerend,gemeen en ook moeilijk. Er zijn wel veel mensen die tegen de qr code demonstreren maar daar wordt niet naar geluisterd .

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik kan me je opluchting goed voorstellen. Mijn man had ook Astra zenica, en je hoort daar niet zoveel positiefs over. Hij heeft inmiddels ook zijn booster gehad.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische, onaardige, of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.