donderdag 3 februari 2022

Nieuwe gasleidingen!

Vandaag komt netbeheerder Enexis nieuwe gasleidingen aanleggen. Dat doen ze hier overal in de buurt. De oude leidingen zijn ongeveer 50 jaar oud en ze worden vervangen door nieuwe. Vanaf de straat tot aan de gasmeter. En daarvoor moet er heel wat gebeuren.

Mijn stoep
De leiding komt namelijk bij de voordeur het huis binnen en daar zit mijn stoepje. De tegels moeten er uit en er moet tot vrij diep gegraven worden. De meterkast moet leeg en verder willen ze in de kruipruimte en die is toegankelijk via een luik in mijn voorraadkast. Dat betekent dus dat die kast leeg moest en deze stellingkast waar ik veel spullen opsloeg moest er uit.

Voorraadkast. De stellingkast goeddeels leeg.
Nou! Daar ben ik wel eventjes mee bezig geweest! Het was een klus om alles leeg te halen! Een deel staat in de schuur en een deel in de woonkamer, ook de stellingkast staat nu in de woonkamer.
Maar goed, ik heb nu weer zicht op de enorme hoeveelheid blikken en potten peulvruchten en andere voorraden. Ik ben van plan om maar eens even flink wat van die peulvruchten op te eten voordat ik weer nieuwe aanschaf. Mijn voorraad is voor 1 persoon echt te groot. Ik ga ze ordenen op houdbaarheidsdatum en het oudste gaat eerst op!  Na afloop van de werkzaamheden ga ik de kast en de meterkast opnieuw inrichten! Dit is een goede gelegenheid voor!

Ik vind de plek waar de gasleiding het huis binnenkomt, ongelukkig gekozen. Het vloerniveau in de woning is flink hoger dan de tegels buiten. Dus iedereen heeft hier een soort stoep, of een glooiende helling.
Kon ik er voor kiezen om de leiding niet te laten vernieuwen? Nee, waarschijnlijk niet. Eventjes misschien, maar daarna had de netwerkbeheerder waarschijnlijk geoordeeld dat het voor mijn veiligheid niet verantwoord meer was om mij gas te leveren.

Ze zijn vandaag volgens opgave voor mijn gasleiding ongeveer 4 uur aan het werk, waarvan ik gedurende maximaal 2 uur geen gas zal hebben.

Daarna komt voor mij de klus om alles weer terug te zetten. Weinig zin in! Het verplaatsen deed ik in etappes, iedere dag wat en ik denk dat ik dat voor het terug plaatsen ook maar doe.
Uiterlijk maandagochtend moet het klaar zijn, had ik gedacht. Dan komt mijn jongste kleinzoon van 3 maanden hier en pas ik een uurtje of langer op.

13 opmerkingen:

  1. Aantal jaren geleden, we woonden nog in de boerderij, werd de gasleiding vernieuwd. De leiding kwam (en komt) binnen via de kelder. De kelder was in 1949 aangelegd, nooit lekkage gehad, en na de aanleg van de nieuwe gasleiding was de kelder, na de eerste fikse regenbui, kletsnat! Het heeft ons veel moeite gekost om dat hersteld te krijgen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Aaf, wij moesten toch allemaal van het gas af?
    Hebben ze weer slim bedacht maar niet heus.
    Maar goed, peulvruchten opeten is dan weer nuttig.
    Bij mij blijven de bonen & co ook altijd staan, dus gisteren kapucijners met zoete aardappels en zilveruitjes gegeten. Heerlijk! Anne.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, ik was ook wel verbaasd dat er nieuwe gasleidingen moesten komen. Ik was in de veronderstelling dat er niet meer in gasleidingen geïnvesteerd zou gaan worden, omdat we van het gas af moeten, maar toch wel nieuwe leidingen dus!
      Ik ga in de komende tijd flink wat voorraad opeten en sommige dingen ook gewoon wegdoen/weggeven.

      Verwijderen
    2. Tja, het moet natuurlijk wel veilig blijven. Wellicht kunnen de leidingen in de toekomst dienen voor waterstof.

      Verwijderen
    3. Voordat we allemaal van het gas af zijn, zijn we jaren verder. Het moet wel veilig blijven. We kunnen niet massaal tegelijk van gas op op stroom overgaan, dat kunnen de stroomkabels niet aan. Die transitie is een zaak van lange adem.

      Verwijderen
    4. Niet alleen is de transitie een traject van de lange adem, maar op termijn is het heel goed mogelijk dat wij overgaan op het verwarmen van de huizen met waterstofgas. Een elektriciteitsoverschot kun je nl. wel bewaren in de vorm van waterstofgas, maar niet als elektriciteit. Dan heb je enorme accu’s nodig om in de winter iedereen van stroom te voorzien. Waterstofgas pomp je in de lege gasvelden en haal je eruit als je het nodig hebt. Dus het gasleidingen netwerk dat er ligt moet wel onderhoud hebben.

      Verwijderen
  3. Ook mij verbaasde het dat je nieuwe gasleidingen krijgt. Je leest overal dat je van het gas af moet. Ikzelf woon in een buitenwijk van Rotterdam en hier hebben we stadsverwarming. Dat is niet goedkoop en heb nu bericht van Eneco gekregen dat de prijs gekoppeld is aan die van het gas en dat wij ook meer moeten gaan betalen. Had wel op tijd een nieuw contract voor electrisch afgesloten dus misschien valt het mee. De afrekening komt pas in oktober. Succes met alles wee op zijn plaats zetten. Lidy

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Anoniem 10.26 uur, er is geen land ter wereld dat zo'n goede infrastructuur heeft voor de energievoorziening als Nederland. Veelal ondergronds, waarme Nederland koploper is in de wereld op het gebied van ondergrondse infrastructuur. Het zou dan ook doodzonde en een enorme kapitaalsvernietiging zijn als die zo opeens opzij geschoven zal worden. Dus inzetten op waterstofgas lijkt me zelfs logiusch'elektriciteit van 'natuurlijke bronnen' is niet op ieder moment bechikbaar en de opslagmogelijkheden zijn nog maar beperkt. De opgewekte stroom gebruiken voor de productie van waterstofgas is iets wat niet aan tijd gebonden is.
    @Geartsje, mee eens dat de energietransitie een zaak is van lange adem. Ik denk niet nog mee te maken dat Nederland van het aardgas af is, tenzij ik ruim in de honderd wordt, en het enige familielid dat daaraan heeft voldaan, was een oom van mijn vader.
    DE problemen met de transportcapaciteit van (hoog)spanning dateert al van vrij lang geleden; in de jaren '90 waren er tuiders met een warmte/kracht-koppeling en die konden lang niet allemaal hun overtollige stroom kwijt. ZE werden betaald om niet te leveren. En een nieuwe hoogspanningskabel (bovengronds) is een zaak van 10 of meer jaren vanaf de planningsfase tot uitvoeringsfase. Om verschillende redenen kan dat niet ondergronds, of alleen tegen exhorbitant hoge kosten.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Fijn een nieuw stoepje. Zonder onkruid en een scheutje chloor….vielleicht?

    Dirkje uit Veenhuizen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @Dirkje, het is een illusie te denken dat je een muurleeuwenbekje uit kunt roeien. Als ze te erg gaan woekeren dan verwijder je alles rigoureus, maar een miniem stukje vergeten is voldoende om weer een nieuwe plant te vormen.
      Bovendien, het zijn best mooie bloemetjes, al zijn ze maar klein.

      Verwijderen
    2. Wat ‘n domme reactie! Chloor is zo slecht voor het milieu en een beetje groen is nooit weg.

      Verwijderen
    3. Mijn stoep hoefde uiteindelijk niet van zijn plaats, alleen de 4 grote tegels vóór het stoepje zijn weggehaald en daar is een gat gegraven. De plantjes daartussen zijn op dit moment wel verdwenen.

      @Dirkje: Chloor heb ik hier niet in huis, dat gebruik ik nooit.

      Verwijderen
  6. Als ik zo in jouw kast kijk, zou ik ook maar de valleiding/het riool laten vervangen wanneer je een nieuwe badkamer krijgt. Kost qua materiaal niet veel, maar voorkomt wel lekkage vanwege de moffen die er nu op zitten.
    Bob de Bouwer

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische, onaardige, of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.