vrijdag 4 februari 2022

Krijg ik ook 'spaartax' terug?

Eind december heeft de Hoge Raad geoordeeld dat  (volgens de Volkskrant) "De Box 3-belasting (ook wel ‘spaartaks’ genoemd) is in strijd met het Europese mensenrechtenverdrag en daarom onwettig, aldus het hoogste rechtscollege." Dat geld moet dus teruggegeven worden.
De uitspraak geldt voor belasting die is geheven vanaf 2017 tot nu. En de teruggave is zeker van kracht voor de ruim 200 duizend belastingbetalers die bezwaar gemaakt hebben tegen de "spaartaks", maar of die uitbetaald wordt aan mensen die geen bezwaar maakten, is nog de vraag.

Ik ben ook iemand die belasting betaalde over fictieve inkomsten uit spaarrente. Ik ontving vrijwel geen rente, maar betaalde wel belasting over rente die ik niet ontving. Ik betaalde dus belasting over inkomsten die er helemaal niet waren. Ik heb geen bezwaar gemaakt, maar oneerlijk vond ik het wel!
Waarom maakte ik geen bezwaar en spande ik geen rechtszaak aan? Het ging om weinig geld, want zo veel spaargeld heb ik nu ook weer niet en ik heb geen rechtsbijstandsverzekering of iets dergelijks. Ik had het idee dat het weinig zin had om te protesteren omdat het nu eenmaal in de wet staat en de belastingdienst oppermachtig is. Ga daar maar eens tegenin!
Het blijkt dat er met mij 3 miljoen spaarders ook geen bezwaar aantekenden, maar wel min of meer gedupeerd werden.

Afgelopen woensdag werd over deze zaak gedebatteerd in de kamer en het lijkt er op dat de 1,3 miljoen spaarders die vrijwel alleen spaargeld hadden en niet of nauwelijks belegden en dus geen hoge rendementen haalden, geld zullen krijgen. Het zal ongetwijfeld een tijdje duren, maar het zou best kunnen dat ook ik geld terug krijg. Over 2021 hoef ik in ieder geval geen belasting te betalen over spaarinkomsten die ik niet ontving!

Voor alle duidelijkheid: ik vind het prima om belasting te betalen over vermogen, maar ik vind het onterecht om belasting te heffen over inkomen dat er niet is! Laat ze pandjesprinsen en andere vastgoedhandelaren die uit hun vermogen heel veel winsten behalen maar méér laten betalen dan ze nu doen.

Wat vind jij, moeten spaarders hun spaartax terug krijgen?

18 opmerkingen:

  1. Hoi, mijn spaargeld komt amper over de grens heen en ik durf niet te beleggen na een fiasco met beleggen in teakplantage. Ik vind het goed als deze wetgeving wijzigt, dan bouw je wat beter een buffertje voir later op.
    Dat de rijken steeds rijker worden, vind ik zeer zorgelijk voor de samenleving. Ben met je eens dat de overheid meer aandacht moet besteden aan alles wat niet goed is voor de samenleving, zoals huisjesmelkers, grote vervuilers, datacenters die hier groene stroom afnemen maar voor het buitenland diensten aanbieden...
    Groet, G

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja, het is raar om belasting te moeten betalen over winst die je niet gemaakt hebt. Het is ook juist goed om wat spaargeld te hebben om zaken te kunnen opvangen bij plotselinge inkomensdaling of onverwachte hoge uitgaven.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Tuurlijk zou het fijn zijn dat je het geld terug krijgt. Helaas zal het wel lang duren.
    Heb een fijn weekend

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik verwacht ook dat het heel lang gaat duren.
      Maar ik vind ook dat de gedupeerden van het toeslagenschandaal eerst aan de beurt zijn voor terugbetalingen. Dat moet in ieder geval eerst afgehandeld, het is vreselijk dat dit zo lang moet duren!

      Verwijderen
  4. Ja, ik vind ook dat ze het geld terug moeten krijgen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Fijn nieuws! Maar, zat je dan over de belastingvrije grens? Volgens mij werd er pas belasting geheven boven een bepaald bedrag (zeg 50.000 ofzo, ik weet even niet precies hoeveel het ook alweer was). Net zoals je bv. vrijstelling hebt tot een bepaald bedrag bij erfenissen enzovoorts. Die 1.3 miljoen mensen zijn volgens mij alleen de mensen die daarboven zaten. Ik heb het ooit uitgezocht jaren terug en daar kwam bij mij toen uit dat ik onder het heffingsvrije vermogen zat en dus sowieso geen extra belasting had betaald ivm die vrijstelling. Dus dan krijg ik het ook niet terug, helaas. Volgens mij stopte jij altijd alles terug in de hypotheek dus dan zou het voor jou ook niet gelden :(
    -JennyL

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Voor alleenstaanden is het heffingsvrije vermogen geen 50.000 euro hoor, het is veel lager! Het was in 2020 €30.846,- en daar zat ik inderdaad in 2017 t/m 2020 overheen.

      Verwijderen
    2. Ah! Ik lees je archief van achter naar voren en ben pas bij 2013. Toen was je nog druk je hypotheek aan het aflossen! Wel inspirerend om te weten dat je inmiddels een rijkaard bent, hahaha.

      Ik ken wel mensen die minder hebben gespaard juist omdat ze die belasting niet wilden betalen. Dat 'verlies' kunnen ze natuurlijk nooit berekenen of bewijzen, maar toch wrang. Vooral ook omdat er maar iets hoeft te gebeuren of je krijgt een boete op je dak. Zoals mensen die even de draad kwijt zijn door bv ziekte in de familie en dan te laat aangifte doen oid. Je wordt gelijk aangepakt, maar omgekeerd kan het nog jaren duren voordat benadeelden hun geld terugkrijgen. Waarschijnlijk ook zonder de extra rente die je er anders voor had gevangen als je dat bedrag ook weer had gespaard. Erg zuur.
      JennyL

      Verwijderen
    3. ... en eerder was het nog lager, iets van 20.000 - 22.000 - ik zat er in ieder geval ook overheen, met spaarzaam leven en een oprotpremie van mijn werk ooit...

      Verwijderen
  6. Natuurlijk moet dat geld terugkomen !
    En, maar dat is mijn mening, er zou ook eens naar de vermogensbelasting gekeken moeten worden. Als je al 'vermogen' (rond de 30.000 euro) hebt is daar namelijk al driedubbel belasting over geheven .
    Altijd een rare regel gevonden die men in België niet kent.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Jazeker. Mensen die al inkomensbelasting hebben betaald en netjes gespaard van hun inkomen, kan je niet belasten voor rente die ze nooit over dat spaargeld hebben ontvangen. Dat principe is onjuist, en het is goed dat het wordt rechtgezet.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Zou wel netjes zijn, mensen met een relatief klein vermogen graag voorop. Maar zoals je zelf al in een reactie aangeeft moeten ze eerst een goede oplossing regelen voor hen die verstrikt zijn in de toeslagen ellende. En er zijn ook nog mensen in Groningen die al jaren met echte schade aan hun huis zitten en meer nodig hebben dan enkel compensatie voor waardedaling die nog steeds niet geholpen zijn.
    Belangrijker dan compensatie vind ik dat er een duurzame eerlijke regeling komt voor het belasten van rendement op vermogen. Daar heb ik echter extreem weinig vertrouwen in gezien de huidige bezetting van het pluche. Wat betreft het herstellen van zelf veroorzaakte problemen lijkt de prioriteit vooral te liggen bij het minimale doen om er optisch goed uit te komen. Daar is de achterban blijkbaar tevreden mee.

    Mare

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik vind het een lastige! Ik vond het ook altijd onrechtvaardig dat ik werd "gestraft" voor mijn spaarzaamheid, en dat bijv. mensen die zich een koophuis kunnen permitteren - die over het algemeen véél rijker zijn dan ik - daar subsidie op krijgen.... Ik ben in het verleden gaan beleggen omdat ik bij sparen boven de grens tenminste ZEKER wist dat ik geld verloor...
    Ergens HOOP ik dat ik het teveel betaalde terug krijg - en anderzijds ben ik bang dat die betalingen WEER worden weggehaald bij de mensen die het het minste kunnen missen...
    Vanochtend in de krant al een ingezonden brief met als strekking "Benieuwd wie het eerste geld terugkrijgt - de slachtoffers van de Toeslagenaffaire, van de aardbevingsschade, OF de mensen die teveel aan spaartax betaalden..."

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Belasting betalen over niet gemaakte winst is natuurlijk belachelijk en ik vind dat het teveel betaalde zeker terug gestort moet worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ja natuurlijk moet het terug betaald worden. Ik heb al die jaren bezwaar gemaakt en de laatste twee jaren ontving ik een brief waarin stond dat ik in 2025 antwoord zou krijgen. Schandalig vind ik dat. De volgende aanslag lag al weer op de mat.. bizar

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Misschien een andere blik. De afgelopen jaren ging de economie hartstikke goed en alleen maar hoger en beter. Met beleggen of investeren kon/kan je dus meer verdienen als de fictieve rekenrente.
    Als men nu de reele inkomsten gaat belasten op spaargeld en op vermogen. Hoe gaan we dan om met de mogelijkheid dat mensen verlies lijden op vermogen en négatieve rendementen maken op bijv beleggingen?
    Krijgen zij dan bijv geld terug of mogen zij dit dan aftrekken van hun belasting dat jaar of zelfs de jaren daarna? Dit is nu niet het geval bijv.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Het zal nog jaren en jaren duren net als alles in dit "gave" land dat geen betrekking heeft op mensen die toch niks anders kunnen dan bezwaar maken zo ook de pensioenen die al jaren en jaren niet geïndexeerd worden dat is net zo goed diefstal. Hoezo een waardevast pensioen. Als je een aanslag ontvangt gelieve binnen 6 weken te betalen maar als je bezwaar indient mag je 4! jaar wachten op antwoord...Als burgers moeten wij ons aan allerlei regels houden maar de overheid is gelegimiteerd om van alles "naar eigen inzicht te doen" net als veel politici maar goed dat is een andere discussie!

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische, onaardige, of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.