dinsdag 29 maart 2022

Gelukszoekers

Zondagavond keek ik op de tv de eerste aflevering van de 3-delige documentaire Mijn vader de gelukzoeker. Ik vond de eerste aflevering heel boeiend, het gaat over  Alice Mousaïd die op 17-jarige leeftijd van Marokko illegaal naar Europa gaat. Als gelukzoeker, zoals het in de titel van de serie heet. Hij probeert een bestaan op te bouwen in Frankrijk, in Italië, in Spanje, Duitsland en België en uiteindelijk in Nederland. Het is een hard leven, maar waarschijnlijk altijd nog beter dan de bittere armoede in Marokko.
In het eerste deel van de documentaire is hij met zijn dochter in de bergen in Italië en in Barcelona. Hij komt er achter dat de 4 jonge mannen waarmee hij in Italië was, allemaal al gestorven zijn. Hij is er kapot van, hij had gehoopt hen nog weer te ontmoeten.
In Barcelona kijkt hij op het strand naar verkopers, (illegale?) immigranten die proberen hun waren aan toeristen te slijten. Hij deed het zelf ook, hopend dat hij wat kon verkopen en tegelijkertijd die handel hatend. Mensen hebben een hekel aan handelaren en soms kopen ze wat uit medelijden. En dat medelijden is heel vernederend. Hij wilde er dan niet nog weer langs lopen, maar hij moest wel, want er moest toch enig geld verdiend worden.
Mij gingen de ogen open. Ik heb de verkopers op stranden altijd heel irritant gevonden. Vreselijk opdringerig. Ik hoef helemaal niets, ga weg!
Nu denk ik: wat moeten ze anders?
Ze zitten volkomen klem.

En als ik er wat verder over nadenk, dan waren mijn overgrootouders net zo goed gelukzoekers. Ze trokken van het (Friese) platteland naar de stad om daar een beter bestaan op te bouwen. Bijna zonder uitzondering ongeschoold en analfabeet. In plaats van boerenarbeider, koemelker of boerenknecht werden ze tabakskerversknecht, timmermansknecht, tuinmansknecht of schildersknecht. Ze gingen wonen in de krottenbuurten in de stad. Eenkamerwoninkjes met een zoldertje er boven. Woningen zonder riolering, zonder waterleiding, en ook zonder gas en licht uiteraard, want dat had nog niemand.

Maar dat betere bestaan, dat lukte ook!
Wat hielp was een wet, de leerplichtwet van 1901, die zorgde dat kinderen van 6-12 jaar onderwijs kregen.
Mijn grootvaders en hun broers en de broers van mijn grootmoeders (in totaal 13 mannen werden volwassen, 3 overleden als kind), kregen ook daarna nog een paar jaar onderwijs, waarbij ze een echt vak leerden. De grootmoeders en hun zussen en de zussen van mijn grootvaders (ook in totaal 13 vrouwen werden volwassen, 1 overleed als kind) werden na hun 12e tot hun huwelijk dienstmeisje en droegen bij aan het gezinsinkomen.
En mijn ouders, hun zussen en broer en hun neven en nichten mochten allemaal na de lagere school doorleren. Op de huishoudschool, ambachtsschool en Mulo legden ze de basis voor een later beroep.
De afstand van het platteland naar de stad was minder groot dan de afstanden die migranten nu afleggen, maar verder zijn de levens toch tot op zekere hoogte vergelijkbaar.

Om schamper te spreken over gelukszoekers is naar mijn mening erg arrogant. Afstammelingen van "gelukzoekers" zijn overal. Veel mensen zijn noodgedwongen vertrokken naar elders, vanwege dreigende hongersnood, oorlogen, op de vlucht voor (geloofs)vervolging.

14 opmerkingen:

  1. Wat te denken van al die emigranten die zich vanuit Nederland over de hele wereld verspreiden. Die waren toch ook op zoek naar een beter bestaan. We zijn alweer vergeten dat het nog maar zo kort geleden is. Riet

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik schreef dit verhaal met mijn stamboom er bij. Mijn overgrootouders trokken naar de stad in Nederland, maar een deel van hun broers en zussen vertrokken naar Amerika en bouwden daar een bestaan op. Bijvoorbeeld kinderen uit het gezin waar mijn overgrootmoeder uit afkomstig is. Zij had 12 broers en zussen, 9 overleden als baby en werden allemaal nog geen half jaar oud.Twee broers emigreerden naar de VS, zij en haar zus trokken naar de stad.

      Verwijderen
  2. Prachtige blog. Ik heb een vergelijkbaar voorouder verhaal. Mijn man komt uit een heel elitair gezin. Het verbaast me nog steeds dat hij geen flauw idee heeft hoe gewone mensen leven, vroeger en nu.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Alle mensen willen toch graag een goed en gelukkig leven leiden. Als je het niet vindt in je geboortestreek zoek je verder.
    Mijn twee kinderen wonen daarom allebei in Australië. Wij zijn ooit vanuit Emmen naar Sneek verhuisd omdat daar meer mogelijkheden voor ons waren.
    Thea

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mensen die in de tijd van mijn overgrootouders naar bv Amerika vertrokken, zagen hun familie nooit meer. Dat lijkt me zo vreselijk voor hun ouders. Gelukkig is dat nu niet meer zo. Internet, vliegverkeer etc.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Zijn niet bijna al onze voorouders ooit gelukzoekers geweest? Mijn voorouders komen uit Duitsland. Waarom hebben ze zich ooit gevestigd in Nederland? Geen idee. En kijk eens naar die buitenlandse achternamen die veel Nederlanders hebben. Als de mensen zich maar aanpassen dan is dat ook geen enkel probleem, toch?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik heb een aantal familieleden die naar Australië zijn verhuisd in de jaren '50, op zoek naar een beter leven. Qua grootouders zitten er bij mij aan vaderskant Fransen tussen. En zelf ben ik feitelijk ook een gelukszoeker, aangezien ik Nederland heb ingeruild voor het land waar mijn man vandaan komt. En op verschillende vlakken ben ik hier gelukkiger dan in Nederland. Dus ja, zeker weten een gelukszoeker! Maar om over gelukszoekers (op een negatieve manier) te spreken vind ik altijd zo krom, net alsof wij westerlingen de enige zijn die aanspraak mogen maken op geluk. :( Dus daarmee ben ik het volkomen met je eens, Aaf.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een mooi verhaal en wat een inspiratie. Ook van jou. Ik ga het terug kijken

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Aaf, volgens mij was dit al het tweede deel, vorige week waren ze in Parijs. Voor wie terugkijken wil. En ja, niemand kiest voor waar zijn wiegje staat...Groet, G

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Aaf, wat heb je dit mooi opgeschreven!

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische, onaardige, of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.