woensdag 30 maart 2022

De vele voordelen van vrijwilligerswerk

De blog "Zuinig met tante Dora" publiceerde laatst een lofzang op het vrijwilligerswerk:
Vrijwilligerswerk levert altijd iets op. 
Het was een bericht naar mijn hart.

Wat levert het dan op?
- contacten met anderen, goed tegen de eenzaamheid
- collega's die elkaar ondersteunen bij problemen
- werk dat je leuk vindt en waarbij je jouw expertise kunt inzetten en waar je daarom ook waardering voor krijgt: goed voor een mens!
- een verwarmde werkruimte, waardoor je je verwarming thuis niet hoeft te gebruiken, ook wc gebruik etc zijn gratis.
- gratis koffie en thee
- vaak een kleine vrijwilligersvergoeding, altijd meegenomen als je zuinig moet leven
- soms een kerstpakket
- als je in een museum of bij evenementen werkt: gratis toegang tot tentoonstellingen of evenement

Ik wil ook weer vrijwilligerswerk gaan doen. Ik heb nog niet besloten wat en ook niet wanneer ik weer ga starten. Ik twijfel tussen de bibliotheek en de kringloop, maar misschien wordt het ook wel iets anders.
Op dit moment zijn de jongste kleinkinderen wat aan het kwakkelen en wil ik graag indien nodig hulp kunnen bieden in de vorm van opvang en ondersteuning van mijn kinderen.

12 opmerkingen:

  1. Humanitas thuisadministratie zoekt vaak vrijwilligers die mensen helpen die hun financien niet op orde krijgen. Ik heb het tweemaal gedaan, eerste keer echt een blije mevrouw achtergelaten. Tweede keer een stel waarbij het lastiger was, zij gaven niet echt openheid in uitgaven en de begeleiding is toen gestopt. Misschien ook iets voor jou? Groet, G

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh, dat klinkt heel tof en nuttig!

      Verwijderen
    2. Lijkt me op dit moment geen fijn werk aangezien er veel mensen in de problemen komen door de hoge energiekosten.
      Op een bepaald moment ben je echt klaar met bezuinigen.
      Huur, zorgverzekering, eigen risico, medische hulpmiddelen en medicatie, verzekeringen.
      Op een gegeven moment is de bodem van de put bereikt.

      Verwijderen
  2. Uw kinderen tot steun zijn als oppas is ook al vrijwilligerswerk. Maar sociale contacten (door vrijwilligerswerk) met volwassenen, is toch anders dan peuter & kleuterpraat. Ondanks dat die heerlijke "prietpraat" op deze leeftijd ook wel weer heel erg leuk is. Groetjes Gabrielle

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Toen ik nog in NL woonde was ik in Amsterdam Maatje bij de Regenboog. Elke twee weken ging ik met een schizofrene jongen op pad. Hij hield van kunst en schilderde en ik heb kunstgeschiedenis gestudeerd, dat was een goeie match. Na verloop van tijd stopt het project want ze zijn bang dat mensen een te diepgaand contact krijgen. Ik ben toen nog lang, in overleg met zijn familie, nog één keer per maand met hem een museum of expositie blijven bezoeken. En soms samen ergens iets eten...was bijzonder om te doen, voor beiden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wow, dat lijkt mij ook heel bijzonder inderdaad.
      Fijn dat jullie daarna nog contact onderhielden.

      Verwijderen
  4. Vanaf 1999 tot dec 2021 ben ik mantelzorger voor eerst mijn vader, toen mijn moeder en daarna mijn oudste broer. Nu wonen al ruim 3 maanden in Australië en komen 20 mei weer in Nederland.
    Op bezoek gaan bij ouderen, die in de zomermaanden minder vaak bezoek krijgen of naar buiten gaan ivm vakantie van kinderen en begeleidsters, zal voor mij het vrijwilligerswerk zijn, deze zomer. Eind oktober vertrekken we weer naar Australië (fingers crossed—Corona) dan wil ik in een Opp-Shop gaan helpen.
    Thea

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Er moet dan ook plaats zijn in bibliotheek of kringloop. Meestal is er per gemeente een site waarop te lezen is waar welke vrijwilligers worden gezocht.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De kringloopwinkel vraagt zeer regelmatig om vrijwilligers voor kleding, boeken of acher de kassa.

      Verwijderen
  6. Lijkt me heel leuk om vrijwilligerswerk te doen. Als ik alleen was deed dat zeker ook. Nu zijn we te vaak weg en dan moet ik dat niet doen. Veel succes met het zoeken naar een leuke baan in de wereld van de vrijwilligers.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik heb lang voor Humanitas als vrijwilliger mensen geholpen voor het project Thuisadministratie. Ik vond dat erg leuk om te doen. Ik ben gestopt omdat er op een gegeven moment geen mensen meer waren die pasten bij mij. Ik wilde namelijk niet in mijn eigen wijk doen. Ook wilde ik geen jongeren helpen (omdat ik die op school al dagelijks met van alles hielp) en geen mensen met huisdieren. Nu heb (maak) ik geen tijd meer vrij maar wanneer ik met pensioen ga wil ik weer vrijwilligerswerk gaan doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Heel fijn en mooi dat mensen hun tijd en aandacht in willen zetten als vrijwilliger! Ik heb daar veel respect voor, en het maakt niet uit wat voor werk het is. Als het maar plezier brengt!

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische, onaardige, of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.