vrijdag 27 mei 2022

Zelf! Ritsen en puzzels

Ik paste van de week 2x op jongste kleindochter. Ze is nu 25 maanden. Een heerlijk kind, ze is (bijna) altijd vrolijk en goedlachs.

Wat ze heel sterk heeft, veel sterker dan haar vijfjarige zusje en neefje destijds, is dat ze dingen ZELF wil doen!
Zelf de trap op en af klimmen. Ik mag bijna niet eens voor de veiligheid een paar treden lager staan, helemaal niet nodig, ze kan het zelf.
Zelf haar schoenen aan doen, en dat lukt ook echt als je de linker- en de rechterschoen goed voor haar neerzet.
Zelf haar poepluier weggooien. Ik had de luier weggegooid, maar dat kon niet, dat moest ze zelf doen, en wel in de grijze container, en niet in de afvalbak in de keuken. Dus ik moest hem er weer uitvissen en aan haar geven. Zij ging er mee naar buiten (ik had de luier luchtdicht verpakt in een oude plastic broodzak) en wilde opgetild worden, zodat ze de luier zelf weg kon gooien.
Zelf boekjes pakken en zelf doorbladeren. Dat kan ze ook met gewone papieren bladzijden. Niets gaat stuk, geen bladzijde scheurt, de kartonnen boekjes heeft ze echt niet meer nodig.
Zelf een croissantje eten. Dat croissantje hoeft niet in stukjes, dat kan ze in zijn geheel best aan.

Puzzelen gaat ook erg goed en ze beleeft er lol aan. Ik heb hier 6 houten puzzels en sommige zijn voor een amper tweejarige nog best moeilijk. Ze gaat de uitdaging aan en roept: Haast (dus bijna), (nog een) Keer! en dan tadaa als het haar gelukt is.
Dan straalt ze helemaal. 

En dan ritsen! De mooiste uitvinding ooit, volgens haar. Ze kan er niet genoeg van krijgen. Rits naar beneden, rits weer omhoog. Gisteren was ze even verdwenen, ik riep haar en ze zat in mijn halletje te spelen met mijn zwemtas, een rugzak. Rits omlaag, rits weer omhoog. Heel boeiend! Ook de ritsen in haar eigen rugzak zijn prachtig. Ze haalt de spulletjes uit het voorvakje en ze stopt ze er weer in en de rits gaat weer dicht. Daar kan geen duur speelgoed tegenop!

Wat ik het meest boeiend vind, is dat ze weer heel andere belangstellingen heeft dan haar zusje en haar neefje. Die taalden niet naar de dingen die zij prachtig vindt.
Natuurlijk zijn er ook overeenkomsten. De beide zusjes zijn lenig en bewegen en springen graag en zijn motorisch heel sterk. De oudste kleindochter is met haar 5 jaar een enthousiaste turnster en dat zie ik haar tweejarige zusje in de toekomst ook wel doen.

10 opmerkingen:

  1. Mij hele schooltijd heb ik montessorionderwijs gehad en daar hadden ze vaak andere spel en leermaterialen dan in andere scholen. Als ik thuis kwam vd kleuterschool en mijn moeder vroeg wat ik had gedaan was dat vaak: gespeeld met de rits. Er waren stoffen met ritsen ingelijst als een soort schilderij en daar was ik kenneijk gek op, kan het me ook wel herinneren.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Precies wat ik dacht! Dat wordt een echt Montessori kind, dat zichzelf kan vermaken en zelfstandig "werkjes" zoekt.
      Ritsen, knopen, kleuren bij elkaar zoeken, zelf het eigen kamertje schoon houden. Helpen met koken, planten verzorgen, noem maar op.
      Vroeg geleerd is oud gedaan. Anne.

      Verwijderen
  2. Wat leuk die enorme wilskracht en initiatief! Daar gaat ze nog veel plezier van hebben in het leven denk ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Geweldig, kleinkinderen en de verschillen! Zeker als je regelmatig oppast leer je het steeds beter zien.
    Thea

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ah wat schattig! Dan zal ze kraaltjes rijgen binnenkort ook wel leuk vinden.
    -JennyL

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooi verhaal, mooi (klein-)kind! Ik had "vroeger" ook zo'n neefje - hij is inmiddels veertiger - hij luisterde (niet) naar "onze kleine zelfstandige"....

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Zo is oppassen een groot plezier.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.