vrijdag 19 augustus 2022

AOW-ers door armoede naar de voedselbank

Een nieuw fenomeen: mensen met AOW die zich melden bij de Voedselbank ( NB link is alleen te openen voor abonnees Dagblad van het Noorden).
Lees ook hier over AOW-armoede.

Tot voor kort kwam het (bijna) niet voor dat mensen met AOW aankloppen bij de Voedselbank. Enkel AOW was krap, maar toereikend. Nu is dat blijkbaar niet meer zo. Dat komt door de hogere energierekeningen en duurdere levensmiddelen. Dan kom je niet uit met € 1.261,52 voor een alleenstaande en €1727,76 voor een stel.

Het is heel begrijpelijk dat het niet meer lukt om rond te komen. Mensen met enkel AOW wonen meestal in minder goed geïsoleerde huizen en veel ouderen hebben het sneller koud, dus dat betekent hogere stookkosten. En eten moet je toch, ondanks hogere prijzen.

Dat mensen met enkel AOW nu pas aankloppen bij de Voedselbank snap ik ook. Mensen die geen pensioen opgebouwd hebben, hebben waarschijnlijk al (bijna) hun hele leven in armoede geleefd: langdurig in de bijstand of WAO of Wajong. Ze zijn gewend om ieder dubbeltje om te draaien.
Ouderen, zeker de 70+-ers, hebben de armoedige jaren 50 meegemaakt, waar boterhammen met tevredenheid normaal waren en het ook normaal was dat er 1x per week vlees op tafel stond en dat er alleen met verjaardagen hapjes waren.

Waar ligt de oplossing?
Het minimumloon moet omhoog, de AOW is gekoppeld aan het minimumloon. (Dat dacht ik tenminste, houd me te goede als dat niet zo is).
Jaarlijks een bedrag ineens voor mensen met een minimum inkomen. Tijdens de coronacrisis werden er grote zakken met geld uitgedeeld aan het bedrijfsleven. Nu is het tijd voor de mensen die in armoede leven.
Meer ondersteuning aan Voedselbanken, want als deze crisis zo doorgaat, dan gaan de Voedselbanken aan hun eigen succes ten onder doordat er niets meer uit te delen is!
Weer jij meer maatregelen?

24 opmerkingen:

  1. Lonen laten stijgen ten tijde van inflatie geeft enkel stagflatie. Door hogere lonen, stijgen de prijzen en begint het cirkeltje van voor af aan.
    Lastenvermindering, door bijv. belastingverlaging, werkt juist inflatie tegen. Heel raar dan ook dat een Overheid, waarvan je mag uutgaan dat ze economisch inzicht hebben dit voorsteld.

    Ik las in de krant een ingezonden stuk waarbij ze de energie de eerste 3500 Kwh en ik meen 1200m3 gas vrij v belasting opperden en daarboven wel belasten. Dat zou helpen om in een eerste levensbehoefte van mensen te voorzien.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik begrijp het verschil tussen het verhogen van de lonen en lastenvermindering niet. In beide gevallen gaat het besteedbare inkomen van mensen omhoog en kunnen ze meer uitgeven. ' Een onderdeel van stagflatie is dat de werkeloosheid steeds hoog blijft' , lees ik. Maar daar is nu geen sprake van. Integendeel. Bij lastenverlaging gaat het inkomen van de overheid naar beneden.

      Verwijderen
    2. Bij stijgende lonen, krijg je stijgende prijzen, hierdoor werk je uiteindelijk werkloosheid in de hand, doordat je jezelf de markt uit prijst en de verkopen kelderen, wat dus zorgt voor minder werk, ontslag, of zelfs faillisement.

      Bij lastenverlaging, blijven de lonen gelijk, maar ook de prijzen. Hierdoor kunnen mensen dus wel kopen en de economie een boost geven. De vraag stijgt.

      Ik hoop dat ik het zo duidelijk toelicht.

      Verwijderen
  2. Dan moet de voedselbank wel op fietsafstand zijn en de oudere niet te veel mankeren

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bij mijn Albert Heijn bestelling doneer ik altijd een paar euro aan de Voedselbank. Maar nu stond er: "uitverkocht".
    Contact opgenomen met de klantenservice, die gaan ernaar kijken.
    Ik vraag mij af of er maar een bepaald bedrag gedoneerd mag worden, of dat er een andere reden is, maar daar kreeg ik geen uitsluitsel over.
    Weet iemand hoe dit zit?
    Juist nu is elke euro er een voor mensen in nood lijkt mij.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Maar je kan ook zelf iedere maand een bedragje overmaken naar de voedselbank in je gemeente?

      Verwijderen
    2. Mail de klantenservice van de AH, ik ben wel benieuwd waarom dit niet kan.

      Verwijderen
    3. Natuurlijk kan ik ook zo geld over maken, maar ik vond het juist zo prettig om als ik zelf eten bestel, ook even aan anderen te denken.
      En mailen naar de klantenservice kan niet meer, je krijgt een "chat bot".
      Walgelijke uitvinding om mensen te ontmoedigen als je het mij vraagt.

      Verwijderen
    4. als de chatbot je niet verder kan helpen krijg je gewoon een medewerker achter de computer. het is juist bedacht om de wachttijd te verkorten.

      Verwijderen
  4. Ik heb al een paar maal bij AH oudere mensen spullen zien stelen....heel triest.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Buren krijgen ook van de voedselbank. Betrekkelijk jong afgekeurd voor het werk in de bouw, echtgenote laat omgeschoold en aan het werk gegaan, ieder niet heel veel pensioen op kunnen bouwen dus weinig boven hun AOW. Hoge ziektekosten ook. Pensioenfonds overgezet naar ander pensioenfonds waarbij de regels ineens veranderden en een bepaalde component pas over 10 jaar wordt uitgekeerd.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. De voedselbank is geen oplossing. Het is om te beginnen tijdelijk en alleen bedoeld voor mensen die ruim onder het minimum zitten, meestal vanwege de schuldsanering. En ook dan is het een noodoplossing -wie gezond wil eten heeft er niet veel aan- die eigenlijk niet zou mogen bestaan want het betekent dat mensen in een schuldenregeling te weinig krijgen om van te leven. De enige oplossing is om de inkomens van alle mensen die onder, op of net boven het minimum zitten te verhogen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Er zijn ook mensen die 1x AOW ontvangen en de partner niets want nog geen AOW gerechtigde leeftijd

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. En er zijn mensen die geen volledige AOW ontvangen vanwege allerlei uitzonderingsregels.

      Verwijderen
    2. Ja, mensen die een tijd in het buitenland gewoond hebben bv. Dat wordt wel aangevuld tot nivo bijstand, maar lijkt me erg moeilijk om van rond te komen.

      Verwijderen
    3. Dat is toch terecht? Niet afgedragen, niet ontvangen. Dat weet je als je weggaat en lijkt me ook logisch dat je daar dan (zelf) rekening mee houdt in je financien

      Verwijderen
    4. AOW heb je recht op ook al heb je je leven nooit gewerkt. Die mensen hebben óók nooit wat afgedragen

      Verwijderen
  8. De huidige ouderen hebben helaas te weinig afgedragen vroeger. Moet de jeugd hun nu helpen?

    https://dvhn.nl/economie/Gepensioneerd-hoogleraar-over-pensioen-Oudere-heeft-te-weinig-afgedragen-27875111.html

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Deze mevrouw heeft een hoog loon gehad en ze werkte in de pensioen industrie.
      Het verhaal klopt niet
      Lees dit. https://www.binnenlandsbestuur.nl/financien/vermogen-abp-gaat-nooit-op

      Verwijderen
    2. Of dit. https://www.stichtingpensioenbehoud.nl/images/pdf-bestanden/actueel/De-Sluipende-Sloop-van-het-Pensioenstelsel-170422.pdf

      De AOW leugen is ook zoiets. Onbetaalbaar heet dat, maar door de gestegen economie kost dat 5,2%. Vroeger was dat 5,6%.

      Dat Aegon nu al graag wil dat de pensioenwet eind 2022 wordt ingevoerd, betekent dat er veel geld aan te verdienen is.
      Dit rekenvoorbeeld kijk eens!
      https://twitter.com/opnieuwbegonnen/status/1560559746708426752?s=21&t=EQdstYHWyYkRvg0GL32EKw

      Succes. Toen ik werkte geloofde ik ook alles. Schande dat de ouderenbonden zo weinig tegenwerken.

      Verwijderen
    3. Ik ben van huis uit techneut en het geld dat ermee gepaard ging was voor mij altijd iets van de tweede orde. Ofwel geldzaken hebben me nooit geboeid en boeien me nog steeds niet, maar naar aanleiding van de stelling hierboven heb ik op oude loonbriefjes eens nagekeken wat ik aan mijn oudedagsvoorzieningen betaald heb. Het komt er in het kort op neer dat ikzelf ca 10% van mijn brutosalaris betaalde aan pensioenpremie en mijn werkgever deed een vergelijkbare bijdrage en dat gedurende 43 jaren. Even kort door de bocht; er werd 1 dag per week gewerkt voor de oudedagsvoorziening. Om dan maar te stellen dat de oudere van nu, -ik ben sinds 2009 gepensioneerd-, te weinig bijgedragen heeft aan zijn/haar oudedagsvoorziening vind ik op mijn beurt wel heel erg kort door de bocht.
      Ik prijs me gelukkig dat ik altijd goed verdiend heb en in de gelegenheid geweest ben om een goed pensioen op te bouwen, maar desondanks nadert nu ook de grens van mijn financiëls latijn. We waren altijd in de gelegenheid om nog te sparen van ons pensioeninkomen, maar het moment dat we onze reserves aan moeten spreken nadert met rasse schreden. En dan hebben we nog het grote voordeel dat onze hypotheek afbetaald is. Als dat niet het geval was, dan waren we nu al hoog en breed bezig om onze reservepot aan te spreken.
      Wat ik me daarom afvraag; wat had deze persoon van dat artikel dan gewild aan afdracht voor de oudedagsvoorziening.

      Verwijderen
  9. Ja, want als oudere heb je zelf vaak niet de mogelijkheid om meer inkomen te genereren. Als we daar al niet voor willen zorgen.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik zie niet in waarom armoede erger voor ouderen is dan voor anderen.
    Zoveel kinderen leven in armoede in ons land.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ook armoede voor anderen is erg. Ik schrijf over armoede voor ouderen omdat ik zelf 65+ ben.

      Verwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.