donderdag 15 september 2022

De reis naar het Zwarte Woud

Dochter wilde graag met de trein reizen en ik vond dat een uitstekend idee, want véél milieuvriendelijker dan reizen met een auto of met een vliegtuig.
We keken wat rond op verschillende sites over treinreizen: treinreiswinkel.nl en de site treinrondreis.nl Eerst wilden we naar Zwitserland, maar daarvoor waren we wat laat, dus toen getwijfeld tussen een reis naar Unesco werelderfgoed-steden in Beieren en het Zwarte Woud.
Het werd de laatste optie, naar het stadje Gengenbach in het noordelijke Zwarte Woud, met 2 uitbreidingsdagen en een luxe 1e klas treinreis met gereserveerde zitplaatsen, zodat we comfortabel konden reizen + kaartjes voor uitstapjes naar Straatsburg in Frankrijk en de waterval van Schaffhausen in Zwitserland.

Heenreis
Toen kon vorige week maandag de reis beginnen. Eerst met de snelbus naar Leer in noord Duitsland. Ooit, voor december 2015, ging er een trein, maar de brug over de Eems is door een schipper aan puin gevaren. En sindsdien rijden er bussen. De planning is dat de treinverbinding eind 2024 hersteld zal zijn. Dan hebben er 9 jaren bussen in plaats van treinen gereden.
In Leer aangekomen, bleek dat mondkapjes in het Duitse OV verplicht zijn! Doordat dit in Nederland niet zo is, hadden we er geen moment bij stilgestaan dat je ze in Duitsland wèl nodig hebt. En dat de hele dag, want we waren minstens 9 uren onderweg!

 met mondkapje in de trein op weg naar Keulen
We hadden beslagen brillen en het ademen door het mondkapje was heel vervelend. Het was een opluchting om zo nu en dan even wat te drinken en te eten van de meegebrachte lunch en tussendoortjes. De overstap in Keulen ging goed, officieel hadden we 40 minuten de tijd, maar door vertraging werd dat veel korter.
We hadden 12 minuten overstaptijd voor de laatste trein die we moesten hebben, maar die haalden we net niet, waardoor we bijna een uur moesten wachten.
Eigenlijk hadden we verwacht dat er ieder half uur een trein vertrok, maar dat bleek niet het geval te zijn. Uiteindelijk was het negen uur 's avonds toen we in het hotel aankwamen. We waren vanaf half tien 's ochtends op reis. Dus bijna 12 uren onderweg.
De kamer in het hotel was eenvoudig en een beetje gedateerd, maar verder prima, fijn ruim en met een lekker bed waar we prima in geslapen hebben.

De hotelkamer
Eten en drinken
Het ontbijtbuffet was uitgebreider dan ik het ooit heb meegemaakt. Je kon te kust en te keur uit broodjes en soorten beleg. Echt verwennerij!
Verder eten en drinken: vanwege dieetbeperkingen, we willen allebei wat overgewicht kwijt, hadden we afgesproken zelf brood(jes) en fruit voor de lunch te kopen en zelf waterflesjes te vullen en het water te drinken. Er was bij bakkers vrij weinig keus in gezonde broodjes. Warm eten zouden we in restaurants doen, maar zonder voorgerecht en nagerecht, alleen wat light drinken er bij, wat meestal neerkwam op cola of bronwater. Verder haalden we in de ochtend of rond de middag ergens een kop koffie. De porties groenten in restaurants waren vrij klein, dat vulden we op de hotelkamer aan met in de supermarkt gekochte tomaten en wortels. Geen mierzoete toetjes in een restaurant dus, maar sojayoghurt uit de winkel, gezoet met verse vijgen. Eén keer kochten we na het eten ergens bij een ijswinkeltje een ijsje. 

Verblijf

Het stadje Gengenbach was het vertrekpunt van onze uitstapjes. Een prachtig stadje met veel oude vakwerkhuizen, een mooie stadskerk en stoere stadstorens. We verbleven 6 nachten in ons hotel. Over de uitstapjes in een later blogje meer.

Terugreis
Ook op de terugreis hadden we flink wat vertraging. De trein van Offenburg (vlakbij Straatsburg) naar Leer had in totaal 80 minuten vertraging en daardoor misten we aansluiting met de snelbus naar Groningen. In plaats van de bus van half acht 's avonds, moesten we de laatste snelbus van half tien hebben. Wij wachtten met nogal wat andere mensen op deze bus, maar tot onze verbijstering kwam die hele bus niet! Gelukkig was er een uur later nog een alternatief, een gewone bus naar Weener en vandaar met de trein naar Groningen. Aankomst 7 minuten over twaalf in de nacht. Gelukkig op tijd voor de laatste stadsbus, zodat we toch nog rond 1 uur 's nachts in ons eigen bed stapten.

Kosten
We hebben in totaal voor deze 7 dagen 875 euro per persoon uitgegeven. Dat is dus voor de reis in een eersteklas treincoupé, de uitstapjes naar Zwitserland en Frankrijk (steeds een stukje over de grens), eten en drinken, entreegelden en een rondrit door Straatsburg.
Waarschijnlijk krijgen we een deel van de reiskosten nog terug vanwege de grote vertraging op de terugreis. Voor vertragingen van meer dan een uur krijg je 25% terug, als de vertraging langer dan 2 uur is, krijg je 50% terug. Onze vertraging was 80 minuten + 2 uur voor een snelbus die zonder aankondiging niet reed. Het is onduidelijk of dat laatste ook meetelt, het is wel trein-vervangend vervoer.
De terugreis kostte rond de 99 euro per persoon.
We gaan het zien hoe veel we terugkrijgen!

10 opmerkingen:

  1. Hi Aaf, je ervaringen met treinen in Duitsland zijn momenteel standaard. Ook daar kachelt alles achteruit. "Nederlandse toestanden" zeggen we hier. Die snelbus Groningen-Leer is op zich een goeie oplossing, maar toch: als het goed loopt mag je blij zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Juist omdat er nog zoveel verschillen zijn in covid maatregelen is het verstandig bij elke buitenlandse reis de app van het ministerie van Buitenlandse Zaken te raadplegen. Dat had je de verrassing van het mondkapje in Duitsland bespaard.

    Ik vind internationale treinreizen ook heerlijk. Binnenkort ga ik naar Wenen en Boedapest. Heerlijk, je stapt om 20:00 uur in de trein in Utrecht en de volgende ochtend sta je uitgerust in Wenen want je rijdende hotelkamer brengt je er in 1x naar toe. Met 1x overstappen sta ik dan eind van de ochtend in Boedapest.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi verslag. Ik leer eruit dat treinreizen niks voor mij zal zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik denk er over om een stedentrip naar Valencia te maken met de trein. Ik ben dan 12 uur onderweg, maar bespaar me het reizen naar (plus 2 uur) en wachten op (minimaal 1 uur) Schiphol, plus dat ik in het centrum van V aankom ipv op een luchthaven. Het lijkt me wel een avontuur, lekker naar buiten kijken (ik zou dan komend voorjaar gaan, als de dagen lengen).
    Hoe is het comfort in de trein? Zijn de stoelen geschikt voor lange mensen, en zijn de wc's schoon? Is er voldoende beenruimte en een handig bagagerek? (Niet bij de NS helaas, die denken alleen aan forenzen). Dat soort ervaringen zou ik graag lezen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. internationale treinen zijn andere treinstellen dan het forenzen materiaal. Meer bagageruimte, meer beenruimte. Nachttreinen hebben accomodatie varierend van een stoel, naar een ligplaats tot een rijdende hotelkamer met eigen wasbak en ontbijt met een douche/toilet aan het eind van het treinstel alleen voor dat treinstel.
      Voordeel van de trein ten opzichte van de auto is dat je een rondje kunt lopen, er is catering aan boord en idd je kunt lekker naar buiten kijken, een boek lezen of een dutje doen.
      Met jonge kinderen is het ideaal, ze reizen veelal gratis (tot 17 zelfs) of goed koop en je kunt ze veel makkelijker bezighouden. Zeker als alleenreizende ouder vond ik dat ideaal. Ik ben op interrail vakantie geweest met mijn toen 11 jarige zoon naar oost europa. Nachttreinen en ook wat overdag, het was een top vakantie.

      Verwijderen
    2. In de treinen was genoeg beenruimte en de WC's waren prima. Ik heb zelf lange benen en meet 178 cm. In de 1e klas heb je meer ruimte. Aan één kant van het gangpad 1 stoel en aan de andere kant twee stoelen. Dus een stoel minder dan de gebruikelijke 2x2 stoelen. Ook was er voldoende ruimte voor de koffers. Helaas waren de stopcontacten in de trein op de terugweg kapot, waardoor er geen stroom op zat. Gelukkig hadden we beiden een powerbank bij ons.

      Verwijderen
    3. Klinkt als goeie optie! Ik ben eens voor 64 euro eersteklas naar Antwerpen heen en weer getreind, twee weken van te voren geboekt en buiten de spits gepland. Binnen Nederland had ik daarvoor niet heen en terug naar kantoor kunnen gaan (noorden randstad vice versa). Met zo'n prijs kan je nog eens een weekendje weg plannen. Zeker omdat het parkeren in Antwerpen goudgeld kost.

      Verwijderen
  5. Een héle ervaring zo te lezen. Wel gaaf hoor, samen met je dochter!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat ‘n leuke, soms minder leuk, ervaring.
    Wij zijn met de trein naar München geweest en later nog eens naar Dresden. Ik ben dol op reizen met de trein en heb me geen minuut verveeld.
    Ook Engeland helemaal verkend met de trein en bus, geweldig!
    Thea

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik vind het echt een cool avontuur. Het geeft me wel inspiratie voor iets met mijn eigen puberdochter!

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar kwetsende reacties naar mij of anderen, reclame en ook reacties met naar mijn mening onjuiste informatie (bijvoorbeeld complottheorieën) worden niet geplaatst.

Over verwijderde of niet geplaatste reacties ga ik niet in discussie.