vrijdag 16 september 2022

Op een bus-stakingsdag naar het ziekenhuis

Vandaag moest ik voor bekkenfoto's in verband met nacontrole heupoperaties naar het ziekenhuis. Dat is knap ver, inclusief overstap van 3 minuten ben ik 37 minuten onderweg met de bus en dan reken ik het lopen naar de bus en vanaf de bushalte naar het ziekenhuis niet mee.
En uitgerekend vandaag staakte het busvervoer!
Afgelopen woensdag ging ik met de bus naar de stad en op iedere halte stond op de onderste regel dat het streekvervoer op 16 september staakt!
Fijn dan!

Bron foto Groningen Actueel

Gisteravond vond ik de stakingen nog niet terug op de site 9292, toen leek het er nog op dat alle bussen reden. Maar dat was vanochtend anders.
Er vielen inderdaad nogal wat bussen uit.
Dus maakte ik opnieuw een planning voor mijn reis en daarna nogmaals een planning, want toen ik later opnieuw de site raadpleegde, waren er al weer bussen uit de reisopties verdwenen! En er vervielen steeds meer verbindingen. Ik besloot een stuk eerder van huis te gaan dan ik in eerste instantie van plan was, maar er gingen in ieder geval nog bussen en dat was al heel wat. Ik ging ruim 2 uur voor de geplande afspraak van huis
E-reader, eten en een bekertje mee en dan kom ik de tijd wel door!
De terugreis sloot volgens de dienstregeling en de app wel ongeveer aan op mijn bezoek aan radiologie in het ziekenhuis.
Geen taxirit door kinderen of een taxibedrijf nodig, dacht ik.
Dus ik ging er voor!

Na de röntgenfoto's kwam ik bij de bushalte bij de hoofdingang van het ziekenhuis en daar bleek dat er pas over 45 minuten een bus ging. Eerst stond er nog 5 minuten, maar die tijd verscheen vervolgens niet meer op de borden. Jammer, maar helaas, wachten dan maar. Ook volgens de app moest ik lang wachten.
Maar ........ tot mijn verbazing kwam er toch ineens een bus naar het Hoofdstation, mijn overstapplek, aan rijden. Niet aangekondigd bij de bushalte en niet op de app. Helemaal prima, ik stapte in!
Op het hoofdstation bleek dat ik geen aansluiting had, ik kon wel in een andere bus stappen die deels dezelfde route had. Dan zou ik vanuit de laatste gemeenschappelijke halte van de lijnen 2,5 km moeten lopen naar huis. OK dat moest dan maar. Ik begon met lopen en toen ik bijna bij de volgende bushalte was van "mijn" normale busroute, zag ik ineens mijn bus in de verte verschijnen. Bij de halte stond: rit vervallen en de rit stond ook niet op de app, maar desalniettemin mocht ik mee!

Zo zie je maar, op een stakingsdag is het echt een verrassing als er een bus verschijnt, want de borden en de app houden het allemaal niet meer bij!

Kosten voor mij met mijn OV chipkaart 65+ met Dalvoordeel Noord: in totaal €2,15 en dat is voor ca 9,8 km heen en ca 9,8 km terug. Daar kan geen taxi tegenop!
Nadeel op zo'n stakingsdag is wel dat ik soms lang moest wachten, op een normale werkdag valt dat nogal mee en gaan overstappen heel vlot.

3 opmerkingen:

  1. Vreemde staking 😳
    Was op de fiets gaan geen optie?
    Thea

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leden van de FNV staakten, CNV leden staakten niet en chauffeurs die niet lid zijn van een vakbond staakten ook niet. Dus een gedeeltelijke staking, waarbij het zeer onduidelijk is wanneer er een bus rijdt.
      De fiets is voor mij geen optie. Ik ga altijd met de bus naar het ziekenhuis. Voor mij als oudere te druk verkeer door de stad en te ver.

      Verwijderen
  2. Ik bewonder je geduld. Ik heb dit totaal niet.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische, onaardige, of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.