zondag 4 december 2022

Later opstaan om gas te besparen

Op de regionale TV was kort geleden een uitzending over energiearmoede en een dame van mijn leeftijd werd ondervraagd over haar aanpak om gas te besparen. Ze vertelde met een bedrukt gezicht dat ze nu langer in bed blijft liggen en later opstaat en dus ook later de verwarming aan doet. Ze voelde zich daardoor gedwongen in verband met de hoge energieprijzen.

Het was wel grappig, want ik vind het juist heerlijk om 's ochtends langer in mijn lekker warme bed te blijven liggen. Knus en comfortabel! Ik lees op mijn telefoon alvast het nieuws, ik check mijn WhatsApp en kijk of er al iemand op mijn dagelijkse bericht op mijn blog gereageerd heeft.
Ik geniet van het feit dat ik niet meer vroeg naar mijn werk hoef, dat ik geen kinderen meer in huis heb om voor op te staan, dat ik gewoon kan genieten van mijn rust en kan uitslapen als ik daar zin in heb.
Ik denk dikwijls aan mijn (schoon-)kinderen die vroeg op moeten staan vanwege werk, vanwege kinderen die vroeg wakker zijn,  vanwege het naar school of opvang brengen van die kleintjes.  En dan heb ik soms met ze te doen! Regelmatig ben ik pas om half negen wakker en dan denk ik: ze hebben alle ochtenddrukte al weer achter de rug en ik lig hier nog lekker, wat een weelde!

J., een vroegere kennis van mij, hield regelmatig een beddag. Ze ontbeet in bed, lunchte in bed en keek tv en las een fijn boek. Dat was haar manier van relaxen in haar verder nogal drukke leven. Toen ze er over vertelde, leek het mij ook wel wat: de hele dag niets en heerlijk in bed de dag doorbrengen!
Ik vertelde het idee destijds met enthousiasme aan mijn vader, die leefde toen nog, en hij vond het een absurd idee om een hele dag in bed te blijven stinken en te luieren. Dat deed een normaal mens toch niet?  Hij vond J. een luie verwende tuthola die zeker geen navolging verdiende. Dat ze hard werkte en tevens hard studeerde en alleenstaande ouder was, dat zag hij voor het gemak maar even over het hoofd.

Zo zie je maar hoe verschillend je kunt aankijken tegen het heerlijk relaxen in bed! De één vindt het volstrekt verwerpelijk want onvergeeflijke luiheid, of armoedig vanwege besparing op verwarming, de ander geniet en noemt het een heerlijke luxe.

Ik heb geen last van armoede, ik heb voldoende om van rond te komen, dat scheelt natuurlijk een stuk in vergelijking met de dame op TV.
Ik heb 15 jaar geleden besloten mijn hypotheek in een versneld tempo af te lossen. Mijn hypotheek was binnen 10 jaar volledig afgelost!
Het is voor mij een keuze om laat of vroeg op te staan en voor deze dame is het dat niet. Ik kan iedere dag om zes uur 's ochtends de verwarming op 20 graden zetten en de verwarming daar de hele dag op laten staan, dan eet ik daar geen boterham minder om.
Niet iedereen heeft die keuze!

21 opmerkingen:

  1. Ontbijtte is ontbeet 😆👍

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. O ja, natuurlijk! Ik gebruik het woord ontbijt zelden, en ik gebruik zelf ontbijten nooit als werkwoord. Dat komt doordat ik uit Friesland kom en opgevoed ben door mensen die het Nederlands in feite als tweede taal spraken. Waarschijnlijk zijn mijn teksten doorspekt met Frisismen en Friese zinsconstructies.
      In het Fries spreekt men van moarnsiten (= ochtend-eten).
      Ik ga het veranderen.

      Verwijderen
  2. Nee als ochtendmens zou ik gammel worden van lang in bed. Ik heb het geluk van zonnepanelen,dus nu staat naast de gaskachel ook even een elektrisch kacheltje aan om op te warmen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben inderdaad een avondmens en beslist geen ochtendmens.

      Verwijderen
  3. Hier andersom: ik ga juist lekker vroeg naar bed. Heerlijk vind ik dat, evenals vroeg opstaan! Ik zou de vroege ochtenden echt niet willen missen, ook 's weekends niet (mijn kinderen zijn 13 en 9 en slapen dan uit). In de ochtend ben ik meestal bezig dus koud heb ik het dan niet. Vind het overigens wel grappig dat je aangeeft dat je het met je (schoon)kinderen te doen hebt om het vroege opstaan. Alsof dat per definitie iets is dat iedereen lastig vindt? Er zijn ook gewoon mensen die wél van vroeg opstaan houden. 😀 Als ik, als ochtendmens, zou zeggen dat ik het te doen heb met mensen die laat naar bed gaan zou men dat maar gek vinden, denk ik.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Volgens mij zijn mijn (schoon-)kinderen geen echte ochtendmensen
      en zouden ze graag wat langer slapen als ze daar de kans toe kregen ;-)

      Verwijderen
  4. Het is inderdaad heerlijk de tijd te kunnen nemen om in de ochtend te doen wat je wil. Ik hou er niet van dingen in bed te doen behalve slapen en nog wat af en toe, zit daar dan ook niet lekker.
    Toen ik niet meer werkte heb ik eenmaal de hele dag in pyama doorgebracht. Pas eind vd ochtend gaan douchen en omdat ik niet weg hoefde weer pyama en joggingbroek en vest aan getrokken. Voelde toch raar en het is bij eenmaal gebleven.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Herkenbaar. Toen ik nog werkte ging om half 7 de wekker, nu mijn man en ik met pensioen zijn zetten we geen wekker en worden we in de winter rond 8 uur/half 9 wakker. Ik ga dan naar beneden om koffie te maken,vervolgens lezen we in bed op onze mobiel de krant en diverse blogs, heerlijk! Nadeel is wel dat de ochtend snel voorbij is als je langer in bed blijft.



    senseokoffie te zetten

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Het lijkt me een ware zeggen Aaf, kunnen opstaan op het moment dat je er klaar voor bent. De eerste uren van de dag zijn voor mij vaak een strijd. Mijn lijf voelt zwaar, mijn hoofd is sponzig.

    's Avonds val ik moeilijk in slaap, 's ochtends word ik moeilijk wakker.... Wat een gedoe.

    Het is je van harte gegund!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb dat ook Nienke! Ik ben niet snel jaloers, maar ik heb dat wel met mensen die makkelijk in slaap kunnen vallen en fris weer opstaan. Dat zou pas echt een zegen zijn! Lijkt me heerlijk voor ze.
      -JennyL

      Verwijderen
  7. In de ochtend een halfuurtje onder mijn warme deken in alle rust mijn enkel in beweging brengen (gebroken geweest en altijd pijnlijk en elke ochtend stijf) me iets voor laten lezen of een boek lezen en even breien, over de dag van gister of vandaag of morgen nadenken. heerlijk. Als ik alleen ben en vakantie heb.. in de avond om 20 uur in bed, mailtjes sturen, YouTube aan en breien, tegen 2230 boek erbij pakken en rond 23 slapen. Tegen 7 uur wakker en om 8 uur beneden voor thee.

    De praktijk.. ergens tussen 22 en 2 lig ik in bed (werk. Huishouden. Noodzaak wegens huilend kind) ergens tussen 5 en 7 (wekker, wekker man, huilend kind). Eigenlijk heb ik al in geen 3 jaar een prettige nacht gehad. En een hele dag in bed klinkt geweldig, een weekend zelfs nog beter. En ik denk dat ik een week ook een goed idee vindt.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Je kunt de hele dag in bed blijven liggen, boterhammen met pindakaas eten(veganistisch, geen gasgebruik). Mijmeren over hoe goed je bezig bent, je zelfgebreide sokken stoppen lukt ook wel in bed. Of blokfluiten .Dit is natuurlijk onzin.
    Maar de zelfgenoegzaamheid die uit sommige reacties naar voren komt vind ik niet prettig.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Welke dan?? Ik zie echt geen enkele zelfgenoegzame reactie.

      Verwijderen
  9. Heerlijk! In de weekenden sta ik vaak pas op als het licht is - en liever nog blijf ik langer in bed. Met een boek, de krant op de telefoon, muziek aan. Heeft helemaal NIETS met de gasprijzen te maken!! ;-) 's Avonds ga ik soms wel op tijd naar bed - als ik daar zin in heb - met ook wel het argument dat de kachel dan eerder lager kan - maar ook dan: lekker hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Lekker toch; vooral omdat het kan en je er niemand kwaad mee doet.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hier nog eentje die er geen moeite mee heeft om laat naar bed te gaan en ook laat weer op te staan. De laatste 15 jaar van mijn werkzame leven werd ik altijd geacht om 7 uur 's morgens op mijn werk te zijn, wat vaak inhield dat ik geregeld voor vijven al in de auto zat, want mijn werkterrein was heel Nederland. Verbaas je dus niet dat ik in die tijd veel in hotels en pensions verbleef.
    Zelfs in mijn schooltijd (tot midden jaren '60), begon ik vaak met huiswerk als het al ruim na tienen was en had er geen enkel probleem mee als het twee uur werd eer ik er klaar mee was. Even zo vrolijk moest ik wel 's morgens op zijn laats om half acht wel weer onderweg zijn naar school; ruim een uur reizen! Maar dat kon ik op die leeftijd goed aan.
    Na mijn pensionering heb ik gewoon toegegeven aan mijn natuurlijk ritme en huldig het standpunt van een of andere Brit "Een beschaafd mens gaat nooit op dezelfde dag naar bed, als waarop hij opgestaan is".

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hihihi! Ik moet een beetje lachen met dat je je heerlijk voelt omdat je wel tot half 9 blijft liggen in bed. Voor mij is dat namelijk het normale uur als ik moet werken.
    Maar ik heb geen kinderen en woon vlakbij mijn werk, dus ik kan dat.
    En in het weekend komt helemaal mijn echte aard boven: ik ben een nachtmens namelijk. Ik hou van de rust en en het gebrek aan prikkels van de nacht. Dan blijf ik wakker tot 3 uur en sta ik op om 11 uur. Ik durf er niet aan denken wat je vader daar van zou gedacht hebben ;) . Ik wéét wel dat er in de buurt aardig over me geroddeld wordt end at dit er een onderdeel van is. Maar daar trek ik me lekker niks van aan: ik doe met mijn leven wat ik wil.

    Zo'n hele dag in bed deed ik ook wel eens tot een jaar of 25 geleden.
    Maar eigenlijk heb ik zo'n knusse zetel met mijn zeteldonsdeken en kersenpitkussentje en een hoop kussens dat het in de zetel minstens even lekker vertoeven is als in mijn bed.

    Maar dat is natuurlijk allemaal iets heel anders dan mensen die uit armoede en extreme brandstofprijzen maar langer in bed blijven liggen ... .

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik moet bekennen dat ik ook regelmatig tot 3 uur 's nachts of nog later wakker ben. Dat heeft er vooral mee te maken dat ik dan slecht inslaap. Ik grijp dan na 1 uur of zo naar mijn e-reader en ga lezen, want slapen lukt toch niet. Gisteravond, of eigenlijk vanochtend nog, toen deed ik om 4:10 uur een hernieuwde poging om in slaap te komen. En toen lukte het wel om te slapen.

      Verwijderen
    2. Wij drinken 'avonds geen koffie meer maar eerst granenkoffie na de maaltijd en om half 9 ontspanningsthee van zonnatura. Hier slaapt ik heerlijk op. Vroeger had ik nog weleens moeite met inslapen maar nu gaat het prima. Het scheelt ook wel dat het winter is en donker. In de winter ben ik altijd moeier.

      Verwijderen
  13. Dat is één van de fijnste dingen van het niet meer werken. De “tijd” is van jezelf; geen wekker, geen horloge / telefoon. Wij kunnen ook de thermostaat op 20 graden zetten, maar gelet op het milieu doen we dat al jaren niet meer. Wij proberen te leven volgens het principe, genieten daar waar het kan en niet, omdat het moet.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.