Het lukte mijn buurvrouw niet om de meterstanden door te geven, dat gaf veel stress en ze vroeg mijn hulp. Misschien lukte het samen wel! Want over het feit dat het niet lukte nu het energieplafond inging, maakte ze zich zorgen. Want als het niet lukte, dan moest ze misschien nog een hele tijd het hogere tarief betalen! Het doorgeven moest op haar smartphone. Een slimme meter die de meterstanden automatisch doorgeeft, heeft ze niet, blijkbaar heeft ze in de zomer van 2017 de boot gemist, want ze wilde er wel eentje, volgens haar werd die slimme meter haar destijds helemaal niet aangeboden. Mij zijn wel slimme meters aangeboden, ik snap niet waarom zij er niet een heeft. Ik verkeerde eigenlijk in de veronderstelling dat vrijwel iedereen in de buurt er ééntje heeft.
Maar goed, er was hulp nodig. Buurvrouw heeft geen laptop, geen iPad, tablet en ook geen PC, alleen die telefoon. Ze opent de telefoon en de email van het energiebedrijf linkt door naar de web-omgeving waar ze de meterstanden in kan voeren. Dus dat doet ze met de genoteerde standen.
Hoe dan verder? Want na het invoeren van het laatste cijfer gebeurt er niets. Ik laat het schermpje met cijfers (het 'toetsenbord') verdwijnen en scrol wat naar beneden. Daar blijkt dan toch de optie OPSLAAN te staan. Daar klikte ik op en toen was het klaar!
Gisteren las ik in de Volkskrant, dat er heel veel mensen waren die problemen hadden met het doorgeven van de meterstanden. Sites en telefoonlijnen waren overbezet.
Volkskrant: "Onder meer de app van Eneco raakte de afgelopen dagen overbelast door
hoge bezoekersaantallen. Klanten stonden soms een uur in de wacht. Ook
telefonisch zijn de grote energiemaatschappijen moeilijk te bereiken.
Klanten van Essent klagen op Twitter
dat de verbinding automatisch wordt verbroken wegens de grote drukte.
Vattenfall was tijdelijk niet meer bereikbaar via WhatsApp, vanwege een
overbelaste server."
Misschien was die overbelasting in eerste instantie het probleem voor mijn buurvrouw, ze was al uren aan het proberen de standen door te geven. Waarschijnlijk was het toevallig dat het ons samen wel lukte. Maar in ieder geval was het gelukt!
Overigens was het voor mij ook een leermoment dat er nog steeds mensen zijn die geen laptop of PC of iPad hebben en die voor het internet alleen een mobiele telefoon tot hun beschikking hebben!
Moest jij ook meterstanden doorgeven en lukte dat niet goed, of ging dat net als bij mij automatisch? Ik zou per begin januari een nieuw voorschotbedrag krijgen, maar daar heb ik nog niets van gehoord!
PS: vanaf vandaag valt er op de site te lezen: "vanaf woensdag 11 januari 2023 worden de mails met de nieuwe termijnbedragen verstuurd."
Ik ben ook wel een uur bezig geweest. Als ik op de knop "opslaan"drukte gebeurde er niets. Misschien ook die overbelasting?
BeantwoordenVerwijderenOf een andere tablet en niet per se een rib uit hun lijf hebben getrokken voor een iPad :-).
BeantwoordenVerwijderenWat vaak aan de hand is bij mobiele sites is dat de scroll-functie niet goed werkt omdat die net buiten het beeld valt. Gelukkig is het goedgekomen voor je buurvrouw. Overigens zou ze niet op het oude contract doorgegaan zijn: haar verbruik zou dan geschat zijn. Dat kan nadelig zijn, maar ook voordelig.
Ik ben benieuwd hoe het allemaal gaat met het energieplafond, want ook de energiemaatschappijen snappen maar net aan hoe het werkt. De kans dat de klantenservice-medewerker het volledig begrijpt en alle uitzonderingen kent én goed uit kan leggen schat ik niet bijster hoog in. Het is niet heel eenvoudig...
Ik heb de tablet er nog even bij gezet. Een dure iPad is inderdaad niet de goedkoopste keuze :-)
VerwijderenIk heb niet te maken met het prijsplafond, maar moet iedereen die daar wel voor in aanmerking komt nu z'n cijfers doorgeven? Geen wonder dat het dan chaos wordt. Er zal hier wel een hoop gedoe van komen.
BeantwoordenVerwijderenNiet iedereen hoeft de meterstanden door te geven. Als je een slimme meter hebt, dan hoeft het niet. Tenzij je het doorgeven van de standen hebt laten blokkeren.
VerwijderenOok hoef je nu geen meterstanden door te geven als je nog een vast contract hebt, want dan betaal je gewoon de (veel) lagere tarieven van dat contract.
Ik heb een contract bij Vandebron dat afloopt op 1 februari. Heb geen slimme meter. Mij werd verzocht de meterstand per 1 jan, op te geven,
VerwijderenEr was een verwijzing naar uitgebreide info over tarieven, subsidie en prijsplafond. Die heb ik gelezen en ik zag een schema waarin te zien was dat het verbruik voor het prijsplafond voor gas en elektra in de koude maanden hoger is. Het keek erop dat ea per maand berekend wordt. Ik begreep ook dat het verbruik van je prijsplafond ingaat ingaat ongeacht je contract. Het is ingewikkeld, ik denk niet dat ik de eindrekening zal kunnen begrijpen.
Ik heb het nog niet geprobeerd. Heb nog een vast contract tot juli ook.
BeantwoordenVerwijderenHeb er door diverse omstandigheden geen tijd voor om er eens rustig voor te gaan zitten. Zaterdag staat het op mijn lijstje.
Bij mijn zijn er heel veel mensen die geen slimme meter hebben. Privacy redenen. En ze zijn hack gevoelig, vinden zij. Dan kwam aan je verbruik afgelezen worden of je thuis bent of niet.
BeantwoordenVerwijderenJe buurvrouw kan bij de netbeheerder alsnog een slimme meter aanvragen. Bij mijn netbeheerder Stedin is dit plaatsen gratis, maar dat hoeft bij andere netbeheerders niet zo te zijn. Je vraagt dit dus aan bounce netbeheerder niet bij je energieleverancier. Volgens mij is jullie netbeheerder Enexis.
Ja, dat klopt, je moet hier in Groningen bij Enexis zijn als je een slimme meter wilt.
VerwijderenMijn vaders meter is stuk. En pas in 2024 is er een nieuwe slimme meter beschikbaar..ze hebben nu weer oude meters gezet die elders zijn vervangen.
VerwijderenNou Willemien, je kunt ze geruststellen. Wat een onzin. Als je wilt weten (als inbreker) of iemand thuis is, dan leen je een hond en ga je door de buurt wandelen. Je rijdt af en toe langs. Dat is veel betrouwbaarder dan een meter uitlezen die niet op adres maar op EAN-code staat en waar je een conversietabel voor moet hebben om die ter herleiden naar een adres. De mensen die zo ver zouden kunnen gaan, hebben andere middelen.
VerwijderenOok kun je helemaal niet zien of iemand thuis is, je kunt het hooguit herleiden. Maar een draaiende wasmachine, vaatwasser of autolader zegt niets over het al of niet thuis zijn.
Zitten diezelfde mensen wel op Facebook, gebruiken ze Instagram, Whatsapp, Chrome, Android of iets anders?
@Geldsnor: nee, dat zitten ze allemaal niet. Kinderen mogen ook niet naar een school die verplicht met chromebooks werkt. En de huidige school wordt ook bestookt met vragen en wensen met ict privacy.
VerwijderenDat de kinderen daardoor buiten de groep vallen maakt ze niet uit.
Kinderen krijgen ook geen mobiel, die mogen ze pas zelf kopen als ze 18 zijn.
Mijn lokale energieboer had ik begin december toen het nog rustig was, al gevraagd hoe ze de standen gingen verwerken, 31 december de standen mailen was prima. Ik kreeg inderdaad 31 december een herinnering om de standen te mailen.
BeantwoordenVerwijderenIk heb ook geen slimme meter. Destijds om privacyredenen inderdaad. Nu wel zo rustig. Ieder uur kijken naar je verbruik? Tsja, dat is niet echt mijn ding.
BeantwoordenVerwijderenIk heb dit weekend de meterstanden probleemloos doorgegeven, en gelijk het termijnbedrag gecheckt, krijg nog steeds geld terug. Hangt af natuurlijk van de hoogte van het termijnbedrag .....
Marijke
Ik ben nogal een nachtuil en heb even na middernacht de meterstanden doorgegeven en dat ging prima.
BeantwoordenVerwijderenMaar mijn ouders hebben inderdaad problemen met Essent.
Gelukkig heb ik een slimme meter en hoefde niets door te geven.
BeantwoordenVerwijderenVolgens mij krijgt iedereen te maken met het prijsplafond ondanks een goedkoop contract. Kom je boven het plafond dan pas wordt het contractarief gerekend!
BeantwoordenVerwijderenVolgens mij geldt het prijsplafond voor iedereen. Ook als nog een goedkoop contract hebt.
BeantwoordenVerwijderenNee want het laagste van de twee geldt, mijn contract bedrag per kwh of m³ zit ruim onder het plafond bedrag per kwh of m³
VerwijderenMijn termijn bedrag is omhoog gegaan omdat de belasting weer naar 21% is gegaan (was tijdelijk 9%) en de kosten voor netbeheer zijn gestegen en die worden bij alle contracten door berekend.
Mee eens! Als jij een langjarig vast contract hebt met voordelige tarieven, dan gelden die tarieven gewoon voor jou en heb je helemaal niets te maken met het energieplafond, want daar zit je dan (ruimschoots) onder!
VerwijderenAaf
Dit staat er hierover op de site van de overheid:
VerwijderenKleinverbruikers vallen onder het prijsplafond
Het prijsplafond geldt voor kleinverbruikers. Onder kleinverbruikers valt iedereen met een kleine energieaansluiting. Bijvoorbeeld huishoudens, zzp’ers, kleine bedrijven en verenigingen. Het gebouw met de aansluiting moet wel bedoeld zijn om in te wonen of te werken. Bijvoorbeeld een woning, kantoor of café. Het prijsplafond geldt bijvoorbeeld niet voor een garagebox met een aparte aansluiting en eigen energiecontract.
Maximumtarieven prijsplafond
Wie meer energie verbruikt, betaalt daarvoor het tarief uit het energiecontract. Is het tarief in het contract lager dan het tarief van het prijsplafond? Dan geldt voor het totale verbruik het tarief uit het contract. Niemand is dus duurder uit. Het prijsplafond geldt zowel voor variabele als vaste contracten.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/koopkracht/plannen-kabinet-met-prijsplafond-voor-gas-en-elektriciteit
Let op!! Mensen met een vast contract met een lager tarief dan het prijsplafond zijn dit jaar duurder uit en kunnen dan toch onder het prijsplafond vallen, de BTW gaat namelijk omhoog per 1 januari 2023!
BeantwoordenVerwijderenEn daarnaast gaat de vermindering energiebelasting omlaag met 250,-.
Er zijn dus ook mensen juist duurder uit in 2023.
Dus kijk even naar je tarieven inclusief de verhoging van de btw, de kans is groot dat je dan alsnog onder het projsplafond valt (en meer gaat betalen dan vorig jaar).