zondag 28 mei 2023

Al weer een dwarsliggende pijnlijke vinger!

Voor de vierde keer in mijn leven  (lees ook hier) heb ik klachten aan een vinger, ik heb al weer een peesschedeontsteking, deze keer aan mijn linker ringvinger, ook wel triggerfinger genoemd. Toen ik in 1998 mijn eerste peesschedeontsteking had, dacht ik nog dat het kwam door overbelasting, maar daar ben ik nu absoluut niet meer zo zeker van. De klachten zijn erger dan ooit en ik belastte als rechtshandige mijn linker ringvinger beslist niet heel erg! Toen ik nog werkte belastte ik die vinger door veel te typen veel méér.

Wat is precies het probleem?

Dit schrijft Thuisarts.nl

"Een triggervinger is een vinger (of duim) die u niet goed meer kunt buigen of strekken. Als het erger wordt, kan de vinger krom blijven staan.

U kunt uw vingers buigen met de spieren aan de binnenkant van uw onderarm (de buigspieren).
Van deze spieren lopen pezen naar de vingertoppen. Deze pezen worden door bandjes op hun plaats gehouden.
Als de buigspieren samentrekken, trekken ze aan de pezen en die trekken uw vingers krom. Dit gaat soepel doordat de pezen door een soort kokertjes met glijmiddel bewegen. Zo'n kokertje heet een peesschede.

Bij een triggervinger blijft de pees vastzitten in de peesschede. Of deze blijft haken achter de bandjes die de pees op zijn plek houden. Daardoor blijft de vinger vastzitten bij buigen of strekken.
Door kracht te zetten kan de pees soms toch opeens losspringen. De vinger kan dan opeens tóch verder buigen of strekken. Vandaar de naam hokkende vinger, triggervinger of springvinger.
"

Afgelopen vrijdag zat mijn vinger muurvast! Het topje zat op een centimeter afstand van mijn handpalm en dat maakte dat ik mijn hand niet goed kon gebruiken. Ik kon alleen wat met de toppen van mijn overige vingers pakken. Pas na heel lang met de andere hand kleine duwtjes geven aan de vinger schoot hij los.

Ik heb al wel ruim een maand last van deze vinger, maar nog niet eerder zat de vinger zo vast. Meestal kon ik hem wel weer los krijgen, soms met de vingers van de andere hand. De blokkade ontstaat wanneer ik iets voor langere tijd vastklem met die vinger. Een vork, een boek, mijn telefoon. 10 of 15 minuten in dezelfde houding en hij zit vast!

Ik ben al wel een maand lang bezig met oefeningen die ik in 2006 kreeg van de handfysiotherapeut en daar ga ik ook nog wel een tijdje mee door. Die oefeningen deed ik ook bij triggervingers die ik in 2013 en 2017 had,  toen hielpen die oefeningen heel goed. Ik heb geen restverschijnselen meer in die vinger en duim.
Daarnaast draag ik met name 's nachts een spalk om te zorgen dat de vinger niet weer per ongeluk vast komt te zitten. Daardoor krijgt de vinger ook rust.  Ik draag de spalk niet steeds, want dat lijkt me helemaal niet goed, ik denk dat beweging best goed zal zijn.

Ik weet het, er zijn ergere dingen, maar fijn is het niet!
Ik raak er door onthand!

Ik ga er van uit dat het mij lukt om de klachten weer helemaal te laten verdwijnen. Dat is mij bij mijn rechter wijsvinger en mijn linker duim ook gelukt! En anders misschien toch proberen met injecties, die bij eerdere klachten weinig deden, maar misschien nu wel? Of een operatie?

15 opmerkingen:

  1. Hallo Aaf, wat vervelend! Mijn man kreeg zo'n 5 jaar geleden een triggervinger na het aantrekken van een te strakke sok. Kreeg in het ziekenhuis een spalk en oefeningen van de fysiotherapeut maar na een maand of 3 waren de klachten niet weg. Zodra de spalk eraf was 'sprong' de vinger weer in een andere positie. Fysio hielp wel iets maar onvoldoende. Uiteindelijk 2 keer een injectie gehad met corticosteroïden en dat hielp bij hem. Nooit meer last van gehad. Misschien is een injectie toch nog het proberen waard. (mijn man was 66 toen hij dit kreeg).

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb in de eerste triggervinger injecties gehad. Die hielpen even, maar vervolgens had ik weer dezelfde klachten. Als de vinger regelmatig volledig vast komt te zitten ga ik het misschien wel proberen, maar voorlopig nog niet.

      Verwijderen
  2. Zou een ontsteking remmende crème helpen? Crème met ibuprofen erop smeren? Soms komen ontstekingen opzetten als het lichaam niet voldoende cortisol meer aanmaakt..heb momenteel zelf ook een beginnende triggervinger..

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mijn linker enkel staat scheef, waardoor ik een aantal jaren geleden ook een peesschede ontsteking kreeg.
    Ik kon van het ene moment op het andere geen stap meer verzetten.
    Van te voren wel pijn en beperking, oefeningen gekregen, injecties, maar dan toch een operatie waardoor mijn enkel nu nog minder stabiel is.
    Ik mocht meekijken bij de operatie en het gebied was rood ipv wit, dus echt geïrriteerd en ontstoken.
    Daarna oefeningen gedaan in lauw water tegen de pijn, en Ismakogie, maar het blijft een kwetsbare plek.
    Sterkte!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mijn rechterduim heb ik dat gehad, 3x injectie en daarna is het geopereerd, prima gegaan allemaal. In mijn rechtermiddelvinger heb ik in het bovenste gewricht een pennetje, Gewrichtje was zo dik en vaak ontstoken door irritaties van artrosevervorming.
    Linker wijsvinger zat bovenste kootje nogal los, moest dat regelmatig weer op zijn plek zetten. Ook daar zit een pennetje nu in en het middelste gewricht is ook schoongemaakt, maar helaas kan ik die niet meer zo goed buigen. Maar ook dat went.
    Beide duimgewrichten zijn behoorlijk aangetast dor artrose en daarvoor draag ik silversplints of andere brace, afhankelijk hoe het voelt die dag.
    Allemaal via Xpertkliniek in Rotterdam.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Je kreeg de oefeningen in 2006, weet je zeker dat je ze nog helemaal goed doet?
    Ik heb stabilisatieoefeningen voor mijn enkel en dacht dat ik 1,5 jaar later die nog deed zoals voorgeschreven. Dat bleek niet zo te zijn waardoor ze minder effectief waren.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik kreeg in 2013 en in 2017 nogmaals een triggervinger. Toen hebben dezelfde oefeningen prima geholpen. Ik heb geen restverschijnselen meer in die duim en wijsvinger. Daarom denk ik dat ik het nog wel goed doe.

      Verwijderen
  6. Probeer eens vit. B 12. Jij eet bijna veganistisch, dan kun je mn een tekort aan B12 krijgen. Dat kan ontstekingen veroorzaken. Ik heb ooit een ontsteking in mijn schouder gehad, ik kon er niets meer mee, artrose. Ik gebruikte toen ook maagzuurremmers. Dat kan een tekort aan B 12 veroorzaken. Op aanraden van iemand ben ik B 12 gaan gebruiken en het ging helemaal over. Geartsje

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik slik al jaren 12,5 microgram vitamine B12. Dat hoef ik niet meer te proberen. Ik heb het op basis van die dosering wel eens laten prikken, maar ik heb geen tekorten.

      Verwijderen
    2. 12.5 mg is niets. Ik slikte veel meer op een dag. Wel 1000 mg. Als ik klachten krijg, zoek ik op google altijd informatie over supplementen. Dan probeer ik iets, werkt het niet, dan stop ik weer. Zo gebruik ik magnesium tegen krampen, calcium tegen afbrekende nagels en glucosamine tegen artrose. Ik zou zeggen: wat risico loop je om de dosis eens tijdelijk te verhogen. Geartsje

      Verwijderen
  7. Ik heb veel peesontsteking gehad zowel in schouders als heupen en heb baat bij de zalf ..bleu stuff.alleen via internet te bestellen en ik heb er al veel mensen mee geholpen die er ook baat bij hadden.
    Groet Lianne

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Lianne, deze zalf bevat olie van de emoe en is daarom helaas niet geschikt voor vegetariërs...
      Jammer dat er geen plantaardig alternatief is, maar misschien is die olie wel het actieve ingredient.

      Verwijderen
  8. vorig jaar ook last gehad, 2x een prik met cortison gekregen geen last meer.nu weer terug gekomen gelijk weer een prik gekregen, nog niet helemaal weg maar goede hoop ,prik was pas 4 dagen geleden al een stuk verbeterd.je moet er ook niet te lang mee wachten om naar de dokter te gaan ,daardoor is de behandeling lastiger.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik was er ook al mee bij de dokter. Aangezien het er op leek dat mijn oefeningen zouden volstaan en er verder niets nodig was voor genezing, is er geen injectie gegeven. Als het met intensivering van de oefeningen en zelfmassage van de handpalm niet over gaat, dan stap ik weer naar de huisarts en vraag ik alsnog om een injectie. Alleen ... injecties hielpen in de herfst/winter van 1998 op de lange termijn niet. Daardoor heb ik weinig hoop dat het nu wél gaat helpen. Misschien is dat ten onrechte. Een vinger die regelmatig totaal op slot zit is in ieder geval niet waar ik voor kies. Desnoods wordt het een operatie.

      Verwijderen
  9. Mijn man is door de jaren heen al 3 keer geopereerd aan een triggerfinger, injecties hielpen bij hem niet. Het is een eenvoudige ingreep met een paar dagen een grote pleister op je hand en na een week de hechting eruit. Daarna bleef het weer jaren weg.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische, onaardige, of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.