dinsdag 30 mei 2023

Een kaarsje ...

Vanavond brand ik een kaarsje om te gedenken dat mijn eerste dochter vandaag 38 jaar geleden onverwachts tijdens de bevalling overleed. Een trieste dag, waar ik nog regelmatig aan terugdenk.

Het kindje werd na een uiterst traumatische bevalling geboren, maar kon gelijk haar kistje in.
Achteraf gezien was ze, bij het begin van de bevalling, toen de vliezen braken, overleden. Ze moest toen nog geboren worden. De gynaecoloog vond dat ik met een overleden kind in mijn buik nog best door kon en wachten kon tot er spontaan weeën kwamen, dat kon nog wel een aantal dagen duren. Dat leek mij geen goed plan, het leek mij toch echt beter om dezelfde dag te bevallen, want ik wist niet of ik nog een oog dicht zou doen in de wetenschap een dood kind in mijn buik te hebben. Dat bevallen mocht en het was een uitputtingsslag om het mooie meisje van bijna 10 pond geboren te laten worden.
Ik denk niet meer dagelijks aan 38 jaar geleden, maar toch wel heel vaak.  Mijn kleinkinderen en de 4 zware bevallingen van mijn dochters en het overlijden van de vader van mijn dochters in mei vorig jaar, geven mij daar ook alle aanleiding toe.

Vanavond een kaarsje om haar te gedenken.

20 opmerkingen:

  1. Ik brand voor jou een kaarsje vandaag :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Beste Aaf in gedachten steek ik ook een kaarsje aan voor jou en je kindje.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een afschuwelijke hork die gynaecoloog. Wat je in je hart bewaart raak je nooit meer kwijt. Sterkte vandaag Aaf.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zo horkerig was het niet. Feitelijk gaf hij ons zelf de keuze: afwachten, een keizersnee of een ingeleide bevalling. We kozen voor dat laatste.

      Verwijderen
  4. Wat een afschuwelijke ervaring. Ik kan me voorstellen dat je daar nog geregeld aan denkt. Liefs, G

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik denk aan je.
    Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Lieve Aaf,
    Sterkte vandaag.

    Een hartelijke groet van Jo.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dergelijke traumatische herinneringen komen en gaan in golven.
    Ik zag vanavond ook aan jouw kindje denken als ik kaarsje opsteek, dat ik elke dag doe en aan iemand denk.
    Heeft ze ook een naam gekregen?

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Och Aaf, wat verdrietig. Je hebt je kindje niet levend mogen zien maar je hebt haar gevoeld en bedacht hoe zij zou worden.
    En dan de boodschap krijgen dat zij niet meer leeft, en meteen een beslissing moeten nemen over hoe nu verder.
    Tegenwoordig zijn er allerlei praatgroepen, ook online, maar misschien rouw je liever alleen in stilte.
    Ook verdriet van lang geleden is nog steeds verdriet.
    Mooi dat je haar gedenkt met een kaarsje.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Gone but not forgotten……sterkte ❤️
    Thea

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat verdrietig 😢 het blijft altijd een leegte

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Heel verdrietig en zoiets blijft altijd bij je. Sterkte.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Mooi,je woorden "mijn oudste dochter'. Want dat is ze. Sterkte vandaag en andere momenten

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Een vriendin van mij werd (tientallen) jaren geleden gedwongen om vrij lang met haar overleden kindje in haar buik rond te lopen. Het heeft haar een ontzettend trauma opgeleverd. Gedwongen is misschien het verkeerde woord; maar ze had het gevoel geen echte keuze te hebben. Respect voor de autoriteit van de dokters, zich niet willen aanstellen.... Ontzettend knap en dapper van je dat je koos voor wat het beste bij jou paste.

    Ook goed dat je die momenten neemt om nog eventjes extra bij haar stil te staan. Wat ben je een fijne moeder voor haar, zelfs nu ze er niet meer is.

    -JennyL

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ach Aaf. wat verdrietig. Sterkte . Groetjes Louise

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Vergeten doe je zoiets nooit! Wat een verdriet en in die tijd werd er zo anders mee opgegaan. Maar ze is en blijft je oudste dochter. Sterkte 🕯️

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische, onaardige, of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.