woensdag 31 mei 2023

De supermarkt is tegenwoordig altijd open!

Nou ja, altijd is een beetje overdreven, maar wel iedere dag, 365 dagen per jaar zo lijkt het. Ook tot mijn verbazing op 1e pinksterdag.

Ik wandelde zondagmiddag met mijn tas op wieltjes naar de glasbak bij de AH en de Lidl om glas weg te brengen en tegelijkertijd een wandelingetje te maken. Toen zag ik tot mijn verbazing dat de winkels open waren!
Dat ze op 2e paasdag, 2e pinksterdag en 2e kerstdag open waren, daar was ik wel aan gewend, maar niet op de zondag er voor!
Heb ik afgelopen jaren wat gemist en waren ze toen ook al open?

Ik stam nog uit de tijd dat winkels om 18:00 uur gesloten waren en op zondag allemaal dicht. In mijn herinnering waren veel winkels op maandag dicht, in ieder geval de maandagochtend.
Vanaf 1976 komt er iets nieuws: koopavonden. Op 1 avond per week zijn winkels langer open.
Daarna zijn er vanaf 1984 maximaal 4x per jaar koopzondagen.

En blijkbaar zijn er sinds kort nog meer uren mogelijk om je boodschappen te doen. Je hoeft nooit meer zonder boodschappen te zitten. Behalve als mensen gaan hamsteren natuurlijk,  maar dat is een ander verhaal.

Weet jij sinds wanneer supermarkten op 1e pinksterdag open zijn?

20 opmerkingen:

  1. Precies weet ik het niet maar mijn moeder woont in Amsterdam vlakbij een groot winkelcentrum met een XL AH en die is sinds ze daar woont (2010) ook op alle 1e feestdagen open; Kerst, Pasen, Pinksteren. Zou van mij niet hoeven maar blijkbaar heeft de meerderheid van NL er behoefte aan. Weet nog (zal rond 1988 geweest zijn) dat de supermarkten 's avonds i.p.v. tot 18.00 tot 18.30 open waren hetgeen ik destijds fantastisch vond omdat mijn trein om 17.58 op het station aankwam en ik zo dus nog even boodschappen kon doen voor het avondeten.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bij mij in de Randstad al een aantal jaar, ook al een aantal jaar op 1e kerstdag. Alleen de openingstijden zijn dan korter, dan niet van 7:00 tot 22:00 maar van 10:00 tot 20:00.
    Ik moest dit weekend in Limburg dan ook goed opletten dat ik op zaterdag ook boodschappen deed voor zondag en dat ik dat op tijd deed want de supermarkten gingen ook nog eens al om 18:00 dicht.

    Ik ben erg blij met de huidige ruime openingstijden. Ik weet niet hoe ik het anders voor elkaar had moeten krijgen als alleenstaande ouder met fulltime werken en een topsport carrière van mijn kind. Dat betekende voor mijn werk kind naar training en naar huis brengen, naar werk, naar huis, kind weer naar training brengen en weer naar huis en in de weekenden meestal 1, vaak 2 dagen in een sporthal doorbrengen. Nu kon ik vaak tijdens een training of werken of even boodschappen doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Niet allemaal. Hier in het dorp zijn ze dicht,verderop weer open

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dat is denk ik per gemeente verschillend. Tot mijn ongenoegen zijn hier in de stad de winkels altijd op zondagen, en eigenlijk alle dagen open. Geen enkele dag meer die niet in het teken staat van geld uitgeven....

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wij zijn nu in Frankrijk, de supermarkt in het dorp was 7/7 open stond er. Op feestdagen en op zondag is er in de middag geen personeel, alleen 2 bewakers. Ze hangen gordijnen en linten voor de afdelingen waar je niks mag kopen (alcohol) en je rekent zelf bij de scankassa af. Groet, Annelies

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik woon in een biblebelt gemeente, hier is alles dicht op zondag en ook 2e pinksterdag en dergelijke dagen. Of de vlakbij gelegen woonboulevart op was maandag weet ik niet.
    We hebben in het voorjaar en najaar ook respecievelijk bid- en dankdagen voor de oogst, dan zijn de locale winkels de middag dicht en gaan onze buren naar de kerk.
    In mijn jeugd woonde ik in Amsterdam en waren op zondag joodse winkels op zondag wel open en waren er ook enkele avondwinkels (soort kruidenier/winkel van Sinkel die overdag gesloten waren) . Toen ik in 1975 naar Den Haag verhuisde was ik verbaast dat daar geen speciale avondwinkels waren
    Er is heel wat veranderd gedurende mijn leven. Toen kwam de melkboer, slagerij op bestelling en kolenboer aan huis, nu is boodschappen besteld en aan huis geleverd krijgen heel gewoon. Al zijn de reguliere zaken zoals Picnic hier dan weer niet beschikbaar, de locale Spar doet het wel.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik herinner me ook nog heel goed dat er van alles aan huis kwam: de bakker met een bakfiets, de melkboer, de man met losse eieren in een emmer, de groenteboer en op vrijdag de visboer. Daarnaast de scharensliep/ketellapper en de man met garen en band. Kolenboer inderdaad op bestelling
      Verder werd het geld voor de ziekenfondspremie en andere verzekeringen aan de deur contant opgehaald.

      Verwijderen
  7. Ik heb geen idee. Ik stam uit de tijd tussen 8 en 10 open en tussen 17 en 18 dicht. Zaterdag om 16 uur en zondag, maandag en dinsdagochtend dicht. Geen koopzondag en geen koopavond. Wel, bellen met de eigenaar en na sluitingstijd afhalen.
    Op zondag mag je hier trouwens geen glas weggooien. En de winkels zijn gelukkig ook nog steeds dicht op zondag. Ik vind dat nooit dicht geen vooruitgang, altijd maar haast en altijd meer kopen. Ik doe gewoon eens per week boodschappen en alleen bij zeer ongewone dingen (spontaan 10 eters erbij) ga ik tussendoor. Bij ons geldt nog altijd als het op is dan is het op, tot boodschappen dag.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dat heeft voornamelijk te maken met de gemeente waarin je woont. Hier, waar een conservatief christelijke politiek bestuurt, zijn alle winkels op zondag gesloten. Hoewel zelf niet christelijk, vind ik dit wel prima. Het geeft toch een soort rust. Dat de zondagsrust ook leidt tot minder mogelijkheden m.b.t.. sport, ontspanning, evenementen etc., vind ik wel jammer. Dat de supermarkten 's avonds tot 21.00 of 22.00 open zijn vind ik heel fijn. Het zou een hele toer worden om alle boodschappen overdag te moeten doen, naast alle andere verplichtingen!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Eerste Pinksterdag wilde ik naar de Aldi, tot mijn verbazing was hij dicht. Andere winkels waren wel open. Ik had er nooit aan gedacht dat het 1e pinksterdag was. Dus moest ik terug naar de Lidl. Geartsje

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Begrijp dat het voor sommige mensen fijn is dat er ruimere openingstijden zijn. Ga zelf zelden na 5 uur( bejaard en altijd vakantie zeg ik altijd). Ben nu op vakantie in de Eiffel en daar was alles behalve restaurants beide Pinksterdagen dicht. Prima.. MiekeR

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Toen ik in 1966 aan mijn werkzame leven begon zou ik hartstikke blij geweest zijn met iets ruimere openingstijden van winkels. Het werk eindigde om 17.30 uur en een half uur later gingen alle winkels dicht. Hoewel ik als kamerbewoner mijn warme hap buitenshuis at, moest je toch echt zelf zorgen voor de overige maaltijden, want elke dag eten in de bedrijfskantine gaat je, mij althans, heel snel tegenstaan.
    Met de komst van de glijdende werktijden was mijn behoefte aan ruimere winkeltijden een stuk minder, maar toen was ik ook al getrouwd en konden we de inkopen gezamenlijk doen, of spraken we gewoon af wie vroeg ophield met werk om de boodschappen te doen.
    Nu ben ik al geruime tijd gepensioneerd en weet vaak de openingstijden niet van supers. Ik vind wel dat ze overdreven lang geopend zijn. Heb vaak de indruk dat winkels een soort dagrecreatie geworden is.
    Al met al, ik ben op een of andere manier best blij met mijn afkeer van winkelen. Het geeft veel rust.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ja er is veel verbeterd in de wereld.
    Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. 15 jaar geleden Ierland bezocht, daar waren toen warenhuizen die dag en nacht open waren. Een beetje veel van het goede wat mij betreft.

      Verwijderen
  13. Hier is dat al een aantal jaar zo. De pubers zijn er blij mee want werken op zo'n dag wordt goed betaald. En een zondag en een feestdag dat is extra veel uitbetaald krijgen.
    Inge

    BeantwoordenVerwijderen
  14. De AH in mijn wijk is nog dicht op 1e paas/pinkster/kerstdagen, maar open op 2e. De grote AH in het centrum is 365 dagen per jaar open. Ik vind het prettig. Ik ga echt niet alle dagen naar de winkels, maar ik heb er af en toe gemak van. Daarnaast heb ik er totaal geen last van dat er winkels open zijn, als ik er geen gebruik van maak dan merk ik het niet. Ik weet dat er veel mensen graag werken op deze feestdagen. Toevallig stond er dit weekend een stuk in NRC over vrije dagen op deze dagen. In sommige cao's zijn er al alternatieven waardoor mensen die hier geen binding mee hebben, of een ander geloof, zelf andere vrije dagen kunnen kiezen. In een aantal andere landen om ons heen zijn de winkels ook open. In het VK weet ik dat er grote supermarkten zijn die 24/7 open zijn. Wil je rust, dan ga niet, wil je boodschappen doen dan is het handig. Dingen veranderen.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Mijn man of ikzelf doen de boodschappen op woensdag en zaterdag. Dus wat ons betreft zouden alle winkels op zon- en feestdagen gesloten mogen zijn. Ik kan me wel voorstellen dat iemand anders blij is met de ruime openingstijden van winkels.
    Thea

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hier ook verbazing dat op 1e pinksterdag een supermarkt open was. De naastgelegen al.di dan weer niet. Herinner me uit mijn jeugd dat op maandagochtend en woensdagmiddag alles dicht was. De kruidenier bracht de boodschappen aan huis( wij woonden op een boerderij buiten het dorp). Nu komt hier eens per 14 dgn de eierboer aan huis en wekelijks bezorgt de bioboer groente en fruit.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ik weet nog dat ik van de polder naar de grote stad ging en verbaasd was dat de winkels 'tussen de middag' gewoon open waren :)

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische, onaardige, of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.