dinsdag 15 augustus 2023

Wat geef ik in een jaar uit aan kattenvoeding?

Laatst vroeg een lezer of mijn kat dood was, want er stonden nooit meer uitgaven voor de kat op mijn boodschappenlijstjes.
Ik kan jullie vertellen: mijn kat leeft nog wel en is in goede gezondheid, ze is inmiddels 13 jaar.
Maar naar aanleiding van die vraag leek het me voor kattenliefhebbers leuk om te schrijven over mijn uitgaven voor kattenvoer.
Ik koop bijna altijd het eten voor mijn kat in aanbiedingen en ze is kieskeurig, dus ik kan niet alles kopen.
Ze blieft geen zacht voer of brokjes van huismerken en ook geen blikjes of zakjes van Whiskas.
Ik heb in mei dit jaar nog weer eens geprobeerd om kuipjes voer te kopen van huismerken, ze zette er geen bek op, dus dat heb ik buiten in de tuin gezet en het is door de buurkatten opgegeten.
In september vorig jaar is de kat van de achterbuurvrouw gestorven en ik kreeg alle overgebleven voeding omdat ze geen nieuwe kat wilde.

Mijn overzicht van uitgaven voor voeding van augustus vorig jaar tot en met juli dit jaar (het totaalbedrag dus wel wat hoger doordat ik ook nog overgebleven voorraad kreeg):

mijn kat

aug 2 zakken à 1400 gr. Perfect fit 8,65
aug 2 pakken felix droogvoer 2kg* 5,08
okt 2 dozen zacht kattenvoer gourmet 2x 12 blikjes 6,69
okt 2 dozen zacht kattenvoer gourmet 2x 8 blikjes 4,69
dec 2 zakken One brokjes, 1600 gram totaal * 7,99
jan 2 zakken kattenvoer 750 gr.  5,69
jan 2 zakken kattenvoer 750 gr.  5,49
jan 1 zak kattenvoer 750 gr 2,59
mei 2 kuipjes kattenvoer (Lidl en AH) 0,58
mei Felix kattenvoer, 1 kg 3,49
juni kattenbrokjes, 1 kg, Felix 3,29
juni 2 dozen gourmet gold 8x 2 blikjes, 54 cent per blikje 8,68
juli 1 kg doos harde brokjes Felix seaside 3,29
juli 3 dozen zachtvoer, à 12 zakjes *, 30 cent per zakje 10,90


77,10

10 opmerkingen:

  1. Wat een mooie poes! Ik heb er 2 en mijn vraag gaat niet over kattenvoer maar ik heb sinds een paar weken een probleem,Aaf misschien wil je dit bericht niet plaatsen maar weten jouw lezers een oplossing, 's nachts poept een van de 2 in een stoel . Zeer vervelend! Al vanalles geprobeerd.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Deze mooie poes van mij heeft een plasprobleem. Eigenlijk al haar hele leven. Ze plast op de banken en een aantal jaren terug plaste ze ook op andere plekken in huis: op het fornuis, op de tafel, tegen de glijbaan van de kleinkinderen. Dat laatste is nu niet meer zo, maar de banken zijn nog steeds populair bij haar. Ik leg een flinke laag kranten op mijn banken en daar trekt de urine in en niet in de stof van de banken. Zo nu en dan vervang ik de kranten als het er niet meer fris uitziet of ruikt.
      Ik zou jou de krantenoplossing ook willen adviseren.

      Verwijderen
    2. Als katten plotseling zoiets gaan doen is er vaak een lichamelijk ongemak of een stressprobleem. Onze kat is op de leren bank gaan plassen toen er nieuwe jonge katten in de buurt kwamen wonen - territoriumstress. We hebben nu een incontinentiematrasje op de bank als we er even niet bij zijn en dat heeft al meerdere keren weer een plasje opgevangen. Want al maak je het schoon, katten hebben een betere neus dan wij en in hun hersenen ruikt de bank nu naar kattenbak. Ook al is het gelukt om de bank dusdanig schoon te maken dat de mensen geen geurtjes meeer registreren.
      Ja, je doet wat voor je oude beestjes!

      Verwijderen
    3. Bij sommige katten helpt zon feliway spray. Ruikt voor poes naar veilige moederpoesfermonen.
      Maar ook hier een kat met territoriale stress. Die geeft meestal ons een mep, nadat ze zelf een mep gekregen heeft. Ook niet zo leuk.
      Groet, G

      Verwijderen
  2. In een artikel uit "Women's Weekly" stonden vorige week bespaartips voor eigenaars van een kat:
    - in Engeland kun je vouchers krijgen voor kattenvoer als je te weinig inkomen hebt, en korting op sommige dierenartsen en medicijnen
    - geef je kat nooit ( goedkoper) hondenvoer, dat bevat te weinig eiwit en is niet geschikt
    - zorg voor een warme slaapplaats voor je kat als je je huis niet of onvoldoende kunt verwarmen.
    - verzeker je kat niet maar maak een potje waar je elke maand geld in stopt.
    Dit laatste vind ik een stomme tip, want als je weinig geld hebt is dat potje snel leeg!
    Ik vond het wel schokkend dat zo'n blad dat vooral door oudere mensen wordt gelezen er rustig van uitgaat dat veel mensen in de winter hun huis niet kunnen verwarmen, en hun dier niet te eten geven.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als kind zag ik dat onze buren hun kat mee lieten eten met de warme pot: geprakte aardappels, groenten en een beetje jus. Dat was in de jaren 50.

      Ook mijn schoonmoeder gaf haar katten iets dat in mijn ogen helemaal niet kon: stukjes witbrood overgoten met karnemelk. En dit was eind jaren 70 en begin jaren 80. Later kocht ze harde brokjes.

      Verwijderen
  3. Nou ben ik me aan het afvragen wat zij eigenlijk kwijt zijn aan het voer voor de kat van onze dochter Lucy. Ik ga het eens op een rijtje zetten!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Onze katten kregen vroeger bij mijn ouders ook wat overbleef van het eten.
    Maar het waren buitenkanten. Ze vingen muizen e.d. Ze waren gezond en sterk, werden oud en gingen nagenoeg nooit naar de dierenarts. Ik zet wel eens vraagtekens bij dat voer van tegenwoordig. En krijg iets van schaamtegevoelens als ik naar die enorme rekken in de supermarkt kijk. Wie wordt hier nou rijk van? Of arm?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ook onze poes kreeg melk op een schoteltje en moest zijn eigen kostje bij elkaar scharrelen.
    Later kreeg hij brokjes .
    Ook bij ons mankeerde de poes nooit iets en inderdaad ook nooit naar een dierenarts.
    Ik denk als ze iets gingen mankeren mijn vader ze een slag achter de oren gaf dan waren ze met 1 klap dood maar ook dat weet ik niet helemaal zeker .
    Hij liet ze in elk geval niet lijden als ze iets gingen mankeren.
    Het ging er in de jaren 50 anders aan toe dan nu .
    Groet Lianne

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ooit een kat gehad die buiten de kattenbak ging plassen. Ergens gelezen dat je daar dan niet met schoonmaakmiddelen in de weer moet gaan omdat ze het om de geur daar vervolgens weer doen.
    De tip andersom gebruikt. Elke avond in de kattenbak een klein scheutje chloor.
    Vervolgens deed de kat zijn behoefte weer waar het hoorde.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische of kwetsende reacties naar mij of anderen, reclame voor politieke partijen en ook reacties met nep-informatie (bijvoorbeeld complottheorieën) worden niet geplaatst.

Over verwijderde of niet geplaatste reacties ga ik niet in discussie.