donderdag 30 november 2023

Alle sinterklaasaankopen in huis én ingepakt!

Ik vier al jaren met mijn dochters, schoonzoons en kleinkinderen het sinterklaasfeest.
We doen dat voor de volwassenen met lootjes trekken, digitaal. Elke volwassene koopt voor een vastgesteld bedrag cadeautjes voor een van de andere volwassenen. Dit jaar is dat 25 euro. Vorige jaren 15 euro. De ouders kopen voor mijn kleinkinderen cadeaus. Wat nog best lastig is, want ze hebben al veel en 3 van de vier zijn in de afgelopen 8 weken jarig geweest. Al hun wensen zijn bij wijze van spreken al vervuld.

Ik koop voor iedereen chocoladeletters en cadeaus of een cadeau voor het familielid van het getrokken lootje. Vaak moet ik op het allerlaatste moment nog pakjes inpakken, maar deze keer had ik dat aan het begin van deze week al helemaal voor elkaar.
Dat geeft een voldaan gevoel, moet ik zeggen!
Er hoeft niets meer te gebeuren. Ik hoef er komende zondag alleen nog maar naar toe te fietsen en dat is alles en dan kan de pret beginnen.

Vier jij nog sinterklaas? Of komt bij jullie de kerstman of is het pakjes ritueel helemaal afgeschaft?


18 opmerkingen:

  1. Alvast veel gezelligheid en een fijne avond gewenst!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je! Het is een middag in ons geval. In verband met de amper tweejarige kleinzoon, beginnen we na zijn slaapje. Daarna soep en broodjes en vervolgens weer naar huis, waar alle kleinkinderen naar bed gaan.

      Verwijderen
  2. Wat voor chocoladeletters heb je gekocht? Uit zuinigheid de goedkoopste die je kon vinden?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Niet de goedkoopste chocolade, er is echt verschil in smaak! Bovendien heb je bij goedkope chocolade vaak niet de juiste letters, maar alleen de S.

      Verwijderen
    2. Misschien is het een oprechte vraag, maar er klinkt wel een oordeel in. Niet zo gezellig.

      Verwijderen
    3. In het AD stond vorige week een test van chocoladeletters waarbij de letters van de Hema als beste uit de bus kwamen.

      Verwijderen
    4. En die letters van de Hema heb ik aangeschaft!

      Verwijderen
    5. Zeg, zure mossel... zullen we het even gezellig houden?

      Verwijderen
    6. Klinkt goed om het met elkaar te vieren. Wij vieren het dit jaar als gezin. Mijn kleuter gelooft in Sinterklaas, dus vroeg in de avond zal er hard op de deur worden gebonsd. De puber vindt het ook heel leuk om die rol mee te spelen. Ik vind het altijd een gezellige avond met pepernoten, chocolade en blije snoetjes!

      Verwijderen
  3. Aanvulling: https://www.ad.nl/gezond/deze-winkelketen-staat-niet-bekend-om-zijn-chocolade-maar-verkoopt-toch-de-lekkerste-letters-br~ae55c268/

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik ben ook klaar met de Sintkadootjes voor 10 kleinkinderen. Voor ieder kind een behoorlijk bedrag (35 euro). Maar de kado 's zijn in de loop van het jaar aangeschaft. Het is handig om tegen de kinderen het hele jaar te kunnen zeggen als ze iets leuks zien: Zet het maar op je verlanglijstje van Sinterklaas (of verjaardag . 5 kleinkinderen zijn in november of december jarig) Zo spreid ik de uitgaven en kan toch in de winter zomerspeelgoed geven o a een zwembad. De ouders brengen ook nog hun eigen kado 's mee voor hun eigen kinderen. Dus er wordt flink uitgepakt. Andere jaren trokken we nog lootjes met de volwassenen. Dat doen we nu niet meer. Ook geen letters meer. Ik bak een grote tulband met cakebeslag met veel speculaaskruiden er door en poedersuiker erop. En ik heb pakjes drinken gekocht, dan heb ik minder afwas en geknoei. Ook heb ik een grote voorraad met kleine knutselspullen, die jaarrond aangevuld wordt. Daaruit vis ik het hele jaar bij zwemdiploma ed. En nu mogen ze er allemaal 2 x iets uit kiezen als ze 6 gooien met de grote dobbelsteen. Dus zo geen gedoe als er 2 tegelijk hetzelfde willen ;) .
    Het is altijd een dingetje om een namiddag te vinden van 3 tot 6 uur zoiets dat iedereen kan. A s zondag bij ons. Eten doet men tegenwoordig ook thuis. Wij vinden dat teveel worden met 20 personen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hier zijn ze al groot (19 en 22) en wordt het al jaren niet meer in gezinsverband gevierd. Maar dit jaar mag ik meedoen (omdat het bij mij thuis plaatsvindt ;) ) met het SintKerstNieuwjaarsfeestje van oudste zoon en zijn vrienden, die dan het dobbelsteenspel spelen. Iedereen brengt 3 kadootjes van max 5 euro in waar de strijd dan om losbarst. Zij kopen ook voor elkaar nog kadootjes, dat doe ik niet maar ik zorg wel voor een pakje met lekkers voor iedereen en natuurlijk voor de hapjes/drankjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wij vieren Sinterkerst met onze volwassen kinderen ivm verjaardagen en werktijden. Ze balen soms van de gedichten maar daar houd ik mijn poot stijf. De dyslectici mogen ook een tekening of knutsel maken. Maar niet alleen pakjes uitwisselen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bij ons ook een eis hoor, gedicht of surprise voor het lootje of allebei. Alleen uitpakken vinde we te gemakkelijk. Met 9 man van de familie, van 11 tot 79 en een lootje yrekken. Leuk!
      Groet, G

      Verwijderen
  7. Dit jaar vier ik sinterklaasfeest met een asielzoekers gezin. ik heb kleine cadeautjes gekocht, o.a in de kringloop winkel. Op ieder pakje komt de naam en een kleine opdracht zoals: zing een sinterklaasliedje. Of wat is taaitaai, pepernoot en kruidnootje? Alleen al het uitspreken van de woorden zal voor vrolijkheid zorgen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik vier geen Sinterklaas - niemand om het mee te vieren, en ik ben er zelf "te oud" voor.... Met Kerst leg ik voor mezelf een hele stapel boeken onder de boom - meestal niet nieuw, maar ik kan me ZO verheugen op een paar kerstdagen alleen thuis, met lekkere dingen, in ieder geval één boerenkoolmaaltijd, en lekker veel te lezen!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Met volwassen kinderen die gescheiden ouders hebben is de hele decembermaand een gedoe.
    Wij vieren heel kort sinterklaas: 1 avond voor 1 december waar ik warme chocolademelk schenk ipv thee of koffie, ik geef ze een chocoladeletter en een decemberkraslot (daarom voor 1 december) en daarna gaan we de kerstversiering ophangen.
    Kerst pas ik me aan aan de wensen van de andere ouders en wat ze zelf willen en dan doen we wel wat pakjes als ze in al dat kadootjes geweld uberhaubt nog wat weten te bedenken. Kortom dit jaar doen we geen kadootjes en eten we stamppot met kerst. Kerstfilm erbij en onze kerst is helemaal goed.

    Zelf zie ik dan wel wat ik eet op eerste en 2e kerstdag, ik heb geen plannen en ga ook nergens naar toe waarschijnlijk. Mijn ouders maken 15 jaar na hun scheiding nog steeds ruzie over bij wie ik wanneer moet zijn met de kerstdagen. Ze vinden allebei dat zij het alleenrecht hebben op mij op 1e kerstdag. Dus ga ik naar geen van beiden want anders heb ik weer ruzie en dat past wat mij betreft niet in de kerstgedachte.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Mijn kinderen en kleinkinderen wonen in Australië. Sinds we gepensioneerd zijn gaan we meestal half november naar Australië zodat we samen Sinterklaas kunnen vieren. Helaas, de gezondheid van mijn man gooide roet in het eten en we hebben onze reis moeten cancelen. Gelukkig reist de Sint wel down under.
    Thea

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische of kwetsende reacties naar mij of anderen, reclame voor politieke partijen en ook reacties met nep-informatie (bijvoorbeeld complottheorieën) worden niet geplaatst.

Over verwijderde of niet geplaatste reacties ga ik niet in discussie.