woensdag 29 november 2023

Een nieuwe huisgenoot?

De laatste tijd krijg ik steeds post voor een voor mij totaal onbekende persoon.  Geen idee wie dit mag zijn en waar die persoon dan wél woont. Wekelijks vallen hier meerdere voetbaltijdschriften en de Donald Duck op de deurmat. En een brief van uitgeverij DPG media. Ik stuurde alles terug, maar de tijdschriften blijven maar komen. Het begon vlak nadat ik mijn stempas ontving en een stempas voor die onbekende persoon is hier niet binnengekomen.
De post gaat retour, met daarop duidelijk vermeld dat er hier geen persoon van die naam bekend is.

Wat is dit?
Zou die persoon zich nu ook op mijn adres ingeschreven hebben en moet ik binnenkort meer zuiveringsheffing, rioolheffing en afvalstoffenheffing gaan betalen?
Ik heb niemand toestemming gegeven om zich op mijn adres in te schrijven en ik weet ook helemaal van niets!
Een soort "spookbewoner".
Zou ik dit bij de gemeente kunnen checken?

23 opmerkingen:

  1. Een collega van mij had dit jaren geleden en zond ook alle post retour maar na een aantal maanden was het nog niet opgelost én kreeg ze rekeningen voor spullen die ze niet had besteld en ook niet ontvangen. Je moet (nou ja je moet natuurlijk niets), maar je kan naar de gemeente gaan die een onderzoek doet (adresonderzoek) maar dat zal per gemeente verschillen. Om narigheid te voorkomen zou ik zelf wel contact opnemen met de gemeente. Zoveel post kan toch geen 'foutje' meer zijn van PostNL en anders misschien de klantenservice van DPG media bellen als het alleen om deze post gaat. Ik neem aan dat je harige huisgenoot geen abonnement heeft genomen op een voetbaltijdschrift :-).

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja, direct checken bij de gemeente, als eigenaar van de woning kun je dit gewoon doen. Even bellen. Op zich is het wel vreemd dat de Donald Duck bij je komt. Die zou iemand dan toch ook willen lezen.... Kan een vergissing van iemand zijn of pesterij dat iemand je adres kent doordat je met dit blog bekend bent.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja, bij de gemeente kun je navragen hoeveel personen op je adres staan ingeschreven.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Klinkt als een goed plan om te informeren bij de gemeente. Als ik jou was, zou ik ook bij de politie navragen hoe hiermee om te gaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. In de gemeente waar ik woon kan ik op de website een Adresonderzoek aanvragen. Dat is gratis, de gemeente controleert dan of er nog iemand ingeschreven staat op mijn adres.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Je kunt in mijn.overheid.nl checken hoeveel personen op je adres staan ingeschreven.
    Klopt dit niet, dan kun je dit aan de gemeente melden. Die moeten dan een onderzoek doen.

    M

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Helaas, dit kan je niet zien op MijnOverheid.nl. De gemeente kan wel zien hoeveel personen op een adres staan ingeschreven en als dat er te veel zijn deze persoon/personen na een uitgebreid onderzoek van je adres uitschrijven. Ik verwacht niet dat dit het geval is omdat je geen stempas hebt gekregen en ook geen post van zorgverzekering, CJIB of een andere officiële instantie. Ik denk eerder dat iemand een verkeerd huisnummer of postcode bij DPG media heeft ingevoerd.

      Verwijderen
    2. Jawel hoor, ik heb het vanochtend nog nagekeken bij mezelf.
      Er staat niet wie er op hetzelfde adres staat ingeschreven, maar wel het aantal personen.

      M

      Verwijderen
    3. Het aantal mensen op mijn adres is voor mij voldoende .

      Verwijderen
    4. Ja, ik zie het ook, maar niet bij het kopje "Wonen", wat je misschien zou verwachten, maar bij het kopje "Identiteit". Daar staat dan inderdaad ook dat er twee personen op mijn adres wonen, dus ik weet dat dat in mijn geval klopt.

      Verwijderen
    5. Ik vind het aantal personen wonende op mijn adres ook ook onder 'Identiteit' en ik ben helemaal gerustgesteld. Er woont hier 1 persoon en dat ben ik zelf.

      Verwijderen
  7. Je zou de codeerregels kunnen vergelijken op je eigen poststukken en die van de spookbewoner. Dat is de geprinte regel die PostNL meestal rechtsonderaan op een poststuk zet. Die regel is uniek voor jouw adres. Zou dus hetzelfde moeten zijn.
    De gemeente mag jou niet vertellen wie er op je adres ingeschreven staan, maar je kunt bij hen wel melden dat er iets vreemds aan de hand is. Dan kunnen zij eventueel een onderzoek doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. 6 Jaar geleden kochten wij een nieuw huis en hadden voor de hypotheek een papier van de gemeente nodig wie er ingeschreven stonden op het nieuwe adres. Hier kwam uit dat er nog een zoon van de overlrden meneer ingeschreven stond. Die hebben we kunnen laten verwijderen. Hie het document heet weet ik niet, maar kun je tegen een paar euro betaling wel opvragen dus. Succes erg vervelend.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. In België komt de politie langs als iemand zich inschrijft op een adres, die willen dan echt die persoon zíen. Daarna pas wordt de inschrijving definitief gemaakt. Dat heeft ons al een ongewenste inschrijving bespaard!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Misschien kun je bellen met DPG media? Het kan zijn dat iemand het huisnummer verkeerd getikt heeft.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Joh, wat vervelend! IK heb hier ervAring mee - een adres waar de bewoner uitgezet was, maar die dat niet doorgaf - zodat ik dus inderdaad heel veel moeite heb moeten doen om maar voor 1 persoon belastingen te betalen. En sommige clubs hebben heel veel moeite om hun adminntratie op orde te krijgen, zodat je nog lang na verhuizing post naar het oude adres krijgt toegestuurd (maar dat is bij jou niet aan de orde.....)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik denk dat er bij DGP Media een fout gemaakt is. Ook wij kregen ooit post van dat bedrijf en heb het wel 5 keer doorgegeven voor het verwerkt werd!
    Grappig dat jij meteen het ergste scenario bedenkt!
    Thea

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Inderdaad, beginnen bij dpg en ondertussen genieten van de donald duck. Sommige verhalen zijn heel leuk. Groet, G

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb een hekel aan het blad. Mijn oudste kleinzoon heeft een abonnement en ik "moet" hem daar uit voorlezen. Echt geen fijn voorleesmateriaal!
      Ik doe er niets mee, ik stuur de bladen die ik ontvang ongeopend terug naar de afzender.

      Verwijderen
  14. Soms helpt het om alle post in een grote envelop te doen en ongefrankeerd terug te sturen. Dan krijgt het sneller aandacht en is het misschien ook sneller afgelopen.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Aan anoniem van 15.36: precies wat ik ook placht te doen toen (ooit) Readers Digest mij bleef lastigvallen met ongevraagde rotzooi. Ik bundelde een lading papier in een anonieme, goed dichtgeplakte enveloppe, liefst zo'n zwaar gewatteerd exemplaar, en stuurde dat ongefrankeerd naar hen toe... Wel zonder "afzender", anders kreeg ik het misschien nog retour ook. En ook niet via een antwoordnummer, want dat merken ze nauwelijks. Op den duur hielp het.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Volgens mij genoeg tips en adviezen Aaf, hoop dat je er snel vanaf bent!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Als er echt nog iemand op je adres is ingeschreven zou je wel meer post daarvan ontvangen. Als je alleen tijdschriften/weekbladen van DPG ontvangt zal daar iets niet goed zijn. Misschien heeft een nieuwe bewoner de adreswijziging verkeerd doorgegeven of zo.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische of kwetsende reacties naar mij of anderen, reclame voor politieke partijen en ook reacties met nep-informatie (bijvoorbeeld complottheorieën) worden niet geplaatst.

Over verwijderde of niet geplaatste reacties ga ik niet in discussie.