vrijdag 1 december 2023

Goedkoop vertier waarvoor de verwarming niet aan hoeft!

Op een winterse avond zoals de afgelopen week, gaat er al snel voor 2 of 3 euro aan gas door de schoorsteen. Dan is het alleen daarom al leuk om een avond van huis te zijn, het scheelt stookkosten.

Afgelopen woensdag was ik naar de maandelijkse film in het buurthuis. Zwaar gesubsidieerd, je betaalt 1 euro, inclusief een kop koffie. Ik ga meestal alleen en kom er vooraf en in de pauze bekenden tegen en maak ik een praatje. Woensdagavond sprak ik met een man, die tussen 1984 en 1988 mijn buurman was. Heel leuk en gezellig! Deze keer draaide er een film met Kate Winslet en Leonardo DiCaprio: Revolutionary Road uit 2009. Een film die zes filmprijzen won, onder anderen een Golden Globe voor Kate Winslet.
Het was zonder meer een geslaagde avond.

Gisteravond was ik naar een lezing over Jaap Stienstra (1923-2017). Een kleurrijke Groninger die onder anderen één van de grondleggers was voor Museum Nienoord, het Nationaal Rijtuigmuseum. Dhr Stienstra was schooltandarts en hij had een brede culturele interesse, hij zorgde onder anderen voor het behoud van het terrein van de voormalige borg Harssens bij Aduard, wat hem de titel Heer van Harssens opleverde.

De lezing was gratis toegankelijk en vond plaats in het gebouw van de Vrijmetselarij aan de Turfsingel in Groningen. Een vriendin vroeg nog of daar wel vrouwen mogen komen, de Vrijmetselarij is toch een mannenclub? Het was een open avond van de Vrijmetselarij, waar iedereen welkom was.
Het leek me leuk om daar eens een kijkje te nemen. Ik ben er wel vaker geweest. Destijds kwam ik er voor het volgen van cursussen van Hoger Onderwijs voor Ouderen, de HOVO, die organisatie huurde het gebouw van de Vrijmetselarij.
De lezing over de heer Stienstra was zonder meer interessant, ook hier was gratis koffie verkrijgbaar.
Wel waren er vrijwel alleen mannen. Ik was de enige vrouw die alleen gekomen was. De twee andere vrouwen waren partners van Vrijmetselaars. Blijkbaar was het toch niet heel gewoon om daar als buitenstaander naar toe te gaan. Ik voelde me een klein beetje ontheemd.
Wil je meer weten van de Heerlijkheid Harssens, kijk dan hier:

Betaalde ik dan helemaal niets voor de avond?
Voor de avond zelf niets, maar de bus kostte wel wat. Ik betaalde met seniorenkorting in combinatie met mijn kortingskaart in totaal €1,48.

9 opmerkingen:

  1. Leuke avonden en aan de stookkosten had ik nog niet gedacht

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat superleuk Aaf! En kun je daar lopend naar toe? Zo'n buurthuis lijkt me heel gezellig en wat is het budgetvriendelijk!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ging op mijn driewieler naar het buurthuis. Dat is ongeveer 5 minuten fietsen en ik ging met de bus naar de lezing, vanaf de uitstaphalte is het dan nog een kleine 5 minuten lopen. En de bus rijdt ieder half uur. Goed te doen dus!

      Verwijderen
  3. Leuke dingen. Maar je komt dan wel in een koud huis terug, vind je dat dan niet vervelend? Of ga je meteen naar bed.
    Ik kan zelf na een enerverend avond nooit snel slapen en ben dan nog wel een uurtje aan het afkicken

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mijn thermostaat staat in de nacht en bij afwezigheid op 15 graden. Super koud wordt het hier dan niet en van helemaal niet stoken is geen sprake, want de thermostaat slaat bij dit koude weer zo nu en dan wel aan, vanochtend was het in Leeuwarden - 9 graden!
      Ik zit bij thuiskomst nog een half uurtje met een kop warme kruidenthee op mijn elektrische stoeldeken en ga vervolgens naar bed.

      Verwijderen
  4. Leuke dingen Aaf! Afgelopen woensdag was ik naar een bijeenkomst voor energietransitie. Het woord isolatie behang viel. Wie weet doe ik dat wel. De bonus was met vier buren gelijktijdig af reizen, een boterstaaf, drankjes en hapjes.
    Donderdagavond gingen we gedrieën naar aquarobics met mijn auto. Geen parkeerplek. Te druk. We gingen terug. Jammer.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Vroger ging ik nog wel eens een avond naar de bibliotheek - lekker warm, lekker een avondje lezen. Jammer genoeg heeft de bibliotheek hier geen avondopening meer (en andere filialen zijn me dan net te ver weg...).

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De bibliotheek hier is helaas ook niet 's avonds open. Alleen de centrale bibliotheek in het centrum van de stad. Veel te ver om daar 's avonds naar toe te gaan!

      Verwijderen
  6. Goed geregeld! En nog leuke avonden ook.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische of kwetsende reacties naar mij of anderen, reclame voor politieke partijen en ook reacties met nep-informatie (bijvoorbeeld complottheorieën) worden niet geplaatst.

Over verwijderde of niet geplaatste reacties ga ik niet in discussie.