woensdag 22 november 2023

Stemadvies

Je denkt misschien: hoezo een stemadvies?
Ik wil je helemaal niet in een bepaalde richting duwen, ik adviseer je alleen te gaan stemmen!
Maak gebruik van je democratische grondrecht.
Denk niet:  het maakt niet uit, het maakt wel degelijk uit of je je stem laat horen!

Ik heb vanaf mijn 21e jaar (dat was toen het moment dat je meerderjarig werd en mocht stemmen) bij alle verkiezingen gestemd en ik heb er nog nooit ééntje overgeslagen en ik ben er van overtuigd dat iedere stem telt.

Vandaar mijn advies: ga vandaag vooral stemmen!

En mocht je overal op tegen zijn, dan gooi je je stembiljet lekker in de kliko op het stembureau!

Toen ik nog op het stembureau werkte, ben ik  van alles tegengekomen:
Alle hokjes rood (ongeldige stem)
Meerdere hokjes rood en een handgeschreven scheldkanonnade bij de kandidaten (ongeldig)
Helemaal niets ingevuld (blanco stem)
Er waren mensen die zich flink uitgeleefd hadden!
Hoe dan ook, als je komt, dan is dat goed voor de opkomstpercentages!

Vol verwachting klopt mijn hart!
Hoewel, ik ben niet optimistisch, ik denk dat de uitslag weer eens een keertje tegenvalt.
Op de site van RTV Noord was een stelling "Na de verkiezingen wordt het beter in dit land" die stelling heb ik ook ingevuld, 84% was het oneens met deze stelling en 16% was het eens. Ik hoor bij de 84% die pessimistisch is over over een nieuwe regering. 

Ga jij stemmen?

27 opmerkingen:

  1. Ik hoor vast ook bij die 84% :-) maar eigenlijk kan het ook niet zo snel na deze verkiezingen al beter. Er zijn jarenlang dingen afgebroken, er is veel bezuinigd een en aantal zaken zou ik ook het liefst morgen al anders zien. Als het al gaat gebeuren gaan daar jaren overheen. Hoorde gisteren dat het uitsluiten van een bepaalde partij alweer begonnen is door de VVD en hoewel ik het absoluut niet eens ben met de meeste standpunten is uitsluiten juist iets wat niet in een democratie hoort. Het vertrouwen in de politiek was al niet zo geweldig maar ik denk dat dit voorlopig niet anders gaat worden, en ik verwacht (weer) een langdurige formatie. Ik ga in ieder geval zeker stemmen vandaag. Ben overigens wel blij dat we voorlopig verlost zijn van alle debatten, verkiezingsspotjes, en de niet aflatende stroom aan beloftes. Fijne woensdag en gelukkig is het goed stemweer.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik stem niet, aangezien ik alweer een aantal jaren niet meer in Nederland woon (buiten Europa). Gevoelsmatig staat het gewoon ver van me af. Wel hoop ik uiteraard dat op de partijen waar ik het meeste mee heb veel wordt gestemd.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ook vanuit het buitenland kun je stemmen. Ik doe het ook. Er zijn, zoals je al schrijft, partijen waar je voorkeur naar uitgaat. Heb familie en vrienden in Nederland, dan stem ik een beetje in hun belang. En ik ontvang aow, dus ben zeker ook in praktische zin bij Nederland betrokken.
      In het land waar ik woon, kan ik niet stemmen.
      Of je in Europa woont, of daar buiten, maakt toch niet uit. Door het internet ben ik overal van op de hoogte.Wat een verschil met mijn beginjaren buiten Nl, ik kocht op zaterdag de krant, elke dag een uurtje wereldomroep , meer niet !

      Verwijderen
    2. Mijn nicht woont al meer dan 10 jaar buiten Europa, en heeft wel gestemd en dan wel "op de enige partij die goed is voor Nederlandse expats". Dan denk ik: bedankt hoor - alleen maar in je eigen belangetje stemmen, en waar die partij verder voor staat, maakt je dan geen bal uit.
      Stem dan níet.

      Verwijderen
  3. Ik ben ont-stemd over de politiek.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja natuurlijk ge ik stemmen en kwam gelukkig uit op mijn voorkeur bij de stemwijzer. Ik hoop echt dat een groot deel van de politieke cultuur wel gaat veranderen om weer vertrouwen in de overheid terug te krijgen.
    Maar veel afspraken en regels zijn voor lange termijn afgesloten dat kan niet zomaar veranderd worden. En dat zou ook niet goed zijn want als je iets aangaat op de dan geldende voorwaarden is het natuurlijk zuur als de regels na een paar jaar veranderen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik vermoed dat er veel mensen zijn die amper weten waar partijen voor staan. En dat zij zich laten beïnvloeden door het beeld dat bij hun zelfbeeld past. Snap je? Zoiets als, dit is de club waar ik me mee wil identificeren. Maar van de politieke plannen geen idee en zelfs niet van het verleden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat denk ik ook. Veel mensen nemen niet de moeite zich te informeren. Gaan af op uiterlijk, kreten, etc. Maar ja, als men niet wil...

      Verwijderen
  6. Ik zit in de Adviesraad Sociaal Domein(als vrijwilliger) bij een gemeente in het oosten van het land en ik merk hoe vreselijk moeilijk het is om beleid te veranderen. Men is (landelijk ook) bezig met het IZA zorgakkoord. Dat houdt in dat men meer regionaal wil samenwerken en de marktwerking daardoor wil dempen. Alle organisaties zetten zich met man en macht in om een regionaal plan van aanpak te maken. Maar er is heel veel overleg nodig om het allemaal in gang te zetten. Waarom vertel ik dit? Omdat ik weet dat het in de landelijke politiek nog veel moeilijker is om bepaalde zaken om te buigen. Ik hoop dat mensen daar eens wat begrip voor op kunnen brengen. Je hoort zo vaak dat de politiek "gewoon even " dit of dat moet organiseren.... het gaat nu eenmaal niet zo maar even.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Iets dergelijks schreef ik ook al in een eerdere reactie, De plannen om toeslagen te verminderen of af te schaffen zullen zo goed doordacht moeten zijn en uitgetest en computersystemen aangepast, dan is een enorme klus en niet even in 1-2 jaar geregeld.

      Verwijderen
    2. Dat iemand stevige kritiek en nauwelijks (overgebleven) vertrouwen heeft betekent niet vanzelfsprekend dat ze denken dat het allemaal maar eenvoudig, snel en makkelijk beter kan. Het is mogelijk om de complexiteit te (h)erkennen en nog steeds te vinden dat middelen en tijd zoals die nu worden ingezet niet het gewenste effect zullen hebben. Of het nu om zorg gaat, sociale zekerheid, klimaat, veiligheid etc… vaak zijn mensen ook gewoon best weloverwogen boos en ontevreden.

      Ik heb keurig gestemd en ik heb er tegelijkertijd geen enkel vertrouwen in dat er in het huidige politieke aanbod een mogelijke uitkomst is die onderwerpen die ik werkelijk belangrijk acht op een effectieve, ethische, duurzame en eerlijke manier worden aangepakt. Meer van hetzelfde of veel erger, dat is wat ik voorzie.

      Verwijderen
  7. Ik ga, voor het eerst sinds mijn 21ste, niet naar het stemlokaal.
    Corona heeft een spaak in het wiel gestoken dus ik heb een vriendin een volmacht gegeven om op mijn partij, mijn kandiaat te stemmen.
    Thea

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Goed advies. Ga inderdaad stemmen vandaag.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb tot nu toe geen tijd gehad. Maar voor 9 uur vanvond heb ik mijn stem zeker uitgebracht!

      Verwijderen
  9. De naam wordt nog wel nagekeken in een dikke hoeveelheid papieren. Was het vroeger zo, op geboortedatum.
    Nu is die stapel papier om te kijken of je nog mag stemmen. Ik neem aan dat dat is, of je iets op je kerfstok hebt. Weet jij dat?
    Ik stemde op NSC nummer 8. Deze vrouw weet alles van pensioenen en ik hoop dat de pensioenwet wordt gewijzigd. Geld corrumpeert en dat merk je aan deze wet.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat register is het register van mensen die niet mogen stemmen. Als jouw tweelingzus in de periode nadat de stempassen verzonden zijn, overleden is en je probeert met de stempas van die overleden zus te stemmen, en je dus voordoet als je zus, dan mag dat niet.
      Je mag ook niet stemmen als je bij de gemeente aangegeven hebt dat je je stempas kwijt bent en inmiddels een vervangende stempas ontvangen hebt en dan vervolgens met die oude stempas (die kwijt zou zijn) gaat stemmen.

      Verwijderen
    2. Je staat ook in dat register als je een kiezerspas hebt aangevraagd. Daarmee kun je in een andere gemeente stemmen. Als je vervolgens met de oude stempas in je eigen gemeente wilt stemmen, dan kan dat niet, want die is ongeldig doordat je ook in het bezit bent van een kiezerspas. Wel kun je stemmen in je eigen gemeente met deze kiezerspas.

      Verwijderen
    3. Zojuist een tweet van mijn gemeente dat ze veel tellers te kort komen. Ik kan bellen en om 21:00 aan de slag. Het levert €40 op.

      Verwijderen
    4. Geholpen met stemmen tellen. Was leuk. €40 opgeven als vrijwilligerswerk in 2024.

      Verwijderen
  10. Ik heb eerst vanmorgen als medewerker op het stembureau gezeten. Heb nu net gestemd en hoop vanavond mee te gaan te tellen. Ik ben blij met de mogelijkheid om te stemmen. Ik weet dat niet alles wat ik graag zou willen veranderen, verandert kan worden. Maar mijn stem is in ieder geval naar een partij gegaan waarvan het programma het meest bij mij past.
    Ik hoop dat veel mensen toch moed en zin vinden om te gaan stemmen, het is een grondrecht en zeker omdat wij echt anoniem en in alle vrijheid kunnen kiezen.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Heb net samen met oudste zoon gestemd in het stemlokaal dat in mijn oude lagere school zit. Ook leuk om daar weer eens binnen te zijn. Het was lekker rustig, vorige keer stemde ik rond 19 uur en heb ik erg lang in de rij gestaan. Door Corona waren er toen minder stemlokalen open, dat zal de reden zijn geweest. Voor het eerst vulde ik twee formulieren in, mijn jongste zoon had mij gemachtigd om ook zijn stem uit te brengen.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Je ziet door de vele bomen het bos niet meer, met een stembiljet kun je bijna een muur behangen en veel partijen hebben wel een standpunt waar ik het wel mee eens ben , maar voor de rest dan weer niet. Bovendien worden in verkiezingsprogrammas worden ons gouden bergen beloofd die vervolgens niet uit de verf komen, deels doordat er compromien gesloten moeten worden, deels omdat ze ze meer beloofden dan ze waar willen maken. Tenslotte maar gestemd op die partij die het dichtst bij mijn normen en waarden staat, in in ieder geval niet de 4 grootste partijen.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Tja dat hadden we niet verwacht deze uitslag, ik heb er niks mee te maken die grote overwinning van Wilders.
    Wat wordt nu ons nieuwe Nederland?
    Heb je al een blogje klaar staan voor morgen Aaf?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mijn blogje voor morgen staat al klaar, maar gaat niet over de verkiezingen. Ik moet de uitslag eerst verwerken .
      Die uitslag is voor mij uiterst teleurstellend!

      Verwijderen
    2. Ik ben niet blij met de uitslag, maar had hem wel verwacht. Heel veel mensen vinden dat de immigratie stevig afgeremd moet worden. De pvv heeft dat als speerpunt.

      Ik ben ook voor meer woningen en minder immigratie, maar denk ook dat je verder komt vanuit verbinding ipv het creëren van onrust en strijd...

      Verwijderen
    3. Ik had het verwacht maar niet zo'n enorme zege. En Omtzigt is voor mij een teleurstelling dat hij de deur open houdt voor regeren met de PVV. Dit wil de meerderheid kennelijk, nou we gaan zien waar t schip strand. Groet, JokeV

      Verwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische, onaardige, of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.