donderdag 23 november 2023

De verkiezingen van gisteren

Hier had eigenlijk een blogje zullen staan over mijn heerlijk warme wollen pantoffels, maar ik kon vannacht niet slapen door de zege van Wilders.
Mijn stukje over warme voeten houden jullie tegoed. Eerst toch maar over de PVV en over Wilders, die nu misschien wel (minister) president wordt.
De man die een vriend is van Poetin en die vol zit met moslimhaat.

Hoe kon het gebeuren dat deze partij zo veel winst behaalt tijdens deze verkiezingen?
Ik had wel verwacht dat rechts zou winnen, maar ik dacht daarbij meer aan de NSC, de VVD  en de BBB, maar dit?

Ik ben er stil van en bang. Vooral bang, bang voor onze democratie, bang voor vreemdelingenhaat, bang dat mensenrechten in gevaar komen.
Ook vrees ik dat het vreselijk lastig gaat worden om van deze uitkomst een regering in elkaar te knutselen en dat we dus nog máánden zitten met het huidige demissionaire kabinet. Niet dat ik blij ga worden van PVV ministers, dat nu ook weer niet.
Wilders wil "zich redelijk opstellen" en zal alleen voorstellen doen "binnen de kaders van de wet en ook de Grondwet".  Dat zal best, want andere partijen willen zonder deze "redelijke" houding vast en zeker niet met de PVV regeren, maar ik moet het nog zien!
Bij mij overheerst vooralsnog de schrik en de angst over deze uitslag!


121 opmerkingen:

  1. Ja ik ben ook geschrokken van de uitslag. Gelukkig zijn er voor een meerderheidsregering minimaal 76 nodig. Dus Wilders moet samenwerken met andere partijen. De Tweede Kamer bestaat uit 150 leden. Ik hoop dat ze hun werk goed doen en alert blijven.
    Groet Mariëtte

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goedemorgen Aaf, Ik deel je angst en zorgen. Ik had wel verwacht dat de PVV zou stijgen met een paar zetels maar dit. Gisteravond om 21.00 uur kon ik mijn oren en ogen niet geloven. Al om 04.00 uur wakker en kon ook niet meer slapen er toen maar uitgegaan en stilletjes met poes en thee in de kamer gaan zitten. Het enige wat ik kan zeggen is dat ik zelf gelukkig standvastig op mijn eigen partij (SP) heb gestemd waarvan ik had verwacht dat zij 1 á 2 zetels zouden winnen. Het was onrustig in ons land in aanloop naar de verkiezingen maar ik vrees dat die onrust voorlopig alleen maar groter zal worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Aaf, ik deel je mening en werd ook somber wakker. Het gaat er allemaal niet gezelliger op worden en het klimaat zal nauwelijks aandacht krijgen. Onbegrijpelijk.
    Ik ben ook benieuwd hoelang de heer Wilders zijn fatsoenlijke toon kan aanhouden.
    Maar moed houden mensen, nu moet hij al zijn grootspraak omzetten in daden. En over 4 jaar ( of eerder) gaan we weer stemmen. Groet, G

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mij sloeg ook de schrik om het hart Aaf.
    En ik was nog wel zo blij dat Rutte eindelijk weg was!
    Wilders heeft goede ideeën over gezondheidszorg en armoede bestrijding, dus ik begrijp dat mensen misschien denken dat hij wel meevalt.
    Maar net wat je zegt, als je wat verder kijkt, dan zie je dat hij iedereen die geen Nederlander is/ een andere godsdienst heeft eigenlijk uitsluit.
    Zo is het fascisme in de vorige eeuw ook binnengeslopen, bijna onmerkbaar gegroeid, tot het opeens in alle hevigheid losbarstte binnen Europa.
    Hoe kunnen wij zo straks Kerstfeest vieren? Ik ben zo ongerust. Titia.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Zo bang en bezorgd als jij nu bent was ik de vorige keer bij de verkiezingsuitslag toen Kaag op tafel danste...en laten we eerlijk zijn, terecht toch? Wat een enorme puinhoop heeft dat kabinet ervan gemaakt, de zorg, gezondheid, wonen, bakken met geld die verdwijnen zijn naar oorlogen die niet de onze zijn. In Italië is er al een tijdje een rechtse regering onder premierschap van Meloni en daar zijn de meningen het over eens: ze doet het zo gek nog niet.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Geheel met je eens

      Verwijderen
    2. Eens Luz, een duidelijk signaal naar vorige kabinet.
      En ik ben het met je eens, het zijn niet "mijn oorlogen" en ik laat me er ook niet in meetrekken.
      Elk slachtoffer is er 1 te veel, aan welke kant dan ook!
      Er is op meer plekken in de wereld oorlog, net zo triest.

      Verwijderen
    3. Oneens. Deze oorlog is helaas wel de onze. Als de dictator in Rusland zijn gang kan gaan staan ze straks hier aan de grens. Zeker met de idiote ideeën uit Europa te stappen. De angst uit de koude oorlog wordt dan werkelijkheid.

      Verwijderen
    4. Eens met Luz dat het laatste kabine er een grotere puinhoop van gemaakt heeft.
      Oneens met Luz dat het onze oorlog niet is, dat is PVV-retoriek.
      Ik heb geluisterd naar GW gisteravond en hij leek een wolf in schaapskleren.
      Thea

      Verwijderen
    5. Dan is de oorlog elders in de wereld ook die van ons. Je weet dat er aanslagen in Nederland worden verhinderd, en dat dat niet altijd, vaak niet zelfs, naar buiten wordt gebracht?

      De vorige coalities hebben Nederland in puin achtergelaten. Daar zullen heel wat jaren overheen gaan voor dat weer de goede kant uitgaat. Hebben we ander bestuur voor nodig. Ik heb niet op Wilders gestemd, maar je kon het wel zien aankomen dat de PVV flink zou groeien, eindelijk tegenbeweging, de kiezer heeft te lang niet gekregen wat hem is beloofd. En de wereld zal niet ineens vergaan, over vernieuwingen moet nog steeds worden gestemd.

      Verwijderen
  6. De soep wordt nooit zo heet gegeten als dat hij opgediend wordt. Niet bang zijn. Wilders heeft veel te veel andere partijen nodig om wat te kunnen doen. En kijk naar het verleden: stormachtige opkomst, gevolgd door roemloos einde.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Bij mij ook ik ben heel bang groet Jannie

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik vind het ook niet leuk; PVV de grootste. Maar bij mij voelt het minder paniekerig dan bij jou. Meer een gezonde spanning hoe men nu de democratische uitslag vorm gaat geven. De kiezer heeft gesproken. Ik hoop alleen niet dat Wilders een 2e Fortuijn wordt. Ook dat vereist het SAMEN van Timmermans.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Een ding is vrij zeker, er gaat iets veranderen en misschien is dat het goede aan deze uitslag.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Aaf, jij stemt links en dat is je goed recht in een democratie. Maar blijkbaar kijk je weg naar de problemen in oa Ter Apel.
    Daar heeft de VVD 13 jaar!!! weggekeken.. Niets gedaan.
    Omtzigt? Hulde wat hij deed voor de slachtoffers toeslagen.. Maar ook niets gedaan zoals Bontenbal ook al opmerkte.
    GL/PvdA willen nog meer mensen binnenhalen in dit kleine land. Dat stopt een keer.. We kunnen geen woningen weggeven en onze kinderen op zolder laten wonen. We kunnen geen "vluchtelingen" opvangen die vermogen hebben terwijl een bijstandsmoeder haar vermogen MOET opeten. Juist door tussen groepen ongelijkheid te scheppen schep je polarisatie.

    Hopelijk ben je wakker geworden en zie je dat het zo niet verder gaat.
    De "oude" politiek heeft gefaald...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dit gaat ook niks oplossen.. ter Apel blijft een probleem. Volgend jaar. Het jaar erna. Het jaar daarna en over 20 jaar nog.
      Maar ik voorzie alleen maar meer problemen ..

      Verwijderen
    2. Ter Apel is op te lossen als we het diplomatieke geknuffel met noord-Afrika eens omzetten in actie en uitkeringen en kinderbijslag stopzetten zolang zij hun ingezetenen niet terugnemen.
      Ruimte maken voor échte vluchtelingen, raddraaiers vastzetten en uitzetten, harde hand.

      Verwijderen
    3. Als je wiegje in Afghanistan, Somalië of de Gazastrook stond heb je minder recht op een goed leven dan als je geboren werd in Venlo, Urk of Heemstede...

      Verwijderen
    4. @Nienke: is dat een vraag? Of jouw mening?

      Wat mij betreft heeft iedereen evenveel recht. Maar ik moet wel werken voor wat ik heb. Binnenkomen en krijgen kun je niet meer verkopen in dit land, waar studenten tot over hun oren in de schulden zitten en straks niet meer aan dat huis kunnen komen.

      Als jij vroeger emigreerde naar Australië of Canada voor dat betere leven, kreeg je het ook niet cadeau, maar moest je aan de bak. Als immigrant, niet als vluchteling. Dus als je hier komt voor een beter leven, dan zul je dat als immigrant moeten doen. Het is hier geen walhalla.

      Verwijderen
    5. En dat geldt nog steeds. Als iemand naar het buitenland vertrekt moet hij zelf zijn broek ophouden. Verdien je geld maar is het motto daar.

      Verwijderen
    6. Met eigen ogen gezien wat er in Ter Apel gebeurt heeft voor mij de doorslag gegeven PVV te stemmen. Hier gaan echt alle huurwoningen naar statushouders ten koste van de eigen inwoners. Ben er zo klaar mee.

      Verwijderen
    7. Schrijver.. je weet dat mensen die hier een veilig heenkomen zoeken niet dezelfde rechten hebben als een immigrant? Asielzoekers mogen heel veel niet. Minder dan 50% van een fulltime baan.. dat mogen ze.. en als ze dan daadwerkelijk mogen blijven.. wil niemand ze aannemen voor meer dan het minimumloon, want niet Nederlands.
      Een jongen die ik al meer dan 30 jaar ken heeft de basisschool gedaan in 7 jaar, vwo natuur en techniek in 6 jaar gedaan met 7 vakken in zijn vrije deel en 3 universitaire bachelors plus een master op zak in 7 jaar. Hij heeft inmiddels ook een busrijbewijs. En werkt als buschauffeur. Want niemand wil hem als bedrijfseconoom, controller of softwareachitect. Zijn opa, was gastarbeider. Zijn vader is hier geboren. Hij is hier geboren. Aan de telefoon is het een tukker. Zijn naam en uiterlijk.. zijn Marokkaans. (Dit is dus een 3e generatie immigrant die geen eerlijke kans krijgt.) Ik ken mensen die in Kosovo arts waren en hier als een ongeschoolde analfabeet worden behandeld. Mensen die in Syrië een eigen bedrijf hadden, een vak hadden geleerd en hier.. hier mogen ze de plee poetsen een moeten ze hun bek houden. Vrouwen die verpleegkundige zijn die hier in de schoonmaak mogen,maar geen handen aan het bed mogen zijn.

      Ik denk dat we naast de relschoppers en raddraaiers ook een hele groep mensen die wel willen en kunnen werken opsluiten in een mag niet, wil niet kan niet kooi. Als iemand fatoenlijk Nederlands en daarnaast goed Engels of Duits kan, een opfriscursus of versnelde opleiding mag doen en dan in hun eigen vak aan de slag kan.. dan hebben we een veel kansrijkere integratie.

      Als we mensen die echt hun leven niet zeker zijn niet als indringers zien en behandelen.. want als ze hier met bommen gaan gooien smeren wij hem toch ook als het kan...

      Verwijderen
    8. Het probleem is dat de Nederlandse taal voor hen erg moeilijk is. Vergeet niet dat hun schrift heel anders is maar ook de klanken van hun taal zijn totaal anders. Een uu- klank kennen zij als een oe-klank. Ze zeggen dus: “ik moet de hoer nog betalen.” Ipv de huur betalen. Ik als Taalcoach let op díe specifieke woorden. Maar het boeit me niet als ze Juseph zeggen ipv Joseph.
      In de zorg kan ik me heel goed voorstellen dat je deze mensen niet aanneemt. Het kan nl dodelijk zijn als een woord verkeerd gebruikt wordt of uitgesproken wordt. Hetzelfde geldt binnen bepaalde technische beroepen. Maar de loodgieter en lasser kunnen hier gewoon aan het werk vind ik. En vergeet niet dat een deel van de beroepen hier al geautomatiseerd zijn. Daarvoor gebruiken wij géén mensen meer.

      Verwijderen
    9. Ik ken Nederlandse verpleegkundigen die slechter zijn in Nederlands. Tandartsen die alleen Duits spreken, Spaanse tandartsen die nauwelijks Engels spreken.. die werken hier ook gewoon .. oh wacht.. geen asielzoekers maar mensen die hier meer kunnen verdienen uit de eu.

      Verwijderen
  11. Ik deel je verdriet en schrik - ik heb expres eerst mijn eigen stukje getikt, voor ik bij jou ging lezen.... Maar Wilders wordt vást geen president - zó hard gaat deze (verkeerde) revolutie nou ook weer niet. Maar de felicitaties van LePen en Orban - die zijn veelzeggend.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik schrok wat minder, omdat ik hier(biblebelt) al vaak gezien had dat de boerenzonen van vaders die SGP stemmen, de rechtse flank opgingen, PVV, en FvD. Hun protesten halen de kranten, zijn groots en onbeschoft. Dus dat er een grotere aanhang is gegroeid verbaasde me niet.
    Maar ondanks dat, sloeg de schrik wel toe gisteravond. Het wordt menens, we moeten onze stemmen laten horen, de mensen(asielzoekers, LHGBT-ers en alles waar PVV zo tegen is) steunen. In woorden en daden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Is het dan normaal dat kinderen al op de basisschool het hele alfabet leren… en dan bedoel ik niet het ABC ….. laat kinderen kinderen zijn en zich ontwikkelen zonder zulke dingen

      Verwijderen
    2. Ik geloof niet dat Wilders helemaal tégen asielzoekers is, maar wel tegen hoe het nu gaat: ze komen met veel te veel, ze krijgen meer geld en meer rechten hebben dan een gemiddelde NL'er (bijv zorg zonder verzekering, een huis zonder wachtlijst) en zij die nergens recht op hebben parasiteren de boel.
      Als je een vluchteling bent, moet je je hier veilig kunnen vestigen, maar dan wel met dezelfde regels en rechten als de ingezetenen.

      Verwijderen
    3. Ja, dat is normaal. Liefde tussen twee mensen mag er zijn. Ongeacht gender of op wie je valt. Dat is een boodschap die iedereen kan begrijpen en niet aan leeftijd gebonden.

      Verwijderen
    4. Klopt! En ook niet aan gender of overtuiging, dus dat label kan achterwege gelaten worden. Misschien kun je twisten over 2 of 3 genders...maar we zijn allemáál Mens

      Verwijderen
    5. Zoek maar eens op de acties en plannen die de PVV heeft voorgesteld. Diverse plannen zijn overgenomen door andere politieke partijen en via hen ik de wet verankerd. Eén prostituee moet nu 21 jaar oud zijn om prostitutie via een loverboy te kunnen straffen. Voorstel van Fleur Agema van de PVV. Extra handjes aan het bed, voorstel van Fleur Agema. Dierenpolitie voorstel van Dion Graus enz.
      Ja hún standpunt over de moslim is extreem. Maar niet helemaal fout. In vele moslimlanden mag je geen ander geloof praktiseren, wordt je veroordeeld voor Godslastering omdat een moslim dit zegt (zonder bewijs overigens; gebeurt regelmatig in Pakistan), zijn er lijfstraffen (Saudi Arabië) wordt je als jong meisje gedwongen om te trouwen met een veel oudere man etc. En dat moet je niet willen in Nederland!

      Verwijderen
    6. Voorstellen die financieel niet onderbouwd worden, kan iedereen doen!
      Thea

      Verwijderen
  13. ik vrees dat haat de mensen gaat verdelen.
    Het dochtertje van mijn beste vriendin was jaren geleden al zo bang toen hij Meer of minder uit riep.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wij bepalen als mens zélf of we gaan haten of verdelen, niet de politiek.

      Verwijderen
    2. Doe niet zo bang, geef zelf het goede voorbeeld.

      Verwijderen
    3. weet niet hoe het is om een kleurtje te hebben, maar zal echt nooit iemand daarop veroordelen.maar als ik als vrouw door een mederlander als minderwaardig gezien wordt,hebben ze aan mij een hele slechte

      Verwijderen
    4. Luz, heb je toen niet gezien en gehoord die er op die uitroep van Wilders door zijn volgelingen gereageerd werd? Dat zijn dus de PVV-ers!

      Verwijderen
  14. Wilders is geen president. Niemand in Nederland wordt dat ook niet. Wilders zal dan minister president van een regering worden, ongeacht de staatsvorm, dus bij een republiek of monarchie. President is een staatshoofd van een republiek. Wilders is geen president,wordt dat ook niet. Wilders minister president of premier van een regering ongeacht de staatsvorm dus bijvoorbeeld van republiek of monarchie. Dus de Heer Wilders minister president ook wel premier genoemd is voorzitter van de ministerraad, die functie heeft een sturende rol in regeringsbeleid. Wordt ook wel eens genoemd het gezicht van de regering.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Bang dat mensenrechten in gevaar komen? Waar komt die angst vandaan? Wij wonen in Nederland. Maar onze eigen rechten dan en die van onze kinderen?? Heb zeker geen PVV gestemd maar ik vind wel dat hij goede punten heeft
    Ons land is overvol. En wat betreft klimaat enz. Ik vlieg nooit, we gebruiken de auto alleen indien echt nodig. We eten weinig vlees maar zonder kan niet om gezondheidsredenen enz enz
    Wat moeten we dan? Minder boeren en meer afhankelijkheid van andere landen qua voedsel enz
    Kwetsbare positie hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ik had liever je verhaaltje over pantoffels gelezen!
    Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha, ha, ha, Marijke. Ik ook, al die meningen.

      Verwijderen
    2. Eng he allemaal verschillende meningen? Liever met geweld en agressief gedrag mensen de 'juiste' mening opdringen. Veel veiliger. Hoef je niet na te denken. Gewoon slap elkaar nalullen.

      Verwijderen
  17. Het verbaasde me niet. De VVD heeft op het onderdeel dat bijna het meest leeft onder de mensen: asielbeleid, de boel laten klappen.
    Zwart/Wit gezegd (zoals veel PVV-stemmers het voelen): door die vele asielzoekers moet er veel geld naar uitkeringen en gezondheidszorg van onverzekerden en (nog iets korter door de bocht) gaan al onze huizen ook nog naar statushouders. Dus mensen zoeken naar een radicale oplossing en hoewel VVD en NSC ook wel wat roepen in die richting hebben zíj de afgelopen tijd veel mensen teleurgesteld. Dus mensen gaan voor extreem. En dat is dit.

    Het viel me op dat GW de laatste paar weken wat gematigder werd in z'n extremisme en hopelijk wordt 'ie in rap tempo volwassen en gaat zich richten op de juiste onderwerpen. Hoe een premier GW zich zal verhouden binnen de EU is best wel zorgelijk. We zullen het zien. Het is jammer dat de vorige kabinetten die eigenlijk zo gestuurd hebben met hun mismanagement. Het was niet nodig geweest.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. wel nee Aaf. hij kan het niet alleen doen.altijd andere partijen nodig.maar nederland is wakker geschut.was nodig.de gewone nederlander is al jaren de klos.ik heb niet op hem gestemt maar het moet nu echt veranderen dat is nu heel duidelijk.valt me tegen dat alle zelfbenoemde deskundige dit niet hebben aan zien komen.en haat kweken heb je denk en timmermans niet gehoort, de formatie moet nog beginnen ,en beginnen nu al te schreeuwen ,hadden ze voor de verkiezingen moeten doen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Helemaal eens met rkh. Veel Nederlanders voelen zich al jaren niet gehoord. Die speech van Timmermans, zojuist weer.. wat een haat spreekt daar uit. Dat baart mij zorgen. Wat een enge ophitser.

      Verwijderen
    2. De man die ik heel eng en een ophitser vind, heet Geert Wilders en ook van zijn kompanen ben ik absoluut geen fan.

      Verwijderen
    3. als je het goed hebt kan je makkelijk praten.

      Verwijderen
    4. Vandaag ben ik heel blij, want ik heb op Geert Wilders gestemd.
      Hij is als grootste winnaar uit de verkiezingen gekomen, volkomen terecht.
      Stel je eens voor wat een moed en uithoudingsvermogen Geert heeft.
      Daar kan men alleen maar diep respect voor hebben.

      Maria.

      Verwijderen
    5. @Maria, ben jij je er wel van bewust dat de PVV de enige niet democratische partij is in ons bestel? Zelfs Thierry Baudet heeft een ledenpartij, maar ook aan die minimale democratische eis voldoet de PVV niet. Hij is het enige lid van die partij en heeft er ook alle controle over.
      Ik ken gevallen uit de vrij recente geschiedenis die daarmee rampen op wereldschaal hebben veroorzaakt, En toch werden die ook als regel democratisch gekozen. Hoop van ganser harte dat het niet zover komt.
      Tijdens de campagne heb ik wel vaak aan het spreekwoord gedacht "Als de vos de passie preekt, boer pas op je kippen"

      Verwijderen
    6. @Willem, jij schrijft wat ik dacht!
      Thea

      Verwijderen
  19. we gaan nog naar rutte verlangen

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Bij een aantal mensen is blijkbaar de maat vol, jammer dat zij geen ander alternatief vonden. Hier in België heeft onze regering er een serieuze knoeiboel van gemaakt en het Vlaams belang gaat hier ook heel veel stemmen krijgen.
    Het wordt hoog tijd dat alle politiekers een gaan nadenken en niet in de eerste plaats aan zichzelf denken.
    Onze begroting is bij de slechtste van Europa, en wie moet daar voor boeten?
    Niet degene die hun werk niet goed gedaan hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Afwachten. Laat hem het maar eens proberen. En zoals ergens hier al gezegd is, hij kan natuurlijk nooit alléén regeren dus dat scheelt al veel denk ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Hou op met dat bange paniekgedrag. Nederland is nog altijd een democratie, de oppositie heeft genoeg stemmen, de soep zal niet zo heet worden gegeten...etc. Wat in andere landen (bv Italie) gebeurd is hier nu ook aan de hand, een uitgesproken rechtse politicus heeft de verkiezingen gewonnen.
    Stop met huilen.Blijf alert en realistisch. Het is nog maar de vraag of er een regering gevormd kan worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Ja ,het is heel erg schrikken . Maar als je naar de reacties op jouw eigen blog kijkt. Niet alleen nu maar eigenlijk altijd als het over mensen die niet mainstream mee doen gaat dan werd ik ook al heel erg naar van de minachting. De reacties op jouw blog ademenden ook al erg vaak loosers hebben het aan zich zelf te danken en vreten alles van ons zuinig aan moetenden doen op.

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Ik schrik niet zo snel. Ik ben benieuwd hoe dit zich zal ontwikkelen. En als Wilders teveel vraagt, krijgt hij het deksel op de neus, en gaan andere partijen een regering vormen. Zonder Wilders. Want andere partijen hoeven niet met hem een regering te vormen. Ook dat is democratie. Geartsje

    BeantwoordenVerwijderen
  25. De verontwaardiging over Wilders wat betreft uitsluiting vind ik selectief...tijdens het vorige kabinet is er enorm veel uitgesloten en haat gezaaid tegen mensen die er een andere opvatting op na hielden, denk aan Hugo de Jonge.
    Toen hebben maar weinig mensen zich uitgesproken, vonden het normaal dat ongevaccineerde ouders niet met hun kinderen naar een Sinterklaasintocht mochten (hoge, dichte hekken geplaatst!), ongevaccineerde ouders moesten hun kinderen buiten in de kou afdrogen na de zwemles, iedereen liep daar gewoon aan voorbij, echt ongelooflijk.
    De brave mensen gingen met hun QR code uit eten, op vakantie, winkelen, de oorverdovende stilte van die kant is mij nog steeds bijgebleven. Heb me, als bewust ongevaccineerde, nog nooit zo bang en uitgesloten gevoeld als toen.
    Uitgesloten uit mijn familie, en nog steeds...
    En wat te denken van Marion Koopmans die gisteren op X schreef:
    Al dat gelul over vrijheid van meningsuiting. See where that got us.

    Dat maakt me pas echt bang

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Juist!!!daar zit t gevaar!!

      Verwijderen
    2. Groot gelijk Luz, ik was ook een van de ongevaccineerde

      Verwijderen
    3. Luz heeft een heel zwaar leven

      Verwijderen
    4. @luz23 november 2023 om 14:27, je zou gelijk gehad hebben als de toenmalige overheid en wetenschap alle ins- en outs van COVID gekend/geweten zouden hebben. Hoewel ik ook vaak gedacht heb wat de zin van een maatregel was; bij gebrek aan (bewezen) kennis hield ik me er toch maar aan.
      Je zou zelfs kunnen zeggen dat de groep ongevaccineerden andere mensen uitsloot. De toen regelmatig gehoorde en gelezen oproep : "Wees geen kuddedier, weiger de QR-code" om vervolgens een oproep te doen je aan te sluiten bij hun kudde, vond ik daar een treffend voorbeeld van.

      Verwijderen
    5. Maak je geen zorgen over over mij, ik heb een bovengemiddeld goed leven, in alle opzichten, maar verlies de realiteit nooit uit het oog

      Verwijderen
    6. @Willem...ze wisten het wel...maar deelden het niet

      Verwijderen
    7. Uitgesloten werden, omdat je weigert je te laten vaccineren, is toch van een heel andere orde dan buitengesloten wrden, omdat je bent die je bent, bv. moslim. Geartsje

      Verwijderen
    8. Luz. Ik was gevaccineerd maar ging niet op.stap met qr code en wilde die niet eens gebruiken. Niet iedereen over 1 kam scheren _;niet van de eigen "kudde" en niet van de "andere" kudde.

      Verwijderen
    9. Nee hoor
      Niet vaccineren is ook een overtui

      Verwijderen
    10. Het genoegen waarmee gevaccineerden de ongevaccineerden uitsloten vind ik nog steeds alarmerend. Het gemak waarmee ze akkoord gingen met maatregelen waarvan toen al lang en breed bekend was dat ze niet hielpen. Geen vraagtekens zetten bij waarom aantoonbaar werkende medicatie werd verboden, je laten inspuiten met een experimentele gentherapie.
      Nadien is er zoveel bekend geworden dat veel van wat er ongevaccineerden toen al aangaven, zoals het nog steeds besmettelijk zijn na vaccinatie.
      Het is oorverdovend stil van de kant van mensen die met zoveel gemak anderen uitsloten.
      Heb dit zelf ook mee gemaakt, ben uit mijn familie gezet en was niet welkom op een familiefeest.
      Nu, na twee jaar nog steeds niets vernomen.

      Verwijderen
    11. In Nederland niet nee, maar in bv. het VK en Duitsland, steken ze wel de hand in eigen boezem en doen ze wel onderzoek, naar wat er is misgegaan in coronatijd qua beleid, maar ook naar de vaccins. En Pfizer heeft bv. nooit gezegd dat de vaccins overdragen van het virus tegengaan, dat hebben overheden gedaan. CEO van Pfizer zei zelf dat daar niet op is getest, omdat de overheden dat niet wilden, die hadden haast. Maar dat wordt in Nederland behoorlijk stilgehouden. Debatten daarover zijn echter openbaar en voor iedereen te volgen. Het gaat dus niet om informatie van schimmige websites.

      Verwijderen
    12. @Geartsje, als je jouw mening goed bekijkt dan vraag ik mij af hoe jij kijkt naar politieke gevangenen. Dat was toch ook hun keus door anders te denken en te doen dan wat de politiek oplegde?
      Ongevaccineerden werden al als politiek gevangenen behandeld. Ze waren lang niet overal welkom, werden buitengesloten, ontslagen en zelfs door de politiek bedreigd. Denk aan uitspraken als ‘wij weten waar ongevaccineerden wonen, welke postcode en de rest…’

      Het is mij jaren geleden al opgevallen dat steeds meer onderwerpen niet meer geschikt waren voor een open debat met voors en tegens. Ieder bezwaar werd weggezet als hater, complotdenker enz.

      In coronatijd werden mensen doelbewust in angst gehouden en tegen elkaar opgezet. Zelfs de zgn begroetingen waren vechthoudingen zoals boksen, schoppen, ellebogenwerk.
      Als we toen elkaar eens hadden begroet met elkaar in de ogen kijken, een lichte buiging, handen tegen elkaar en welgemeend Namaste hadden gezegd?

      Verwijderen
    13. Vechthoudingen bij het begroeten zonder handen, hoe kom je erop. Namaste, de meeste mensen kennen dit woord niet, ook buigen komt in onze samenleving niet voor. Het kan me werkelijk niet schelen dat je ongevaccineerd bent, blijf hier niet zo in hangen.

      Verwijderen
    14. @anoniem, mijn idee is om mensen met elkaar te verbinden in tijden waar mensen extreem bang werden gemaakt en tegen elkaar opgezet.
      Blijkbaar is dat niet iets dat bij jou past. Laat het dan gaan in plaats van een onaardige opmerking te plaatsen.

      Verwijderen
    15. @Luz, een dikke knuffel voor jou. Ik voel met je mee.
      Groetjes, VeggieMo

      Verwijderen
  26. Ik heb er ook slecht van geslapen, grappig omdat bij jou terug te lezen. Ik begin mij steeds meer het herkennen in je. We zullen zien hoe het loopt, ik vind het spannend.

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Wees niet bang!
    De kracht ligt nog steeds bij het volk, niet in Den Haag.

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Wat ik pas
    eng vind, is dat men vindt dat Wilders mensen uitsluit, maar heel normaal
    vinden dat Wilders uitgesloten wordt. Blijkbaar is er een groep mensen die weten wat er iedereen hoort te stemmen!Dat vind ik pas doodeng!
    Dat gejammer is te gênant voor woorden, democratie is dat andere meningen gerespecteerd dienen te worden.
    Het is wat hoogmoedig om onderscheid te maken tussen 1 e rangs en 2 e rangs stemgedrag. Ik heb overigens voor Nicolien gekozen 1 e vrouw op de lijst Omzigt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tja echte democraten laten iedereen meedoen hé.

      Verwijderen
    2. Ik ben Limburgse en kies altijd de eerste Limburger op de lijst die niet op een toppositie staat.

      Verwijderen
    3. Anoniem 15.38. Wij hebben gister de leden van de Tweede Kamer gekozen. Niet meer en niet minder. Democratie betekent oa kiezen. We mogen kiezen. Zo mogen ook de leden van de Tweede Kamer onderling uitmaken, wie een volgend kabinet vormen. Dus is het het goed recht van partijen, te kiezen met wie ze een regering willen vormen en met wie niet. Er staat nergens in een wet dat de grootste partij recht heeft op regeringsdeelname.

      Verwijderen
    4. Helemaal mee eens. Ik heb niet op de PVV gestemd maar op NSC maar werd misselijk van het huilie huilie gedrag van Timmermans. Elkaar vasthouden en omarmen maar ondertussen 2,4 miljoen mensen buitensluiten.

      Verwijderen
  29. Reacties
    1. Ja, vind ik wel. Omdat de meeste mensen stemmen uit eigenbelang en niet het belang van de mensheid.

      Verwijderen
    2. Iedereen stemt vanuit eigenbelang. Eigen portemonnee, eigen leefomgeving enz. Daar is niks mis mee. Er zijn niet voor niks verschillende politieke partijen en is er debat over zaken. Alhoewel... debat wordt tegenwoordig vaak de mond gesnoerd, want je moet wel de 'juiste' politieke mening hebben. Anders word je weg gezet als wappie, extreem rechts, egoistisch en weet ik wat nog meer. De vrijheid van meningsuiting staat inn dit land ernstig onder druk.

      Verwijderen
    3. En 'de mensheid' is dat de hele wereld? Nou denkt Nederland altijd te weten wat andere landen moeten doen en wat ze moeten laten en staat altijd vooraan met het wapperende morele vingertje, maar dat is grootheidswaanzin. Hoe denk jij te weten wat goed is voor iemand die hier in Nederland woont of in Afrika? Ken jij de portemonnee en leefomstandigheden van alle mensen op de wereld? En waarom zouden ze naar jou moeten luisteren? Mensen bepalen zelf wrl waar ze voor staan. Dat hoeft ze niet te worden opgelegd. Alhoewel ik begrijp dat politiek links niks liever wil dan een soort van dictatuur creeren. Eigen mening mag niet alleen de meningg die je wordt opgelegd. Zogenaamd omdat het goed voor je is. Nee dank je.

      Verwijderen
    4. Helemaal eens met anoniem 24 nov 10.42u
      Niemand weer voor mij beter wat goed is voor mij dan ikzelf.
      En ik kan voor een ander nooit bepalen wat goed is voor een ander persoon. Ik sta niet in zijn/haar schoenen, mijn levensomstandigheden, een andere weg bewandeld, andere opvoeding etc.

      Verwijderen
  30. Het klimaat redt zich wel. Daarvoor hoef je geen kostbare schilderijen te bekladden, een snelweg tegen de wet in te bezetten, jezelf vast te lijmen aan wat dan ook. Of levensgevaarlijke capriolen iit te halen op een vliegveld.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Helemaal mee eens.
      Natuur herstelt zich altijd.
      Een mileuprobleem is wat anders dan een klimaatcrisis.

      Verwijderen
    2. Zeker, de planeet redt zich wel, alleen niet meer met mensen erop...

      Verwijderen
    3. Ook helemaal mee eens en blij dat er nu zoveel rechts is gestemd zodat je die klimaatdrammers hopelijk ook eens minder hoort.
      Waar is de zure regen gebleven?
      En ook het gat in de ozonlaag hoor je niemand meer over.
      Ik heb overigens niet op Wilders gestemd.

      Verwijderen
    4. Ja, dat laatste denk ik ook en wil ik mijn kind en anderen die jonger zijn niet aandoen. Maar ja, dan ben je een klimaatgekkie . Blijf ik wel op mijn nivo mn best doen, maar ik had graag een stevige overheid die daarbij helpt.

      Verwijderen
    5. Als je denkt dat je mensen mee krijgt in het klimaat redden door agressief gedrag en het mensen met geweld door de strot te willen duwen, dan kom je van een kouwe kermis thuis. Vele mensen zijn het strontbeu dat eeuwige gezeik en gedram over het klimaat. Ik ook.

      Verwijderen
    6. Maar agressief gedrag is politieke linkse partijen bepaald niet vreemd. Groen Links vond een tijdje geleden geweld wel kunnen ivm het klimaat.

      Verwijderen
    7. De zure regen is verdwenen door maatregelen die toen genomen zijn. Oa over drijfgas in spuitbussen. Groet, G

      Verwijderen
    8. Omdat die zure regen en het gat in de ozonlaag met sterke maatregelen zijn aangepakt en redelijk makkelijk oplosbaar waren.

      Verwijderen
    9. Het grootste probleem durft men niet te benoemen. Nl dat er teveel mensen op de wereld zijn om de natuur zijn gang te laten gaan. We hebben teveel vuile energie nodig om alles te produceren wat we nodig hebben en nog veel meer. De echt schone energiebronnen zijn nog volop in ontwikkeling. Denk daarbij aan thorium reactoren, getijden centrales enz.

      Verwijderen
  31. Ach ja, de 'inclusiviteit' van politiek links. 🙄

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Ik weet niet wat de PVV stemmers verwachten maar bijna alles uit het plan van Wilders is of onuitvoerbaar of niet toegestaan volgens de grondwet. Laat het hem maar proberen, des te sneller kunnen we weer naar de stembus.
    Gr.Marij

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Ik begrijp niet dat zoveel mensen zich verbazen over het aantal door de PVV behaalde zetels. Ik stem geen PVV maar het verbaast mij absoluut niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  34. De meeste stemmen zijn niet voor Wilders, maar voor alle andere partijen. Helaas zijn dat er heel veel waardoor het een bont gezelschap van grotere en kleinere partijen is.

    BeantwoordenVerwijderen
  35. De uitslag is indirect het gevolg van het wanbeleid van de afgelopen jaren. Heb ik PVV gestemd ? Neee, dat niet ,maar snap wel dat veel mensen klaar zijn met wat er allemaal mis gaat .Misschien dat er nu dan toch echt wat gaat veranderen. Ook al is de PVV de grootste, helemaal alleen zal hij toch niet kunnen regeren en zullen er compromissen gesloten moeten worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  36. dat is nou een democratie.
    Er werd volop geroepen dat de huidige coalitie er een zooitje van maakte en dat VVD, CDA, D66 en CU afgestraft moesten worden Nou dat zijn ze en niet zo beetje ook. En als partijen verliezen dan winnen er andere partijen.

    BeantwoordenVerwijderen
  37. Wilders zit niet vol met moslimhaat. Hij heeft tereecht grote zorgen over de radicale islam. Weet je wel, die lui die aanslagen plegen. Die jou zomaar op straat kunnen neersteken. Die vrouwen en meisjes onderdrukt en hen in alles beperkt. Die de moraalpolitie met al hun dodelijke geweld inzet als je hoofddoek een cm verkeerd zit. Die ervoor zorgen dat Wilders al jarenlang niet meer in vrijjheid kan leven en wonen. Die lui en die islam. Daar heeft hiij terechrt grote zorgen over. Maar hier in Nedetland sluit men.liever massaal de oren en ogen voor dat grote gevaar.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Maar het natuurlijk altijd makkelijker en een heel stuk veiliger om op de sgp te spugen als ze hun standpunt over homo's en kleding voor vrouwen en meisjes uitdragen. Die steken je niet neer en plegen geen aanslagen. Oh zo makkelijke dielwitten om je gal op te spuwen. Ga die gal eens spuwen naar een al dan niet geradicaliseerde moslim.

      Verwijderen
  38. En politiek linkse mensen gaan de straat op om te demonstreren tegen een democratisch gekozen politieke partij. 🙄Democratie is toch zo moeilijk he als de verkiezingsuitslag je niet bevalt.

    BeantwoordenVerwijderen
  39. Ik snap je schrikreactie wel. Toch wordt de soep niet zo heet gegeten als zij wordt opgediend. Er moet eerst nog een coalitie gevormd worden en als dat lukt, kan Wilders niet zomaar zijn gang gaan. Hij is afhankelijk van andere partijen. En als hij zijn 'mildere' toon niet weet vast te houden staan we zo weer bij de stembus omdat de boel dan klapt. Het huidge asielbeleid is niet houdbaar. Niet omdat ik tegen asielzoekers ben, maar ze zijn veel te veel gecentreerd op één plek en er zijn te veel asielzoekers die een veilig thuisland hebben. En Nederland is overvol. Er zijn veel te veel mensen. Als er huizen gebouwd moeten worden gaat dat ten koste van de natuur. Maar mijn keus is Wilders zeker niet. Moslims en LHBTQ-mensen worden min of meer aan hun lot overgelaten. Praten over genderidentiteit op de basisschool houdt niet veel meer in dan dat het niet gek is dat jongens 'meisjesdingen' leuk vinden en vice versa. Wat een indoctrinatie (not). Nogmaals: ik denk dat hij het niet lang volhoudt. Sterkte Aaf!

    BeantwoordenVerwijderen
  40. Uit de vele reacties , ook hier, van mensen die geen PVV gestemd hebben, maar wel soort van sympathie hebben voor deze partij, maak ik op dat de onvrede met de vorige regering/ coalitie nog groter is dan de huidige PVV winst al aangeeft.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Helemaal eens

      Schrijver

      Verwijderen
    2. Klopt en ik denk dat als de PVV niet de kans krijgt te regeren het aantal zetels bij de volgende verkiezingen nog wel eens veel groter zou kunnen zijn.

      Verwijderen
  41. Wat erg voor jou Aaf . Dat je je nooit gerealiseerd hebt dat er onder je lezeressen en reageerders zo veel pro Wilders // extreem rechtse/ racistische lui zijn .

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik lees in de reacties geen extreem rechtse sympathieën, wel onvrede met de huidige (demissionaire) regering.
      Begrijp me goed, ik heb ook onvrede, maar zie geen oplossingen in en Nexit en het breken met de Navo zoals Wilders dat wil.
      Oplossingen uit de situatie van nu, de armoede in de samenleving, de woningnood en problemen in de zorg zijn sowieso lastig op te lossen en vragen om een lange termijn strategie.

      Verwijderen
    2. Anoniem vsn 12.02: zo'n reactie is nou precies waarom er zoveel onvrede en polarisatie heerst in het land. Mensen die hun eigen mening geven direct weg zetten als extreem rechts en racisten. Mensen zien de puinhoop in het land. Hoe Nederland er bepaald niet fijner op is geworden om in te wonen en werken. Zo'n reactie als die van jou nodigt niet uit tot een debat. Het verwijdert de mensen alleen maar meer van elkaar.

      Verwijderen
    3. Wonderlijke reactie. Ik volg dit blog al een aardige tijd, maar heb nog nooit de indruk gekregen dat Aaf behoort tot mensen die mijn schoonmoeder typeerde als "Dom geboren, simpel gewiegd en niks bijgebracht".

      Verwijderen
    4. Dit is dus zo,n valse reactie. Nergens zeg ik dat Aaf dom is. Wel dat het wat naïef is om zo te schrikken dat een hoe dan ook heel erg dom figuur zo veel aanhang heeft . Terwijl uit de reacties op haar blog ,niet alleen nu maar heel vaak ,blijkt hoe onverdraagzaam en haatdragend er vaak wordt gedacht

      Verwijderen
    5. Anoniem 10.25u: Ik vraag mij af wie er nou eigenlijk onverdraagzaam en haatdragend is als ik naar jouw 1e reactie kijk. JIJ bent degene die hier een hele groep mensen die gewoon hun zorgen, angsten en eigen mening geven weg zet als extreem rechts en racisten. En dan verwacht je dat mensen zeggen van ' oh geeft niet hoor.' JIJ bent hier degene die alle communicatie afkapt met een grove ongefundeerde belediging. Denk je nou echt dat mensen nog met jou willen praten en naar jouw mening willen luisteren als je je zo opstelt? Ik denk dat je je dan schromelijk vergist.

      Verwijderen
    6. Aan anoniem 10.25 : een heel erg dom figuur, vind jij. Het probleem is, dat dat figuur helemaal niet dom is en jammer genoeg een goede slimme politicus. En nee, ik ben geen fan.
      Al is in jouw ogen iemand verwerpelijk , heel dom zijn is wat anders.

      Verwijderen
    7. En dan nog wat: Wilders beschuldigen dat hij 'heel erg dom' is, is ook al zo'n opmerking die jou aan het denken zou moeten zetten en niet alle mensen die hier reageerden. Wilders weet als geen ander hoe gevaarlijk de radicale islam is. De man krijgt dagelijks duizenden doodsbedreigingen en haatberichten. Wilders heeft tenminste zijn oren en ogen open voor het gevaar van de radicale islam. Wat bepaald niet gezegd kan worden van de meeste politiek linkse mensen. Die laten zich lekker in slaap sussen en denken dat het allemaal wel meevalt. Nou, dat doet het niet. En Wilders weet blijkbaar WEL de mensen te bereiken. De links progressieve partijen al jaren niet meer. Die zijn in verval, zoals op de site van NOS staat. Elke verkiezing worden ze kleiner en kleiner. En in plaats van hier je overdraagzaamheid en haat naar de mensen hier te richten zou je je ook eens kunnen afvragen hoe en waardoor dat verval komt. Zelfreflectie. Daar ontbreekt het nogal eens aan in de politiek. De schuld ligt altijd bij de kiezer of bij een andere partij. Mensen zijn het zo ontzettend beu om constant met dat klimaat gezeik om de oren te worden geslagen. Om niet gehoord te worden in hun zorgen en noden. Dat ze altijd op de allerlaatste plaats komen. De gewone Nederlander wordt al jarenlang straal genegeerd en geminacht door de politiek. Als het zo doorgaat en Wilders wordt buiten gesloten door andete partijen, dan ziet het er nog somberder uit voor Nederland dan het nu al is.

      Verwijderen
    8. Anoniem van 10:25, interpreteren van een tekst bis ook een kunst die kennelijk niet iedereen beheerst; ik wilde niks meer of minder zeggen dat Aaf mij nooit de indruk heeft gegeven wereldvreemd te zijn. En in de omgeving waar ik woon, de Liemers, is 'dom geboren, simpel gewiegd, ...', een weliswaar niet vaak gebruikte uitdrukking, maar ook bepaald niet onbekende uitdrukking. Ik neem aan dat in de rest van het land en ook wel equivalenten voor in omloop zijn.
      Wat ik wel grappig vind aan deze discussie is dat de ene anonieme reageert op de andere anonieme. Doet me een beetje denken aan John O' Mill: Het liefst is mij een twistgesprek/ dat ik en ik vaak voeren/ daar 'k direct die grote bek/ zo mieters weet te snoeren.

      Verwijderen
  42. Ik (Nederlander) ben getrouwd met een Afrikaanse immigrant die blij is met de overwinning van Wilders. Hij zou graag zien dat alle 'hulp' van buitenlanden in Afrika gestopt wordt, want als betaling van die hulp raken de 'geholpen' landen alle natuurlijke rijkdommen kwijt en worden de regeringen onstabiel gehouden. Daardoor is er in die landen veel onzekerheid, en verlaten mensen hun land en familie om elders het 'geluk' te zoeken.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische, onaardige, of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.