donderdag 7 december 2023

Lekkere meelwormen!

Ik kocht een zak gedroogde meelwormen omdat ik gehoord had dat vogels er dol op zijn.

Zo zien ze er uit.
Tegenwoordig worden ze ook verwerkt in voeding voor mensen. Ik heb een keertje een hamburger met meelwormen gegeten. In die hamburger zat geen vlees van koeien, kippen of varkens, maar meelwormen als eiwitbron. Ik vond het zeker niet vies, best lekker eigenlijk, zolang ik er niet aan dacht dat ik meelwormen at. 
Wil je meer weten over meelwormen in menselijke voeding, lees dan hier in een artikel van Universiteit Wageningen.


Toen ik de gedroogde meelwormen kocht, heb ik nog even overwogen ze voor eigen consumptie klaar te maken, maar vooralsnog heb ik koolmezen mee gevoerd, op mijn voederschaaltje aan het raam.

Bron: Webshop Vogelbescherming

Zo'n schaaltje is heel snel leeg.  In de ochtend leg ik er wat meelwormen in. De mezen vliegen af en aan en in een mum van tijd is het schaaltje leeg. Leuk om te zien!

20 opmerkingen:

  1. Wij brachten ooit een spreeuw groot in huis. Ook met meelwormen. Voor de tijd van menselijke consumptie. Ik probeerde ook een burger,maar vond hem melig en duur

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik eet geen vlees, maar anders zou ik best overwegen eens wormen te proberen. Wat me wel tegenstaat is dat je zo'n beest in z'n geheel eet, dus ook darmen en andere ingewanden.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wij hebben ook een groot bord op paal en een voederboom (perenboom met minder takken dan hij mee gegroeid is en in metalen houder gezet) in de voortuin. Meelwormen kocht ik ook al 2 zakken van en in de verspillingsbak vd lidl 3 zakken zonnebloempitkernen voor 25 ct per stuk. Elke dag een bakje met die combinatie geef ik ze nu.
    In de boom hangen cilinders met pinda's en op de stam smeer ik ook pindakaas. En in een halve kokosnoot smeer ik ook pindakaas, kunnen ze er makkelijk bij en ze zitten ook echt te wachten tot ze erbij kunnen.
    Morgen bij de act ion zakken vogelzaad kopen en dan maak ik ook vetbollen.
    We genieten enorm vd vele vogeltjes en hun gedrag. Ook een bonte specht komt regelmatig langs

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Muizen, kakkerlakken, ik heb geen afkeer van.Maar wormen, groot of klein, daar krijg ik een naar gevoel van.Dus nee, ik zou ze dan ook niet eten. Maar ideaal vogelvoer!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Een echte (principiële) vegetarier eet natuurlijk geen meelwormen. Want vlees is vlees. Ook een meelworm is een dier. Geartsje

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat ligt er helemaal aan waarom je vegetariër bent, je kunt principieel zijn om andere redenen dan dierenwelzijn.

      Verwijderen
    2. Maar verder wel eens hoor een meelworm verwerkt prikkels op een dusdanige manier dat ze vrijwel zeker enige vorm van pijn voelen, mensen die vinden dat we geen koeien, varkens en kippen mogen doden voor voedsel maar vissen of wormen wel oké vinden zijn in mijn beleving vrij hypocriet.

      Verwijderen
    3. Waarom is het hypocriet om dieren die duidelijk kunnen denken en voelen hoger te achten dan veel simpelere dieren? Varkens zijn even slim als vier jarige kinderen. Ik zou het best logisch vinden om die niet te eten en dan bijvoorbeeld kippen wel. Of honden en katten. Die zijn ook dommer dan varkens.
      Is het dan ook hypocriet om wel dieren te eten maar geen mensen?
      Iedereen trekt ergens zijn grenzen toch? Bijvoorbeeld "ik ben tegen het doden van mensen maar wel voor het doden van dieren?" of "ik ben tegen het doden van zoogdieren, maar wel voor het doden van andere dieren" of "ik ben tegen het doden van zoogdieren en vissen en kippen, maar wel voor het doden van insecten". Is volgens jou de enige niet hypocriete grens om tegen het doden van alle mensen en dieren te zijn?
      Als laatste opmerking: vegetariërs zijn überhaupt niet tegen het doden van dieren, want ze eten wel zuivel en eieren, waarvoor kalfjes, haantjes en vrouwelijke dieren op veel te jonge leeftijd (kip 1,5, koe 6 jaar) worden gedood.

      Verwijderen
    4. Als ik denk aan een principiële vegetarier, denk ik aan principieel geen vlees eten, omdat een mens dat recht niet heeft. Geen dood dier eten. Ik zou kunnen besluiten geen vlees meer te eten vanwege dierenleed, dat maakt van mij geen principiëel vegetarier. Mogen dieren dan wel dood dier eten? Vlees hoort bij het menu van de mens. Zonder de huidige kennis zou de mens in een vleesloos leven tekorten oplopen. Laat staan een veganist. Het is een onnatuurlijk eetpatroon voor de mens. Geartsje

      Verwijderen
    5. Hahaha, niet-vegetariërs zijn een stuk hypocrieter in ieder geval! Wel koeien en varkens en kippen en geiten, maar geen honden en katten en cavia's. Groet, Mees

      Verwijderen
    6. Wat een zinloze discussie...
      Het is niet aan een ander wat je wel of niet eet.
      Ik vind het alles behalve respectvol.

      Verwijderen
    7. De ethische kanten van keuzes mogen best wel belicht en gemotiveerd worden . Zeker van en door de selectief verontwaardigden.

      Verwijderen
    8. Ik heb er vooral moeite met labels als hypocriet.
      De een eet wel vis, maar geen vlees. Een ander eet beide niet, maar eet wel eieren.
      Nou en? Laat meneen zelf bepalen wat ze eten.
      En je kan het enkel vanuit jezelf uiten dat je het hyprocriet zou vinden als je wel vis en geen vlees eet. Je kan niet voor anderen spreken. Het zijn jouw keuzes zijn niet die van een ander en andersom.
      De wereld zou een stuk mooier zijn als mensen zich minder met de keuzes van anderen bezig zouden houden.

      Verwijderen
  6. Zolang de mezen in onze tuin dol zijn op pindakaas, zonnebloempitten en de zaden in de vetbollen en daarvan meerder keren per dag komen eten, geef ik ze geen dierlijk voedsel!
    Thea

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat dierlijk voedsel vinden ze wel elders. Geartsje

      Verwijderen
  7. Dat ben ik met Thea eens!
    Het doet me vaag denken aan de gekke koeienziekte ,koeien kregen veekoeken met vlees maar eten doorgaans alleen gras als herkauwers.

    Ik heb nog nooit in onze tuin een koolmeesje een worm zien eten alleen de merels.
    Kortom wat een fratsen toch weer en verspilling die wormen worden toch daarvoor extra gekweekt?
    Sterre

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Aaf vliegt er nooit een vogel tegen de ruit?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee, nooit, de vogels vliegen vanaf de schutting naar het schaaltje. Dat is een afstand van ongeveer 50 centimeter.

      Verwijderen
  9. Ook een vegetatier dood dieren ,misschien niet bewust, maar wij als mensen zijn dagelijks verantwoordelijk voor het doden van dieren. Denk aan vogels die in windmolens en vliegtuigmotoren vliegen. Denk aan vernietiging van leefomgeving van dieren omdat wij er willen wonen en/of recreren . Huisdieren eten over het algemeen dierlijk voedsel en zo kan ik nog wel even doorgaan. Een vegetarier is dus net zo goed schuldig aan dierenmishandeling als de niet vegetarier.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Beter inconsequent goed doen dan consequent slecht. Das een groot verschil in keuzes .Niks geen "even goed "dus. Veel minder slecht wel .

      Verwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische, onaardige, of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.