dinsdag 5 december 2023

Mijn energieverbruik in november en de opbrengst van mijn zonnepanelen

Laat ik met de zonnepanelen beginnen. Die leveren om deze tijd van het jaar erg weinig op.
In totaal in de hele maand 37,3 kWh. Vorig jaar was dat 39,2 kWh. Waarschijnlijk was het toen iets zonniger dan dit jaar. Het was dit jaar vooral heel nat in november en als het bewolkt en regenachtig is, dan leveren de zonnepanelen minimaal stroom. Verder: mijn dak ligt helaas niet heel gunstig voor zonnepanelen. Op de oostkant liggen de 8 zonnepanelen.

Mijn elektriciteitsverbruik:
Ik kreeg dit jaar in november in totaal 52 kWh geleverd en ik verbruikte 16,5 kWh van mijn zonnepanelen = 68,5 kWh.
Vorig jaar waren de aantallen: geleverd:  42 kWh, verbruikte stroom van zonnepanelen 16,2 kWh = 58,2 kWh.
Het verschil valt te verklaren door meer stroomverbruik door gebruik van mijn elektrische bovendeken. Die gebruikte ik op de bank, bij lezen en TV kijken. Ik trok de warme deken op tot aan mijn schouders en zat er dus helemaal onder. Meestal had ik hem op de hoogste stand.  Heerlijk warm! Ik gebruikte hem iedere avond en soms ook overdag.

Gasverbruik in november:
38,35 m³

Ook mijn gasverbruik was aanzienlijk hoger dan vorig jaar. Nog steeds niet gigantisch, maar wel hoger. In 2022 was mijn verbruik in november 28,97 m³, bijna 10 m³ minder.
Vergeleken met andere jaren, vóór 2022, gaat het prima met mijn gasverbruik in november
In 2017 was dit 67,62 m³
In 2018 was het verbruik 69,72 m³
In 2019 verbruikte ik 69,78 m³
In 2020 verbruikte ik 65,26 m³
In 2021 verbruikte ik 73,54 m³
Mijn conclusie is dat het  weer in 2022 uitzonderlijk mild was. Dan lukt het ook prima om weinig gas te verbruiken. De combinatie met gasprijzen die gigantisch hoog waren, hielp natuurlijk daarbij ook een handje mee.

5 opmerkingen:

  1. Er zijn nu een paar vorstdagen geweest en dat is te merken aan het gasverbruik

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ter vergelijk mijn verbruik voor mijn gezin bestaande uit mijzelf en twee zoons van 19 en 22. Situatie: middenwoning met 9 zonnepanelen en zonder zolder, iedereen de hele dag thuis, 1 zoon met afwijkend slaapritme van 4.00 tot 13.00 dus lang het licht en de verwarming aan. Ik kook en verwarm op gas. We douchen alledrie dagelijks, 1 zoon doucht soms heel lang ivm autisme. Veel laptopgebruik door alledrie.

    Opbrengst zonnepanelen 20 kWh. Stroomverbruik 240 kWh.
    Gasverbruik 126 m3.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vind jullie verbruik heel netjes, zeker als jullie de hele dag thuis zijn!
      Ik ben vaak een deel van de dag van huis, naar het zwembad, naar de sportschool, naar de bibliotheek etc. Dan zet ik de thermostaat lager en verbruik ik minder gas.

      Verwijderen
  3. Wij hadden dit jaar in november ook een lagere opbrengst van de zonnepanelen en hoger verbruik qua kwh 's dan vorig jaar. Gas verbruik 4 m3 , vorig jaar ook. We verwarmden met de airco.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. November was ook voor mij een rampmaand als het op de zonnepanelen aankomt. De opbrengst was de laagste in de 5 jaar dat ik ze heb; 110 kWh; ca 10% lager dan gemiddeld. Geen idee hoeveel gas er gebruikt is; dat hoor ik tzt wel van de leverancier. Ben een beetje allergisch voor boekhouden en aanverwants. Wordt er ook altijd bloedchagrijnig van als het niet te vermijden is.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische of kwetsende reacties naar mij of anderen, reclame voor politieke partijen en ook reacties met nep-informatie (bijvoorbeeld complottheorieën) worden niet geplaatst.

Over verwijderde of niet geplaatste reacties ga ik niet in discussie.