maandag 12 februari 2024

Dat kan beter! Maar wil ik dat ook?

Ik ontving een mailtje van het energiebedrijf.
Ik had veel meer gas verbruikt dan gepland of gedacht en hierbij is rekening gehouden met de seizoensinvloeden. 83 m³ in plaats van 63 tot hooguit 79 m³
Dus kreeg ik een 😞 en Volgende maand beter!
Ze leverden er een Nibud overzichtje bij, waarop ik in januari als laagverbruiker uit de bus kom.
- Bewoners van een appartement verbruikten gemiddeld 155 m³
- Een tussenwoning 216 m³
- Hoekwoning 253 m³
- 2 onder 1 kap 286 m³
- Vrijstaand 377 m³
Gemiddeld verbruik in een tussenwoning is dus 216 m³ en ik verbruikte 83 m³ in mijn tussenwoning.

Ik kreeg als toegift ook nog besparingstips:
- de verwarming 's nachts op 15 graden en overdag tussen 17 en 21 graden.
- ventileer je woning
- isoleer je radiatoren en cv leidingen

Ook mijn stroomverbruik was in januari hoger dan verwacht, maar volgens het overzichtje van Nibud is mijn verbruik juist weer heel laag. Een eenpersoonshuishouden zou gemiddeld 175 kWh verbruiken en ik verbruikte in januari 56 kWh. Maar toch ...... hoger dan verwacht.

Als ik de maandoverzichten over het afgelopen half jaar bekijk, dan constateer ik, dat ze verwachten dat ik iedere maand dezelfde hoeveelheid energie verbruik! Want iedere maand weer komen ze met een bericht over een tegenvallend resultaat. In november heb ik bijvoorbeeld meer gas verbruikt dan in oktober en in december nóg weer meer. Ja, nogal wiedes als je op gas stookt en het overdag korter licht is. Een wonderlijke instelling van hun computerprogramma!
Dat betekent dus ook, dat ik de komende maanden steeds deze icoontjes krijg😊, want het wordt buiten gemiddeld gezien warmer en het is veel langer licht, waardoor ik meer van de levering van mijn zonnepanelen kan profiteren.

Ga ik iets veranderen aan mijn gas- en stroomverbruik?
Nee, natuurlijk niet!
Volgens het Nibud verbruik ik al heel weinig. Mijn verbruik blijft hetzelfde, tenzij ik komende winter besluit aan de Middellandse Zee of zuidelijker te gaan overwinteren.

12 opmerkingen:

  1. Oei, welke IT stagiair heeft daar iets mogen knutselen, ha ha.

    Bij mij is het ook wel grappig dat ik bij mindergas.nl (waar ik mijn gasverbruik bijhoud en kan vergelijken) één van de grootverbruikers ben, terwijl ik volgens mijn energieleverancier minder stook dan gemiddeld. Nou kan dat wel kloppen, waarschijnlijk zitten op mindergas.nl veel fanatiekelingen die hun uiterste best doen om zo min mogelijk te stoken. En ik zit er dan ook op.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Was het maar een stagiair. Dit is gewoon een standaard mail, waarbij 'overgebruik' als slecht wordt bestempeld, los van enige vergelijking tot normaal gebruik.

      Verwijderen
  2. Ja maf hé. Die staatjes die een computer er uit spuugt. Hier was het erg schrikken na een maand met een gebroken poot . Anderhalf keer zo veel. Zo wel gas als stroom. Het gaat hard als je slordig wordt en koud van veel stil zitten. Al die " kleine " dingen die ik liet gaan.
    Ooit werd ik me er erg bewust van hoe al die kleine dingen door werken doordat ik twee keer op een dag de gas cijfers noteerde. En de buiten tempratuur in de gaten hield. Even naar de schuur lopen met de keukendeur open of zoals nu de deur open laten staan om de hond in de tuin te laten.
    Nog steeds lijkt het mij leuk om een computer programma te hebben die beiden tegelijk meet en in grafieken neer zet. Per uur of zo. Het energie verbruik en het weer. Maar das gewoon mijn Zeevaart school achtergrond. Meteo en SWTK. Motoren verbruik 😏
    Bekende met 36 panelen op het dak zegt dat tie er alleen maar gefrustreerd van raakt om op een paneel te zien wat ze doen of niet doen . Dat zal als de saldering afgeschaft worden alleen maar erger worden.
    Als het over cijfertjes en de bankrekening gaat heb ik me wel gerealiseerd dat een tweede vriezer laten draaien veel goedkoper en gezonder is. In de aanbieding aangeschafte en al klaar gemaakte voorraad hebben voor tijden dat dat niet kan. En veel gezonder en lekkerder dan snel klaar spul kopen. Of toch maar aan het wecken 😏

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Die stomme geautomatiseerde mailtjes, wat moet een mens ermee. Ik durf ons verbruik niet eens meer te bekijken in de app. Het is echt schokkend. Gelukkig stuurt Eneco er geen bijdehante mailtjes over. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Is het een dom programma of druk op de mensen,om in de kou te gaan zitten?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee gewoon dom programma. Die niet eens snapt of het gevroren heeft of gewaaid. En hoe je woont. In gebouwd tussen buren,die ook op vakantie geweest kunnen zijn ,waardoor je meer moest stoken of dat je pal op de Oosten wind of Zuidwesten wind woont. Of zoals bij mij nu dat een ik gebroken been heb.

      Verwijderen
    2. EEn computerprogramma is per definitie dom, omdat een computer niet kan denken of interpreteren. Als je in een rekenprogramma aangeeft dat een grenswaarde minimaal 4000 is, zal de computer het afkeuren als de uitkomst 3999,99 is.
      Die domheid geldt niet per definitie voor de mensen die de programma's schrijven, al overkomt het me wel eens ook daar aan te twijfelen. maar dat is een geheel ander onderwerp

      Verwijderen
  5. Ik zou geloof ik besluiten dat het "goed genoeg" is, en niet beter kan - met wat ik wil / aankan / nodig heb.... Ik zie met angst en beven mijn afrekening tegemoet - ik WEET dat ik (veel) meer heb verbruikt, want ik was ineens heel veel thuis, én ik had het koud (want ziek en ondervoed), én ik "vergat" soms 's nachts de verwarming laag te draaien. Maar ja, dat is dan gewoon zo - ik ga vanaf NU wel weer beter mijn best doen, zuiniger stoken!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Het bijzondere is, hoe zuinig je ook bent ,je vaste lasten zijn en blijven hetzelfde. Het is bij mij bijna zo dat mijn vaste lasten hoger zijn dan mijn verbruik.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja bijna als je of " gestraft " word om dat je je best doet. En voor sommigen mensen is dat je best doen er niet of even niet b.v bij ziekte.

      Verwijderen
  7. Ik lees dit soort e-mail niet, het slaat nooit ergens op. Wij zijn niet nonchalant met ons energieverbruik. Het kan mij niet schelen wat ze in een ander hoekhuis uit 1932 aan stookkosten hebben, of wat een echtpaar van 56 aan energieverbruik heeft. Boeit me totaal niet.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik had eigenlijk gehoopt wat meer duidelijkheid te krijgen over mijn voorschot: is het voldoende, afgezet tegen mijn verbruik. Dat geven ze bij Greenchoice wel, maar bij de huidige leverancier doen ze daar niet aan.

      Verwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische of kwetsende reacties naar mij of anderen, reclame voor politieke partijen en ook reacties met nep-informatie (bijvoorbeeld complottheoriën) worden niet geplaatst.

Over verwijderde of niet geplaatste reacties ga ik niet in discussie.