dinsdag 13 februari 2024

Boodschappen plannen en ophalen

Geeske vroeg mij afgelopen zaterdag hoe ik mijn boodschappen haalde en hoe ik het plande. Ik begrijp uit haar reactie dat ze zelf in een dorp woont, waar wel een supermarkt is, maar er verder is er geen keus in supermarkten.  Op zich mag je dan nog van geluk spreken. Er zijn zat dorpen waar helemaal niets is en waar je dus (ver) moet reizen of fietsen om boodschappen te doen.
Dat heb ik in een buitenwijk van Groningen echt geen last van!

Supermarkten in de buurt
Op ongeveer 5 minuten fietsen en hooguit 15 minuten lopen (+ 1 kilometer) zijn een Lidl en een AH. Loop of fiets ik 1 kilometer een andere kant uit, dan is daar een winkelcentrum met een Aldi en een Plus.
Heel goed bereikbaar dus! En als ik zo'n 15 minuten naar het zuidoosten fiets, is daar een Jumbo en die is er ook als ik ongeveer 15 minuten naar het westen fiets.
In de praktijk kom ik maar heel zelden bij de Jumbo. Het is me te ver.

Hoe kom ik er?
Voordat ik stopte met fietsen op een gewone fiets, ging ik altijd op de fiets. Twee grote fietstassen op mijn fiets en daar deed ik mijn boodschappentassen in. En soms nog een groot pak (toiletpapier of kattenbakvulling) achter op de bagagedrager, vastgemaakt met een spin.
Nadat ik stopte met fietsen op mijn tweewieler wegens slechte balans en valpartijen, liep ik, met een boodschappentas op wielen. Sinds ik afgelopen voorjaar in het bezit ben van een driewieler met bagagemand, fiets ik weer meestal.

Heupoperaties
Geeske vroeg ook hoe ik na mijn heupoperaties het deed met de boodschappen. Toen had ik een rollator en wandelde ik naar de dichtstbijzijnde winkels. Ik deed er langer over dan een kwartier om er te komen. Halverwege ging ik even op de rollator zitten en rustte uit. De rollator had een handig boodschappenmandje en verder gebruikte ik een rugzak voor de lichte dingen. Na beide heupoperaties revalideerde ik ongeveer 14 dagen in een verpleeghuis. Daar oefende ik dagelijks met lopen achter een rollator en later ook lopen met een stok. Doordat ik na de eerste heupoperatie pijn bleef houden aan de andere heup, die nog onder het mes moest, liep ik toen buiten altijd met rollator. Na de 2e operatie kon ik pijnvrij lopen en heb ik mijn rollator weggegeven aan mijn 1e man, die de rollator nodig had. Na 6 weken na een heupoperatie mocht ik weer fietsen en dat deed ik dus ook. Alleen ging dat gepaard met (bijna)valpartijen. Om ernstig letsel vóór te zijn, heb ik een jaar na de laatste heupoperatie besloten de gewone fiets niet meer te gebruiken: te gevaarlijk voor mij!

Hoe ik mijn boodschappen plan
Ik kijk, voordat ik boodschappen ga doen, op de internetpagina's van de 3 supermarkten waar ik mijn boodschappen doe. Zijn er nog leuke aanbiedingen waar ik wat aan heb?
De aanbiedingen van AH en Plus komen op vrijdag al online en gaan in op respectievelijk maandag en zondag. Meestal bekijk ik de aanbiedingen van de Lidl pas op maandag.
Eerst bekijk ik mijn voorraad in kast, koelkast en vriezer, daarna maak ik lijstjes op mijn telefoon. Soms sla ik een week lang een supermarkt over, als er geen aanbiedingen zijn waar ik belang bij heb. Meestal ga ik naar 1 supermarkt per keer, want ik kan in de mand van mijn driewieler niet heel veel tegelijk meenemen. De Lidl en de AH zijn hier buren. Soms haal ik in beide supermarkten wat boodschappen, bij beide dan niet veel.

Inkopen doen met  de auto heb ik nooit gedaan, slecht voor CO2 uitstoot en door te lopen of te fietsen kom ik in beweging! Heel gezond!
Hoe doe jij je inkopen?

26 opmerkingen:

  1. Het grootste deel bij de bio internetboer. Ik kan niet meer zo ver fietsen. Gelukkig voor de rest een supermarkt in het dorp en een kaaskraam met heerlijke kaas.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Vandaag haal ik boodschappen. Is al meer dan een week geleden. Ik doe in een winkel met prima parkeergelegenheid de boodschappen. Ik heb altijd haast, ook nu ik veel tijd heb. Het is toch altijd hetzelfde.
    Nu Ik een Jura heb, kan ik niet overal de bonen kopen. Supermarkt bonen zijn te vet voor de machine. Ik koop kilo’s tegelijk. De keus is la place van Jumbo of bonen van de Hema.
    Brood haal ik graag bij het .stoepje op de markt. Markten hebben een grote aantrekkingskracht. Peulvruchten per kilo op de markt. Mandarijnen en kastanjes op de markt. Daar heb ik geen haast. Ik eet de laatste prei en peen van de moestuin. De natte grond ben ik aan het voorbewerken.
    Kleding maak ik nog steeds op naailes. Vind het gezellig. Maar ik koop ook bij Esprit. Ben op zoek naar een nieuwe snelkookpan want de rubberen ring krijg ik niet vervangen. Of ik leg pannenlappen onder de stookgaten.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb altijd een blaadje papier naast me liggen waarop in noteer wat ik bij welke winkel wil halen. Voor bv Aldi moet ik 15 mijn rijden met auto en daar kom ik maar 1x in de 2-4 weken, ik kan dat altijd wel met iets anders combineren. Lidl doe ik de meeste boodschappen, en dankzijn de app regelmatig extraatjes. Al zijn de kortingscodes een stuk minder dan een jaar geleden, deze week maar 5 waarvan ik niks zal kopen.
    Soms haal ik de 150 euro in de maand en heb een gratis produkt, in januari een zak bami-nasi groente en daar heb ik samen met een zak wokgroente uit de verspil-me-niet bak voor 0,25 ct een basis voor soep van gemaakt.
    Ook in Belgie doe ik elke 6-8 weken boodschappen voor melk, boter, cola en chocolade en wat er die week in de aanbieding is.
    Een enkele keer haal ik iets bij de Spar die tegenover Lidl zit omdat ik persé dat merk wil hebben of omdat ik maar 1 ding nodig heb en niet in de soms lange rijen bij de lidl kassa wil staan. Jumbo zit ook op 15 auto minuten en kom ik ook alleen als ik er in de buurt ban

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Elke woensdag ga ik met de auto en rij dan naar de dichtstbijzijnde supermarkt (13 km verderop). Daar sla ik voor een week voor 5 personen eten in. Een enkele keer rij ik na mijn werk een paar kilometer om voor een echt goede aanbieding in een andere supermarkt. Vorige week 3 euro korting op een pond koffie. 20 pakken gehaald.
    Op zaterdag rij ik als ik voor iets anders toch al 20 km moet rijden langs een supermarkt en koop daar wat versaanvulling.

    Met 5 personen en 26 km is het met de fiets geen doen. En bezorgen doen ze hier niet. Enkel de plus. Maar die moeten dan 40 km enkele reis. (Wel eens gedaan toen we allebei gestrekt met koorts lagen)

    Jaren geleden in een vorige woonplaats ging ik met de fiets en een lijstje per winkel boodschappen doen. Toen was ik gerust 5 uur per week kwijt aan boodschappen doen. Nu hooguit 2. Ik heb de tijd en energie niet. Bovendien moet ik op zaterdag ladingen dingen doen en niet enkel de boodschappen.

    Later als de kinderen uit huis zijn en ik electrisch fiets ga ik wel weer eens met de fiets. Koffiedrinken en dan terug boodschappen voor een dag of 2 meenemen. Voor nu beperk ik het aantal keren tot het minimum en probeer ik als het toch vaker moet te gaan als ik toch al rij.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wij hebben in het dorp een Lidl, een Plus en een Boni, allemaal op 10 minuten loopafstand. Ik loop er regelmatig heen. Als ik zware dingen nodig heb ga ik een keer met de auto. Soms ga ik met de auto naar de Aldi in een buurdorp. Wij vinden bij de Aldi het brood zo lekker. (rustiek meergranen of extra volkoren, zelf te snijden in de winkel) Dan koop ik er gelijk 3 of 4. In ons dorp zijn behalve supermarkten en een Hema weinig winkels. Als ik naar het Kruitvat of HollandandBarrett wil heb ik de auto nodig. Wel is er in ons dorp een kringloopwinkel waar ik regelmatig kom.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Heel erg bedankt voor je reactie. Ik begrijp dat je dan ook al een soort menu plan maakt ? Als je je voorraden en de aanbiedingen en je afspraken voor de komende tijd , bekeken hebt.
    Hoe had je dat die weken dat je de deur nog niet uit kon ? Ook voorraad voorbereid ? En brave kinderen die volgens jouw lijstjes boodschappen deden. 😏
    Ik had nu met het gebroken been veel beter ,goedkoper, lekkerder en gezonder online kunnen gaan bestellen. Ze kwamen met de raarste dingen terug degenen die boodschappen deden. En zo.n spijt dat ik niet vriezer geprept had. En ook al was de hond een brave afnemer van het vlees wat door het eten zat ,wat de de deur in geschoven werd ,ik werd er niet zo gelukkig van. Ook niet van het bij behorende gepusht, je moet vlees eten want gezond nu.
    Toen ik lang geleden met Flylady begon vroeg ik me af waarom ze op donderdag de administratie moesten doen én de koelkast schoonmaken. Voel me nog zo,n suftrut dat ik dat niet zag. Op vrijdag doen ze daar in de V.S. meestal de boodschappen. Administratie op orde is weten wat er te besteden is en de koelkast schoon is ook weten wat er nog is en op basis van beiden kan er dan een menu plan en boodschappen lijstje gemaakt worden. Zo logisch toch 😏 Ik ga dat nu uitbreiden naar klusjes dag voordat ik naar de stadjes in de buurt ga bakfietsen. Weet ik wat er aan materiaal moet en/ of kan komen. En wat het belangrijkste is.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik fiets de halve stad af als ik een goede aanbieding zie. In de zomer koop ik vaak groenten bij de Boerderijwinkel - een sympathieke winkel, met goed aanbod, klimaattechnisch verantwoord, geen extra verpakking. In de winter ga ik meestal niet zover buiten de stad (is iets verder dan de supermarkten). Ik heb op loopafstand - maximaal 2-2,5 kilometer - een AH, een Lidl, Plus, Hoogvliet, en iets verderop een COOP. Keuze genoeg dus! Op dinsdag een markt, en nu ik niet werk kan ik daar ook groenten halen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Leuke vraag...komt ie:
    Wij hebben ook een autoloos huishouden. In het jaar dat we een auto hadden zei iedereen 'binnenkort doe je de boodschappen met de auto en wil je hem niet meer kwijt, let maar op.' Nou na een jaar (weinig gebruiken en zeker niet voor de boodschappen) bleek 'dat ding' toch duur ter kilometer! Dus die ging de deur weer uit, geen dag gemist sindsdien. Voor een keer een auto huren of lenen past veel beter bij ons.
    Dus, hoe dan wel de boodschappen? Te voet en op de fiets, eventueel voor de boodschappen in Duitsland (15 km heen en 15 km terug fietsen is alleen bij heel erg lekker weer leuk) een keer met een auto (effectief is dat 2x per jaar). Een AH XL zit hier op 2,5 km afstand, daar loop ik (jong, gezond van lijf en leden) wekelijks naartoe. Alleen bij stortregen smokkel ik een stukje met de bus. Op 400 meter zit een Jumbo, daar gaat mijn hubbie 2x per week te voet heen (voor de echt verse dingen, zoals eieren en zuivel). Op 2 km afstand zitten nog een Lidl en een grotere Jumbo, daar komen we zelden, met een omweggetje kom je dan ook langs een Aldi daar komen we al helemaal niet. Dan is er ook nog op 3 km de ene kant en 4 km de andere kant op een Plus. Daar kom ik hooguit (per fiets) 1x per jaar (laatste keer waren de kerstkransjes, aanbeveling van een collega ;) ). Als laatste ben ik ook nog dol op bestellen maar voor de boodschappen doe ik dat zelden of er moeten houdbare dingen leuk in de aanbieding zijn zodat ik die in bulk kan inslaan. Maar meestal wil ik mijn boodschappen eerst zien en zelf uitkiezen voor ik afreken....ieder zijn afwijking ;)

    Groetjes Lily

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Leuk om zo te lezen hoe iedereen het doet. Ik eet en drink vrij simpel en wil alles zoveel mogelijk eerlijk, smaakvol, biologisch en als het kan verpakkingsvrij. Op donderdag ga ik naar de biologische markt, dan heb ik groente fruit en een beetje kaas. Helaas met de auto, ik combineer het met bibliotheek bezoek. Soms ga ik ook langs de ekoplaza. Er staat ook een kraam waar je verpakkingsvrij bonen enzo kan kopen. Wijn en koffiebonen laat ik bezorgen door duurzame ondernemers als ik oppas op de kleinkinderen in een grote stad eens per week. Meel voor zelfgebakken brood laat ik thuis bezorgen, toiletpapier ook. Zo kom ik vrijwel zonder supermarkt aan mijn boodschappen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zou je misschien willen delen wat dat vrij simpel eten/drinken inhoudt als het ook zvm bio en eerlijk is?

      Verwijderen
    2. Natuurlijk. Ik eet groente en fruit van het seizoen, gekocht van een biologische boerin op de markt. In de zomer eet ik veel afwisselender dan in de winter dus. Verder matig zuivel en veel peulvruchten en linzen. Brood bak ik zelf. Ik geniet van koffie en thee en soms wijn als ik eters krijg, maar besef dat dat luxeproducten zijn, die gebruik ik zeer met mate.

      Verwijderen
    3. Dankjewel voor je reactie

      Verwijderen
  10. In het weekend doen mijn man ik op de fiets en scootmobiel "de grote boodschappen". Verder haal ik dagelijks nog wat ik nodig heb. Is een soort uitje voor mij. Als het lekker weer is gaan we met de auto naar de stad voor een rondje markt of Turkse supermarkt. Meestal in combinatie met familiebezoek, Hema of iets dergelijks. Ook een gebakken visje of loempiaatje gaan er dan vaak in!
    Wij vinden boodschappen doen leuk!
    Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wij hebben een Vomar op loopafstand, daar kopen we de kleine dingen die we vergeten zijn of tussentijds opraken. Op zo'n 3 minuten fietsen zit een AH en aan de rand van de stad een grote Lidl en Dirk.

    Op donderdagen komt Albert Heijn onze boodschappen altijd bezorgen en op zondag ontvangen we een HelloFresh box.
    Tussendoor haal ik op woensdag en vrijdag wat verse dingen.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik heb geen auto en doe het altijd per fiets. 1 keer per week en mijn 2 fietszakken zitten dan propvol. En soms nog een zak met lichte spullen aan het stuur (ik woon zeer dichtbij de supermarkt).

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wij doen nu heel anders boodschappen dan vroeger, toen we nog in NL woonden. Supermarkten zijn er wel,maar daar komen de meeste mensen maar voor een kleine boodschap. Ik heb er eigenlijk ook nooit mensen met een volle kar gezien, nu ik er zo over nadenk. Maargoed, wij doen het meeste bij de buurtsuper en kleine winkeltjes, die zijn echt overal (er zit er één pal tegenover ons huis, héél handig!) Daarnaast kopen we bepaalde dingen verpakkingsvrij, zoals granen, peulvruchten, specerijen etc. Groenten op de markt, brood van de bakker (of ik bak het zelf), vis van de visboer enz. Klinkt lastig maar alles zit in de buurt, dus dat valt best mee. Ik kan me eigenlijk niet eens meer precies herinneren wanneer ik voor het laatst in de supermarkt was - volgens mij was dat in augustus op vakantie bij de Carrefour.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik haat winkelen en boodschappen doen nog meer. Gelukkig maakt het mijn man niet uit en hij gaat 1 keer per week met de auto naar natuurwinkel, Lidl en boerderijwinkel. Op zaterdag haalt hij brood van een goede bakker en de weekend krant.
    Thea

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wij doen wel met de auto boodschappen omdat ik beperkte energie heb moet ik dat heel zorgvuldig inplannen. Eens in de 2-3 weken gaan wij boodschappen doen voor ons gezin. Dankbaar ben ik als ik mee kan. We hebben altijd een basis voorraad in huis waar ik alle kanten mee op kan kwa koken. Vaak zijn het de variaties in kruiden die het een ander gerecht bestempelen. Op dagen dat ik goed in de energie zit/ minder pijn zorg ik ervoor dat ik groente inmaak voor de vriezer of een paar liter verse pastasaus kook voor momenten dat het niet lukt. Het is erg fijn om hier een balans in gevonden te hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ik heb een Jumbo,AH en Aldi binnen een straal van 500 meter maar ga altijd met de auto want ik drink veel cola light dus die zijn aardig zwaar.
    Lichamelijk lukt het ook niet om ver te lopen en van huis uit deden we ook alles met de auto omdat we op het platteland woonde.
    Ik heb oo, geen eens een fiets en lopen is dus wat lastig.
    Mijn auto geeft mij onafhankelijkheid dus zou niet zonder kunnen.
    Evelien

    BeantwoordenVerwijderen
  17. We laten de zware boodschappen met de Picnic komen.
    Voor de rest ga ik meestal te voet. De dichtstbijzijnde supermarkt is dan ook al op 5 minuten lopen afstand. De iets grotere is 25 minuten lopen, daar ga ik ook af en toe naartoe als de kleinere heel specifieke dingen gewoonweg niet heeft.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ik laat AH, Picnic of Crisp bezorgen. Daarnaast woon ik op 2 minuten lopen bij een AH XL, Jumbo, Lidl en Aldi.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Op de route uit mijn werk zit een supermarkt en daar rijd ik dan meestal even langs. En de zware dingen als kattegrit neem ik mee als ik ergens met de auto ben geweest. Dat kan zijn bij een supermarkt bij waar ik dan ben of die dicht bij huis.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Wij hebben twee auto's ivm het werk, maar boodschappen halen we altijd op de fiets. Bij voorkeur gebruik ik de auto alleen als ik moet werken. We letten op de aanbiedingen bij de supermakrten in de buurt en bepalen dan wat we gaan eten. Jammer genoeg zijn er steeds minder aanbiedigen met groentes. Kaas en eieren halen we bij de kaasboer.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Sinds april vorig jaar woon ik in een klein dorpje zonder supermarkt op het platteland, daarvoor woonde ik in een van de 4 grote steden. Dichtstbijzijnde supermarkten zijn nu op 5 km. Ik moet dus iets meer plannen en in huis hebben dan voorheen.Ik heb geen auto en kan door chronische ziekte helaas niet meer fietsen. Eens per 10 dagen laat ik de grote en zware boodschappen bezorgen door de Plus, waarbij ik zeker ook goed op de aanbiedingen let. Tussendoor ga ik wel eens met de buurtbus naar het grote dorp en kom dan meestal bij Jumbo of Aldi, waar ik wat kleine lichte aanbiedingen meeneem. Buren en familie nemen mij ook wel eens mee naar de supermarkt.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. 1x per week ga ik met de bakfiets naar de markt voor brood en groente en fruit. Eerst de kinderen naar school en dan gelijk door. Dat gaat net, de bakfiets zit dan goed vol. Maar we zijn ook een gezin met 7 kinderen. Aardappelen worden thuisbezorgd als ik ze nodig heb. Ze zijn ietsje duurder dan de allergoedkoopste maar ze worden daarintegen thuisbezorgd én ze zijn van hele goede kwaliteit. De rest van de boodschappen haal ik meestal bij een grotere jum.bo 1x per week of per 2 weken. Net hoe het uitkomt. Deze zit dicht bij school en daar ga ik dus ook heen met de bakfiets. Ik kom denk ik 1x per maand bij de k.ruidvat of a.ction voor deo of douchegel e.d. O ja, we bestellen ook broodjes, vlees en ijs online bij m.egafoodstunter. 1x per 3 of 4 maanden. Voor ons werkt dit zo. We hebben wel altijd een aardige voorraad zodat ik niet gelijk om het hand zit bij ziekte of drukte. En we hebben 3 vriezers en 2 koelkasten.... Mocht ik dan alsnog iets te kort komen dan zit er een supermarkt op 3 min. fietsen afstand.

    Leuk om te lezen hoe iedereen boodschappen doet. En een goede tip om een dag voor de boodschappen de koelkasten schoon te maken en de financiën te checken!

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische of kwetsende reacties naar mij of anderen, reclame voor politieke partijen en ook reacties met nep-informatie (bijvoorbeeld complottheoriën) worden niet geplaatst.

Over verwijderde of niet geplaatste reacties ga ik niet in discussie.