zondag 4 februari 2024

Mijn waterrekening over 2023 en mijn nieuwe voorschot

In december gaf ik de meterstanden door en in de afgelopen week is de nota van het Waterbedrijf Groningen via de mail gearriveerd. Aan papieren rekeningen doen ze niet meer, alleen nog een pdf-je met het verbruik en de kosten en het nieuwe voorschotbedrag.
Ik noteer 1x per half jaar mijn waterstanden, dus ik had al gezien wat mijn verbruik was.
Dat was niets nieuws.
Mijn verbruik in 1 jaar: 16 m³
Dat betekende dat ik geld terug kreeg. Ik had namelijk €7,53 te veel betaald, dat geld krijg ik niet terug, maar het wordt verrekend met mijn eerstvolgende driemaandelijkse voorschot.
Het voorschot wordt nu €28,03 per kwartaal.
Het voorschot was in 2023 €24,43
Nu dus wat meer.
Dat komt doordat alles duurder wordt (want wat wordt er nu niet duurder?)
Het vastrecht wordt hoger, de prijs per m³ wordt hoger en over die hogere prijs mag je dan weer BTW betalen.
Volgens de site: "De tariefstijging is nodig om te kunnen blijven investeren in de drinkwatervoorziening voor de toekomst.
De vanzelfsprekendheid waarmee we in Nederland de kraan opendraaien, staat in scherp contrast met de uitdagingen waar de waterbedrijven voor staan. Klimaatadaptatie, bevolkingsgroei, vervuiling, verduurzaming en de toenemende vervangingsopgave van ondergrondse infrastructuur vragen om een forse toename van investeringen. Ook in Groningen."

Ik vind mijn voorschotten voor mijn waterverbruik prima te doen. Nog geen tientje per maand en daarvoor krijg je schoon en gezond drinkwater. In mijn geval ongeveer 1,33 m³ per maand!

17 opmerkingen:

  1. Wat gebruik je weinig water!. In de tijd,dat ik nog water kon putten zaten we toch wel op 40 kuub

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het scheelt dat ik in het afgelopen jaar 4x op vakantie was en daarnaast was ik week bij mijn jongste dochter toen haar man die week niet thuis was.
      Tijdens afwezigheid staat het waterverbruik even helemaal stil.

      Verwijderen
  2. Wij gebruiken gemiddeld 38 kuub voor 2 personen. Ik heb lang gewerkt bij een organisatie op het gebied van water in ontwikkelingslanden, ben me dus erg bewust van wat water betekent voor mens en aarde.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik verbruik in mijn eentje 48m2, en dan zit ik net iets onder het normale verbruik voor 1 persoon (130 liter per dag). Ik zou wel graag weten hoe je dit doet? Ik heb al een douchetimer en douche kort, maar wel elke dag, en dat wil ik graag blijven doen. Ik was alleen als ik een machine vol heb en laat de kraan bewust niet lopen tijdens het wassen/tanden poetsen etc. Tips zijn welkom, zeker nu het duurder wordt. Ik ga nu van 15 naar 20 euro per maand, dus 60 per kwartaal.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Douchen in het zwembad. Je brengt met op een idee. Zomers zwemmen in buiten water 😏. En ik heb regentonnen staan. Katten wasjes doen met een teiltje regenwater. De hond die drinkt toch al het liefst ook regenwater 😏

      Verwijderen
    2. Ik was mijzelf meestal aan de wastafel.
      Ik douche vaak elders, in het zwembad moet je voor en na het bad douchen. Verder kan ik in de sportschool gratis douchen, waar ik overigens weinig gebruik van maak.
      Ik ben bijna dagelijks òf in het zwembad òf in de sportschool. Daar ga ik dan natuurlijk ook naar de wc. Dat scheelt ook weer water. Vooral na het zwemmen moet ik (door het water?) vaak erg nodig plassen, dat kan echt niet wachten tot thuis.
      Voor thuis: heb je een water besparende knop op je WC? Spoel je na ieder plasje door?

      Verwijderen
    3. Tja dus feitelijk is je waterverbruik wel hoger

      Verwijderen
  4. Ik vang bij het douchen en de was het water op en gebruik dat om mijn toilet mee door te spoelen,regenwater vang ik op voor mijn planten, net als kookwater van eieren, aardappels en groentens.En nee dat doe ik niet om geld te besparen,maar om bewuster met drinkwater om te gaan. Vind het nog steeds bijzonder dat regenwater gebruiken om je toilet mee door te spoelen niet standaard in nieuwbouw huizen zit. Zelf woon ik in een woningbouw huurhuis dus zelf investeren in zon installatie is helaas niet haalbaar

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Als Zuinigaan al het water dat ze buitenshuis gebruikt, thuis zou gebruiken, lag haar verbruik ook hoger.
    Wij doen rustig aan met water en sparen en hergebruiken het ook, als het kan, maar gaan ook wat meer betalen, gewoon omdat het duurder wordt. Wij spoelen wel door na elk toiletgebruik, je kunt het meestal zien als men de plasjes laat liggen, met kalk en urinesteen aanslag in het gootje.
    Spoel desnoods door met gebruikt afwaswater, dan is het tenminste weer weggespoeld.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Zo lang we nog met schoon drinkwater gebruiken om de wc mee door te spoelen is er volgens mij niks aan de hand en nog genoeg drinkwater.
    Evelien

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Er is wel heel veel aan de hand. Dat water moet gezuiverd worden en dat gaat steeds moeilijker worden en meer geld kosten. Daar moet de samenleving in investeren en mag de burger gaan betalen. Dus waarom niet zuinig aan doen ? Zo wel voor de eigen beurs als voor de natuur en de duurzaamheid. Inplaats van De Kop in het zand steken

      Verwijderen
    2. Ben bang dat het toch anders ligt; onze overheid loopt meestal achter de feiten aan, eerst drinkwatertekort, daarna bedenken dat het toiletdoorspoelsysteem misschien anders moet…

      Verwijderen
    3. Duur word het toch wel als we nu wel of niet zuinig aan doen met water.
      Wie dan leeft die dan zorgt zei mijn oma altijd en ze had gelijk,je kunt je wel om alles druk maken en Nederland is een rijk ontwikkeld land mocht er echt water te kort komen dan is er echt wel een oplossing.
      Evelien

      Verwijderen
    4. Lopen ze nu dan ook achter de feiten aan dat ze de burgers waarschuwen om een noodpakket ,met water 😉 in huis te hebben mochten die Russen hier wat systemen plat komen gooien . De burger mag ook best wel eens wat zelluff bedenken en verantwoordelijk voor zijn. Zal soms zelfs wel moeten.

      Verwijderen
    5. Misschien moet er ook nagedacht worden waarom het zuiveren zoveel lastiger gaat, grote reden is medicijn gebruik. Mensen kiezen er vaak nog voor gemak om liever een pilletje te slikken dan hun levenstijl aan te passen. Maar een groot deel van die chemische stoffen plast men weer uit en moet gezuiverd worden. En dan klagen dat alles duurder word. Het heeft niet alleen effect op de zorgkosten maar dus ook op drinkwater etc. Dit is niet bedoelt al zure reactie maar om mensen na te laten denken over keuzes en invloed die ze zelf zouden kunnen hebben.

      Verwijderen
    6. En dan al die coke en andere drugsresten die ze uit het water moeten zien te halen. En de hormonen van de anticonceptie pillen. De overheid zorgt er wel voor.

      Verwijderen
  7. Het waterverbruik van 16.000 liter per jaar is omgerekend 397,69 liter per week en 43.96 per dag. Bij 52 weken. Echter is dit 5 weken niet thuis.
    Bij 47 weken is dit dan 340,425 per week en 48,63; per dag.
    Volgens het boek Poepdokter verbruikt een persoon 33 liter per dag bij wc doortrekken. Dat is bij jou minder, want vaak elders en ook niet altijd doortrekken. Stel 24 liter per dag. Een moderne wc kost per doorspoelen tussen de 6,7 en 3,7 liter per keer. Tussen de 5 en de 8 keer doortrekken per dag altijd doortrekken. . Dan volgen er aannames en losse polsen. Geen idee.
    Hoeveel iemand drinkt per dag tussen de 2 en 3 liter. Niet dagelijks afwassen want voor twee dagen koken en 1 keer in de diepvries, scheelt ook water.
    Kortom petje af. Het gaat mij niet lukken. Ik zwem wekelijks slechts 1 keer in het zwembad en was mijn haar ook thuis, Als ik minder doortrek betekent meer schoonmaakmiddel. Bijna dagelijks,
    Mijn verbruik vorig jaar was 30 m3 en dat is prima. Gemiddeld verbruit iemand 37m3 per jaar.
    Een kennis verbruikt 25m3 en zegt dat twee keer per week douchen voldoende is. Slecht voor de huid zegt zij. Heeft wel een hulp in de huishouding en een groot huis. Alleen AOW en eet haar voor nu nog de verkoop van een tuinbouwbedrijf op. Kreeg wel energietoeslag vorig jaar.
    Zo heeft iedereen zijn of haar uitzonderingen. Ik drink veel en ga ook vaker naar het toilet.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische of kwetsende reacties naar mij of anderen, reclame voor politieke partijen en ook reacties met nep-informatie (bijvoorbeeld complottheorieën) worden niet geplaatst.

Over verwijderde of niet geplaatste reacties ga ik niet in discussie.