zondag 11 februari 2024

Wil je echt geen zonnepanelen van ons kopen?

In de afgelopen week werd ik steeds opnieuw op mijn mobiel gebeld door een nummer uit Arnhem of onmiddellijke omgeving. De eerste keer nam ik op.
"Mevrouw, u heeft aangegeven dat u belangstelling heeft voor zonnepanelen en wij kunnen die leveren."
Nou wat mooi dat ze die kunnen leveren, maar ik heb helemaal geen belangstelling. Ik heb geen idee hoe ze aan die informatie komen. Zou ik ergens iets aangeklikt hebben, iets dat ging over saldering of zo?
En heb ik dan werkelijk mijn telefoonnummer afgegeven? Wat slordig van mij. Ik houd mijn telefoonnummer het liefst zo veel mogelijk privé!
Ik antwoordde de man dat ik al lang zonnepanelen heb en echt geen belangstelling heb voor nog meer panelen. En toen sloot ik het telefoontje af. Geen zin in verdere reclame.
Maar ...... daarna blijven ze bellen, iedere dag. 
Altijd 's middags tussen 12 en 5.
Wat willen ze toch van mij?
Mijn telefoon geeft al aan: vermoedelijk spam.
Vervelend, want als ik gebeld word op mijn mobiele telefoon, is het iets dringends met kinderen, kleinkinderen of andere familieleden. Dus een telefoontje is voor mij een teken van iets ernstigs, tenzij ik met een familielid afgesproken heb om even te bellen!
Verder verzendt iedereen Whatsappjes.
Als ik op dat (zonnepanelen)nummer druk, verschijnt op mijn scherm: nummer blokkeren?
Dat lijkt me een uitstekend idee!
Hoe heb ik het gedaan?
Met deze aanwijzingen:

1. Via je telefoon
Android: Ga naar Contacten > sla het nummer op als contactpersoon > selecteer de persoon die je wil blokkeren > Meer > Toevoegen aan automatische blokkeerlijst.
iPhone: Ga naar Telefoon > sla het nummer op als contactpersoon > selecteer de persoon die je wil blokkeren > klik op ‘Blokkeer deze beller.’

Zouden ze er iets van merken dat ik het telefoonnummer geblokkeerd heb?
Dat lijkt me eerlijk gezegd prima, ik hoef niets van hen, ook geen zonnepanelen.


11 opmerkingen:

  1. Soms vraag ik me af,of die lui zomaar wat cijfers achter elkaar draaien om hun "handel"te slijten

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb zelf het idee dat er bedrijven zijn die handelen in telefoonnummers. Er zijn zo veel datalekken bij hacks etc, waarschijnlijk hoort mijn nummer bij het handeltje tussen internetcriminelen.
      Ik hoop met mijn blogje mensen weerbaar te maken door te delen hoe je nummers kunt blokkeren.

      Verwijderen
  2. Blokkeren werkt prima, geen gezeur meer. Nadat ik 1 x info had aangevraagd bij het reumafonds werd ik herhaaldelijk gebeld voor een donatie. De mw. liet ook nog weten hoeveel dit zou moeten zijn, nl minimaal een tientje per maand. Dat dacht ik toch niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Toptip! Ik gaf deze week een vriendin een tip, die ze nog niet kende. Op mijn vaste telefoon kun je - volgens mij - geen nummers blokkeren. Mijn mobiele nummer heeft ook bijna niemand - dus het IS dringend als iemand daarop belt.
    Als ik word gebeld door weer zo'n verkoper van het een of ander, vraag ik om een ogenblikje, en leg dan de telefoon neer, naast de haak. Dat kost ze weer een tijdje dat ze geen anderen lastig kunnen vallen - en vaak helpt het dat ik niet meer door DIE club wordt gebeld. Want het belmenietregister - dat werkt niet echt goed, vind ik!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Fluiten ,liedjes gaan zingen ,vragen wat ze gaan koken en waar ze van houden en wat je zelf gaat koken. Ze aan de praat houden ,doen als of je dement en slechthorend bent. Wel sneu want het zijn " arme studenten " die hun targets moeten halen. Die moeten dan toch ook maar leren om met iedereen fatsoenlijk te communiceren vind ik dan. Best als de daar op afgerekend gaan worden.

      Verwijderen
  4. Ja, Aaf, die handel in data bestaat. Niet eens criminelen hoor, gewoon 'keurige' bedrijven. En wordt graag opgekocht door bijvoorbeeld callcenters die dan die data verrijken (lees bijv. tel. klopt niet) en dan is het hun eigen bestand. Blokkeren is inderdaad het beste.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. bij je vaste lijn kun je op je account (na inloggen bij je provider) ook nummers blokkeren. Wij werden ook gebeld deze week door n nummer in Arnhem, de mevrouw was zeer drammerig en toen werd ik het ook :)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Buiten dat bellen van bedrijven viel mij op dat er ook weer mensen langs de deur komen om iets te slijten. . Als je niet opendoet nadat ze aangebeld hebben gaan sommigen zelfs zo ver dat ze gaan kloppen op je deur of zelfs je raam zeker als ze je gezien hebben. Nou doe je best aangezien ze meestal savonds komen doe ik niet meer open. Ik woon alleen en doe savonds alleen open als ik weet dat er iemand langskomt.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mijn 87 jarige moeder klaagt daar ook over. Van ons " mag " ze geen financiële transacties meer aangaan met dat soort leurders . Het heeft ons een half jaar gekost om van een heel duur Ziggo abonnement af te komen. Met 80 zenders of zo. Ze kijkt amper t.v. meer. Vent had zich voor gedaan als monteur en zei dat dat nodig was. Er komen inderdaad s' avonds vreemde figuren langs. Keurig in het pak om de ramen te wassen. Ze praat met ze door de brievenbus en ze zijn moelijk weer weg te krijgen. Te erg dat het zo moet. Maar waarschuw alsjeblieft de ouderen. Ook voor dit soort telefoontjes. Ze kan goed Engels maar zegt dan onnozel : I don,t understand you.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dit soort figuren lijken onderdeel uit te maken van een golfbeweging; zo heb je er jarenlang geen last van en zo heb je binnen enkele maanden 3 of 4 van dergelijke grapjassen aan de telefoon. Tenminste, dat is mijn ervaring; eind 2022 had ik binnen korte tijd iemand die mij belde 'on behalve of Microsoft' dat er iets aan de hand was met mijn computer. Na eerst gevraagd te hebben mij in het Nederlands te woord te willen staan was haar antwoord dat elke Hollander wel Engels sprak. Dat viel bij mij verkeer; als geboren en getogen Drent wil ik beslist geen Hollander genoemd worden en legde haar uit dat niet elke Nederlander een Hollander is. Maar ze was vasthoudend en wilde maar dat ik de pc opstartte. Nog even gevraagd wat ze er vanuit Azië aan dacht te kunnen doen en het kwam erop neer dat ze de pc overnam en een programma zou installeren 'that will solve all your computerproblems'. Lang verhaal kort: ze taaide af toen ik haar vroeg op welke van de vier computers het probleem zat en dat ik haar voor geen millimeter vertrouwde.
    Nog in dezelfde week ook iemand die mijn bankpasje wel even op zou komen halen want er waren problemen met mijn ING-bankrekening. Op dat moment ging er een zoeklicht bij me aan dat geschikt was om vliegtuigen op minimaal 5 km hoogte nog in het volle licht te zetten. Die ING-rekening had ik al minimaal 2 jaar ervoor opgezegd. Om hem wat te pesten toch een afspraak gemaakt en daarna tegen hem gezegd dat hij het waarschijnlijk geen probleem zou vinden dat dan tevens een politieagent uitgenodigd zou worden om een neutrale getuige te hebben van het moment van overdracht van het pasje met bijbehorende code.
    Heb de schobbejak niet meer gezien en de problemen met de niet meer bestaande ING-rekening leken verdwenen te zijn als sneeuw voor de zon.
    Weer een maand verder een klassieker; WhatsAppje van mijn dochter dat ze een nieuw telefoonnummer had want haar oude had ze verloren. en of ik haar een redelijk stevig bedrag voor kon schieten om de nieuwe telefoon te kunnen betalen. Probleem was echter dat dochterlief nooit een WhatsAppje verstuurde, maar altijd een sms en dat ze een bericht naar mij nooit zou beginnen met "Hoi mam", maar met "Hoi pap"
    En ik maar denken dat die laatste truc al een baard had waar de drager ervan over struikelt.
    Ter info: het hele jaar 2023 hebben noch mijn vrouw, noch ikzelf nog last gehad van dergelijke figuren.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Op een IPhone kun je ook blokkeren zonder eerst het nummer op te slaan. Ga naar recente oproepen, klik op de i die erachter staat en dan op blokkeer deze beller. Klaar ben je. Herminez.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische of kwetsende reacties naar mij of anderen, reclame voor politieke partijen en ook reacties met nep-informatie (bijvoorbeeld complottheoriën) worden niet geplaatst.

Over verwijderde of niet geplaatste reacties ga ik niet in discussie.