zondag 31 maart 2024

Groei en bloei!

Kijk nou hoe mooi!

De amaryllis van vorig jaar, kwam na een tijdje alleen maar blad geproduceerd te hebben, toch nog in bloei en hij werd prachtig! Helaas maar met 2 kelken, maar de bloei is schitterend! Ik ben meer dan tevreden over deze prachtige bloem! Eerlijkheidshalve wil ik ook vermelden dat de rest van de oude bollen helemaal niets doet! Alleen groen en verder niets.

Wat wel wat doet, is de tuinkers. Dat gaat altijd goed. Ik heb nu twee bakjes die bijna klaar zijn voor consumptie. Ik strooi de zaden op natte watten en na ongeveer een week heb ik gezond broodbeleg. Ik combineer de tuinkers altijd met ander beleg: een dun laagje hoemoes of cottage cheese of soms pindakaas. Lekker pittig en smakelijk!

Tuinkers van eigen kweek

Speciaal geplaatst voor de nogal onvriendelijke racistische anonieme reaguurder. Ik vraag me dan even af of zij/hij geen katoen gebruikt. Geen lakens, geen t-shirts, ondergoed, spijkerbroeken, geen handdoeken van katoen? En die aarde buiten? Dat is nogal een kattenbak door alle katten die hier in de buurt rondlopen.

19 opmerkingen:

  1. Goed bezig weer Aaf met je duurzaamheid. Veel watten worden uit polyester gemaakt en je krijgt dus microplastic binnen. De echte katoenen watten worden geplukt door negertjes onder erbarmelijke omstandigheden en gebleekt met oa chloor..

    Niet echt om iets daarvan in je goddelijke lijf te stoppen lijkt mij.

    Blijkbaar wint je luiheid weer van het even naar de tuin lopen voor een schepje aarde; dat kan herbruikt of wordt door wormen opgegeten in de GFTinstallatie..

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hihi, wat een gezanik. Zo kun je alles negatief benaderen. Groet, G

      Verwijderen
    2. De meeste katoen wordt geteeld in China en India en de katoen wordt machinaal geoogst, het lijkt mij niet dat die handmatig geplukt wordt door zwarte mensen.

      Verwijderen
    3. Anoniem van 7 33, heb je aandacht nodig? Ik wens je vrede toe in hoofd en hart.

      Verwijderen
    4. Zeur, zeur, zeur. Katoen is nog altijd beter voor het milieu als polyester of acryl. Want die worden van aardolie gemaakt. Terwijl katoen diverse keren hergebruikt kan worden. Kijk maar eens in de wolwinkels en bij de handdoeken van de HEMA!

      Verwijderen
    5. Die tijd is gelukkig lang voorbij. Dat van dat chloor klopt wel, maar geen idee wat daarvan in de kiem komt. De gezonde stoffen in kiemgroenten (je eet eigenlijk al alle bouwstoffen voor de hele plant, ik kweek graag broccolikiemen) wegen daar hopelijk tegenop.
      Tuinaarde met turf is dan helaas weer veel minder duurzaam en in de tuin zit toxoplasmose als er katten poepen. Je doet het niet gauw goed :)
      Niet op reageren dit soort lui, die gaan alleen voor de reacties...
      Gr.Marij

      Verwijderen
    6. Beste anoniem van 07:33, het is denk ik tijd voor een schepje suiker...je verzuurd een beetje...

      Groetjes Lily

      Verwijderen
    7. Bijzondere reactie anoniem van 7.33u

      Verwijderen
    8. Wat is er met jou aan de hand? Misschien hulp zoeken?

      Verwijderen
  2. ER ligt nog een zakje tuinkers. Ik zal het ook eens zaaien. Meestal heb ik broccolikers

    BeantwoordenVerwijderen
  3. De eerste kropjes sla uit de kas eet ik al. Ze zijn niet groot, maar boeit me niet. Vers geoogste kleine kropjes mei sla. Ook in de kas heeft de regen ook de grond flink nat gehouden. De familie slak heeft genoten. Slakkenkorrels was noodzaak.
    Er staan nog drie soorten klaar om uitgepoot te worden. Ijsbergsla is een langzame groeier en nog twee soorten.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Van stiefdochter kregen we in oktober een amaryllis bol nieuw in doosje. Partner is altijd zorgvuldig met aarde en planten en verzorgen maar helaas hebben we alleen bladeren.
    Wel hebben we 4 orchideen van de Dendrobium familie in bloei staat 2 witte een beige/gele en een paarse.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Lekker hoor tuinkers. Zal het ook gaan zaaien. De amaryllisbol zet ik nooit in de aarde maar zet hem in een glazen vaas. Besproei 2 tot 3 keer per week de wortels met een plantenspuit ik koop elk jaar een nieuwe bol.
    De anonieme reactie van 7.33 uur is wel heel kwetsend. Zo ga je niet met elkaar om.
    Aaf, fijne Paasdagen
    Met vriendelijke groet,
    Ellen

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Tuinkers kun je ook op een stukje keukenpapier of een katoenen zakdoek kweken. Heb je minder water nodig om de modder af te spoelen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Keukenpapier vind ik een goede tip! Papieren zakdoeken gebruik ik nauwelijks!

      Verwijderen
  7. De Amaryllisbol, -eigenlijk een Hippeastrum, maar de meeste mensen noemen het een Amaryllis-, kun je heel goed overhouden en weer in bloei krijgen, maar dan moet je wel meteen na de bladvorming beginnen met wekelijks matig te bemesten. Dan kan de bol weer voldoende energie opnemen om een knop te vormen.
    Ikzelf heb een tiental bollen in een grote bloempot gezet en jaarlijks komen daar een aardig aantal bloemen in. Het afgelopen jaar ben ik er door allerlei omstandigheden onvoldoende toe gekomen om mijn kuipplanten voldoende te bemesten en dat liet zich meteen zien in de pot met Amarylissen; maar een bloem en de rest alleen maar blad. Ook de Agapanthussen vormen nauwelijks knop. Deze zomer zal ik het moeten doen met minder bloeiende kuipplanten.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Toen ik begin jaren zeventig op de kleuterschool zat zaaiden we tuinkers op een stukje handdoek. En als het tijd was om te oogsten dan knipten we het af en aten we het met alle kinderen op een beschuitje met een beetje suiker en citroensap. Een eetherinnering die ik nu nóg proef als ik er aan terugdenk!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wij zaaiden vroeger tuinkers op een spons ( die misschien niet al te fris meer was), ik vond het een wonder.
    Later in de grond van ons moestuintje, en nu op een stukje ongebleekt keukenpapier in een doosje of potje.
    Ook gemengd zaad van de Eco winkel doet het zo heel goed.
    Echt Lente!
    Zalig Pasen voor alle mensen, dieren en trollen.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische, onaardige, of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.