maandag 1 april 2024

Gezellig samen naar het museum!

Jongste dochter vroeg of ik mee wilde naar het museum, samen met mijn oudste kleinzoon van 7 jaar.
We gingen naar het natuurmuseum. Aangezien er hier in Groningen al sinds jaren geen natuurmuseum meer is, moesten we op reis! Het dichtstbijzijnde natuurmuseum is gevestigd in Leeuwarden, dus wij reisden met de trein en de bus naar dit museum. Met het OV, want duurzaam. 
Op papier was er vanuit de bus, die wij in Groningen namen, aansluiting op de trein, maar de bus was laat, veel te laat om de trein te halen. Dus we liepen zo snel mogelijk in de hoop dat de trein er nog stond en konden de trein nog net zien wegrijden ..... 
De volgende trein dan maar, een stoptrein. Die deed er wat langer over, maar uiteindelijk waren we mooi op tijd om in Leeuwarden een aansluitende bus te pakken die ons tot vlakbij het museum bracht.
Toen kon de pret beginnen!
Ik kon gratis met mijn museumkaart naar binnen, maar ik moest wel 4 euro bijbetalen voor de onderwatersafari. Het leek ons prachtig om zo'n onderwatersafari mee te maken, dus die pakten we ook mee!
Filmimpressie onderwatersafari:

Het was inderdaad heel leuk, die nagebootste wereld onder water. Zeer de moeite waard.

Verder was ik geïmponeerd door de skeletten in de walviszaal. Er waren heel veel skeletten te zien. Ook een werkelijk enorm groot exemplaar, waar ik erg van onder de indruk was.

walviszaal. Bron foto: Natuurmuseum Leeuwarden

Verder waren er heel veel vogels en eieren. Wat ik bijzonder vond, is de grote collectie kievitseieren. Wat is daar dan bijzonder aan, zul je vragen. Er is een grote verscheidenheid aan omvang en kleuren van de dop. Het ene ei is het andere niet, ze zijn allemaal verschillend!

Er was ook een weeshuisschooltje, dat komt doordat in het gebouw van het museum tot halverwege de vorige eeuw een weeshuis gevestigd was. Citaat van de site van het museum: " In het Weeshuisschooltje wordt de geschiedenis van het weeshuis levend gehouden. Er is een filmpje te zien over het leven van de weeskinderen en er zijn potten met dieren op sterk water."
Ik realiseerde mij dat mijn oudoom Henk in het gebouw gewoond moet hebben.
Een gek idee!
Hij was getrouwd met de zus van mijn oma en ik heb hem goed gekend. Vanaf zijn 18e jaar mocht hij niet meer in het weeshuis wonen, want hij was "volwassen" en hij werd  kostganger bij mijn grootouders.

Het drentelen door het museum was wel vreselijk vermoeiend. Dus toen ik een mooie grote stoel tegenkwam, heb ik mij daar een tijdje op genesteld om bij te komen.  Daarna was ik wel weer in staat om een wandeling door de binnenstad naar het station te maken.

Hoe was de stad Leeuwarden, mijn geboortestad, waar ik de eerste 9 jaren van mijn leven gewoond heb en waar ik tot mijn 19e jaar heel veel kwam? De oude binnenstad is gemakkelijk herkenbaar, maar de rest is flink vernieuwd, wat naar mijn smaak niet altijd goed heeft uitgepakt. Zoals dat nu eenmaal gaat met stadvernieuwing. De stad Groningen is ook flink veranderd sinds ik er op mijn 19e kwam wonen.

We gingen ook terug weer met de trein, die door seinstoring nog weer vertraging had. In de trein concludeerden we dat het een geslaagd uitstapje naar het museum was!

11 opmerkingen:

  1. Reacties
    1. Jazeker, mijn kleinzoon houdt wel van reizen met de trein en het museum is heel geschikt voor kinderen.

      Verwijderen
  2. Ohh geweldig zo.n familie dagje. En zo leuk met kleinzoon herinneringen op halen; Kijk hier heeft de Oom van Oma en zo. Toch heel belangrijk wat weten van je roots.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Een hele onderneming zo met 2 bussen en de trein. Gelukkig hebben jullie genoten van het museum. Leuk om zo samen met je dochter en kleinzoon op stap te gaan en fijn dat je dit conditioneel weer aankan. Ik weet nog dat je met versleten heupen zat en nauwelijks kon lopen. Het geeft zoveel meer plezier in het leven als elke stap die je zet geen pijn meer doet.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat ik weer veel beter kan lopen is inderdaad fantastisch. Mijn dochter noemde dat nog onderweg in de trein terug.

      Verwijderen
  4. Leuk zeg! Ik ben van plan een nachtje naar Leeuwarden te gaan in mei en dan lijkt dit museum me een mooie zondagmiddagbesteding.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ga binnenkort nog een keer naar Leeuwarden en dan ben ik van plan 2 musea te bezoeken: het Fries Museum en het Keramiekmuseum Princessehof. Of dat qua loopvermogen en energie lukt, is nog even de vraag. Ik begin met het museum dat het verste van het station ligt en daar ga ik per bus naar toe, een mooie verbinding, die mij tot 2 minuten loopafstand van het Keramiekmuseum brengt. Het Fries museum ligt tussen het Keramiekmuseum en het station in. Een prima tussenstation, ook al ben ik er maar kort. Met de museumkaart maakt dat helemaal niet uit. Ik zou graag de werken van Alma Tadema bekijken.

      Verwijderen
    2. Hoi Aaf, de fibula is ook heel erg mooi, een aanrader!

      Verwijderen
    3. Je bedoelt het Fries museum?

      Verwijderen
  5. Ik ben jaren geleden met mijn neefje naar het Natuurhistorisch Museum in Maastricht geweest. Hij was in die periode helemaal gek van dinosaurussen. En in Maastricht liggen 2 exemplaren van een soort die alleen in Zuid-Limburg gevonden worden. En in dat museum is dus een ouderwets laboratorium met diverse dieren op sterk water. Dat vond mijn neefje, toen 9 jaar, toch iets minder leuk. De lintwormen enz. deden hem niet zo veel maar dat kalfje vond hij toch wel griezelig.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Alle musea in Leeuwarden zijn de moeite waard en het centrum van de stad is ook prachtig!
    In Franeker vind je het planetarium van Eise Eisinga. Ik weet niet of dit met een museumkaart te bezoeken is , maar ook heel erg aan te raden, ook voor kleinzoon.
    Marijke

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische, onaardige, of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.