woensdag 3 april 2024

Guilty pleasure: Kopen zonder kijken

Kijken naar Kopen zonder Kijken is voor mij een guilty pleasure.
In dit programma kopen mensen een huis zonder het zelf gezien te hebben. Er gaat een eigen zoektocht aan vooraf en als dat helemaal niet wil lukken, dan melden ze zich aan voor het programma. Er wordt een selectie gemaakt uit de aanmeldingen en dan worden de geselecteerde mensen aan het werk gezet met hun wooneisen qua regio, stad, de stijl van het interieur, omvang van de woning, en zeker niet onbelangrijk, het budget. Deelnemers gaan pas kijken als het huis al gekocht is en er nog een heleboel aan vertimmerd moet worden. Want dat is de formule van het programma, de sponsors willen dat er een nieuwe keuken en een nieuwe badkamer in komt en meestal ook een nieuwe pui aan de achterkant, met schuifdeuren. Over het algemeen zijn de budgetten enorm in mijn ogen!
Afhankelijk van het stel mensen dat op zoek is naar een huis, kijk ik de aflevering uit of haak ik af. Als ik het stel irritant vind, dan is het al snel gedaan met mijn kijklust. Niet boeiend genoeg.
Maar als de mensen me wel aanspreken, dan kijk ik verder.

De presentator, Martijn Krabbé vond ik eerst maar heel matig, maar ik vind hem in de loop van de jaren beter worden. De makelaar die de huizen zoekt en koopt, styliste die de inrichting doet en bouwdeskundige die de leiding en het ontwerp van de verbouwing heeft vind ik vaak wel grappig om te zien.

De laatste tijd waren er interessante afleveringen. Een alleenstaande moeder met zoontje zocht een huis. Ook was er een regenbooggezin: 2 vaders, 1 moeder en een kleuter. Ze wilden òf in een heel groot huis wonen, met afzonderlijke units, òf 2 huizen dicht bij elkaar, zodat er niet gereisd hoeft te worden om hun kind naar school te brengen en hen kind in beide huizen kan wonen. Bij dit regenbooggezin ging het in feite om 2 huizen, een huis voor 2 vaders en parttime een kind en een huis voor 1 moeder en parttime een kind. Dat is geen simpele opgave, maar de opdracht is goed gelukt!
Erg leuk dat er ook voor gezinnen die niet doorsnee zijn gezocht wordt naar een huis!

Waar ik naar uitkijk, is de zoektocht naar KZK huizen voor (alleenstaande) ouderen. Tot nog toe waren het alleen mensen van hooguit 40 en niet ouder die in dit programma figureerden.

Kijk jij wel eens en wat vind jij ervan?

22 opmerkingen:

  1. Ik kijk graag. Vind het wel ongelooflijk hoeveel nog prima badkamers en keukens er direct uitgesloopt worden om een "droom"keuken of badkamer te plaatsen.
    Aan de andere kant, ik denk dat ze voor jaren klaar zijn. Mits de dromen niet intussen veranderen......
    groetjes, Franca.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het trekt mij totaal niet omdat het net als zoveel woonprogramma's toch voor mensen is met een mooi budget, zowel voor de aankoop als voor de verbouwing.Het moet natuurlijk wel aantrekkelijk zijn voor merken om hier aan mee te werken en er beter van te worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb het nog nooit gezien. Maar qua idee gaat het er bij mij maar moeilijk in, een huis kopen zonder te kijken. Het is toch voor de meeste mensen de belangrijkste aankoop van hun leven.
    Maar ergens kan ik me we wel voorstellen dat het leuk kan zijn om te kijken.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik vind het een leuk programma, maar ik schakel meestal pas in als Radar op net 2 is afgelopen, anders duurt het mij allemaal veel te lang! Soms erger ik me ook aan de zinloze verbouwingen: prima badkamer toch vervangen voor zwarte tegels oid, maar dat is het format, denk ik.
    Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik kijk ook altijd eerst naar Radar en dan pas naar KZK. Op mijn TV heb ik de optie om programma's terug vanaf het begin te kijken. Dat doe ik soms als ik nieuwsgierig ben naar de start en bijvoorbeeld de moodboards van het stel.
      Ik vind het over het algemeen ook zonde van de nog goede nog helemaal niet zo oude keuken en badkamer, soms is het wel een hele verbetering door vergroting of verduurzaming.

      Verwijderen
  5. Soms kijk ik naar de BBC, Homes under the Hammer.
    Daar komt het wel eens voor dat ze een oude keuken of badkamer recyclen. Maar vaak is dat door meer werk duurder dan er een nieuwe in zetten.
    En de styling bij tv programma's uit Nederland vind ik ronduit vreselijk, met spotjes in het plafond, goudkleurige "details" en donkere kleuren op de muren in een toch al klein huis. Jakkes!
    Maar een huis aanpassen voor ouderen, of gehandicapten en mantelzorgers vind ik een supergoed idee!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik wist helemaal niet dat er op de BBC ook dergelijke programma's bestaan! Ik ga eens beter speuren in de programmering!

      Verwijderen
    2. Veel programma's vinden hun oorsprong op de bbc zo was het programma je huis op orde ook al te zien op de bbc voordat het hier op tv kwam.

      Verwijderen
    3. Ja, en ook the Great British Bake Off, GB sewing bee, en Maestro. En dat programma waarbij chaotische overvolle huizen worden opgeruimd. Omgekeerd hebben wij het Big Brother format dan weer naar de UK geexporteerd ;-)

      Verwijderen
  6. Zure zuinige bejaarden die steeds uit zijn op gratis geld mogen ze overslaan. Genoeg klappen gemaakt met de overwaarde van hun -afbetaalde- huis waarvan ze prima iets terug kunnen kopen! Dus help liever de jonkies die echt niets kunnen vinden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wees gerust, ik denk zeker dat het team van KZK schatrijke zure ouderen overslaat. Zulke zure mensen zijn niet goed voor de kijkcijfers!
      En gratis geld? Er wordt door de jongere mensen enorm veel geld uitgegeven. 4 ton is niets en dat zal ongetwijfeld ook gelden voor huizenjacht voor ouderen.

      Verwijderen
    2. Ha ha wees maar lekker zuur en jaloers op de schatrijke oudjes!

      Verwijderen
    3. Even voor de goede orde: er zijn zat ouderen die in armoede leven of maar een superklein pensioen hebben. Die komen niet in aanmerking voor het programma doordat ze veel te weinig budget hebben.

      Verwijderen
    4. Haha, NATUURLIJK weer een anonieme reactie, dit.... Ik ben een oudere (ik geloof dat ik zo wordt gezien ;-), Helaas niet rijk geworden door de aankoop van een koophuis... Wél zuinig! En ik denk dat mensen die hieraan meedoen écht wel moeten betalen - misschien iets minder doordat er OOK flink reclame wordt gemaakt / kan worden gemaakt / voor de leveranciers? Ouderen of jongeren: het gaat NATUURLIJK om mensen die zich een eigne huis kunnen veroorloven....
      Ik ken het programma overigens niet - ik hoiud wél van woonprogramma's, bijv. van de BBC, Homes under the hammer, VT-wonen, etc. Maar ik ben vooral van het zelf maken, het bij elkaar rapen, kringloopinrichting. Dus "gouden" inrichting, alles nieuw, dat is het niet voor mij....

      Verwijderen
    5. Zure, zuinige bejaarden……oh, geweldig! De jaloezie druipt eraf.
      Wat dacht je van bejaarden, die 40 tot 50 jaar gewerkt hebben (ikzelf ruim 52 jaar), niet gierig maar wel zuinig en zeker niet zuur!

      Verwijderen
  7. Zure ouderen , ik krijg de indruk iets met jaloezie?
    Er zijn genoeg ouderen waaronder wij,die kleiner willen wonen alleen is er niets.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Het programma ken ik niet, maar toevallig hoorde ik over iets soortgelijks in Amerika, waar iemand een oude boerderij kocht in een staat waar ze überhaupt nog nooit was geweest. Ik vind het knap/bewonderenswaardig dat mensen zo'n risico durven te nemen.

    En inderdaad jammer dat goed functionerende keukens er zo worden uitgesloopt. Ik ben zelf ook niet erg blij met (de kleur van) onze keukentegels, maar ja, in een huis van nog geen 10 jaar oud gewoonweg zonde om te vervangen.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik herinner me wel een aflevering waar een wat ouder echtpaar meegedaan heeft aan KZK. Die haakten af na de enveloppen tour (ze rijden langs/bekijken een aantal woningen, waarvan een de aangekochte woning is). Geen van de woningen vonden ze wat. Ze gebruikten de bedenktijd om er vanaf te zien.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Aangezien ik niet in Nederland woon heb ik nog nooit naar dit programma gekeken. Homes under the Hammer is geen goede vergelijking. Het gaat hier om huizen die op een veiling verkocht worden, uiteraard aan de hoogste bieder. Hypotheken komen hier niet aan te pas. Een(vaak vervallen) huis wordt gerepareerd en/of omgebouwd in een huis dat bestaat uit meerdere kamers die apart verhuurd kunnen worden, hoewel dit niet altijd het geval is.
      Het gaat uiteindelijk over een potentieel inkomen voor de ontwikkelaar (die in veel gevallen weer een ander project onderneemt). Het is op alle weekdagen in de ochtend the zien op BBC 1.

      Verwijderen
    2. Ja klopt,er is toen wel een uitzending geweest maar ze hebben uiteindelijk niets gekocht.
      En ook wel eens een alleenstaande moeder met een kind.
      Evelien

      Verwijderen
  10. Ik ken dit programma niet aangezien ik niet in Nederland woon. Maar naar |"Homes under the Hammer" kijk ik soms wel. Het betreft hier huizen (meestal vervallen) die leeg staan en op een veiling verkocht worden. Ze gaan naar de hoogste bieder en hypotheken komen er niet aan te pas. Er moet contant betaald worden. Grote huizen worden omgetoverd tot kleine appartementen of piepkleine studentenkamers (die de eigenaars geen windeieren leggen). De potentiele huur inkomst wordt berekend evenals de mogelijke verkoop prijs. Van reclame voor keukens en badkamers is geen sprake.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Superleuk programma. Geestig ook hoe Martijn Krabbe met de woningbezitters in spe omgaat. Ik vind dat ze echt wel proberen iets te maken waar de bewoners zich thuis in voelen. En Bob is een creatieve geest met de ruimte. Maar inderdaad, als je je gaat ergeren aan het niet duurzame karakter van vervangen van tegels in de badkamer die nog best goed zijn, ja, dan kun je beter niet kijken. Ze willen natuurlijk ook leuke televisie maken en een positief gevoel brengen over hoe je elk huis zo creatief mogelijk kunt aanpakken. En als het jouw eigen smaak niet is, is het ook lekker om je er aan te ergeren en bedenken hoe je het zelf zou hebben gedaan in de situatie. Ik ben fan!

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische, onaardige, of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.