maandag 15 april 2024

Minder shampoo

Tot voor een aantal jaren "moest" ik iedere twee dagen mijn haren wassen. Anders was  het veel te vet en voelde ik mij niet prettig met mijn vette, dunne bosje haar.

Nu was ik mijn haar 1 keer per week, of soms duurt het nog langer voordat ik weer eens mijn haren was. Een probleem met vaak haren wassen, is dat het wassen de productie van de talgklieren van het haar stimuleert. Hoe vaker wassen, hoe meer talgvet en dus sneller vet haar en dus maar weer wassen, en weer wassen .....

Tijdens fietsvakanties in de jaren 80, wanneer ik met mijn toenmalige partner soms dagenlang wild kampeerde, of we op een kampeerplek stonden waar alleen maar een kraan met koud water was en een plank op paaltjes boven een gat met een houten huisje er om heen als 'wc', waste ik ook mijn haren niet. Want er was geen douche. En mijn haar bleef redelijk toonbaar.
Het kon dus wel, die langere tussenpauzes. Het haar werd er zeker niet slechter van! 

Ik was mijn haar al weer een aantal jaren 1x per week en niet vaker. Hoe heb ik nu die gewoonte van veelvuldig haren wassen doorbroken?
Tijdens de eerste lockdown, toen je nauwelijks andere mensen mocht ontmoeten en ik dus heel veel thuis zat. Dat mijn haar vet was, was toen niet zo'n probleem en ik was helemaal niet met mijn haar bezig. Ik had andere zorgen aan mijn hoofd: veel pijn aan mijn heupen destijds en hoe zorg ik dat ik geen corona krijg en op de IC beland.
Dus toen ben ik minder vaak mijn haren gaan wassen.
Wat bij mij wel helpt, is om na het wassen wat verstevigingsschuim in het haar te doen, zodat het wat meer volume krijgt.
Ook was ik mijn haar met koud, of hooguit lauw water. Dat is veel beter voor mijn hoofdhuid.
Ondertussen bespaar ik flink op shampoo, vroeger gebruikte ik wel 3,5 keer zo veel dan nu! En niet alleen scheelt dit voor de portemonnee,  maar ik produceer ook minder afvalwater.

Hoe vaak was jij je haren en heb je geprobeerd minder vaak te wassen?

27 opmerkingen:

  1. Eigenlijk zou ik het niet weten, Aaf. Ik denk een paar keer per maand. Met een tondeuse coupe krijg je niet heel snel last van vet haar natuurlijk 😄

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb heel kort haar en ik waste het vroeger elke dag en soms in de zomer wel 2 keer per dag (20+ jaar geleden). Hoorde toen van de kapper dat het inderdaad een vicieuze cirkel is door meer te wassen moet je dat steeds vaker doen. Door een ziekenhuisopname van 2 weken kon mijn haar niet gewassen worden, ik mocht niet uit bed en aan bed wassen daar was geen tijd voor. Sindsdien was ik het nog maar eens per week en doe ik tegenwoordig een jaar met een fles shampoo.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik was om de 3 a 4 dagen. Ik zwem eens per week, vieze kleuter handjes, werk waarbij ik zweet. Tot mijn 11e was eens per week genoeg, tot mijn 18e hooguit 48 uur en nu op mijn 36e is 2 keer in de week prima. Afgaande op mijn ouders komt er zo rond mijn 55e weer de eens per week of nog minder fase.
    Als kind had ik een droge huid, nu een vette tot normale huid(wel gevoelig). En rond mijn 55e komt ook die droge huid terug..

    BeantwoordenVerwijderen
  4. 1 x in de 5 dagen (medium coupe). Het scheelt natuurlijk dat ik kantoorwerk heb. Vroeger op boerderijen en in fabrieken was veel.stof en vuil, geen eonder dat mensen vaak hoofddeksels (doekjes en petten) droegen. En met kolenkachels in huis.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Eens per week, ongeveer
    Gewoon, wanneer het nodig is.... Ik heb droog en stug haar, dus vooral niet teveel wassen!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik heb veel krullen, snel kroezig en droog. Ik was met maar 1x in de 2 weken en dan niet elke keer met shampoo, 2x alleen conditioner en dan 1x shampoo op advies van de krullen kapper. Na wassen een leave-in conditioner en een olie, niet te heet fohnen met een diffuser en de krullen erin kneden en daarna een vettige wax of de al oude brillantine. Kammen alleen met een kam met grove tanden en niet elke dag, alleen handen erdoor en en met geoliede handen de krullen weer in bedwang houden. Of ik doe het met een baby doekje dat is ook wat olieachtig en werkt prima om kroes eruit te houden

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Oeps, sinds kort 5 keer per week zie ik elders een douche. 3 X Aquarobics en 2 X e gym. Bij het opnemen van de meterstanden zag ik dat mijn gasverbruik nul was en mijn waterverbruik nog lager.
    Het is geen besparing, jaarabonnement egym en aquarobics zijn €1000 per jaar. Maar ik voel me er goed bij. Egym op advies diëtiste omdat ik er vier kilo bij kreeg, en na maanden zwoegen nog geen kilo per jaar er af.
    Drie keer per jaar mag je van de zorgverzekeraar naar de diëtiste. De eerst 1,5 kilo is er vanaf!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat duur eigenlijk OB! Wij betalen €48,95 per 4 weken en dan kan je aan alles meedoen, e-gym, apparaten, zwembad, lessen in het zwembad etc. Ook koffie en thee gratis.

      Verwijderen
    2. Wat heerlijk. Egym is duur Idd. Aquarobics in het zwembad is met €305 per jaar goedkoop. In omringende gemeenten is dit minstens 500 euro. Randstad, je betaalt overal de hoofdprijs voor.

      Verwijderen
  8. Ik douche en was mijn haar een keer per week. De andere dagen was ik mijn lijf aan de wastafel. Van douchen, warm of kou, krijg ik jeuk en een badkuip hebben we niet!
    Thea

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik (51) was het elke ochtend met shampoo en droog het dan met de föhn. Dat doe ik al zeker mijn halve leven. Doe ik dat niet dan voel ik me de hele dag naar omdat mijn haar niet zit zoals ik het gewend ben. Ik heb halflang haar en draag het altijd los, doe er verder ook geen producten in. Alleen bij heel warm weer of als het bij het buiten werken hard waait maak ik een paardenstaart. Ik ben me ervan bewust dat ik zou kunnen minderen maar zie daar tot nog toe het nut voor mij niet van in. Mijn haar is gezond en zit prima.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik was één keer per week mijn haar. Vroeger werd mijn haar heel snel vet, maar sinds een paar maanden is mijn haar droog en pluizig. Ik was mijn haar met shampoo voor droog en beschadigd haar, maar het blijft pluizig. Binnenkort eens voor een andere shampoo.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. niet meer dan 1 a 2 x per week ,en al vele jaren zonder shampoo,gewoon met lauwarm water tijdens het douchen/wasbak.is ff wennen zonder de lekkere geurtjes maar nooit meer last van kleine ontstekingen door de shampoo een paar uur er na.douchen en wassen ook lang niet elke dag met zeep.je bent ook schoon met water .ga maar eens na waarmee zeep gemaakt is(vaak) dan weet je vanzelf dat het troep is(vaak)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Dat spul is zo gemaakt dat het "verslavend " is. Te erg al die reclames. Dat men door geld uit te geven denkt mooier te worden of te voelen. En dan ook nog zo'n n berg plastic flessen de wereld in dumpen. Ik gebruik een keer in de maand zo.n stuk zeep. Of gewoon Aleppo . En dan voor de luxe een verzachter . Ook zo.n " bar" Wat nu opeens een bar moeten heten om het hip te maken. Best als het maar zooi scheelt.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Vroeger, rond mijn 18de, waste ik mijn haar iedere dag als reactie op het feit dat ik het thuis niet mocht wassen. ( te duur en nergens voor nodig).
    Nu drie keer per week omdat het op mijn 72ste nog steeds vet is.
    Ga Aaf haar tip proberen, heb net styling mouse gekocht, goedkoopste om uit te proberen. Ben benieuwd!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ongeveer 2 keer per week spoel ik met lauw water mijn haar. Ik heb vrij dun haar.1 x in de maand masseer ik s avonds mijn hoofdhuid in met theelepel olijfolie met paar druppeltjes tea tree oil. Dat helpt een maandje tegen een droge en schilferige hoofdhuid. Daarna was ik het met een druppeltje baby shampo. Ik douche verder ook alleen met water. Ik heb een hele gevoelige huid en krijg anders alsmaar jeuk.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank voor de tip. Ik heb ook een droge hoofdhuid en mijn potje met dure balm is bijna op. Je komt dus mooi op tijd!

      Verwijderen
  15. Iedere dag ivm hooikoorts. Ik had in een Duitstalig magazine gelezen dat iedere dag douchen en haren wassen bij hooikoortsklachten een heleboel ellende voorkomt. Natuurlijk eerst uitgeprobeerd maar bij mij helpt het echt. Veel minder medicatie nodig.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je hebt een goed punt! Ik ken het advies ook, bij ernstige hooikoortsklachten. Fijn dat het jou helpt!

      Verwijderen
    2. Bij mij hielp het om elke avond met water uit te spoelen. Gelukkig nu stukken minder last van hooikoorts!

      Verwijderen
  16. 1x per week,heb heel droog haar.wel schuimversteviger ook 1x per week .kam het smorgens door met een natte kam.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ik heb eerder droog haar en wat krullerig. Dat lijkt leuk maar t zit vaak voor geen meter. Ik was het om de twee dagen. Met Happy Soap. Geen plastic en geen rotzooi in mijn haar. Bevalt uitstekend!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @Joke, mijn droge krulhaar zit veel beter als het wat vetter is. Was het 1x week na het zwemmen. Als ik het vaker was wordt het nog droger en veel meer kroeshaar.

      Verwijderen
  18. Normaal (en dat al zowat mijn hele leven) 1 keer per week. Soms in de zomer toch 2 keer. Ik heb namelijk lang haar en ik droog het nooit met een droger. In de zomer is het sneller droog en zweet ik meer en dan doe ik het soms 2 keer.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ik zit op 2 keer per week. Ik heb hetzelfde probleem als jou, hoe vaker ik het was hoe sneller het vet wordt. Het is altijd een hele puzzel. Bijvoorbeeld niet hardlopen met net gewassen haren etc etc ;) Dus dan maar hardlopen op de dag dat ik bijvoorbeeld een feestje heb en daar toch al mijn haar voor wassen.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Ik was mijn haar elke dag. Ik gebruik al jaren Zwitsal shampoo. Lekker zacht haar en een lekker luchtje.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Ik heb dik haar met een klein beetje krul. Ik was het zo'n beetje een keer in de vijf dagen. Soms een dagje sneller, soms een dagje langzamer. Gaat prima zo.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische, onaardige, of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.