dinsdag 16 april 2024

Rijk met een bescheiden salaris - 10 tips!

Ook met een bescheiden salaris kun je geld overhouden en steeds rijker worden. Miljonair zul je niet worden, maar als je het goed aanpakt en geld bespaart, dan kun je na verloop van tijd flink wat geld overhouden (en een paar duizend euro zonder schulden is voor mij genoeg.)

Wat is daarbij van belang?

1. Overzicht over wat er in komt en wat er uit gaat. Zonder overzicht tast je in het duister en heb je geen greep op je financiën. Misschien ontdek je dat je voor 700 euro per jaar aan abonnementen hebt. Wil je dat of kan het wel wat minder?
Misschien ontdek je dat je €12,50 per dag uitgeeft aan een lunch op je werk, opgeteld heb je het dan, bij een fulltime baan, over €250 euro per maand. Dat kan een stuk minder zijn als je je lunch van huis meeneemt. Waarschijnlijk is een lunch in een trommeltje ook gezonder, omdat je je in een kantine niet laat verleiden tot het eten van ongezonde dingen.
Pas als je overzicht hebt kun je gaan besparen en door het besparen kun je geld overhouden.
Als je in bovenstaande voorbeelden je abonnementen halveert en boterhammen meeneemt naar je werk, dan bespaar je al wel  bijna 3000 euro en dan heb ik het nog niet eens over andere mogelijke besparingen.
2. Voorkom dubbele en overbodige uitgaven. - als je bijvoorbeeld een doorlopende reisverzekering hebt, dan hoef je niet nog een keer extra een reisverzekering af te sluiten. Is het nodig om voor van alles verzekerd te zijn, of kun je het risico veel goedkoper zelf dragen? Ik heb bijvoorbeeld geen ziektekostenverzekering voor mijn kat. Ik leg iedere maand zelf geld opzij en als het nodig is, dan put ik uit dat potje.
3. Bespaar op gas en elektriciteit - draag in huis truien en warme sokken met pantoffels, dan heb je het veel minder snel koud en kan de thermostaat lager.  Verwarm alleen de ruimte waar je bent en niet de overige ruimtes in je huis. Zorg voor A+++ apparaten en Led lampen en maak energiebewuste keuzes.
4. Stoppen met roken en het drinken van alcohol -  dit levert zowel gezondheidswinst als extra euro's op. Het scheelt veel geld om deze verslavende producten te laten staan.
5. Voer een (gedeeltelijke) koopstop in -  veel mensen kopen dingen die ze eigenlijk helemaal niet nodig hebben en gemakkelijk zonder kunnen. Als je iets denkt nodig te hebben, denk een tijdje na, een week of een paar dagen en beslis dan of je het werkelijk nodig hebt.
6. Goedkoop is duurkoop - Als je iets koopt, bedenk dan: goedkoop is (vaak) duurkoop. Goedkope spullen zijn vaak minder duurzaam en zijn meestal sneller stuk. Uiteindelijk blijkt vaak dat je op termijn geld bespaart door kwalitatief goede en duurdere spullen te kopen omdat ze veel langer meegaan.
7. Koop tweedehands of kringloop of vraag in je kennissenkring na of zij misschien iets over hebben waar jij juist naar op zoek bent. Dit is goed voor je portemonnee en voor het milieu omdat geen productiekosten nodig zijn en er minder afval ontstaat door oude spullen opnieuw te gebruiken.
8. Kook met basisvoeding en niet met pakjes, zakjes en kant-en-klaar. Het scheelt per maaltijd al gauw de helft of nog veel meer en bovendien is basisvoeding gezonder!
9. Stop de voedselverspilling - koop niet te veel en bewaar voeding op de juiste manier, zodat je niets hoeft weg te gooien.
10. Stop met gokken en loterijen - de kans dat je iets wint is zo klein, dat het verstandig is om er geen geld aan te spenderen.

Daarnaast: rijk zijn is heel relatief. Sommige mensen voelen zich rijk met lieve familieleden, genoeg eten en een dak boven hun hoofd. Anderen vinden dat ze pas rijk zijn als ze miljoenen euro's, een aantal auto's en een paar huizen bezitten.

Er zijn ook mensen, die al extreem zuinig zijn, die hoe ze het ook proberen, geen geld overhouden, want er is gewoon geen geld voor extra's. Dat kan voelen als toekomstloos, want juist een paar euro's extra in de portemonnee of op de spaarrekening kan ruimte geven, ook in je hoofd!

Heb je nog tips om rijk te worden met een bescheiden salaris?

28 opmerkingen:

  1. Overweeg één kind minder te nemen dan je oorspronkelijke plan. Kinderen zijn verschrikkelijk duur. Is ook milieuvriendelijker.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dit vind ik wel heel verstandelijk gedacht, juist (klein)kinderen geven rijkdom aan het leven!

      Verwijderen
    2. Oei, Petra, kinderen nemen.... Dat doet me zeer - ik had heel graag kinderen GEKREGEN, maar het mocht niet zo zijn....

      Verwijderen
    3. Mijn oorspronkelijke plan was tenminste 4 kinderen. Het zijn er 3 geworden, waarvan 1 overleed tijdens de geboorte. Het al dan niet "nemen" van kinderen bleef daarna een pijnlijk onderwerp.
      Overigens ben ik wel heel blij met mijn 2 dochters die ik wél kreeg! En de 4 kleinkinderen die ik daarna kreeg zijn de krenten in de pap. Ze zijn nu tussen 2 en 7 jaar. Heerlijk!

      Verwijderen
    4. Dat klopt, kinderen opvoeden kost veel geld. Als ik geld in overvloed had gehad dan waren en waarschijnlijk wel meer kinderen gekomen. Maar zo is het ook goed, we zijn heel blij met onze twee tienerzonen. Toch vind ik dit een lastige, want ik vind het krijgen van kinderen wel een soort universeel mensenrecht, ook voor mensen die wat minder te besteden hebben.

      Verwijderen
    5. Nou ik denk heel vaak, als ik zie hoeveel vrouwen er voor een lijm baby " kiezen van een man die financieel totaal onbetrouwbaar is ; voordat je met de pootjes wijd gaat mag je eerst weleens naar zijn boekhouding van de afgelopen tien jaar gekeken hebben.
      Ik vond het heel erg schokkend dat mijn Oma haar kleinkinderen afrade om met een man met een chronisch ziekte te trouwen en kinderen te krijgen. In die boeren wereld waar je sterk moest zijn was zo denken normaal. Als of het om fokken met vee ging dacht ik toen. Een vriend ,ook van boeren afkomst vertelde dat er gekeken werd of een vrouw niet " slap in het gebint " was. Aanleg voor bekken instabiliteit en zo. Die viel af.
      Nu denk ik wel eens wat heeft die emancipatie met vrouwen en de kinderen gedaan. Als ik zo veel vrouwen in de bijstand heb zien belanden, mag vadertje staat het opvangen , of chronisch overspannen zien raken door al die drie dubbele verantwoordelijkheden. En dan bedoel ik niet een man die chronisch ziek werd of is maar een fliere fluiter die niet en nooit voor een vast inkomen wil of kan zorgen omdat hij kunstenaar of muzikant is. Of een eigen bedrijfje heeft wat niks op brengt. En zij maar knallen. En niet vooruit komen. En al haar reserves ,erfenis van haar ouders b.v. aan spreken.. Van dat soort kerels word je niet rijk. Nee.

      Verwijderen
    6. Volgens mij heb ik de eerste jaren winst gemaakt op mijn kinderen :) De maandelijkse kinderbijslag was hoger dan wat ik uitgaf.
      We hadden heel veel baby- en kleuterspullen gekregen, en wat ik teveel had verkocht ik of gaf ik door.
      Door ons lage-tot-gemiddelde salaris kregen we zwaar gesubsidieerde kinderopvang, en kwam er via de belastingen óók nog wat terug.
      Nu zijn de dochters 15 en 12, maar zijn ze nog steeds niet 'vreselijk duur'. We zoeken betaalbare sporten uit, in de buurt; de muziekles gaat via de muziekschool ipv privé; ze krijgen kleedgeld, zodat er niet gezeurd wordt om merkkleding; spelen met vriendinnetjes gebeurt op straat of in de tuin, niet in het trampolinepark; ze gaan met de fiets naar school (16 km en 7 km) en worden bij heel slecht weer gebracht en gehaald met de bedrijfswagen van mijn man (gratis).

      Verwijderen
    7. Dat herken ik heel erg Siebrie, ik werk fulltime, alleenstaand, heb twee tienerzonen. Geen toeslagen en alimentatie. Maar nooit het gevoel gehad dat kinderen zoveel kosten. Misschien komt dat als ze gaan studeren?
      Ze krijgen niet alles waar ze om vragen of kopen het zelf. Ze sporten veel, roken niet.
      En ze zijn handig op Marktplaats en kunnen repareren. En hebben baantjes.
      Ze eten wel veel ;)

      Verwijderen
    8. Overigens neem je idd geen kind, maar krijg je een kind

      Verwijderen
  2. Door tevredenheid kun je je rijk voelen

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Repareer zelf, klus zelf. Iedereen is wel ergens handig in. Ik blijk heel netjes te kunnen schilderen. En iets breien lukt ook wel. Of een band plakken.
    Ben daarentegen niet handig op de naaimachine, geen geweldige kok of de allerbeste schoonmaakster.
    Maar iedereen kan dingen zelf. Scheelt heel veel geld.
    Groet, G

    BeantwoordenVerwijderen
  4. - Overzicht: als ik erg krap zit aan het eind van de maand kijk ik wat ik nog over heb, deel dit door het aantal dagen die ik nog te gaan heb, en dan weet ik wat ik per dag uit mag geven.
    Dat is wel eens lastig: vuilniszakken of yoghurt? Appels of kattenbakvulling? Maar het werkt heel goed.
    Als abonnement heb ik alleen de VPRO gids, en mijn lunchboxje van mijn vroegere werk heb ik bewaard voor als ik bijv. een keertje wat langer weg moet met de trein of zo.
    - Verzekeringen: ik ben juist heel blij met mijn katten verzekering, onze kater werd als kitten al erg ziek en ik had het nooit kunnen betalen uit een potje.
    Van bijna alles kreeg ik de helft terug en de medicatie bijna helemaal, binnen een week.

    En iets wat ik ook heel belangrijk vind: hoe weinig je ook hebt, geef altijd iets weg aan een ander. Dat kan een lekker schoteltje zijn, een donatie, vrijwilligerswerk of noem maar op. Elke week of elke maand, eerst, voordat je aan de rest van je geld komt. Het maakt dat je dankbaar bent voor wat je hebt, en omgekeerd is het ook heerlijk om wat te krijgen natuurlijk, al is het "maar" een leuke kaart of een knuffel.
    Kijk niet naar anderen, wees tevreden zei mijn opoetje altijd, en zo is het.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik vind je al vrij compleet! Maar in reacvtie op Geerje: zoek voor wat je neit zelf kunt repareren een Repair Café op. Die mensen vinden het LEUK om dingen voor je te repareren, en zo red je weer iets van de vuilnisbak!
    Overigens, Aaf: kijk nog even naar je voorlaatste alinea, die zin loopt raar!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Vanmorgen was er een item op NPO 1 over voedselnood in Nederland. Er werd aan een aantal mensen gevraagd of ze nog wel gezond konden eten en voldoende groente en fruit. Een vd antwoorden was dat een bakje fruit zo duur was wel een paar euro. Natuurlijk is dat duur want je koopt ook gemak, zelf pellen is kennelijk "uit". Elke week zijn sinaasappelen of mandarijnen wel in een supermarkt in de aanbieding, en daar moet je dan inderdaad wel enige moeite voor doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wees zuinig op je spullen en behandel ze met zorg. Dat verlengt de levensduur en blijven ze mooi.
    Wanneer je voor een grote aankoop staat, kijk eerst hoe je het beste product voor de meest gunstige prijs kunt kopen.
    Doe geen ‘impuls-aankopen’.
    Groet,
    Anne
    Groet,
    Anne

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zuinig zijn op je spullen is zo waar, maar ik kan dat blijkbaar echt niet :( .

      Verwijderen
  8. Het is nooit mijn bedoeling geweest om rijk te worden! Al jouw adviezen om rijk te worden pas ik toe, niet om rijk te worden maar zo ben ik en dat is mijn manier van leven.
    Thea

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je hebt ‘rijk’ en ‘rijk’. Door het feit dat ik een geruststellend (niet extreem hoog) bedrag op mijn spaarrekening heb en ik niet in paniek hoef te raken bij een onvoorziene financiële tegenslag, voel ik mij ‘rijk’.
      Dat is genoeg voor mij.
      Anne

      Verwijderen
  9. Lees de kleine lettertjes! In de overlijdensverzekering bij onze hypotheek zit een doorlopende reisverzekering.
    In de garantie van onze Kia zat een abonnement op een sleepdienst/wegenwacht zolang je de auto door Kia liet onderhouden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik neem aan dat je bedoeld dat je terug naar je woonplaats wordt gebracht bij overlijden? Maar een doorlopende reisverzekering dekt wel meer dan dat. Als je naar een land gaat waar de ziektekosten hoger zijn dan NL bv en je komt er in een ziekenhuis terecht…Of je moet plots naar huis omdat een van je ouders is overleden bv.

      Verwijderen
    2. Nee, een echte reisverzekering.

      Verwijderen
  10. Koop plantjes voor in de tuin of op het balkon bij de Lidl ipv het tuincentrum, veel goedkoper. Maak gebruik van de too good to go app en kijk in de supermarkt naar verspil mij niet producten. Ik kijk bij de Plus altijd naar krentenbollen en mueslibollen van gisteren voor 50 of 75 cent, deze vries ik. Als je in de stad woont zijn er diverse kledingkringen. Je haalt er iets uit wat je leuk vindt en stopt er iets van jezelf in terug. Het moet schoon en nog netjes zijn. Daarna breng je de tas naar het volgende adres. Mascha van "duurzame keuzes" schrijft hierover op haar blog. Helaas is er bij ons op het dorp geen kledingkring.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Neem geen telefoonabonnement maar prepaid.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is enkel gunstig als je zelden belt, anders is het vele malen duurder.

      Verwijderen
  12. Meer door minder16 april 2024 om 12:51

    Maak een cadeautjes la, plank of kast dat voorkomt dat je op het laatste moment iets duur moet kopen. Pas het halverings principe toe. Maak elke maand financieel gelijk door alle kwartaal, halfjaar, 10 maanden en jaarbetalingen bij elkaar op te tellen en door 12 te delen en maak hier een potje jaarbetalingen van. (JB). Uit dit potje betaal je dan de voorgenoemde afwijkende maanden. Maak een overzicht hoeveel tijd er tussen de aanbiedingen zit die je gebruikt zodat je kunt overbruggen en van aanbieding naar aanbieding kunt gaan. Ook mijn eigen principe, " Meer door minder" vind ik persoonlijk uitstekend werken.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ga fietsen. Je hoeft Shell niet te sponsoren om ergens te komen, het scheelt kosten voor n fitness, en op de meeste dagen is het heel lekker om buiten te zijn. Ik sta nog steeds verbaasd hoeveel zaken op fietsafstand zijn en hoe mooi mn omgeving blijkt. Meestal wordt ik gelukkiger door mn fietsritje, en hoef ik minder te vechten tegen 'aankoopneigingen'.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Koop geen auto en verplaats je op andere manieren. Dat bespaart echt zeer erg veel geld!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Investeer in een luchtontvochter: buiten dar je was daarmee sneller droog is, scheelt dit ook in je stookkosten (je hoeft minder vocht weg te stoken)

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische, onaardige, of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.