zondag 14 april 2024

Waarom ik "censureer"

Ene "Wilma"(geen idee of hij of zij echt Wilma heet) reageerde afgelopen vrijdagavond als volgt:

En Aaf, hoeveel berichten komen er nu niet door jouw censuur?
Best benieuwd naar, want je bent soms best hypocriet. Wel ballen kaatsen, maar niet terug willen ontvangen. Of zit je nog steeds in je mantra van de maakbare samenleving zoals je ooit leerde als maatschappelijk werkster???

Geef nou eens een eerlijk en oprecht antwoord!


Ik vind deze reactie nogal agressief van toon, het geeft me het gevoel dat de schrijver vindt dat ik normaal nooit eerlijk en oprecht ben en me gevraagd wordt dat nu eens wel te doen!

Maar het antwoord is 4 van de 33 reacties van  afgelopen vrijdag zijn niet geplaatst.
Ik plaatste die niet vanwege
- vergelijkingen van de
voorzitter van de Europese Commissie met Hitler en de EU met nazi-Duitsland, 
- een verklaring dan Johan Derksen een held is,
- dat je op de publieke omroep niet je mening mag verkondigen
- dat ik zou doen aan hypocriete stemmingmakerij.

En op donderdag, over zonnewarmte in je huis plaatste ik 1 van de 7 reacties niet.
Dat was iets met mij, ontkleed voor mijn raam met een rode lamp.

Op 9 april 3 krenkende opmerkingen naar mijn persoon
Op 7 april idem 4 kwetsend bedoelde opmerkingen

Nou ja. Dat weerhoudt mij ervan om die reacties te plaatsen. Ze voldoen namelijk niet aan mijn eigen regels.
Wat zijn die regels dan?

Onderaan ieder blogbericht staat bij de reactiemogelijkheid:
Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.


Het is mijn blog. Ik schrijf alle berichten zelf, iedere dag weer zoek ik onderwerpen die naar mijn mening passen bij mijn blog. Waarom zou ik niet aan "censuur" doen als een reactie mij niet zint, onaardig of onzinnig is of gewoon kwetsend? Ik ben niemand verantwoording schuldig, al doe ik dat nu wel een beetje. 

Ingezonden stukken aan kranten worden ook niet altijd geplaatst. Een krant maakt een selectie. Haatreacties passen niet bij een krant, evenmin als nep-informatie.

Natuurlijk zat er wel wat achter mijn bericht over Derksen.
Ik was, toen hij 2 jaar geleden zijn verhaal vertelde over een bewusteloze vrouw die hij met een kaars gepenetreerd zou hebben, verkracht dus, vreselijke geshockeerd en hij dat bracht als een grappige anekdote. Het speelt tot op de dag van vandaag mee in hoe ik naar die ranzige man kijk! Ik kon het niet laten te schrijven over zijn impliciete discriminatie. Als de heer De Hoop wit zou zijn en geadopteerd door Friese ouders en opgegroeid in Friesland, dan had Derksen er helemaal geen opmerking over gemaakt.

33 opmerkingen:

  1. Je bent toch "baas op eigen blog". Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat is internet soms toch een verschrikkelijk riool en wat zijn sommige mensen toch sneu omdat ze het nodig hebben om dit soort reacties te plaatsen om het gevoel te hebben dat ze zelf bestaan…

    Je bent helemaal baas op eigen blog, ZuinigAan. Zelf plaats ik af en toe ook een reactie niet, en reageer ik niet op mails waarin mensen daarover klagen. Meestal gaan ze dan na een paar pogingen ergens anders heen om te zieken. Het zijn parasieten die leven van aandacht, een ander woord heb ik er niet voor. Het was wel één van de redenen waarom ik overwoog om na ‘Geldnerd’ helemaal te stoppen met bloggen. Gelukkig wegen de mooie reacties voor mij nog steeds ruimschoots op tegen dit soort negatieve reacties.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mijn oudste dochter vroeg mij vanochtend ook al of ik er over dacht om met bloggen te stoppen of alle shit door laat gaan en de andere lezers op te laten schieten... ..
      Tot nog toe denk ik: het is maar een enkeling tussen de dagelijkse 5000-6000 lezers die met een ranzige of nare reactie komt. Het stelt dus in verhouding tot al die andere lezers helemaal niets voor.

      Verwijderen
    2. Ik vind het alleen jammer dat ik de stomme reacties niet kan beantwoorden. Had me leuk geleken ze te schrijven: rot nou toch op!

      Verwijderen
  3. Wat vervelend, Aaf! Ook ik krijg reacties op mijn blog die drollen verpakt als cadeaus zijn. Mensen doen dan alsof ze een compliment geven, maar eigenlijk geven ze je een verborgen sneer.

    Of mensen die gewoon even langs komen vliegen en als een schijtende meeuw nog even wat zuurs achterlaten.

    Daarom modereer ik vanaf nu ook elke reactie. En mensen waarvan ik de indruk heb dat ze alleen maar zuur komen doen, die komen niet meer door Toms filter. Niet omdat ik niet tegen kritiek kan, wel omdat ik het graag gezellig wil houden op mijn stukje internet.

    Dank dat je je verhaal deelt, daardoor voel ik me ook gesteund om zo door te gaan! 🥰

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vind je vergelijking met een schijtende meeuw heel grappig!

      Verwijderen
    2. Haha, ja hè? Ook een keer ergens gehoord en toen vond ik het een heel treffende vergelijking.

      Verwijderen
  4. Je hebt helemaal gelijk Aaf! Deze berichten niet plaatsen! Maar als je ze krijgt heb je wel (even) een domper.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat jammer dat censureren nodig is. En dat je van die nare berichten ontvangt. Het is jouw blog, jij bepaalt. Ik vind het fijn om je blog te lezen. Soms ben ik het helemaal met je eens, soms ook niet. En dat geeft mij stof tot nadenken.
    Groet Mariëtte

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Uitstekend geschreven blogje over reacties. Duidelijk en in jou eigen stijl. Jouw blog wordt door zovelen gelezen en ik denk de reacties ook. Ben blij dat dat verschoont blijft van onaangename reacties. Al zal het soms toch erg naar voor je zijn ze te moeten lezen voor plaatsen, zeker als het persoonlijk kwetsend gericht is. .
    Kan je ook zien of dat mensen zijn die al langer actief zijn met redelijk normale reacties of dat het toevallige langskomers zijn?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een nare, op de persoon gerichte reactie. Als de berichten op je blog iemand niet aanstaan dan stop je toch met lezen? Ik lees je blog elke dag met veel plezier. Natuurlijk ben ik het niet altijd met je eens of zijn er onderwerpen die ik minder interessant vind maar ik bewonder je dat je er in slaagt elke dag opnieuw een stukje te plaatsen. Ik hoop dat je er nog lang mee doorgaat.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Beste Aaf, ik heb heel veel respect voor het feit dat je elke dag een stukje schrijft. Meestal interessant ( besparen, maatschappelijke misstanden) of heel leuk ( taal-dingetjes, verhalen over vroeger, uitjes), en soms voor mij wat minder spannend ( zonnepanelen, energie, vis- viezigheid, haha!).
    Maar nu je wat dieper ingaat op wat je allemaal over je heen krijgt aan agressiviteit en gorigheid besef ik dat je ook heel sterk in je schoenen staat. Ik ben in mijn werk als verpleegkundige ook wel eens uitgescholden, en ik droom er soms nog wel eens over. Vooral als het heel persoonlijk werd. Knap dat je het volhoudt!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Blij dat jij deze reacties niet plaatst, om misselijk van te worden!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Aaf. Ik lees je blog elke dag met veel plezier. Ga er mee door

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Precies zoals de eerste schrijft: je bent baas op eigen blog. Tegen dat soort trollen hoef jij je niet eens te verdedigen want ze willen alleen maar vervelen en pesten en zijn totaal niet geïnteresseerd in andere meningen. Eigenlijk zijn het hele zielige types. Maar jammer dat jij daar ook mee te maken hebt. Yvonne

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Die personen die dit doen vragen gewoon om aandacht.
    Gewoon lekker je blogs door plaatsen Aaf want ik druk altijd het eerst op wat jij te vertellen hebt.
    Sommige personen kunnen je erg kwetsen en dat doet zeer maar laat ze niet winnen Aaf want het zijn in mijn ogen zieligemensen die om aandacht vragen.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Vreemde mensen die zulke nare en rare dingen schrijven, inderdaad weglaten.
    En vooral om dat anoniem te doen dat snap ik niet het is gewoon om mensen te kwetsen.
    Waarschijnlijk zijn ze zelf ook diep gekwetst en schoppen nu overal tegen aan.
    Negeren die mensen.
    Zonnige groet

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik vind mijzelf soms best (onbedoeld) scherp met mijn reacties, maar zo bond als wat jij binnen krijgt is het toch niet. Hoop ik!
    Lekker blokken, die boel.
    Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bont met een t Marijke, die d is toch een vergissing mag ik hopen? En ja, jij bent scherp, maar ik heb je nog nooit betrapt op trollengedrag zoals schelden of andere ranzige dingen zeggen. En scherp is prima, dat kan bij Aaf, die haar mannetje staat, en bij mij ook denk ik. En dat houdt het ook leuk en niet te gezapig allemaal!

      Verwijderen
    2. Ik geloof niet dat ik me hier uit kan lullen!
      Marijke

      Verwijderen
    3. Ach, blijven lachen en je reactie geven; wel of geen t of d.

      Anneke

      Verwijderen
  15. Gemakkelijk hoor om kwetsende comments te geven op jouw blogs, en dan inderdaad meestal anoniem. Het is jouw blog, jouw mening en het staat iedereen natuurlijk vrij om een andere mening te hebben maar blijf netjes en zeg geen rare dingen. Waarschijnlijk zouden deze mensen je nooit face to face zulke comments durven geven. Ik weet dat nog van 2 jaar geleden heb er zelfs een paar ingezonden brieven over gestuurd naar dagbladen. En ach die Derksen....soms denk ik wel eens dat hij dit soort uitspraken verplicht moet doen om zoveel mogelijk te stoken én daarmee kijkers te trekken. Zielig eigenlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hoe ranzig dat er menen zijn die het nodig vinden zo'n dingen te sturen. Je hebt helemaal gelijk dat je ze niet plaatst. Het is jouw blog. Maar toch ook goed dat je dat hier even vertelt, want mensen mogen weten dat er mensen rondlopen die het nodig vinden zo'n bagger naar iemand te sturen. Maar meer aandacht dan dit hoeven die echt niet te krijgen. Dat zouden ze veel te fijn vinden.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Aaf in mijn ogen ben jij "baas op eigen blog".
    Persoonlijk zou ik de trollen negeren en 0,0 aandacht geven. Zij leven helaas op die negatieve energie om zichzelf beter te voelen.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Een paar jaar geleden las ik heel erg veel plezier het blog van ‘Koningin Minima’. Maar die ongelofelijk kwetsende opmerkingen die zij te verduren kreeg! Bij jou idem dito. Trek je niks aan van de reacties van die minne mensen. Wees vrij om reacties niet te plaatsen. En weet dat er veel lezers zijn die iedere dag met plezier je blog lezen en er inspiratie uit putten. Ik ben er een van.
    Fijne zondag.
    Groet,
    Anne

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is waarschijnlijk één van de redenen dat blogger Koningin Minima er mee gestopt is. Geen zin in méér baggerreacties. Ik kan haar alleen aanraden om alle reacties te modereren en daar niet te zuinig mee te zijn.

      Verwijderen
    2. Ik vind het heel erg jammer dat koningin minima gestopt is.
      Jarenlang heb ik haar gevolgd en veel aan haar blogs gehad. Ik heb nog vaak gekeken of ze weer was begonnen, maar helaas. Heb mezelf vaak afgevraagd hoe het nu met haar zou zijn.
      Wat zij over zich heen kreeg ging nergens over...de toetsenbordhelden gingen helemaal los.
      Ik had het niet eens geplaatst ook niet de onnodig snerende opmerkingen.
      Stiekem hoop ik nog altijd dat ze weer gaat bloggen.

      Verwijderen
  19. Hoera! Ik werd de laatste dagen 'gecensureerd' door blogspot- zelfs op mijn eigen blog. Kom er nu gelukkig weer in.... Bizar toch, dat sommige mensen het nodig hebben om zoveel rommel de wereld in te sturen?; Groot gelijk dat je daar niet aan meewerkt, dat soort ongein niet plaatst!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik miste je blogjes al! Fijn dat je weer in kunt en mij (ons allemaal?) weer kunt verblijden met een blogje van jouw hand!

      Verwijderen
  20. Deze reactie snap ik niet eens. Ten eerste het is jouw blog. Daar is iemand te gast. Dus jij bepaalt wat er door komt of niet ..Wat relevant is of niet. En wat jou socio opleiding en linkse ideeen daar dan mee te maken hebben. Als of het iets fouts of slecht is . Dat je het volk zou willen opvoeden. Zo.n rare redenatie om gewoon fatsoen te willen en geen persoonlijke aanvallen te willen posten. En de sfeer goed te willen houden. Ik vind je vaak al veel te tolerant. Soms is niet duidelijk of men met je ,je in het algemeen bedoelt of je persoonlijk in een reactie op een andere reactie. Dan wordt er door gemekkert . Over een zinnetje . En niet over wat jij schreef in je blog. Die kritiek is vaak verwarend geschreven. En persoonlijke kritiek b.v op de groente die je eet en of je meer zelf zou moeten maken. Wie bepaalt dat voor een ander. Gaat echt nergens over.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Aaf, laat gaan. Het is zo makkelijk en laf om vanachter een computer anoniem negatief te reageren. Gelukkig hebben de leuke en interessante reacties de overhand.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Beste Aaf

    Wat een zuurpruimen zijn er toch op deze wereldbol.
    Zo jammer allemaal verspilde energie.
    Ik lees je blog elke dag.
    Kan niet meer zonder haha.
    Ik zeg pluk de dag!
    Toedels!




    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische, onaardige, of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.