donderdag 2 mei 2024

Een nieuwe energieleverancier, welke kies ik?

Als het kan, dan stap ik ieder jaar over.
Dat levert mij altijd een mooie bonus op. Afgelopen jaar werd mij voor een vast jaarcontract gas en stroom een bonus van in totaal €100,- , te verrekenen bij de eerstvolgende jaarafrekening.
Bij mijn geringe verbruik is dat zeker meegenomen.
Op dit moment zijn de welkomstbonussen hoger dan vorig jaar. Nu krijg je wel €150 tot zelfs wel 240 euro bij een meerjarig contract.

Voor het eerst in mijn leven ben ik gaan zoeken naar reviews van de goedkoopste aanbieders, tenminste bedrijven die voor mij, volgens twee vergelijkingssite het goedkoopste zijn. Ik heb die reviews gelezen op de site van de Consumentenbond en Trustpilot.
De allergoedkoopste, Budget Energie, kreeg zulke slechte reviews, dat ik me bedacht. Ik heb helemaal geen zin in gedoe, dan maar wat meer geld uitgeven, dus koos ik voor Van de Bron .
Dit  iets duurdere bedrijf heeft betere reviews en zowel ik als mijn oudste dochter hebben ervaring met dit bedrijf.
Het scheelt 6,50 euro per maand. Maar hoogstwaarschijnlijk verloopt de overstap en de betaling van de maandbedragen soepel en zonder problemen en het bedrijf is groener. In ieder geval in naam. Daarom zijn oudste dochter en schoonzoon daar ook klant.
Bijna alle bedrijven hebben tegenwoordig terugleverboetes, hoe meer je teruglevert, hoe meer je betaalt aan terugleverkosten. Het zij zo, het mag van de overheid en hopelijk gebruiken ze het geld goed om de energievoorziening (nog?) groener te maken.

22 opmerkingen:

  1. Goedemorgen Aaf, Mag ik vragen welke vergelijkingssites jij hebt gebruikt? Wij hebben een 3-jarig contract bij Greenchoice en dat loopt 1 juni af inmiddels wel uitgevonden dat zij de hoogste teruglevertarieven hebben dus het wordt zeker iets anders. Wij hebben 11 panelen waar we ook nog eens 130,00 Euro aan Eteck voor betalen (ze zijn dus niet van ons).

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik gebruikte de vergelijkingssites Gaslicht.com en Pricewise.

      Verwijderen
  2. Via gaslicht krijg je bij Vattenfal 400 euro welkomstbonus

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Niet iedereen hoor! Vattenfal heeft voor mij helemaal geen aanbod en dus ook geen welkomstbonus. Waarschijnlijk doordat mijn verbruik te laag is. Ik leverde in het afgelopen jaar na aftrek van saldering 1225 kWh stroom terug en ik verbruikte 335 m3 gas. Blijkbaar is het voor Vattenfal niet de moeite waard om mij als klant te hebben.

      Verwijderen
  3. Ik heb al meerdere malen een contract bij Budgetenergie gehad, ook voor mij zijn ze vaak één van de goedkoopste. Ik stap juist per vandaag over naar UnitedConsumers, is de eerste keer dus ben benieuwd. Mijn maandbedrag gaat van 163 naar 145, daar doe ik het voor.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik was bij UnitedConsumers. Die hebben nog niet een verlengingsaanbod gedaan en als ik kijk naar vergelijkingssites staan ze er niet op.
      Mijn maandbedrag bij VandeBron wordt 46 euro en daar zit de €150,-welkomstbonus die achteraf verrekend wordt, niet bij in. Dus netto kom ik dan op €33,50 per maand, bij gelijkblijvend verbruik.

      Verwijderen
    2. Maar daar komen toch nog wel de terugleverkosten nog bij? Weet ook niet of je die bij de eindafrekening krijg.

      Verwijderen
    3. @Ans: daar zitten de terugleverkosten bij. Ik leverde in het afgelopen jaar 1262 kWh te veel terug. Dat is dus na saldering. Daarmee val ik bij Van de Bron in het terugleverkostentarief van 150 euro per jaar. Als ik er in slaag minder dan 1000 kWh terug te leveren, wordt het tarief lager, dan zou ik 48 euro per jaar terugleverkosten moeten betalen.
      Uiteindelijk wordt de hoogte van de terugleverkosten bij de jaarafrekening bepaald. Pas dan is duidelijk hoeveel stroom je na aftrek van de saldering "te veel " geleverd hebt. Voor die "te veel" geleverde stroom krijg je uiteraard wel een terugleververgoeding.

      Verwijderen
    4. Dank je Zuinigaan. Ik wist niet hoe dat werkte met de staffels van terugleverkosten. Ik heb ook ongeveer 1300 kwh per jaar teveel. Dus het loont om om onder de 1000 te komen.? Droger aan in de zomer en vaker een warm bad met water uit de boiler. Voor die 1300 zou ik u 0,05 euro krijgen per kwh. Die 300 kwh minder kost me 15 euro en levert mij 102 euro op.

      Verwijderen
    5. @Anoniem: de rekensom klopt niet helemaal. Ik krijgt bij Van de Bron voor de teruglevering na saldering tot 2000 kWh per jaar 13 cent per kWh. Als je meer teruglevert dan 2000 kWh per jaar, ontvang je voor de kWh die je meer levert dan 2000 kWh 6 cent per kWh. Zo staat het in mijn contract.
      Dus die 300 kWh minder kost je 39 euro en levert inderdaad 102 euro op.

      Verwijderen
  4. Op dit moment vind ik het zo onzeker. Worden de terugleverkosten nog hoger. Wat wordt de conclusie van het onderzoek daarnaar van de ACM?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. We hebben wel 6 panelen op dak maar zijn al 8 jaar oud en leveren minder, we hebben geen slimme meter dus niks te maken met terugleverkosten of saldering.
    Kreeg vandaag al een voorstel van Essent waar ik nu 3x jaarcontract heb gehad. Maar huidige loopt pas half juli af dus heb nog even de tijd om hun aanbod en andere te vergelijken. Vorig jaar scheelde het in tarieven zo weinig en waren er nauwelijks welkomstbonussen dus gebleven, door langer klant te zijn krijg je ook korting.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik zou daar even goed na kijken, weet dat er bij sommige terugleverkosten er aan zitten komen en nog niet op gaslicht staan. Niet dat je zo een contract heb met kosten die ze nog niet op gaslicht melden.

      Verwijderen
    2. Mocht je overgestapt zijn en er blijken terugleverkosten bij te komen die niet op de vergelijkingssite vermeld stonden, dan annuleer je het contract. Annuleren is gratis. Er is 14 dagen bedenktijd. Tenzij je zó kort voor het begin van je nieuwe contract overstapt, dat de levering al begonnen is.
      Zorg dus dat je tenminste 2 weken van tevoren overstapt. Je ontvangt het contract vrijwel direct nadat je de overstap geregeld hebt. Mocht er een teruglever verrassing in zitten, die je helemaal niet uitkomt, dan annuleer je. Je hoeft geen annuleringsredenen te vermelden.

      Verwijderen
    3. Lot heeft geen slimme meter, schrijft ze, dan heb je ook geen terugleverkosten.

      Verwijderen
    4. @Anne J. Dat betwijfel ik. Als je meter per jaar 2500 kWh terugloopt, dan krijg je dat allemaal uitbetaald à 13 cent per kWh en hoef je geen boete te betalen? Ook met een oude, niet slimme, meter weet je toch hoeveel je meer geleverd hebt dan je verbruikt hebt?
      Bij een slimme meter en bij een oude meter kun je uit de meterstanden aflezen hoeveel kWh je meer teruggeleverd hebt dan je zelf verbruikt hebt van de geproduceerde stroom van je zonnepanelen.

      Verwijderen
    5. Onze meter draait ook gewoon terug. We zorgen dat we elk jaar rond 0 blijven, liefst iets erboven. Er is niet te meten wat we terug leveren. Carin

      Verwijderen
  6. Helaas doen Wise & Greenpeace niet meer jaarlijks onderzoek naar de échte groene stroom. Maar in het laatste lijstje stond Vandebron vrij hoog, dus dat zal goed zitten. Ik kan me zo kwaad maken over de sjoemelstroom, ik wil altijd een echt groene leverancier en pak dan het oude lijstje er even bij.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik dacht dat ik met mijn drie jaars contract bij Greenchoice goed zat. Toch ging er jaarlijks meer geld naar toe. Vorig jaar €27 per maand en dit jaar €36 per maand. Heb je goed gedaan. Ook een goede leverancier uitgekozen. Liever duidelijkheid dan een slecht bedrijf.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Vergeet de website van de Consumentenbond niet. Als deze een positief rapportcijfer geeft, dan kun je daar veilig je contract afsluiten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb op de site van de Consumentenbond gekeken naar reviews en werd niet enthousiast van wat er over Budget Energie vermeld stond.

      Verwijderen
  9. Ik ben al jaren tevreden klant van Budget Energie. Maar het kan natuurlijk altijd dat er anderen zijn met vervelende ervaringen. Ik heb in december een contract voor een jaar afgesloten. Nu nog geen extra kosten ivm terugleveren stroom, maar als mijn contract afloopt komt dat wel. Dan ga ik me zeker heroriënteren en zal ik de sites die jij noemt Aaf ook raadplegen.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische, onaardige, of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.