vrijdag 3 mei 2024

Al weer 15 jaar een zwemabonnement!

In de twee zomers voor september 2009 had ik van begin mei tot begin september een zomerabonnement, maar in september bijna 15 jaar geleden besloot ik tot een jaarabonnement en dat heb ik sindsdien gehad.  Nu heb ik dus al weer 15 jaar een abonnement.
Dat begon vandaag 15 jaar geleden met een zomerabonnement en aansluitend een jaarabonnement bij de gemeentelijke zwembaden.
Zodat ik dagelijks kon zwemmen.
Dat deed ik in het begin niet dagelijks, want ik werkte 4 dagen per week. Behalve in vakanties had ik niet iedere dag tijd om te zwemmen.
Met een beetje passen en meten lukte het wel om tenminste 3 keer per week te zwemmen.
Op zaterdag, zondag en nog een keertje aan het einde van de middag, tussen 17:15 en 18:15 uur kon je namelijk ook banen-zwemmen. Totdat mijn moeder overleed, in oktober 2012, had ik op mijn vrije vrijdag geen tijd om te zwemmen, want dan ging ik bij mijn moeder op bezoek.
Na haar dood had ik meer tijd om te zwemmen en kwam de vrijdag er bij als zwemdag en na mijn pensionering in maart 2019 kreeg ik nog meer tijd en zwom ik tot corona vrijwel iedere dag.

Doordat ik altijd de prijzen genoteerd heb, kan ik precies nagaan hoe zeer die prijzen zijn gestegen van de abonnementen.
In september 2009 betaalde ik €187  zonder korting
In september 2010 €146,50 20% korting
€164,50 in 2015 20% korting
€202,80 in 2017 20% korting
€269,00  zonder korting in 2019
€284,70 in 2022 zonder korting
€301,60 in oktober '23 zonder korting, mijn huidige abonnement.
De 20% korting  kwam van de bedrijvensportpas via mijn werkgever.  Dat hield na mijn pensioen op.

Zwemmen is voor mij een fijne manier om te bewegen. Het belast de gewrichten niet en toch gebruik je heel veel spieren, over je hele lichaam. Volgens de fysiotherapeute die ik rondom mijn heupoperaties had, een effectieve manier om fit te blijven. Tegenwoordig zwem ik 3x per week waarmee een jaarabonnement van €301 euro goedkoper is dan 3x per week zwemmen met losse kaartjes of twaalf badenkaarten.
Op dit moment zit ik omgerekend op een prijs van €4,57 per keer dat ik gezwommen heb. Maar er komen tot oktober dit jaar nog wel wat keren bij. Zodat de uiteindelijke kosten per keer dat ik zwom dan op ongeveer €2,50 of lager zitten.


7 opmerkingen:

  1. Reacties
    1. Niet op zomer- of jaarabonnementen.
      Je kunt wel 12 kaarten met kinderkorting en ouderenkorting kopen.
      Als ik met 12 kaarten 3x per week zou zwemmen, zou mij dit €708,50 per jaar kosten. Dat is aanzienlijk meer dan de €301,60 die ik dit jaar voor het jaarabonnement betaal.

      Verwijderen
  2. Wat goed dat je zo vaak gaat zwemmen Aaf. Als hardloper ken ik zwemmen ook als een geweldig alternatief bij hardloopblessures, omdat je dan alle spieren traint zonder de impact van hardlopen. Het is op zich een flink bedrag, maar als je dan het hele jaar toegang hebt, dan is het het geld zeker wel waard denk ik.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als Aaf gaat hardlopen heb je nog meer bevingsschade als olifant in de porseleinkast..

      Verwijderen
    2. Wat onaardig zeg!

      Verwijderen
  3. Zou graag ook minimaal 1x per week zwemmen maar helaas zijn de mogelijkheden heel beperkt en nu helemaal niet meer in de buurt.
    Ik kan eigenlijk alleen zwemmen in water van 32 gr daaronder verstijf ik erg snel. Ik de buurt van Den Haag kon dat eerst op diverse plekken maar de ene na de andere verlaagde de temperatuur, te duur.
    Er is een bad op 35 min rijden en dan pas om 8 uur in de avond en dan heb ik echt de energie niet meer om te gaan en bovendien rij ik niet meer graag in het donker, een van de bijkomstigheden van ouder worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Gelukkig hoef ik niet met jou in 1 zwembad te liggen met je linkschdraaiende vaginale schimmelinfecties...

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische of kwetsende reacties naar mij of anderen, reclame voor politieke partijen en ook reacties met nep-informatie (bijvoorbeeld complottheorieën) worden niet geplaatst.

Over verwijderde of niet geplaatste reacties ga ik niet in discussie.