vrijdag 24 mei 2024

Trollen en ander volk

In het afgelopen weekend kwam er weer een trol langs (of eigenlijk meerdere, maar die heb ik niet gepubliceerd) om een kwetsende opmerking te maken op mijn bericht over het reizen met de wandelstok in de bus.
Ik heb na enige aarzeling haar (of is het een hij of een hen?) opmerking door laten gaan, met de bedoeling om deze anoniem de kans te geven uit te leggen wat de redenen waren van deze opmerking.
Wat zit er achter, waarom reageer je zo? Ben je kwaad, heb je verdriet, wat is er aan de hand?
Ik geloof niet dat de anoniem gereageerd heeft, of het moet de anoniem zijn, die vond dat alle reacties op zijn/haar/hen reactie zuur en huilerig waren en dat ik kickte op aandacht en geld. Het zou dezelfde schrijver kunnen zijn, dat weten we niet. Misschien is er altijd maar één anoniem actief die vreemde of nare reacties schrijft, misschien veel meer dan één.
Die reactie liet ik doorgaan, maar er waren meer reacties, echt persoonlijk bedoelde kwetsende reacties. En die gooide ik in de digitale prullenbak. Ze hadden ook helemaal niets met het onderwerp te maken, het was gewoon pestgedrag. Gewoon? Nou ja, zo gewoon vind ik het niet!

Ik vond op de facebookpagina van collegablogger Gierige Gerda een leuke afbeelding over reacties

heel nuttig om voor ogen te houden als je reageert

Zij ondervindt ook hinder van trollen met nare reacties, zij schrijft:
"Omdat ik gewoon een mens ben, met gevoelens, heb ik daarom ooit de beslissing genomen om mensen direct te blokkeren als ze respectloos of uitlokkende reacties plaatsen. Dat om ervoor te zorgen dat ik dit werk (met plezier) kan blijven doen.
Dat je het niet met mee eens bent of een fout ontdekt in een blog geeft geen recht om onbeschoft te doen."

Hier ben ik het volledig mee eens.
Ga niet pesten en sarren op blogs van anderen en die van mij.
Bloggen is een hobby van mij. Als je alleen komt om je zure gal te spuwen en om te pesten, hoor je hier niet thuis. Laat mij fijn bloggen zonder dat ik bakken haat en nijd over mij heen gekieperd krijg.
Loop een blokje om, haal diep adem, luister naar de vogels en voel de zon en de wind in je gezicht.
Dan gaat het vast een stuk beter!

Mijn keuze is om alle blogberichten waarop kwetsende en nare reacties in mijn in-box verschijnen (die ik overigens niet zal publiceren), na een dag af te sluiten voor  reactiemogelijkheid.

15 opmerkingen:

  1. Wat vervelend,want elke kwetsende opmerking komt toch aan. Laat men voor schelden maar X gebruiken

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik lees je elke ochtend, maar ik kijk zelden naar de commentaren (behalve als ik zelf iets te commentariëren heb...). Nu even terug-gescrolld naar dat item. Nagelezen, en toen dus die reactie. Het sloeg echt helemaal nergens op, die anoniemeling. Je kunt met korting in de bus, nou èn. Hele volksstammen voor wie dat geldt.
    En je moet het zelf regelen, aanvragen, kortingkaarten kopen, eventueel een keukentafelgesprek aanvragen, en de rest. Is dat parasiteren? Dacht het niet. Waarom zou je daar een venijnig commentaar aan spenderen? Zonde van je tijd en van je humeur.


    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat snap ik heel goed Aaf, en ik voel helemaal met je mee. Mensen kunnen heel kwetsende dingen zeggen die pijn doen. Dat is soms de schaduwkant van bloggen. Maar ik vind dat je er heel goed en wijs mee omgaat.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ook ik snap niet waarom mensen zulke kwetsende reacties geven maar het zal zeker mer jalouzie te maken hebben! Meteen weggooien en verder geen aandacht aan schenken.
    Persoonlijk trek ik me nooit iets aan van wat onbekende mensen van me zeggen, het raakt me gewoon niet. Als mensen belangrijk voor me zijn (vrienden, mensen die ik hoogacht) een op- of aanmerking hebben denk ik er zeker over na!
    Thea

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Tja, jaloezie is ook het enige dat ik kan bedenken. Of er moet heel wat mis zijn met de persoon in kwestie, zoals een narcistische persoonlijkheidsstoornis ofzo.

    Dit was voor mij zelfs lang reden om niet verder te gaan met bloggen, omdat ik vanwege een pestverleden slecht tegen dit soort opmerkingen kan. Uiteindelijk toch het bloggen doorgezet. Anders geef je de "pesters" ook nog hun zin lijkt mij.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik begrijp ook die reacties niet. Net als mijn voorgangers denk ik dat het jaloezie is. Sommigen gunnen een ander niets.
    Ik heb alleen maar respect voor je. Ik volg je al heel lang. Hoe jij uit een moeilijke situatie bent gekomen. En wat je hebt bereikt. Geniet van alles. Van je kinderen, kleinkinderen, vakanties, zwemmen en de bioscoop. Heerlijk toch?
    Het is je van harte gegund.
    Ik hoop dat je de nare reacties naast je neer kunt leggen. Al lijkt het mij soms moeilijk.
    Ik heb er ook mee te maken gehad.

    Liefs Joanne 😘🧡

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mijn vraag Aaf, is het kwetsend reageren toegenomen na de coronatijd, of is het altijd al zo geweest?
    In het begin was het op X voorheen twitter, toch ook een normale gang van zaken. Nu heb ik het eraf gegooid, evenals instagram en facebook.
    Discussiëren is niet meer mogelijk. Dus weg ermee.
    Groet, Francien.
    ( Ik zit hier mijn koffie te drinken en er komen ineens twee hazen achter elkaar van het weiland mijn tuin in rennen. En even later weer naar het weiland. Ik zie nu ook waar ze onder het hek doorkruipen. Niet spannend wel leuk.)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is vanaf coronatijd erger geworden.
      Tot die tijd liet ik alle reacties automatisch doorgaan. Daar ben ik ongeveer 4 jaar geleden mee gestopt. Te veel nare reacties en te veel complotdenken.

      Verwijderen
    2. Ik keek het na en zag dat ik toch al langer reacties eerst lees voordat ik ze al dan niet door laat gaan, misschien heeft corona toch weinig verschil gemaakt. Ik kwam nog een blogbericht tegen van al weer bijna 10 jaar geleden, best hilarisch eigenlijk: https://zuinigaan.blogspot.com/2014/09/de-ongeschreven-regels-voor-een.html

      Verwijderen
  8. Even een reactie, wat ik zelden meer doe. Jouw blog en jouw grenzen Aaf. Voor mij een keuze om de reacties vaak links te laten liggen, ik heb geen trek in andermans onfatsoen. Als het je echt te gortig wordt, kun je ip adres nagaan en blokkeren. Maar misschien is dat al te veel aandacht voor dergelijke sarrende opmerkingen. De schrijver(s) daarvan krijgt veel aandacht want de reacties buitelen over elkaar heen. Ik vind er wat van maar heb niet de illusie dat mijn reacties tot gedragsverandering leiden, evenmin als gebaren naar verkeersdeelnemers die snijden oid.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik heb daar gelukkig op mijn blog weinig last van. Keerzijde: ik krijg ook niet zoveel reacties ;) . Maar ik lees wel vaak op allerlei sociale media reacties en ik kan er echt niet bij dat er zoveel onbeschofte mensen bestaan. En dat is inderdaad pestgedrag... Je hebt 200 % gelijk om dat niet te accepteren.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik hoop dat door ip adressen van kwetsende reacties af te sluiten je de negatieve reacties kunt verminderen. Ik vind het altijd erg leuk om de reacties nav je blog te lezen en ben blij dat je deze mogelijkheid niet blokkeert.
    Even een andere nieuwsgierige vraag: Kom je nog wel eens bij de kringloop om iets leuks qua kleding voor jezelf te kopen?
    Ik loop regelmatig binnen bij de kringloop om even te snuffelen maar vind ze de laatste tijd erg duur geworden helaas. Toch laatst een leuke zomerbroek gevonden. Samen met een t shirt van de Hema uit de aanbieding een leuk setje. Met een ketting erop die ik nog had van de kringloop helemaal leuk.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Nou als ik mag reageren heel erg bedank voor het behandelen van diverse onderwerpen .Iedere dag kijk ik op je blog en vraag me af wat je deze dag schrijf ik ben het natuurlijk niet met alles eens maar wil je wel vragen ga s.v.p. wel door met je blog want ik vind heel fijn en leerzaam gr.korrie

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Op het schoolplein, in de aula, op het werk, bij de sportclub... pesters vind je overal. Het zijn mensen die zelf iets te kort komen/kwamen en hun bitterheid of jaloezie of boosheid op deze manier uiten. Op internet kan dat dan ook nog anoniem zodat je nooit betrapt wordt. Heel zielig! Maar je hoeft er geen meelijden mee te hebben hoor Aaf, wat ook al zijn ze zielig, ze weten mietersgoed waar ze mee bezig zijn! Ze kiezen ervoor om ieder naar, zuur, gemeen woord te typen om de ander te kwetsen of pijn te doen. Hoe meer aandacht, hoe geslaagder hun getrol. Dus negeren en zodra je de eerste zin van de reactie leest meteen op verwijderen klikken!! En voel je gesteund door een grote schare trouwe lezers en lezeressen die jouw blog iedere dag met plezier aanklikken om te lezen wat je hebt geschreven.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Groot gelijk dat je ze gaat blokkeren. Ze zij gast op je blog en als ze zich niet als een keurige gast gedragen mag je ze er geruit uitkieperen.

    BeantwoordenVerwijderen