zaterdag 25 mei 2024

Mijn aankopen voor eten en drinken in de afgelopen week

In de afgelopen week kocht ik maar weinig. Ik at op drie avonden niet thuis warm en lunchte 2 x buiten de deur. Dus geen wonder dat mijn aankopen beperkt bleven tot net iets meer dan 30 euro.
Volgende week weer méér aankopen!

  18-25 mei 24

*=aanbieding, @=afgeprijsd, VMN= verspilmijniet, BB= bonusbox WAAR PRIJS
Voeding    
bio citroenen*,  230 gram EcoPlaza 0,90
bananen, fairtrade Plus 1,55
hummus, huismerk, 350 gr AH 2,15
cottage cheese, 2x AH 1,78
kaas* AH 4,70
heel volkoren brood* AH 1,00
mayolijn, 3 potten (1 gratis)* AH 3,98
radijs AH 0,79
250 gram champignons, bio @ Plus 1,29
bio rode paprika* Plus 0,79
bio courgette * Plus 0,75
2 x 2 naanbroden met knoflook en kruiden* Plus 2,99
vleesvervanger * Lidl 1,39
Snacks/ hapjes    
eenhapscrackers AH 1,55
notenmix, 200 gram
Lidl 2,18
cashewnoten, 200 gram
Lidl 2,39
Dranken   0,00
TOTAAL   30,18

13 opmerkingen:

  1. Is de mayolijn een mayonaise light? Is dan wel minder vet maar zit meestal meer suiker en andere dingen in om het de goed consistentie te laten krijgen. Ik neem liever iets minder van de echte versie dan meer van een kunstmatigere versie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is een light versie die vegan is.

      Verwijderen
    2. Dan zal er nog meer aan geknutseld zijn om het ei te vervangen.
      Smaakt het dan nog naar mayo?

      Verwijderen
    3. Voor mij wel, ik ben niet anders gewend. Andere merken vegan mayo vind ik niet lekker!

      Verwijderen
    4. Wij eten deze ook altijd, is echt lekker. Ik heb toevallig net een pot gekocht en hier voor me staan. Het valt reuze mee met de vreemde/'chemische' ingrediënten. Wel ietsje meer suiker, maar 6.4 gr. per 100 ml. vind ik nog best acceptabel. Geen suikervervangers.

      Verwijderen
    5. Ei is maar 5%, volgens mij proef je dat helemaal niet als je het zonder vervanging weglaat, maar ik heb nog nooit zelf mayonaise gemaakt...

      Verwijderen
    6. https://www.ah.nl/producten/product/wi437725/remia-mayolijn-100-plantaardig
      https://www.ah.nl/producten/product/wi166519/remia-mayonaise

      Maar misschien gebruikt Lot een puurder merk, want van die ingrediëntenlijst van de gewone krijg ik nou ook niet echt het idee van "puur".
      Die mayolijn geeft de helft van de calorieën, iets meer suiker inderdaad, maar niet schokkend vind ik.

      Verwijderen
    7. Ik gebruik geen vegan Anoniem van 20.14 maar een gewone met olie en ei waarvan mayo het lekkerste gemaakt kan worden

      Verwijderen
    8. Lot dat vind jij. Een ander vind iets anders. Om dan nou gelijk met een vingertje te gaan wijzen dat dat slechter is, is wel heel bekrompen

      Verwijderen
    9. Ik maak mijn vegan mayo met zonnebloemolie, biologische sojamelk, wat mosterd, citroensap, een snufje zout en vers gemalen peper. Zo slecht lijkt mij dat niet ten opzichte van een dierlijke variant mayo. Overigens vind ik de vegan Mayolijn ook erg lekker.
      Met vriendelijke groet, Rianne

      Verwijderen
    10. Lot, ik weet dat je geen vegan mayo gebruikt, het gaat over de tweede link van de "normale" mayo van de Remia, die in mijn ogen geen "puurdere" ingrediënten heeft dan de mayolijn, maar zoals ik al zei, misschien gebruik jij geen Remia, maar een puurder merk met ook meer dan 5% ei?

      Verwijderen
  2. Vegan mayo kan je zelf maken met het kookvocht van kikkererwten. Wellicht dus dat dat ook in de supermarkt-versie zit.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Meestal is het gewoon gemaakt van een plantaardige olie en citroen en kruiden. En een emulgator. Het is gewoon heel lekker. Alles hoeft niet puur. Brood en crackers en zo veel komt ook uit de fabriek.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische of kwetsende reacties naar mij of anderen, reclame voor politieke partijen en ook reacties met nep-informatie (bijvoorbeeld complottheoriën) worden niet geplaatst.

Over verwijderde of niet geplaatste reacties ga ik niet in discussie.