donderdag 23 mei 2024

Een cadeautje: de vakantietoeslag!

Ik verheug mij altijd op mijn vakantietoeslag. Toen ik nog werkte was het onderdeel van mijn loon, nu krijg ik alleen vakantietoeslag over mijn AOW en niet over mijn pensioen. Destijds was het meer, want mijn loon toen was hoger dan de AOW nu maar nog steeds is het een leuk bedrag!
Bij mijn maandelijkse pensioen zit de vakantietoeslag al inbegrepen en krijg ik iedere maand hetzelfde.

In de afgelopen jaren kreeg ik in mei ongeveer €640,-* vakantiegeld en dat voelde als een extraatje. Dat zal het bedrag nu ook wel weer ongeveer zijn. Dat komt doordat de vakantietoeslag een bepaald percentage van de bruto uitkering is, namelijk 8%.
Maandelijks ontvang ik €1.166,11 AOW, dus in mei is het een aanzienlijk bedrag extra!
Te weinig om echt van op vakantie te gaan, maar dat hoeft ook niet, het is wel een mooie aanvulling op het spaargeld dat ik bestemd heb voor mijn vakanties.
Binnenkort naar Schiermonnikoog, maar dat is al betaald. Voor de huur van een huisje in de herfst in Drenthe is alleen maar een aanbetaling gedaan en dat geldt ook voor mijn treinrondreis door Engeland komende zomer.
Heerlijk dat ik zo veel vakantiedagen heb als ik maar wil en dat ik gezond genoeg ben om nog op vakantie te gaan!

*PS om 9:50 uur: inmiddels is de AOW gestort op mijn bankrekening, het vakantiegeld bedraagt dit keer €684,14!

12 opmerkingen:

  1. Mijn uitkering kent ook vakantiegeld . Dit is 5%.
    Ben altijd weg blij als ik het ontvang omdat ik hier noodzakelijke dingen van koop wat er niet van komt van mijn maandelijkse uitkering.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het is je van harte gegund! Lekker van genieten.
    Ik ben heel benieuwd naar de treinrondreis door Engeland. Mijn man en ik willen graag eens een rondreis maken door Schotland.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Deze reis? https://www.treinreiswinkel.nl/treinrondreizen/groot-brittannie/treinrondreis-schotland

      Verwijderen
    2. We dachten aan een auto huren, maar dit ziet er supergeweldig uit. Wauw! Dank je wel, deze link ga ik gelijk doorsturen. :D

      Verwijderen
  3. Fijn extraatje. Zo ervaar ik het ook. Ah, Schiermonnikoog. Heimwee. Ruim 20 jaar met vakantie geweest. Altijd
    een huisje gehuurd . Aanrader, misschien wel bekend, is hotel Van de Werff. Daar kost de koffie nog steeds 80 cent. Veel plezier op Schier.
    Ellen

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ik heb 611,92 vakantiegeld ontvangen maar wij wonen samen dat is dus verschil

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Beste Zuinigaan,
    Jouw informatie is uiteraard correct, maar ik denk, dat je hiermee veel mensen in verwarring brengt. Kennelijk laat jij de loonheffingskorting niet voor de AOW gelden, maar voor een andere inkomstenbron. Dit is ietwat ongebruikelijk. Mét loonheffingskorting ontvangt een alleenstaande € 1.459,53 per maand en is het netto vakantiegeld over de afgelopen volledige 12 maanden € 856,69.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor je aanvulling!
      Het klopt dat ik geen loonheffingskorting laat toepassen op mijn AOW. De loonheffingskorting zit op mijn ABP pensioen.
      De meeste AOW gerechtigden laten de loonheffingskorting toepassen op hun AOW. Dus de bedragen die jij noemt, gelden inderdaad voor alleenstaanden die dat zo geregeld hebben.
      Als je AOW aanvraagt, geldt de loonheffingskorting automatisch voor de AOW, als je het anders wilt, dan moet je dit zelf regelen. Voor AOW met loonheffingskorting hoef je niets te doen, dat gaat vanzelf.

      Verwijderen
    2. Allebei bedankt voor deze opheldering. Ik was inderdaad wel verbaasd over het lage bedrag aan AOW en het bijbehorende vakantiegeld. Het is namelijk beduidend minder dan mijn WAO op bijstandsniveau. Nu kom ik zonder problemen rond en kan ik ook nog sparen, maar ik kijk toch wel uit naar mijn AOW-periode over een aantal jaren. Dan wordt alles echt ruimer voor mij. Dus ik schrok nogal vanochtend;)
      Groetjes, Rina

      Verwijderen
    3. @ Rina: Fijn dat je nu weet wat de huidige AOW bedragen met heffingskorting zijn. Ik had me niet zo gerealiseerd dat ik over de bedragen zonder heffingskorting schreef, maar gelukkig gaf Leendert een aanvulling.

      Verwijderen
  6. Wat fijn voor je, verheugen op de reizen en genieten van de reizen. Echt zo verdiend. Door de keuzes die je gemaakt hebt in het leven. Ik wens je sterkte bij het blokkeren van de valse jaloerse reacties. Strakke actie dat je dit blog gewoon post. Men zal het wel ogen uitsteken vinden. Ook super dat je dit nog kunt en aangaat met je lichamelijke beperkingen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Liefs en ik krijgen allebei AOW. Lief heeft ook nog een pensioen uitkering.
    Ik niet. Mijn pensioen werd afgekocht toen ik AOW kreeg. Wel een leuk bedrag ineens.
    Wij hebben er voor gekozen om bij het pensioenbedrag de heffingskorting toe te passen. Dan hebben wij in de maand meer maar krijgen wel een belastingaanslag.
    Voor ons werkt dit goed.
    Blij met het vakantiegeld al gaat het grotendeels naar de belastingen. Maar wij hebben een goede buffer. Dus het maakt niet van welk potje dit betaald wordt.

    Liefs Joanne 😘 🧡

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische of kwetsende reacties naar mij of anderen, reclame voor politieke partijen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.