maandag 17 juni 2024

Al weer naar het museum

Eigenlijk zou ik afgelopen zaterdag naar Leeuwarden gaan, om daar het keramiekmuseum Princessehof en het Fries Museum te bezoeken.
Helaas voelde ik mij niet helemaal fit; een beetje misselijk, en wat last van mijn darmen en moe, al gelijk bij het opstaan. Geen koorts en wel zin om er toch even uit. Dus koos ik voor het Groninger museum. Daar was ik in januari ook geweest, maar nu waren er deels weer andere tentoonstellingen.

Wat dan?
De tentoonstelling Draken en demonen
Maak een reis langs de highlights uit de meer dan 1.400 stukken tellende collectie keramische objecten van het echtpaar George Anders en Netty Bücher. Elk object vertelt iets over de belevingswereld, dagelijkse gewoonten en rituelen en de drang tot versieren in Aziatische culturen. Van theedrinken tot voorouderverering en van draken tot demonen.
Ik heb foto's gemaakt van stukken die mij aanspraken:

Theepotje

prachtige schalen

Dit is geen keramiek, maar email op koper,
maar wel Chinees.

liggende ram

grafwachter, uit ca 600 na christus

detail grafwachter
Vooral die grafwachter vond ik heel bijzonder. Dit is ongelooflijk goed bewaard gebleven!
Geweldig vond ik het. Ik had in Leeuwarden keramiek willen bekijken en nu kreeg ik de kans om vlakbij huis deze tentoonstelling te bewonderen.
1 nadeel: er stonden geen bankjes of stoelen. Daarom ben ik op een gegeven moment uitgeweken naar het Ploegpaviljoen.
En daar op een bank het schilderij De meikermis van Johan Dijkstra bewonderd en lekker uitgerust.

De tentoonstelling Draken en demonen loopt tot 4 januari 2026. Ik ga vast en zeker nog wel een keer kijken.
Meikermis, geschilderd door Johan Dijkstra

In een andere tentoonstellingsruimte waren wandkleden te bewonderen. Ik vond vooral het wandkleed van Koen Taselaar  Radicial Furniture for Radical Times erg mooi, je ontdekt er inktvissen in een postmodern designinterieur.

Wandkleed Koen Taselaar

En buiten stond de ijsbeer te pissen in het water rond het museum. Hij staat er sinds maart. Daarvóór piste hij in een gracht in Amersfoort, maar daar hadden omwonenden last van zijn geklater.

De Pissende IJsbeer van
kunstenaar Florentijn Hofman

Stand van zaken gebruik museumkaart sinds begin januari dit jaar (kostprijs 75 euro), voor wie van cijfertjes houdt: 

Entree Groninger museum                   €16,50
Entree museum Nienoord in Leek       €7,50
Entree natuurmuseum Leeuwarden     €13,-
Entree Fraeylemaborg in Slochteren   €9,-
Entree Drents museum                        €15,-
Entree Groninger museum                   €16,50
In totaal heb ik nu €77,50 euro bespaard doordat ik in bezit ben van een museumkaart. Ik zeg er gelijk bij, thuiszitten is goedkoper, want ik moet er ook naar toe en als ik niet een museumkaart cadeau had gekregen, dan had ik een ander cadeau gehad.
Thuiszitten kan dan wel goedkoper zijn, maar is ook saai, uitstapjes naar musea maken is veel leuker om te doen!  

10 opmerkingen:

  1. Meestal bezoeken we het museum in Groningen 2 keer per jaar. Dit jaar zijn we er nog niet geweest.
    We waren deze week in Haarlem. We bezochten het Frans Hals Museum en het Teylers Museum. Mooie gebouwen en interessante collecties.
    Ook bezochten we op de terugweg het Zaans Museum. Dat staat in een prachtige omgeving, de Zaanse Schans heb ik vanaf een uitkijktoren
    bekeken. Geen idee wat de entreeprijs is maar we hebben 3 keer onze jaarkaart kunnen gebruiken!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je laven aan schoonheid, nieuwe mooie dingen zien en nieuwe dingen leren is ook heel belangrijk! Juist in deze barre tijden, denk ik wel eens ...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Groninger museum is een fijne plek om achter de hand te hebben als je niet fit genoeg bent voor verdere tripjes. Ze hebben vaak wisselende en hele diverse tentoonstellingen. En een paar keer dezelfde stukken bekijken is ook niet erg toch?

    Ik vind het grappig dat de decoratie op de stukken waarvan je foto's plaats allemaal sterke overeenkomsten hebben. Relatief heldere kleuren en er gebeurt veel in de afbeeldingen, niet alle oude kermiek uit aziatische landen is zo. Dat kan ook wel komen doordat de verzameling door een echtpaar is samengesteld, die hebben natuurlijk een beepaalde smaak maar het wandkleed en schilderij zijn ook heel kleurrijk en vrij druk. Gewoon grappig om op te merken.

    Ik vind dat wandkleed leuk, krijg een beetje waar is wally gevoel, alsof ik op zoek moet naar de ene kreeft tussen alle inktvissen of zo.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je hebt het goed gezien, ik houd van kleur en veel afbeeldingen. Van die ruim 1400 stukken uit de verzameling waren ook veel stukken die minder kleurrijk waren. De meesten denk ik, maar die trokken mij minder aan.

      Verwijderen
  4. Ik weet niet of je iets veranderd hebt aan je advertentie instellingen, maar deze blog is vrij onleesbaar met maar liefst 9 grote advertenties en vijf iets kleinere. Vijf zinnetjes blog --> grote advertentie --> zes zinnetjes blog --> nog grotere advertentie enz.
    Anna

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Neem een gratis addblocker

      Verwijderen
    2. Gebruik duckduckgo als browser, dan ben je van alle advertenties af, groet, G

      Verwijderen
    3. Ik heb mijn advertenties staan op 1 advertentie tussen 4 blogs, niet tussen 4 regels. Je zou 4 blogs achter elkaar moeten kunnen lezen zonder advertenties er tussen. Dus waarom Google dit dan anders doet, dat weet ik niet.

      Verwijderen
  5. Ik verstuurde net een berichtje over de vele advertenties en nu (direct nadat ik het eerste berichtje verstuurde) staan er geen advertenties meer tussen de tekst van je blog. Vaag, maar wel een stuk fijner lezen zo . Lijkt erop dat Google even erg enthousiast was met zn advertenties ;)

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische of kwetsende reacties naar mij of anderen, reclame voor politieke partijen en ook reacties met nep-informatie (bijvoorbeeld complottheoriën) worden niet geplaatst.

Over verwijderde of niet geplaatste reacties ga ik niet in discussie.