zondag 16 juni 2024

Wat vind ik van het nieuwe kabinet?

Vooropgesteld, ze zijn nog niet officieel minister of staatssecretaris, maar er is een ploeg mensen die zegt het te willen gaan doen. 

Ik zit in het EenVandaag opiniepanel en EenVandaag vroeg mij naar mijn mening en hoeveel vertrouwen ik heb in de nieuwe regering die gaat aantreden.
Ik ben niet enthousiast, en dat is zacht uitgedrukt. Dat is ook niet verwonderlijk, als je je mijn schrik nog herinnert over de verkiezingsuitslag in november. Het nieuwe kabinet wil veel bezuinigen op ambtenaren en wat doen ze? Ze maken er een paar ministeries bij! Moeten daar geen extra ambtenaren werken dan? Een paar ministers en een paar staatssecretarissen kunnen het werk niet alleen af, die moeten ondersteund worden door ambtenaren.
Op het ministerie van Buitenlandse handel en Ontwikkelingshulp komt iemand die in het verleden de hele ontwikkelingssamenwerking wilde afschaffen en daar dus nu blijkbaar de vrije hand krijgt om de zaken af te breken.
Ondertussen was er 1 kandidaat voor de PVV-post  Minister van Asiel en Migratie afgeserveerd, want kwam niet door de screening van de AIVD. Een tweede deed  in het verleden uitspraken over omvolking van Nederland en over een nep-parlement, waar ze dus nu minister voor gaat worden, maar dat is blijkbaar geen beletsel. Deze minister mag wel beginnen.

Ik denk eerlijk gezegd niet dat dit kabinet het lang met elkaar volhoudt. Daarvoor zijn de onderlinge verschillen te groot en ik denk dat het ook de beleidsvoornemens zijn die regeren moeilijk maken.  Hoe wil je als handelsland 34 ambassades sluiten? Nederland moet het hebben van export en handel en dan maar in een beperkt aantal landen een ambassade, dat is helemaal niet verstandig!
Misschien gaat het wel net zo als in 2002 toen de LPF in de regering zat. Dat kabinet hield het 86 dagen vol.
En wat ik dan zo jammer zou vinden: al die verloren uren van mensen die hun tijd zo veel beter hadden kunnen besteden. Want het kost natuurlijk handen vol geld, zo'n regering die moeizaam tot stand komt en dan al snel schipbreuk lijdt. Geld dat beter gebruikt had kunnen worden om mensen in armoede echt te helpen!
Maar misschien valt het mee en lukt het deze club om daadwerkelijk iets positiefs tot stand te brengen.
Pieter Omtzigt was gisteravond bij Nieuwsuur heel optimistisch, ook over de staatsrechtelijkheid in het land, er kan volgens hem heel veel goeds bereikt worden.

We gaan het zien!


30 opmerkingen:

  1. Ik hou mijn hart vast, echt. Nieuw ministeries erbij, nieuwe onervaren bestuurders.. en als het klapt, moeten ze allemaal wachtgeld…
    Wat een rommelig geheel, veel gedoe, ik ben er niet trots op.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik houd mijn hart vast, sta er net zo in als jij . Ik heb geen hoge verwachtingen van een aantal mensen. Er zijn ook mensen die ik niet ken en daar heb ik nog geen mening over. We moeten maar afwachten hoe het uitpakt als het nieuwe kabinet aan het werk mag.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. De helft van de plannen is tegen de wet of EU beginselen en voor de andere helft is geen geld. Dit gaat nooit lang duren denk ik. De vraag is of het daarna beter wordt. Als Wilders wat meer gematigd was geweest dan had het misschien kans van slagen gehad, maar dat wil hij niet.
    Ik maak me vooral zorgen om het klimaat. Er is al tijd te weinig en dit betekent achteruitgang.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik vrees vooral voor de natuur.
    Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Bij één van de grootste bestuurlijke missers in de Nederlandse geschiedenis namelijk de kindertoeslag-affaire zaten ervaren bestuurders op functies. Zelfs de rechterlijke macht ging mee in het narratief “de Staat heeft altijd gelijk”. Mijn vertrouwen in de overheid is daardoor ernstig geschaad.
    Goed dat er een nieuw kabinet komt. Er moet iets gebeuren aan de asielcrises, ongeacht hoe je er over denkt.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik hoop en denk ook eigenlijk wel dat de wil er is om er echt wat van te gaan maken. Juist door de verschillen kunnen ze het verschil maken in diverse zaken.
    Als het snel eindigt moet er weer verkiezingen komen en of dat wat beters oplevert?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Het wordt spannend. Want tussen zeggen en (kunnen) uitvoeren is een verschil

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Erger dan het afgelopen kabinet het gedaan heeft kan het niet worden.
    Fleur Agema heeft de portefeuille Zorg, hoop dat het verbetert.

    En over ontwikkelingsgeld.. hoeveel miljarden gaan daar al sinds mensenheugenis heen...en is er verbetering? Vrees dat het geld in verkeerde zakken verdwijnt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ontwikkelingshulp verdwijnt inderdaad te vaak in verkeerde zakken. Laat die landen zelf de handen uit de mouwen steken. Ze kunnen zelf heel veel. Maar dan moeten wij wel een eerlijke prijs betalen voor hun waren. Zolang wij hun waren tegen dumpprijzen kopen kunnen ze niet vooruit. En wij moeten stoppen met het dumpen van zaken die wij niet willen verwerken of eten. Denk aan een kip, we willen wel de filet maar niet de rest van de kip eten. Denk aan ons textiel. Dat dumpen we allemaal in Afrika.

      Verwijderen
    2. En dan ook dat Nederland een belastingparadijs is, die de bedrijven uit arme landen hier belasting laat ontduiken.

      Verwijderen
  9. de tijd zal het leren .hopelijk gaat de tweede kamer eens goed aan de slag.niet alleen de regering moet het doen.en de eerste kamer geen partij politiek maar wetten en regeles controleren op werkbaarheid,iets wat ze ook al jaren verkeerd doen maar daar hoor je niemand over .asielbeleid moet echt op de schop anders wordt het in nederland en europa onleefbaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik geef dit nieuwe kabinet maximaal anderhalf jaar en dan trekt een van de partijen de stekker eruit. Mijn vrees is alleen dat vooral de pvv daar garen bij spint. Hun leitmotiv is immers dat de schuld altijd bij anderen ligt.

    Ik vind het ook pijnlijk voor alle mensen die echt hun hoop op deze partijen hebben gesteld. Ik snap heel goed dat de vorige kabinetten hebben bijgedragen aan nog meer wantrouwen. Maar om dan te geloven dat een pvv dat vertrouwen gaat herstellen, dat vind ik vrij droevig.

    Ik hoop dat Omtzigt gelijk gaat krijgen, ook al heb ik niet op hem gestemd. Maar ik ben bang van niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Geef ze en kans, kiezers hebben gekozen, had dit voorspeeld, niemand Kan tegen het volk op

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Kiezers hebben gekozen? Moet de politiek klakkeloos volgen wat de kiezer wil? Alle gekozen tweede Kamerleden hebben een eigen verantwoordelijkheid. Er is geen wet die verplicht om de grootste partij in een kabinet te laten zitten. Er is ook een meerderheidskabinet te vormen zonder de PVV. En ook dat is dan democratisch, door de meerderheid gekozen. Ik ben blij dat ik niet op Pieter Omzigt gestemd heb. Dit valt me zwaar van hem tegen. @Luz. Het kan wel erger worden. Geartsje

      Verwijderen
    2. Lol. Democratie is wat de kiezer wil. Ex minister Dales schreef vanmorgen nog op X dat Timmermans, die zelf geen zelfdiscipline heeft een minder grote mond op zou moeten zetten.
      Dales zelf heeft geen auto. Fietst veel, is slank. Eet zelden vlees en vliegt sporadisch.
      Vorige kabinetten hebben ook ministeries gewijzigd. Hoorde je niemand over.
      Hoofdzaak is dat pensioenfondsen gaan beleggen zoals in hun statuten staat. Met oog op winst. Tot nog toe worden de pensioenfondsen gebruikt om de banken te redden middels derivaten. Om verliesgevende windparken te betalen. En ook voor midden huren van nog te bouwen woningen waar geen rendement op te maken is, dankzij de extra belastingen van Hugo de Jonge.
      Het maakt mij woest. De WTW is alleen maar voordelig voor werkgevers. Niet voor de deelnemers. Timmermans kletst uit zijn nek.

      Verwijderen
    3. Ik ben het helemaal met je eens, Opnieuwbeginnen.

      Verwijderen
    4. Opnieuw Beginnen doet aan fatshamen. Hoe dom om iemand op zijn/haar uiterlijk te beoordelen.
      Dit rariteitenkabinet is geen lang leven beschoren. Er zijn nauwelijks geschikte mensen voor de ministersposten te vinden. Laat staan geschikte leden voor de tweede kamer. Ik ga zeker kijken naar debatten waarin Faber haar racistische geklets toch niet voor zich zal kunnen houden. Een aanfluiting is zo iemand.


      Verwijderen
    5. @OpnieuwBeginnen, welke ex-minister Dales bedoet u. Ik meende altijd de landelijke politiek redelijk te volgen, maar de enige minister Dales die ik ken heeft ergens in de jaren '90 het tijdelijke met het eeuwige verwisseld. Die zal het dus niet zijn en bij mijn weten is de andere Dales, Geert Dales, nooit minister geweest. Wat ik me van hem herinner is dat hij, in zijn hoedanigheid als wethouder, iets te maken had met de Noord-Zuidlijn in Amsterdam. Wethouder in Amsterdam maakt iemand niet automatisch minister.
      En of de man nu wel of niet auto rijdt, en slank of gezet is, wel of geen vegetariër is lijkt me sowieso volstrekt niet opportuun en heeft ook niks te maken met het onderwerp van dit blog.
      Mijn welgemeende raad is wees een goed democraat en baseer je mening op feiten. Wat je van iemand vindt hou je als regel beter voor je.

      Verwijderen
    6. De reactie op @Opnieuw Beginnen mbt 'Dales' was van mij. realiseerde me net de naam niet ingevuld te hebben. Bij dezen.

      Verwijderen
    7. Ien Dales overleed in 1994, ze is al 30 jaar dood, ze overleed op 62 jarige leeftijd. Zij was minister, maar niet heel slank.
      Er is ook een Geert Dales, hij leeft nog wel, maar hij is nooit minister geweest, wel voorzitter van de partij 50+ wethouder in Amsterdam en burgemeester van Leeuwarden.

      Verwijderen
    8. Het is Geert Dales van de VVD. Hij schreef:
      Fatshaming is mij vreemd. Maar mag ik vragen om zelfbeheersing? Zeker als je anderen de maat wilt nemen. Ik doe mijn best verantwoord te leven. Lage CO2 footprint. Geen🚗. Veel 🚴‍♂️🏃‍♂️🏋️‍♂️. Amper vlees. Zelden✈️. Energielabel A. Trui aan als het koud is. Zo‘n foto irrireert enorm.

      Nu tweet hij over de kosten van 1 miljoen van onderzoek naar Arib. Niets meer van gehoord.

      Verwijderen
    9. Ik snap het verband met mijn blogbericht nog steeds niet.

      Verwijderen
    10. Tja, het lijkt wel alsof het al begonnen is.... Geef zwarten de schuld, of homo's, vluchtelingen, mensen met overgewicht, vrouwen, zieke mensen..... Als al die mensen zouden zijn verdwenen zou het veel beter gaan met het land ! (Sarcasme uit..)

      Verwijderen
    11. @Opniewbeginnen: Geert Dales is dus geen oud minister. Politicus ja, minister nooit. Zoals Willem al opmerkte als je kritiek wilt uiten zorg dan ten minste dat de feiten die je zelf aanhaalt kloppen. Enige relevantie t.o.v. het oorspronkelijke bericht is ook wel gepast.

      Wat Dales in dat bericht doet raakt evengoed kant noch wal, als hij Timmermans als politicus wil bekritiseren moet hij dat inhoudelijk doen, als hij zijn gedrag als volksvertegenwoordiger wil bekritiseren dan moet hij dat inhoudelijk doen. Als hij flauwe opmerkingen over iemands uiterlijk wil maken en daarmee iets wil insinueren over de kwaliteiten van die persoon... nou ja dan is voorheen-twitter inderdaad een populaire plek maar dan moet jij dat niet als serieus argument proberen te citeren.

      Verwijderen
    12. Citaat van @Geartsje:
      Kiezers hebben gekozen? Moet de politiek klakkeloos volgen wat de kiezer wil?

      Ja dus. DAT is democratie in optima forma. Wanneer de kiezer over rechts wil dan is er over rechts te gaan. Dat doet recht aan de uitslag; anders kunnen we van Nederland beter een kolonie maken van Noord Korea.

      Verwijderen
  12. Dit gaat inderdaad niet lang duren. Dat weten ze ook allemaal zelf, dus deze hele kabinetsperiode wordt één lange campagne voor de volgende verkiezingen. Iedereen zal druk bezig zijn met bewijzen: ‘het lag niet aan ons!’
    Maar goed, als je PVV stemt, krijg je ook PVV. Ik hoop dat ze het lang genoeg uithouden om te bewijzen dat het een verschrikkelijke ‘partij’ is.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. In mijn opinie hebben ze dat al lang bewezen. Hoop zooooo dat anderen ook snel 'wakker' worden!!

      Verwijderen
  13. Vergeet niet dat de PVV wel de grootste partij is, maar het is niet zo dat de meeste mensen op de PVV hebben gestemd!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat klopt inderdaad. De meerderheid heeft niet op de PVV gestemd.

      Verwijderen
    2. Net als dat op geen van de andere partijen in meerderheid is gestemd.

      Verwijderen