dinsdag 18 juni 2024

Mijn wachtwoord zegt: Je mag er niet in!

Begin mei startte mijn 4 maanden durende abonnement op de bioscoop en toen had ik al moeite met een nieuw wachtwoord.  Het systeem pakte mijn wachtwoord wel op mijn computer, maar niet op de app op mijn telefoon.  Ik heb het na een aantal pogingen opgegeven om in de app op mijn telefoon in te loggen, het lukte gewoon niet met hetzelfde wachtwoord dat ik op mijn pc gebruikte. Nou ja, niet erg ik kon met de pc en bevestigingsmail voor de gereserveerde film ook wel uit de voeten.

Dat ging 7 weken goed, ik kon op mijn pc automatisch inloggen (en niet op mijn telefoon), maar toen kreeg ik gisteren naar aanleiding van een inlogpoging een mailtje dat ik opnieuw moest inloggen, want er hadden te veel mislukte inlogpogingen plaatsgevonden.  Dus ik log opnieuw in met het wachtwoord dat ik in mei gemaakt had. Volgens mij hadden er trouwens helemaal geen mislukte pogingen plaatsgevonden. Maar ja, ik moest opnieuw inloggen en dat lukte steeds niet! Nu dus wel een flink aantal mislukte pogingen, want ik bleef het hardnekkig proberen. 
Ik wilde gisteravond naar de film, maar mijn wachtwoord deed het echt niet, dus ik kon geen film reserveren!

Dan maar een nieuw wachtwoord aanmaken, dat moet lukken, toch?
Maar ook het nieuwe wachtwoord lukte niet. Het wachtwoord moest aan 4 eisen voldoen
- hoofdletters bevatten
- kleine letters bevatten
- cijfers bevatten
- tenminste 8 tekens bevatten.
Voor alles kreeg ik een groen vinkje, maar toch ging het niet goed, het systeem wees ondanks dat mijn wachtwoorden af.
Het probleem was dat de interface in het Engels was. Misschien begreep ik de tekst niet goed? Ik koos steeds wachtwoorden met een punt.

Uiteindelijk probeerde ik een wachtwoord zonder punt en dat ging goed. Wonderlijk, ik heb genoeg wachtwoorden met punt, maar in dit geval ging dat dus niet.
Pluspunt: ik kan de app op mijn telefoon nu ook gebruiken.
Iets om te onthouden voor een volgende keer: een punt of een ander teken stond niet in het rijtje van eisen en kon ik dus niet gebruiken. Soms moet je ook een !$&:; # of zo gebruiken, maar in dit geval was dat vast en zeker niet de bedoeling!

Heb jij ook wel eens dergelijke problemen met je wachtwoord gehad?  


16 opmerkingen:

  1. Ik zou zelf nooit een punt . en te dicht bij , zit op laptop gebruiken omdat die zo klein en slecht zichtbaar is. Vaak gebruik ik @ die vind ik goed zichtbaar en weet dat die op de 2 zit en hoef ik niet te zoeken

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dag Aaf, een punt op je telefoontoestel is vaak een punt inclusief een spatie als je deze typt. Nou is net die spatie vaak het probleem, die zit en hoort niet in je wachtwoord. Op de vo-school waar ik werk zeg ik ook altijd tegen de leerlingen, kies geen punt in een wachtwoord. Kies alleen vreemde tekens uit de bovenste rij van je toetsenbord. Scheelt heel veel gedoe.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je wordt soms gek om iedere keer weer een uniek wachtwoord te verzinnen, al zou ik zelf geen . kiezen in een wachtwoord.
    Het is inderdaad een leesteken, het einde van een zin, maar toch.....
    Wat ik zelf doe, is eerst op papier een wachtwoord verzinnen en dan pas invoeren en ik heb natuurlijk een wachtwoord manager, anders is het niet meer bij te houden en wachtwoorden worden dan automatisch ingevuld.
    Jali

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Herkenbaar. Iedere site heeft weer eigen regeltjes, wat bij de één moet mag weer niet bij de ander. Gebruik zelf een wachtwoordmanager maar maak regelmatig mee dat de wachtwoorden daarvan niet worden geaccepteerd.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. ja.van de bieb.ik heb het opgegeven en ben geen lid meer.moest zon ingewikkeld wachtwoord invoeren dat ik het ergens moest noteren of de computer het laten onthouden,ook niet veilig lijkt me .een simpel wachtwoord accepteren ze niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Regelmatig geeft het problemen. Heel vervelend. Ik heb toevallig deze week al mijn wachtwoorden weer eens geüpdatet (en tjonge, wat zijn het er veel) en behalve de soms onmogelijke eisen, liep ik er ook tegenaan dat sommige websites bepaalde tekens weigeren of een maximaal aantal tekens van 20 hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat jammer dat ze dat in Ter Apel niet roepen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. En ik vind het heel jammer dat we dat niet tegen radicaal-rechtse beoogde PVV ministers en staatsecretarissen roepen.

      Verwijderen
    2. jakkes, wat een voze reactie ...

      Verwijderen
    3. Ja, jammer dat we hier in Nederland geen cordon sanitaire hebben. In Vlaanderen hebben ze dat wel!

      Verwijderen
    4. Ik stop nu deze conversatie. Het gaat over iets heel anders dan het oorspronkelijke onderwerp.

      Verwijderen
  8. Wat een ellende toch al die wachtwoorden. Sinds de stad Antwerpen slachtoffer was van een cyberattack is geweest moeten we voortdurend overal opnieuw inloggen of nieuwe wachtwoorden aanmaken. Echt een ellende ... Dat men daar maar gauw een andere manier voor uitvindt ...

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Op mijn werk krijgen we les in veilig internetten. Daar heb ik geleerd dat een lang wachtwoord het veiligst is.
    Bv een zinnetje: ikleesaltijdzuinigaanindemorgen
    Dat is niet te kraken en wel te onthouden.
    Helaas stellen websites vaak onmogelijke eisen, waardoor onthouden mij vaak niet lukt. Terwijl het niet veiliger is dus.
    Groet, G

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Voor 'onbelangrijke' zaken gebruik ik hetzelfde ingewikkelde wachtwoord. Voor mij niet ingewikkeld. Meer belangrijker dingen geef ik een ww dat een combinatie is van geboortedata met tussendoor een naam.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik leerde niet zo lang geleden dat een lang wachtwoord, zoals een zin het meest veilig is. Iemand hierboven schreef dat ook al. Je kan bijvoorbeeld voor de bieb: Ikleesgraagboekenvandebieb! nemen.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische of kwetsende reacties naar mij of anderen, reclame voor politieke partijen en ook reacties met nep-informatie (bijvoorbeeld complottheoriën) worden niet geplaatst.

Over verwijderde of niet geplaatste reacties ga ik niet in discussie.