donderdag 6 juni 2024

Stem!

Vandaag mag je je stem uitbrengen voor de Europese verkiezingen. Je kunt stemmen op 1 van de kandidaten voor de 31 Nederlandse zetels in het Europarlement, dat in totaal 705 zetels telt. 
Pas sinds 1919 mogen alle Nederlanders van 25 jaar en ouder stemmen, daarna is deze minimumleeftijd nog een aantal keren verlaagd, eerst naar 23 jaar, toen naar 21 naar en uiteindelijk, in 1972, naar 18 jaar. Maar toen uiteraard nog niet voor het Europarlement, want dat bestaat pas sinds 1979.

In mijn jeugd gold er een opkomstplicht. Iedere stemgerechtigde moest naar het stembureau komen om te gaan stemmen
Je hoefde niet een hokje rood te maken, want uiteraard was er toen ook al stemgeheim, je kon, als je dat wilde, het stembiljet blanco in de stembus stoppen.
Vanwege die opkomstplicht was het indertijd een komen en gaan van ouderen die door familie en leden van de politieke partijen gehaald en gebracht werden. Voor iedere oudere die slecht ter been was, was vervoer geregeld. Scootmobielen en rollators zag je toen nog niet.

Mijn oproep: maak gebruik van je democratische rechten, want daarvoor heb je ze gekregen. Mijn grootouders en vele anderen van die generatie hebben er hard voor gestreden!
Laat je stem niet verloren gaan. Als je niet stemt, dan moet je ook niet klagen dat "ze" er een puinhoop van gemaakt hebben, want dan had je je stem maar moeten uitbrengen. Jouw stem telt net zo hard mee als die van ieder ander. De belangen voor klimaat, Oekraïne, defensie, migratie en nog veel meer zijn te groot!
Ook ik ga stemmen en dat heb ik nog nooit niet gedaan.

Twijfel je of zweef je? Doe de stemwijzer of de stemhulp in de Volkskrant , dan vind je de partij die het beste bij jouw meningen past. Waarschijnlijk hebben andere kranten ook stemhulpen, ik zag dat het Dagblad van het Noorden ook een stemhulp heeft, speciaal met betrekking tot onderwerpen die in de regio spelen. Stemhulpen in kranten kun je vaak alleen gebruiken als je abonnee bent. De stemwijzer is onafhankelijk.

Tot slot: reacties met een stemadvies gaan in de prullenbak.
Het gaat mij er niet om wat je stemt, maar dat je überhaupt stemt.
Mijn blog is geen uithangbord voor politieke partijen!

23 opmerkingen:

  1. Helemaal eens ga stemmen want dat recht heb je gekregen en roep niet 'dat het toch allemaal niks uitmaakt'. Erg benieuwd naar de uitslag want hoorde gisteren dat het erg spannend wordt allemaal. Fijne dag!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het stemrecht is een groot en kostbaar iets. Laten we het koesteren, het was en is niet voor iedereen vanzelfsprekend! Ik ga zeker!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik vroeg hoe doe je het in de vakantie, ik bedoelde, wie zorgt er voorals je er niet bent!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. U kunt iemand anders machtigen om namens u te stemmen. Dit kan op de achterkant van de stempas, maar ook digitaal via de gemeente waar u als inwoner ingeschreven staat (digiD hiervoor benodigd). Groetjes Gabriëlle

      Verwijderen
    2. Je kunt ook (van tevoren aanvragen bij de gemeente)je stem pas veranderen in een kiezerspas en dan in een andere gemeente je stem uitbrengen.

      Verwijderen
    3. Ik gok dat anoniem van 7.54 de anoniem is die gisteren vroeg hoe het zat met het voeren van de kat als Aaf op vakantie is🙂.

      Verwijderen
    4. Wij waren op vakantie in nederland en hebben bij de gemeente een kiezerspas aan gevraagd. Dat was gemakkelijk te regelen.

      Verwijderen
  4. Natuurlijk ga ik stemmen en meteen voor partner ook. Hoop dat dit formulier iets minder onhandig weer op te vouwen is dan de vorige. Dat kostte me heel wat tijd.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wij gaan bewust niet stemmen. We weten er te weinig van. En stemwijzers (vaak van een bepaalde kleur) vertrouw ik niet. Voor Nederland 2e kamer, provincie en gemeente stemmen we wel. Europa neemt veel te veel van onze soevereiniteit weg. Euro kritische partijen vertrouwen we ook niet

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bewust niet stemmen…….tja!

      Verwijderen
    2. Je hoeft niet alles te weten. Kijk naar de stroming.Voluit EU wilt u niet, want we geven al te veel souvereiniteit weg. Dus zou je zeggen: stem op een partij die zegt: niet teveel EU. Maar die vertrouwt u ook niet. Bedenk wel: honden blaffen, maar de karavaan trekt voort. Dan zou ik toch maar liever stemmen op het minst kwade. Geartsje

      Verwijderen
    3. Mooi, dan telt mijn stem weer zwaarder mee!

      Verwijderen
  6. Ik kan jammergenoeg niet stemmen vanwege een lange vakantie in het buitenland. (Wij hebben een tweede huisje in Spanje en verblijven hier vaak na onze pensionering) Helaas kan ik vanuit het buitenland niet per post stemmen. Dit kan alleen voor mensen die permanent in het buitenland wonen. Bij het plannen van onze vakantie heb ik niet in de gaten gehad wanneer de Europese verkiezingen gehouden worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Normaal plaats ik ook een stem oproep op jn blog. Doe ik nu even niet, ik onderschrijf gewoon jouw oproep. Ik kan zelf vandaag niet gaan stemmen, maar heb een vriendin gemachtigd. Hoop dat dat goed gaat, is volgens mij pas de tweede keer dat ik niet zelf kan stemmen - en dus iemand moet machtigen...

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Vanavond ga ik in mijn stembureau het proces-verbaal overnemen en doorsturen aan Maurice de Hondt. Morgen worden de stemmen op detail uitgezocht.
    Ik ben een twijfelende kiezer. Op iedere partij heb ik mitsen en maren. Maar ja, perfectie bestaat niet. Je kunt er alleen naar streven.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Kennelijk heb ik iets gemist, snap er niets van. Maurice de Hondt zoekt de stemmen op detail uit ? Klopt er ietsniet met het stemmen tellen? Amerikaanse toestanden ?

      Verwijderen
    2. Dat zou zomaar kunnen. Was het niet D66 die geld kreeg voor de campagne van een bedrijf dat software maakt voor telmachines? Precies dat dus. Project Europa mag niet mislukken dus trekken ze alles - dus ook stembusfraude- uit de kast om de uitslag te beinvloeden

      Verwijderen
    3. Maurice de hond is bekend van peilingen. Daar doe ik ook aan mee. Vrijwilligers doen gratis voor niets de uitslagen alvast.

      Verwijderen
  9. Het was nog heel rustig vanochtend in het stemlokaal. Hoop,dat er meer stemmers komen

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik had de Stemwijzer ingevuld. Bovenaan stond VVD, daar stem ik uit principe nooit op. Daarna kwamen CDA en PVV. Ik heb er hartelijk om gelachen. Maar ik zal altijd gaan stemmen. Ik heb dat recht en dat neemt niemand me af.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. ga stemmen.ls je niet weet welke partij je aanpreekt,kies dan voor een richting.links of rechts of een midden partij,maar laat je stem niet verloren gaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik ga stemmen op het nieuwe verkleinde biljet. Onze gemeente dort mee met de proef. Zo'n kans laat je toch niet lopen 😀.

    C/J

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik heb de kieswijzer ingevuld, kwam uit op de SGP. Vanwege minder Europa denk ik want streng gelovig ben ik niet.

    BeantwoordenVerwijderen